قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند چون دانههای رنگی آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگربه وجود نیامده و از مخلوط این سه رنگ، رنگ خاکستری بد ست می آید.
مخلوط دو رنگ اصلی مثل قرمز و زرد، رنگ نارنجی است که به آن رنگ فرعی می گویند.
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از مخلوط رنگهای اصلی تشکیل شده اند. سبزوبنفش از مخلوط کدام رنگ های به وجود آمده اند؟وجزء کدام دسته رنگ ها می باشند؟
رنگ سبز از مخلوط کردن دو رنگ آبی وسبز بدست می آید و رنگ بنفش از مخلوط کردن دو رنگ قرمز وآبی بوجود می آید وبه این دو رنگ رنگ فرعی می گویند.
رنگهای سرد و گرم
بعضی از رنگ ها گرم هستند. یعنی زمانی که شما آن رنگ ها را می بینید گرمی را احساس می کنید. مثل رنگ آتش که ما آن را اگر قرمز یا زرد یا نارنجی کنیم گرمای آتش را حس می کنیم. ولی اگر آن را آبی کنیم، آتش ما به نظر گرمائی ندارد وسرد به نظر می رسد.
بعضی رنگ ها سرد هستند برای مثال ما برای رنگ کردن آب یا آسمان از رنگ آبی استفاده می کنیم .
رَنگ بازتابی از نور است که به شکلهای متفاوتی در میآید و این بازتاب مجموعهٔ وسیعی را شامل میشود. اگر یک ناحیه باریک از طول موجهاینور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ بوجود میآید.
رنگ به هر مایع، شبهه مایع یا هر ترکیب صمغ مانندی که موقع اعمال شدن، لایه نازکی را جهت پوشاندن جسمی جامد ایجاد کند، گویند.
طراحی فرش حرفهای است که در آن طراح فرش نقشه بافت را با توجه به نقشی که قرار است بر روی فرش تولید شده باشد میسازد. این طرح میتواند بر روی کاغذ یا ابزار دیگر باشد.
طرح(plan):یک طرح به طور نوعی، هر روش مورد استفاده برای رسیدن به یک هدف خاص می باشد. طرح کلی تر از برنامه میباشد و برنامهها زیر مجموعه طرح می باشند. برنامهها تفصیلی تر و جزئی تر از طرح هستند و تشکیل طرح را می دهند.
سایه روشن معمولا به تغییر درجهٔ سایهها از روشن به تیره در آثار هنری گفته میشود و مهارت هنرمند در استفاده از روش باعث نمایش صحیح حجم و حالت مدل میشود.سایه روشن به منظور به تصویرکشیدن شکل و فرم در رابطه با منبع نور در آثار هنری تمدنهای گوناگونی به کار رفتهاست. اگرچه این روش در تمدنهای اولیه مثل مصر باستان ناشناخته است اما این روش از هنر غرب به ویژه ایتالیا در سدهٔ شانزدهم میلادی سر بر آوردهاست. عوامل بسیار زیادی مانند نسبت بین خود اجزا (نور و سایه)، ارتباط با رنگها، روش توزیع عناصر نور و سایه که ترکیببندی و کیفیت گویای نقاشی را مشخص میکند و همچنین دیدگاههای اجتماعی و فلسفی بر سایه روشنهای کاربردی تاثیر میگذارد. ما میتوانیم شاهد انواع سایه روشنها در آثار هنرمندان برجسته و مشهور باشیم. نور فروزان و تاریکی عمیق در حکاکیهای رامبرانت عناصر را به تصویر میکشد. در سایه روشنهای جوتو دی بوندونه و میکل آنژ نور بر تیرگی غلبه دارد. طرح هالهای از تیرگیها در اطراف مدل در آثار لئوناردو داوینچی و سایه روشنی را که نسبت تیرگی و روشنایی به میزان جذب نور توسط رنگها بستگی دارد در آثار تیسین و جرجونه مشاهده میشود. سایه روشن براق، کنتراس بین بخشهای روشن و فضاهای تیره و سایهخورده شدید را میتوان در آثار غیر متداول و شدید کاراواجو مشاهده کرد.
بازی نور و سایه شامل هر گونه سوژهای است که میتواند به تصویر کشیدهشود که این نه تنها در نمایش صحنههای واقعی و طبیعی کاربرد دارد بلکه برای نمایش انتقال احساسات، حالات، رویاها، آرزوها و تجارب امروزه از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
طراحی به دانش ایجاد یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته میشود.
در هنرهای تجسمی، طراحی یا بهصورت یک اثر مستقل و یا بهعنوان پیش طرحی برای اثر اصلی انجام میشود که در این صورت طرح مقدماتی نیز خوانده میشود. طراحی به دو حوزهٔ کلی تقسیم میشود. یکی حوزهٔ drawing (رسم) است که شامل برداشتهای شخصی یا تجربههای آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روشهای متنوع میباشد و دیگری حوزهٔ design (طراحی) است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایهٔ اصول طرح است و جنبهٔ کاربردی دارد، مانند رشتههای طراحی صنعتی، طراحی معماری و طراحی لباس.
نقشی که فقط با خط رسم شود و سایهروشن یا لکههای رنگی نداشته باشد طرح خطی نامیده میشود. مهمترین موضوع در طرحهای خطی، خطوط پیرامونی اشیاء است.
طراحی فنی و مهندسی با خطکش، پرگار، گونیا و ابزارهایی مانند آنها انجام میشود.
هنرهای سنتی، هنرها و صنایع ظریفهای هستند که در طول سدههای متمادی با حفظ ریشهها و سنتهای خود رشد کرده مراحل شکلگیری خود را گذرانده یا میگذرانند. یکی از ویژگیهای هنرهای سنتی جنبه رمزی و تمثیلی این هنرهاست. یک اثر هنری سنتی زیباست و این زیبایی در هنر سنتی ذاتی است. کاربردی بودن آثار منقول و غیرمنقول و حتی آثاری که در گروه هنرهای جاری در زمان قرار دارند مانند موسیقی و نمایشهای سنتی، یکی از ویژگیهای اصلی هنرهای سنتی است که سابقهای طولانی در فرهنگ ایرانی دارد.هنرهای سنتی بسیار متنوع و مطابق با نیازهای روحی و روانی اقوام مختلف سرزمین ما پدید آمدهاند. از این رو همانند آیینهای منعکس کننده فرهنگ سنتی جامعه ایرانی بودهاند.نقوش، رنگها، آرایهها، نواها، ریتمها و دیگر عناصر سنتی دست به دست هم داده تا امروز مجموعه هنرهای اصیل ایرانی را از سرپنجههای اساتید هنرهای سنتی طلب کنیم.
قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند چون دانههای رنگی آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگربه وجود نیامده و از مخلوط این سه رنگ، رنگ خاکستری بد ست می آید.
مخلوط دو رنگ اصلی مثل قرمز و زرد، رنگ نارنجی است که به آن رنگ فرعی می گویند.
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از مخلوط رنگهای اصلی تشکیل شده اند. سبزوبنفش از مخلوط کدام رنگ های به وجود آمده اند؟وجزء کدام دسته رنگ ها می باشند؟
رنگ سبز از مخلوط کردن دو رنگ آبی وسبز بدست می آید و رنگ بنفش از مخلوط کردن دو رنگ قرمز وآبی بوجود می آید وبه این دو رنگ رنگ فرعی می گویند.
رنگهای سرد و گرم
بعضی از رنگ ها گرم هستند. یعنی زمانی که شما آن رنگ ها را می بینید گرمی را احساس می کنید. مثل رنگ آتش که ما آن را اگر قرمز یا زرد یا نارنجی کنیم گرمای آتش را حس می کنیم. ولی اگر آن را آبی کنیم، آتش ما به نظر گرمائی ندارد وسرد به نظر می رسد.
بعضی رنگ ها سرد هستند برای مثال ما برای رنگ کردن آب یا آسمان از رنگ آبی استفاده می کنیم .
رَنگ بازتابی از نور است که به شکلهای متفاوتی در میآید و این بازتاب مجموعهٔ وسیعی را شامل میشود. اگر یک ناحیه باریک از طول موجهاینور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ بوجود میآید.
رنگ به هر مایع، شبهه مایع یا هر ترکیب صمغ مانندی که موقع اعمال شدن، لایه نازکی را جهت پوشاندن جسمی جامد ایجاد کند، گویند.
طراحی فرش حرفهای است که در آن طراح فرش نقشه بافت را با توجه به نقشی که قرار است بر روی فرش تولید شده باشد میسازد. این طرح میتواند بر روی کاغذ یا ابزار دیگر باشد.
طرح(plan):یک طرح به طور نوعی، هر روش مورد استفاده برای رسیدن به یک هدف خاص می باشد. طرح کلی تر از برنامه میباشد و برنامهها زیر مجموعه طرح می باشند. برنامهها تفصیلی تر و جزئی تر از طرح هستند و تشکیل طرح را می دهند.
سایه روشن معمولا به تغییر درجهٔ سایهها از روشن به تیره در آثار هنری گفته میشود و مهارت هنرمند در استفاده از روش باعث نمایش صحیح حجم و حالت مدل میشود.سایه روشن به منظور به تصویرکشیدن شکل و فرم در رابطه با منبع نور در آثار هنری تمدنهای گوناگونی به کار رفتهاست. اگرچه این روش در تمدنهای اولیه مثل مصر باستان ناشناخته است اما این روش از هنر غرب به ویژه ایتالیا در سدهٔ شانزدهم میلادی سر بر آوردهاست. عوامل بسیار زیادی مانند نسبت بین خود اجزا (نور و سایه)، ارتباط با رنگها، روش توزیع عناصر نور و سایه که ترکیببندی و کیفیت گویای نقاشی را مشخص میکند و همچنین دیدگاههای اجتماعی و فلسفی بر سایه روشنهای کاربردی تاثیر میگذارد. ما میتوانیم شاهد انواع سایه روشنها در آثار هنرمندان برجسته و مشهور باشیم. نور فروزان و تاریکی عمیق در حکاکیهای رامبرانت عناصر را به تصویر میکشد. در سایه روشنهای جوتو دی بوندونه و میکل آنژ نور بر تیرگی غلبه دارد. طرح هالهای از تیرگیها در اطراف مدل در آثار لئوناردو داوینچی و سایه روشنی را که نسبت تیرگی و روشنایی به میزان جذب نور توسط رنگها بستگی دارد در آثار تیسین و جرجونه مشاهده میشود. سایه روشن براق، کنتراس بین بخشهای روشن و فضاهای تیره و سایهخورده شدید را میتوان در آثار غیر متداول و شدید کاراواجو مشاهده کرد.
بازی نور و سایه شامل هر گونه سوژهای است که میتواند به تصویر کشیدهشود که این نه تنها در نمایش صحنههای واقعی و طبیعی کاربرد دارد بلکه برای نمایش انتقال احساسات، حالات، رویاها، آرزوها و تجارب امروزه از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
طراحی به دانش ایجاد یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته میشود.
در هنرهای تجسمی، طراحی یا بهصورت یک اثر مستقل و یا بهعنوان پیش طرحی برای اثر اصلی انجام میشود که در این صورت طرح مقدماتی نیز خوانده میشود. طراحی به دو حوزهٔ کلی تقسیم میشود. یکی حوزهٔ drawing (رسم) است که شامل برداشتهای شخصی یا تجربههای آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روشهای متنوع میباشد و دیگری حوزهٔ design (طراحی) است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایهٔ اصول طرح است و جنبهٔ کاربردی دارد، مانند رشتههای طراحی صنعتی، طراحی معماری و طراحی لباس.
نقشی که فقط با خط رسم شود و سایهروشن یا لکههای رنگی نداشته باشد طرح خطی نامیده میشود. مهمترین موضوع در طرحهای خطی، خطوط پیرامونی اشیاء است.
طراحی فنی و مهندسی با خطکش، پرگار، گونیا و ابزارهایی مانند آنها انجام میشود.