طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 14
باردید دیروز : 35
بازدید هفته : 196
بازدید ماه : 2394
بازدید سال : 14086
بازدید کلی : 199544

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 196
بازدید ماه : 2394
بازدید کل : 199544
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

مسابقه بازطراحی لوگوی سمپادیا | سمپادیا

 

تعداد بازدید از این مطلب: 177
|
امتیاز مطلب : 60
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

نقاشی آسان گلدان

نقاشی آسان گلدان

نقاشی آسان گلدان

نقاشی آسان گلدان

 

تعداد بازدید از این مطلب: 997
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

چگونه یک گلدان رسم کنیم؟؟

گام 1 - مراحل ترسیم

مراحل ترسیم

به آرامی یک شکل بیضی رسم کنید. شما ممکن است که بخواهید نیمه پایین گلدان را صاف و مسطح بکشید برای این کار اطلاعاتی درباره ی چگونگی کشیدن لبه های بالا و پایین گلدان و هم چنین استوانه سه بعدی آن بدست آورید.

مراحل ترسیم

در حال حاضر با فشار دادن محکم تر مداد، دیواره و بقیه طرح را رسم کنید و هم چنین سعی کنید که خطوط بیرونی گلدان را صاف و روان بکشید.

مراحل ترسیم

خطوط اضافی و یا خطوط به درد نخور را که در مرحله اول رسم کرده اید را پاک کنید.

مراحل ترسیم

از جمله آثار هنری برای جزئیات و تزئینات گلدان روی سطح آن رسم می کنیم.

مراحل ترسیم

گلدان را به صورت واقع بینانه رنگ آمیزی می کنیم و سایه هایی برای برجسته کردن آن روی سطح گلدان ایجاد می کنیم.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 730
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

دانش آموزان عزیز پایه نهم  ابتدا باید براتون توضیح بدم که طراحی کردن چیه و بعد کاربرد و اهمیت آن را براتون توضیح بدم .متاسفانه بعضی از دانش آموزان هنوز تفاوت بین طراحی و نقاشی رو نمی دونند و اگر بهشون بگیم مثلا یک گلدون  گل طراحی کن . یک گلدون گل رو نقاشی میکنند . 

 

                                       

 

   

 

طراحی کردن مثل این  که شما بخواید یک انشاء راجب به یک موضوع بنویسید. خب شما اول میاید چیزهایی که تو ذهنتون شکل میگیره رو روی کاغذ چک نویس مینویسید بعد ممکنه یک جمله اش رو بخواهید تغییر بدید پس خط میزنید یا پاک می کنید و دوباره جای اون یه جمله بهتر می نویسید و بعد از اینکه  انشاء دلخواهتون رو نوشتید آن را پاک نویس می کنید. یا اگر بخواید وسایل اتاقتون را بچینید . اینقدر جابجا می کنید تا حالت دلخواه و مناسب رو پیدا کنید

اینها شبیه  به مراحلی که یک هنرمند برای ایجاد یک اثر هنری طی می کند . هنرمند برای یاداشت و بررسی تصویر ذهنی خود معمولا از طراحی استفاده می کند پس طراحی استفاده از خطوط ساده ( خط منحنی ، خط مورب ، خط مستقیم ، خط شکسته ) و استفاده از اشکال ساده هندسی برای رسیدن به طرح کلی ذهنی خود یا تصویری که دارد می بیند . 

حالا بر گردیم به طراحی همون گلدان گل ، شما ابتدا با استفاده از یک مداد روی کاغذ شروع می کنید به  کشیدن با خطوط ساده تا گلدان مورد نظر شما روی کاغذ شکل بگیرد و به  تمام زوایا و شکل کلی آن دست پیدا کنید. ممکن است شما چند  طرح از گلدان های مختلف که در ذهنتان دارید بکشید تا بعد یکی از این گلدانهایی که طراحی کردید انتخاب کنید. به این کار پیش طرح یا (اتود )گفته می شود . خب حالا شما یکی از این گلدانها رو انتخاب کرده و می کشید و با تکنیک های مختلف ( آبرنگ ، رنگ روغن ، مدادرنگ ، مدادشمعی ،اکلریک ،...) رنگ میکنید وجزییات آن را اضافه می کنید که به آن نقاشی کردن می گویند. پس طراحی شکل  ساده تر یک تصویره و مقدمه کار است 

کاربرد طراحی 

بیشتر چیزهایی که در اطراف خود می بینید ، قبل از ساخته شدن ، طراحی از آن روی کاغذ یا در یک برنامه کامپیوتر ای انجام شده . مثلا خودروهایی که در خیابان می بینید ابتدا یک طراح خودرو تصویر ذهنی خود را در مورد شکل بدنه و داخل خودرو و... برروی کاغذ یا کامپیوتر ارائه میکند وبعد ساخته می شود . همه وسایل به همین شکل ساخته می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی چند کاربرد دارد؟

وقتی بخواهیم از طبیعت یا دنیای بیرون نقاشی کنیم ، کار را با طراحی آغاز می کنیم .                                                                                 

وقتی فکرو تصویری در مورد ساخت ، در ذهن ماست  با طراحی آن را  شروع می کنیم .                                                                             

  وقتی بخواهیم به وسیله مجموعه ای از وسایل ، مواد و ابزار ، برای هدفی خاص چیزی بسازیم  مثل طرح یک ساختمان در معماری ،طرح یک محصول در طراحی صنعتی یا طرح یک تبلیغ در روزنامه یا بنر تبلیغاتی  از طراحی استفاده می کنیم .                                                             

  در نتیجه طراحی هم به عنوان یک هنر زیبا به طور مستقل یا مقدمه ای برای نقاشی به کار میرود و هم وسیله ای برای ثبت و مشخص کردن افکار وتصورات ذهنی برای انجام یک کار .

حرکت از کل به جزء 

هنگام طراحی همیشه از طرح کلی شروع ، و کم کم به جزئیات پرداخته می شود . 

در غیر از رشته نقاشی ، پس از یک سری پیش طرح ها و اتود ها ، نتایج نهایی کار به وسیله طراحی های دقیق تر به مجریان و مخاطبان دیگر ارائه می شود .   در برخی رشته ها ، طراحی نهایی با کامپیوتر اجرا و از روی آن با دست یا چاپگر سه بعدی یک نمونه ( ماکت) تهیه می شود .                                           

دانش آموزان عزیز ( پیش طرح یا اتود زدن همیشه به معنای طراحی کردن با مداد و کاغذ نیست مهم این است که شما با هر وسیله ای که می توانید آنچه در ذهن دارید تجسم کنید و بسازید .

با تشکر از خانم زهره زعفرانی کارشناس هنرهای تجسمی 

تعداد بازدید از این مطلب: 645
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

نگاشتار = نگاشت (بن گذشتة نگاشتن) + ار = گرافیک (نگاشتار = گرافیک)

نگاشتارگر = نگاشت + ار + گر = گرافیست (نگاشتارگر = گرافیست)

نگاشتاری

نگاشتاری
[graphic] [هنرهای تجسمی] ویژگی آثارهنری ای که از عناصر اولیۀ نقطه و خط و سطر تشکیل شده اند
[graphic texture] [زمین شناسی] بافتی ماگمایی شامل درهم رشدی فلدسپار قلیایی و کوارتز با شکل های مثلثی و قلاب مانند که در آن دو کانی در هم فرو رفته اند و شبیه به نوشتارهایی با خط میخی یا تصویری شده اند
[graphic arts, graphics, graphic design] [هنرهای تجسمی] هنرهای کارکردگرایانه که با طراحی یا ترکیب عناصر تصویری و نوشتاری، پیام خاصی را بیان می کنند

گرافیک چیست؟

گرافیک چیست؟

گرافیک چیست؟

واژه گرافیک از مصدر یونانی Graphein به معنای نوشتن گرفته شده است.ریشه آن در اصل به معنای (خراشیدن) (حک کردن) و(نقر کردن) است.در روشهای تکثیر قدیمی روی سنگ یا مس را با عملی شبیه خراش دادن منقش می کردند وپس از برگردانیدن آن روی کاغذ تکثیر را انجام می دادند که به آن (طراحی خطی گرافیک) اطلاق می گردید.

تعاریف گرافیک در منابع مختلف

فرهنگ معین: به معنای نمودار ترسیمی با خطوط واشکال. در واژه نامه مصور هنرهای تجسمی در معنی Graphic Arts آمده: انواع نقاشی و کنده کاری وبرجسته کاری برروی فلز و چوب وسنگ ومانند آنها برای چاپ که امروزه شامل طرح و ترسیم پوستر و نمودارهای خطی، آرمهای تجاری وصنعتی، تصاویر و نقوش روی جلد کتاب و نشریات وعلایم اقتصادی و راهنمایی استفاده می شود.

در فرهنگ اصطلاحات هنری: مترادف هنر ترسیمی، تصویرسازی، نمودار یا طرح همراه با موضوعات چاپی است.

تعریف ریچارد هولیس در کتاب تاریخ طراحی گرافیک: گرافیک یک زبان است. نوعی زبان است با دستور زبانی نا معین و الفبایی پیوسته در حال گردش است. قوانین نا مشخص گرافیک به آن معناست که فقط میتوان آن را مطالعه کرد نه آموخت تعریف گرافیک از نظر استاد ممیز: خلاصه کردن یک عنصر تصویری تا جایی که پیام خود را از دست ندهد و قابل تکثیر باشد.

اما آنچه که امروزه برای تعریف کردن گرافیک به کار می برند: گرافیک یعنی مهندسی تصویر یا نوشتار جهت ارتباط با مخاطبین برای رسیدن به هدفی واقعی و ملموس.

گرافیک خود در خدمت تبلیغات است و هنرهای دیگر را به خدمت می گیرد تا آثاری را برای تکثیر خلق کند.

 

تفاوت گرافیک و نقاشی

نقاش یا نقاشی تمام احساسات خود را از طریق قلمو و رنگ بیان می کند و در نتیجه امکان دارد که پیام روشن و واضحی برای همه افراد نداشته باشد یعنی یک نقاش عواطفش را بیان می کند و کاری به این ندارد که مخاطبش منظورش را درک می کند یا خیر. به همین دلیل در یک نمایشگاه نقاشی از یک تابلوی مشخص، افراد مختلف برداشت های متفاوتی دارند اما یک گرافیست موظف است پیام خود را به گونه ای بیان کند که حتما مخاطبش منظورش را دریافت کند.

هنر گرافیک چون تکثیر می شود و با فنونی چون چاپ همدست شده و متعلق به همه می شود مثل نقاشی شخصی و تک نیست و هیچگاه به عنوان تابلو در یک قاب تنها نمی ماند.

 

گرافیک کامپیوتری (دیجیتال) چیست؟

گرافیک رایانه‌ای یا گرافیک کامپیوتری (Computer Graphics) یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر، و کار با تصاویر به شیوه‌های محاسباتی و رایانه‌ای اقدام می‌نماید. گرافیک رایانه‌ای یکی از پرجاذبه‌ترین و وسیع‌ترین کاربردهای رایانه‌ها لست. بازیهای رایانه‌ای، برنامه‌های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه‌بعدی، شبیه‌سازیهای محاسباتی، و پردازش تصاویر را می‌شود به‌عنوان چند نمونه نام برد.

نرم‌افزارهای گرافیکی

نرم‌افزارهای مورد استفاده در کارهای گرافیکی را می‌توان بر اساس گرافیک رایانه یا CG به دو دسته بزرگ تقسیم کرد:

  • نرم‌افزارهای Raster یا نقشه بیتی که بر اساس پلت های رنگ Pixel ها و نقاط کار می کنند همانند Photoshop و یا Corel Photo Paint
  • نرم‌افزارهای Vector یا برداری که معمولا برای ایجاد تصاویر گرافیکی از فرمولهای ریاضی و معادلات دیفرانسیل بهره میبرند. همانند Corel Draw و یا Adobe Illustrator

ساختار هر دوی این نرم افزارها کاملا با هم متفاوت است. هر چند نرم افزارهای Raster را جزو تولید کننگان تصاویر گرافیکی می نامند ولی در واقع گرافیک Raster یا Bitmap ماهیت ویرایشی دارند تا تولیدی و نقطه قوت آنها در ویرایشو فیلتر گذاری بر روی تصاویر است تا خلق یک موضوع گرافیکی.

معرفی رشته گرافیک

گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند. گرافیک مترادف هنر ترسیمی، تصویرسازی، نمودار یا طرح همراه با موضوعات چاپی می باشد. گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.

 

گرافیک چیست؟

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. بنابراین همهٔ پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

 

گرافیک سنتی و مدرن

هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه وگراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می‌کنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بنهد.

 

گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد. منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان گرافیک سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می باشد.

 

گرافیک نوین یا گرافیک مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) و غیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثلا عنوان بندی فلم و تصاویر متحرک طراحی شده. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس هنر گرافیک علاوه بر خط و رنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد.

 

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای می باشد. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

 

شرایط ورود به رشته گرافیک:

گرافیک,رشته گرافیک,طراحی گرافیک

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است

 

¤ داشتن معدل 16 یا بالاتر در کارنامه سال اول
¤ داشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل در رشته گرافیک

 

توانمندی های لازم در بدو ورود به رشته گرافیک

هنرجویان در بدو ورود به رشته گرافیک باید دارای این توانمندی ها باشند:

¤ هنرجویان رشته گرافیک باید دید هنری داشته باشند.

¤ از توانایی های لازم برای ورود به رشته گرافیک این است که هنرجویان در بدو ورود به رشته گرافیک باید طراحی را در سطوح ابتدایی بلد باشند.

¤ هنرجویان رشته گرافیک باید علاقه واقعی به این رشته داشته باشند.

 

مهارت هایی که هنرجویان رشته گرافیگ در طی این مدت کسب می کنند:

1- در طی تحصیل در رشته گرافیک هنرجویان عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید را فرا می گیرند.

2- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی از مهارت هایی است که هنرجویان رشته گرافیک کسب می کنند.

3- طراحی حروف صفحه آرایی، تصویر سازی کتاب کودک از دیگر مهارت هایی که در رشته گرافیک، هنرجویان فرا می گیرند.

4- طراحی پوستر، آرم،بسته بندی و جعبه سازی

5- خوشنویسی درحد مبتدی – چاپ دستی

 

دروسی که هنر جویان گرافیک در طی 2 سال هنرستان می گذرانند:

رشته تحصیلی گرافیک,گرافیک,هنر گرافیک

هنرجویان رشته گرافیک باید دید هنری داشته باشند

 

سال دوم گرافیک:

دروس عمومی: دین و زندگی (2)، تربیت بدنی (2)، عربی (1/2)، زبان خارجی(2)، ریاضی(2)، ادبیات فارسی(2)، زبان فارسی(2)، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی

 

دروس تخصصی: طراحی (1)، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنرایران، کارگاه چاپ دستی (1)، خوشنویسی، عکاسی (1)

 

سال سوم گرافیک:

دروس عمومی: دین و زندگی(3)، تربیت بدنی (3)، عربی(2/2)، تاریخ معاصر ایران

 

دروس تخصصی: تاریخ هنرجهان، کارگاه گرافیک، مبانی تصویرسازی، عکاسی (2)، علم مناظر و مرایا، مبانی و کاربرد رایانه، پایه و اصول صفحه آرایی، خط در گرافیک، طراحی(2)، کارآموزی (1)

 

وسایل مورد نیاز رشته گرافیک

گرافیک,معرفی رشته گرافیک,ابزار گرافیک

دوربین، رنگ روغن، پاستل و ... از جمله ابزار مورد نیاز  رشته گرافیک است .

وسایلی که هنرجویان رشته گرافیک به آن نیاز دارند عبارتند از: 

• دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی

• گواش

• قلمو

• مقوا آبرنگ

• مدادرنگی

• پاستل

• ماژیک رنگی

• رنگ روغن

• مقوای ایرانی و خارجی

• مداد طراحی

• وسایلی مانند چوب

• ورقه فلزی

 

آینده تحصیلی رشته گرافیک

گرافیک,طراحی گرافیک,رشته تحصیلی گرافیک

هنرجویان گرافیک پس از قبولی در کنکور می توانند در رشته عکاسی تحصیل کنند

 

1- هنرجویان رشته گرافیک بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن از هنرستان، در تابستان سال سوم، میتوانند در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نموده و پس از قبولی در کنکور به تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای بپردازند و پس از 2 سال، موفق به اخذ فوق دیپلم گردند.

 

2- پس از اخذ دیپلم هنرستان، هنر جویان گرافیک می توانند بدون آزمون ورودی وارد پیش دانشگاهی هنر شده و پس از یک سال تحصیل، در کنکور سراسری هنر شرکت نموده و در یکی از رشته های عکاسی، صنایع دستی، سینما، تئاتر، مرمت آثار باستانی، هنرهای اسلامی، طراحی و چاپ پارچه و لباس، گرافیک، نقاشی، طراحی صنعتی و طراحی فرش به تحصیل پرداخته و پس از 4 سال موفق به اخذ لیسانس گردند.

 

تعداد واحد هایی که هنرجو باید در 2 سال دوم و سوم رشته گرافیک بگذراند: دروس عمومی 26 واحد و دروس تخصصی 39 واحد.

 

در طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی وجود دارد:

گرافیک,رشته گرافیک,هنر گرافیک

تصویرسازی برای کتابهای کودک، طراحی صفحات وب در حیطه کاری گرافیست ها می باشد

 

ارتباط بصری (Visual communication)- مانند:

- طراحی پوستر

- طراحی جلد

- طراحی علامت (Sign)

- طراحی نشان (Logo)

- طراحی حروف

- طراحی آگهی تبلیغاتی

- صفحه آرایی برای کتاب و نشریه

- طراحی صفحات وب

- طراحی چاپ برای بسته‌بندی

- طراحی تبلیغاتی (کاتالوگ، بروشور، فلدر، اوراق اداری و …)

 

تصویرسازی (Illustration)- مانند:

- تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی

- تصویرسازی برای نشریات

- طراحی نقشه و …

 گردآوری: بخش علمی بیتوته

تعداد بازدید از این مطلب: 5047
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

تصویرسازی یا تصویرگری یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی است و به نوعی از اثر خلاقانهٔ تصویری گفته می‌شود که القاکنندهٔ تجسمی یک مفهوم یا روایت با فرم بصری است. این مفهوم و روایت می‌تواند داستان، شعر، مقاله‌ای در روزنامه و کتاب و حتی تبلیغات تجاری، سرگرمی‌ها و اشکال و فرم‌های روی کالاها و لباس‌ها باشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 364
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

مفهوم تصویرسازی

  تعریف تصویرسازی از شماره ۳۰ حرفه هنرمند آورده شده است:

فعل ( to illustrate ) به معنای مصور سازی یا شرح مثالی با تصویر از ریشه لاتینی lust rare> > (نور افشاندن بر چیزی) است . ” تصویرسازی ” هنر ارسال ایده هایی موجز به واسطه تصاویر در گستره ای از رسانه ها است . تصویر سازی در عین حال هم می تواند معنای موضوعی را روشن سازد و هم بستری تازه برای نشان دادن آن موضوع به جهان به وجود آورد .

یک تصویرسازی و یا مجموعه ای از آن ها ، داستانی را روایت میکند که غالبا با متن آن در ارتباط است . یک تصویر سازی موفق ، خواه برای صفحه کتاب طراحی شده باشد ، خواه برای صفحه نمایش و یا دیوار ، به همان میزان که از قدرت توصیف و شفاف سازی روایت برخوردار است ، مبین نقطه نظر طراح تصویر ساز و رویکرد او نسبت به رسانه و تکنیک اش نیز هست .

تصویرسازی بر سه مهارت تکیه دارد ، که هر سه آن ها در بسیاری از رشته ها قابل اجرا هستند :

  • به مفهوم در آوردن ایده ها (conceptualizing ideas) ( از چه جهان بینی ای برخوردار است )
  • حل مشکلات خلاقانه ( چگونه این دیدگاه را انتقال مید هد )
  • اختصار ، انتقال دهندگی ، مهارت های انتقال معنا .

سه مهارت اخیر ، بنابر نقش مهمی که در راه دستیابی عملی به محصولی خلاق ایفا میکنند ، ما را در ارائه تعریفی برای تصویرسازی – به عنوان رسانه ای موثق و در مقام حرفه ای تمام و کمال و تسهیل در کارکردهای بنیادین آن یاری می کند : ارتباط میان ایده ها .

تصویرسازی در اغلب موارد ( البته نه منحصرا) فعالیتی تجاری است و پاره ای از مواقع به عنوان جزیی از نهاد تجاری بزرگ تر و یا مؤسسه و بنگاه تولید انبوه عمل میکند تصویر سازی فصل مشترکی از گرافیک دیزاین ، هنرهای زیبا و دیزاین تعاملی (interactive design ) است که دامنه گسترده ای از فعالیت های خلاقانه را شامل می شود :” تصویر سازی برای روزنامه و مجله ، تبلیغات و بسته بندی محصول ، کتاب کودکان و بزرگسالان ، فرم های کوچک و بزرگ در گرافیک متحرک و انیمیشن و نیز تصویرگری (imagery ) کتب مصور و رمان های تصویری .” تصویر ساز ی اخیرا فعالیت در شاخه های غیر سنتی ای ( رسانه های غیر جاپی ) را نیز در بر گرفته است : شاخه هایی چون تولید اسباب بازی و دیزاین منسوجات ، تصویرگری برای صفحه نمایش (فیلم های انیمیشن ،کارتون های اینترنتی ، گرافیک موبایل ) و نیز اشکال خیابانی دیزاین همچون تصویرگری برای اسکیت بورد ، عکس برگردان و گرافیتی ، گرچه تصویرسازی به لحاظ تاریخی در بستر واژگان به حیات خود ادامه میداد و وابسته به متن بود ، لیکن در سال های اخیر و به واسطه روند رو به رشد فرهنگ بصری ، از اصولی مستقل برخوردار شده است .

تصویر سازان هر ابزاری را که تاریخ هنر در اختیار می گذارد به خدمت میگیرند . ابزاری که می تواند شامل رنگ روغن ، آبرنگ ، تمپرا ، اچیگ ، سبک اسکرین ، گراوود ، کولاژ ، اسکرج بورد ، قلم و مرکب ، مجسمه سازی مدیم های قابل قالب ریزی و ابزارهای دیجیتال همچون illustrator ، Photoshop ، flash ، شود . تصویرسازان چه به لحاظ تاریخی که نسبت به محصولات خلاقانه بی تفاوت بودن و چه در زمان حال که برای تاثیر گذاری از مدیم های موقتی و غیر قابل بایگانی سود میجویند همواره به ابژه ای که می آفرینند همچون اثری که قابل ارائه در گالری هاست می نگرند . در هر حال تصویرسازان اثرشان را با همان حساسیتی که سفارشات کاری را انجام می دهند خلق می نمایند ، با این تفاوت که اثر آنها به جای آن که به واسطه تخیل و احساس مسئولیت شان نسبت به مشتری ساخته شود ، از معنویات درونی تصویر ساز بهره میبرد . رسانه ، دستمایه و ایده ای که مورد استفاده قرار می گیرد هر چه بهتر انتخاب شده باشد ، تصویر سازی امکان بیشتری می یابد تا مخاطب را با جهانی مواجه کند که پرتو تازه ای بر آن تابیده و یا اساسا او را وارد سپهری تازه سازد .

 

ارلهوف، مایکل . مارشال،تیموتی . ترجمه علی اتحاد

تعداد بازدید از این مطلب: 462
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

از ملزومات صنایع دسته بندی، جعبه می باشد چاپ جعبه و همچنین طراحی جعبه توسط نیروی متخصص انجام می شود.
از عوامل مهم در فروش کالا ، ظاهر و نوع بسته بندی (جعبه – BOX) می باشد.
هر چقدر ظاهر بسته بندی جعبه شیک و جذاب تر باشد، جذب مخاطب آسان تر است.
با بسته بندی کالا با ظاهری زیبا و جذاب می توانید از سایر تبلیغات نیز پیشی بگیرید.
توجه کنید که باید ظاهر جعبه مناسب با نوع کالا و همچنین سلیقه مخاطبان را نیز در نظر بگیرید.
با درج اطلاعات بر روی جعبه اعتماد مخاطب خود را جلب کنید حتی می توان مخاطب را به محصول و خدمات خود وفادار ساخت.

طراحی بسته بندی و جعبه محصول | آموزش طراحی بسته بندی | روشا

 

نمونه طراحی جعبه وبسته بندی | نمونه چاپ بسته بندی

طراحی بسته بندی خلاقانه را در 6 نکته ی با اهمیت فرا بگیرید | آی پک

طراحی بسته بندی کارتن محصولات مبلمان اداری فیدان

طراحی بسته بندی خلاقانه مواد غذایی با ایده های نو - مستر دیزاین

ظریف گرافیک طراحی بسته بندی جذاب و خلاقانه چه نقشی در تبلیغات دارد

طراحی بسته بندی در اصفهان | طراحی جعبه در اصفهان | طراحی کارتن | بسته بندی  محصول

طراحی بسته بندی حرفه ای انواع محصولات در کانون طراحان برتر

پونیشا | نمونه کار | طراحی بسته بندی محصولات غذایی

 

تعداد بازدید از این مطلب: 308
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

ست اداری یا هویت بصری سازمانی چیست ؟ اوراق و ست اداری به مجموعه اسنادی از قبیل سربرگ، کارت ویزیت، انواع پاکت نامه و … که هویت بصری سازمانی نیز گفته می شود، که در کنار آن ها مواردی همچون کاغذ یادداشت، اوراق مالی واداری (مانند فاکتور، قبض، کاردکس و فرم های داخلی)، کارت های پرسنلی، لیبل و … با فرم و طرحی یکسان و با حفظ وحدت بین این عناصر برای معرفی شرکت شما طراحی و اجرا می شود.

چاپ انواع ست اداری | نمونه ست اداری | هزینه قیمت تعرفه

 

نمونه ست اداری | نمونه طراحی ست اداری | شبکه چاپ

پونیشا | نمونه کار | ست اداری آنالی

چاپ ست و اوراق اداری

دانلود تصاویر وکتور ست اداری - دانلود رایگان تصاویر لایه باز ست ادازی

 

تعداد بازدید از این مطلب: 326
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

لیبل می تواند در اندازه های دلخواه شما طراحی شود در طراحی لیبل اطلاعاتی مورد نیاز است.
از جمله اطلاعاتی درباره سازنده، کارکرد محصول و غیره تا در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.
لیبل یا برچسب کاربرد های متفاوتی دارد که صاحبان مشاغل و مدیران آن را جزو لازمه کاری خود می دانند.

ازجمله موارد استفاده از لیبل می توان به صنایع داروی، آرایشی بهداشتی و … اشاره نمود، یکی از اصلی ترین موارد استفاده از لیبل یا برچسب به جهت افزایش میزان تولید و رعایت اصول اولیه بهداشتی و در پی آن کاهش هزینه هاست.

طراحی لیبل بسیار حائز اهمیت است از آنجا که طرحی که برای لیبل مورد استفاده قرار می گیرد تاثیر زیادی روی مصرف کننده در انتخاب دارد ” یک طرح جذاب می تواند کمک شایانی در این جهت به شما بکند” از جمله موارد استفاده از لیبل، طراحی لیبل مواد غذایی نیز می باشد که درفروش محصول بسیار کمک کننده نیز می باشد.

لیبل و برچسب - هجرت دیزاین

نمونه طراحی لیبل | نمونه طرح لیبل پشت چسبدار | نمونه لیبل

چاپ انواع لیبل اموال ، لیبل کاغذی ، لیبل پی وی سی - چاپ انواع برچسب اموال ،  برچسب کاغذی - چاپ و تبلیغات منجی

نمونه طراحی لیبل | نمونه طرح لیبل پشت چسبدار | نمونه لیبل

نمونه طراحی لیبل | نمونه طرح لیبل پشت چسبدار | نمونه لیبل

نمونه چاپ لیبل

 

تعداد بازدید از این مطلب: 339
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود . کاتالوگ ها برای محصولات عمده یک شرکت تولیدی و یا برای ارائه خدمات یک شرکت خدماتی طراحی می گردند که برای مصرف کننده نهایی اهمیتی ندارد اما برای واسطه یا فروشنده یا مغازه دار که این کالا یا خدمات را می خواهد انتخاب کنند، مهم است . کاتالوگ ها برای واسطه ها و توزیع کننده ها طراحی و چاپ می گردند، اما بروشور برای مصرف کننده جز طراحی و چاپ میگردد.

بروشور (Brochure) وسیله ای است برای بیان توضیحات کامل یک محصول ، به همین دلیل است که به آن، کالانما هم گفته می شود. معرفی و درج اطلاعات استفاده از محصول، مهم ترین پارامتر یک بروشور است این همان تفاوت بروشور و كاتالوگ است. شما در بروشور، در مورد یک محصول خاص صحبت می کنید ولی در یک کاتالوگ، مجموعه محصولات یک شرکت یا کمپانی، معرفی می شود.

بروشورها بر خلاف کاتالوگ ها حجم کمتر و ظاهر ساده تری دارند. بروشورها ارزانتر از کاتالوگ ها هستند و طراحی و چاپ آنها با تیراژ بالا تری نسبت به کاتالوگ ها انجام میشود. گرم کاغذ بروشورها از کاتالوگ ها کمتر است و در کاغذهای نازک تری نسبت به کاتالوگ ها چاپ می شوند.

 

طراحی کاتالوگ | نمونه کاتالوگ | چاپ کاتالوگ | طراحی بروشور | نمونه بروشور

نمونه طراحی کاتالوگ | کاتالوگ آماده | کاتالوگ تبلیغاتی | شبکه چاپ

نمونه طراحی کاتالوگ صنعتی و ساختمانی

طراحی کاتالوگ][طراحی کاتالوگ و بروشور][طراحی کاتالوگ صنعتی][طراحی کاتالوگ  حرفه ایی][نمونه طراحی کاتالوگ][بهار گرافیک]

تفاوت بین بروشور و کاتالوگ | آژانس تبلیغاتی|شرکت تبلیغاتی کروشه|کانون  تبلیغاتی|مشاور تبلیغاتی

دانلود قالب آماده کاتالوگ 10 صفحه ای و بروشور- Page Multipurpose Business  Brochure » هنر آبی

نمونه طراحی کاتالوگ | کاتالوگ آماده | کاتالوگ تبلیغاتی | شبکه چاپ

 

تعداد بازدید از این مطلب: 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

لوگو چیست؟ لوگو (آرم و یا نشانه) یکی از مهمترین و حیاتی ترین عناصر تبلیغاتی یک کسب و کار است. لوگو اولین چیزی است که مخاطب شما آن را می بیند و با آن ارتباط برقرار می کند. آرم ، نشانه و لوگو ، هویت سازمانی و بصری کسب و کار است و این همان تصویری است که مردم زمانی که نام شما شرکت شما را می شنوند، میشناسند و در ذهن خود تصور می کنند . طراحی مناسب و اصولی لوگو می تواند به تاثیر گذاری برند شما در ذهن مشتری و مخاطب کمک بسیار زیادی نماید.

نمونه لوگو حرفه ای و طراحی آرم | نمونه لوگو شرکت | شرکت ایده پردازان

 

طراحی لوگوی اپلیکیشن و وبسایت برند خودرو | طراحی لوگو ، طراحی علامت تجاری |  onlogo |

فروشگاه یدک پارس | تضمین کیفیت و سرعت در تامین قطعات یدکی خودرو

نمایشگاه اتومبیل داودی | قرارداد خودروسازان با وزارت دفاع جهت بومی‌ سازی  قطعات خودرو

پونیشا | نمونه کار | نمونه لوگوی فروشگاه قطعات خودرو

وکتور لوگو خودرو وکتور لوگو نمایشگاه ماشین

 

لوگوی وکتور با طرح ماشین و خودروی مسابقه ای

وکتور ماشین وکتور خودرو وکتور اتومبیل اسپورتوکتور اتومبیل

وکتور ماشین خودرو اسپرت مسابقه رینگ  وکتور ماشین وکتور نمایشگاه اتومبیل وکتور اتوگالری 16  

وکتور خودرو ماشین اسپرت مسابقه لوکسنقاشی کودکانه ماشین لامبورگینی - کامل (هلپ کده)

دانلود وکتور اتومبیل فراری ۴۵۸ | دانلود تصویر اتومبیل فراری ۴۵۸، وکتور  اتومبیل فراری ۴۵۸

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1126
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 آبان 1399
نظرات

هنر تصویرسازی “تصویرگری”

هنر تصویرگری، به گزینش و به کارگیری تصاویر توضیح دهنده و توصیف کننده برای بیان مفاهیم اشاره می کند. در تصویرگری، ممکن است نقاش، عکاس، گرافیست، صفحه آرا، روان شناس، مؤلف، معلم، متخصص موضوعی و مدیر هنری در کنار یکدیگر گاه به صورت گروه های دو یا سه نفری با یکدیگر کار کنند تا بتوانند پیامی را به شکل مؤثر به مخاطب منتقل کنند. هنر تصویرگری تابع اصول و معیار های خاصی است. آگاهی تصویرگران از ایپن معیارها به بهبود کیفیت تصاویر آموزشی کمک می کند.

هنر تصویر سازی از شاخه هنرهای کاربردی می باشد که تصویرگر برای بیان ایده ها و ادراک خود از عناصر تجسمی به بهترین نحو سود می جوید. تصویرساز باید فرا گیرد که ضمن ایجاد تصویر و رعایت اصول آن سلایق مختلف سفارش دهندگان و اذهان عمومی را زیر نظر داشته باشد. تصویرگر باید سعی کند پیام هایی را که در صدد انتقال آن می باشد از نظر موضوع و محتوای فکری و شکل و قالب افکارش را بسیار غنی وباارزش وبارعایت همه جانبه ی اصول زیبا شناسی ارائه نماید. درگذشته وقبل از پیدایش هنرهای کاربردی فعالیت های برخی از هنرمندان بیشتر در حیطه چاپ بود و هنرمندان تصویرساز تنها تصویرگران صنعت چاپ بودند. هنر تصویرسازی که از جمله هنر های کاربردی است شاخه ای از گرافیک می باشد.

تصویرسازی هنری است که تصویرگر در آن اقدام به روایت گری مصور می نماید. موضوع کار تصویرگر می تواند یکی از داستان های مذهبی، ادبی، تاریخی ، علمی و … می باشد.

 

هنرهای مختلف علی رغم این که هر کدام از وسایل و شیوه های اجرایی خاصی استفاده می‌کنند ولی نقطه مشترک در بین آنها بیان تصویری می باشد. استفاده از همه امکانات در هنر تصویرگری، موجب تعدد و گوناگونی تخصص ها و روش ها در این هنر شده است که با گسترش فن آوری بشری روز به روز به این اشعابات افزوده می شود و منجر به پیدایش شگردهای بدیع و نوظهور گردیده است.

تصویر سازی صورتهای مختلفی دارد که برخی از هنرمندان به تصویرسازی کتب با موضوعات مختلف مشغول می باشد. این موضوعات می توانند شامل متون داستانی، تصویرسازی خبری مطبوعاتی، تصویرسازی فرهنگ عامیانه (فولکلوریک) ، تصویرسازی آموزشی، تصویرسازی فنی و تصویرسازی کاربردی که بیشتر با محیط جوامع انسانی سرو کار دارند و … را شامل می شود

تصویرسازان علاوه بر مصور ساختن کتاب ها و جملات، پوسترهای تبلیغاتی ، در زمینه تصویرسازی برای فیلم های نقاشی متحرک و همچنین تابلوهای محیطی رایانه ای تبلیغاتی مشغول می باشد. در یک تعریف کلی می توان گفت کار تصویرگری تجسم تصویری یک موضوع برای نمایش بهتر فضای مطلب و در نهایت درک بهتر آن می باشد که عناصر بصری را در غالبی زیبا ترکیب نموده و عرضه نماید.

 

طبقه بندی انواع تصویرسازی

هنر تصویرسازی معاصر از اواخر قرن نوزدهم میلادی به دو شاخه تصویرسازی داستانی و تصویرسازی تبلیغاتی تقسیم شد که به تدریج با معرفی تکنولوژی بصری و وسایل ارتباطات جمعی نظیر سینما و دوربین های سینما توگراف و تلوزیون از تصویرسازی داستانی شاخه تصویرسازی متحرک که همانا پویانمایی باشد پدیدار گشت.

تصویرسازان به پنج گروه عمده تقسیم شده اند که عبارتند از:

تصویرسازان نشریات : (که در روزنامه ها و مجلات غالبا به عنوان کاریکاتوریست های اجتماعی سیاسی یا تصویرسازان خبری فعالیت دارند) .

تصویرسازان کتاب ها : (که یا عنوان ها و موضوعات را به شکل طرح جلد یا مضامین داستانی را در کتاب های داستانی تصویرسازی می کنند) .

تصویرسازان تبلیغاتی : (تصویرسازی پوسترهای تبلیغاتی، آگهی های تجاری و تصویرسازی مربوط به بسته بندی کالاهای مصرفی نظیرمواد غذایی و دارویی)

تصویرسازان بنیادها و موسسات و نهادها : (نظیر تصویرسازانی که پیام های موسسات و نهادهای هنری و اجتماعی،خیریه،ورزشی،خدمات ی،سیاسی و آکادمیک یا علمی را به مخاطبین خود منتقل می سازند).

تصویرسازان بین المللی : (که در آثارشان هویت های فرهنگی، بومی، نژادی، تاریخی و جغرافیایی ملت ها و کشورها انعکاس می یابند).

اصول و معیارهای تصویرگری

همانگونه که اشاره شد، برای تولید یک تصویر مناسب، رعایت اصول و معیارهای گوناگونی ضرورت دارد. این اصول منبعث از سلسله نظریات در زمینه های هنری، ارتباطی، روانشناسی، آموزشی، محیطی و اجتماعی هستند. از جمله : داشتن نگاه علمی در تصویرگری متون علمی و تا حدی دوری از عنصر خیال پردازی در تصویرگری متون علمی، عنصر خیال باید در خدمت نگاه علمی و آموزش باشد. این امر یکی از ویژگی های اصلی تصویرگری متن های غیر تخیلی است. عنصر خیال در تصویرگری متن های علمی، اطلاعاتی و آموزشی، پیرو نگرش علمی و اطلاعاتی متن های غیر تخیلی است. تخیل تصویرگر تا جایی می تواند در این متن ها گسترش یابد که خدشه ای بر واقعیت های علمی و آموزشی متن وارد نیاید. در ضمن، تخیل او نباید از چارچوب آموزشی و انتقال اطلاعات درس و یا موضوعات اصلی متن خارج شود.

هماهنگی تصویر متن

عناصر تصویری باید با دورنمایه های حسی و مفهومی متن هماهنگ باشند و تصویرگر، نخست باید به کمک مؤلف مفاهیم اساسی هر متن را جستجو کند و در تصویر خود راه ذهذ. مفاهیم ممکن است از نوع علمی، اجتماعی، جغرافیایی، تاریخی، هنری، ادراکی، عاطفی، مذهبی و یا فنی باشند. بررسی مفاهیم و محتوای موضوعی کتاب مشخص می کند که از کدام سبک و تصویر در انتقال مفهوم باید استفاده کرد.

 

توجه به نیازهای گروه سنی فراگیران و فرایند رشد دانش آموز و علایق او

نیازها و علایق دانش آموزان در گروه های سنی متفاوت، با هم فرق دارند. شناخت ویژگی های روان شناختی کودک و علاقه مندی های او از نخستین اصول تصویرگری به شمار می رود. تصاویر زیبا و پرکار، اما به دور از ویژگی های سنی کودک، ارزش آموزشی کمتری دارند. کودکان، در مقایسه با بزرگسالان، احساسی ترند و از طریق تصویر راحت تر از مطالعه و درک مطلب، پیام پذیری دارند. حس بینایی کودکان پیش دبستانی هنوز از مهارت لازم و کافی برای تشخیص تمام امواج نوری، مثل طول موج های مربوط به رنگ های آبی برخوردار نیست. در تصویرسازی برای این گروه از کودکان باید تا آنجا که امکان دارد، از رنگ های آبی کمتر استفاده شود؛ زیرا علم عصب شناسی ثابت کرده است که چشم انسان ابتدا رنگ زرد و بعد رنگ قرمز و در آخر رنگ آبی را به راحتی می بیند. کودکان دبستانی از سطوح تخت که رنگی ساده دارند و نیز رنگ های شاد و گرم بیشتر لذت می برند. نوجوانان دوره ی راهنمایی از واقعیت گرایی و مستند سازی در تصاویر ( عکس های واقعی ) و استفاده از طیف های رنگی و رنگ های خنثی بیشتر لذت می برند.

 تصویرسازی آثار: خانم مژگان سعادت نیا

 

تعداد بازدید از این مطلب: 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399
نظرات

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

آموزش گام به گام رسم گل‌های زیبا به سبک هنرمند کره‌ای|خبر فوری

flower painting (2) هنر در خانه

و پس زمینه دسته گل شاخه جوانه کارت رنگ ترکیب بندی جذاب گل دار گل ها

گل رز گل رز جدا شده بر روی زمینه سفید نقاشی های گیاهی با آبرنگ مداد رنگی  عکس 1415843 : پارس استاک - شاتر استوک پارسی

طراحی دست ، نقاشی دست ، طراحی و نقاشی از دست ، طراحی از دست ، نقاشی از دست

مجموعه فوق العاده آموزش طراحی با مداد

طراحی دست ، نقاشی دست ، طراحی و نقاشی از دست ، طراحی از دست ، نقاشی از دست

references_hands1 | خانه انیمیشن

references_hands8 | خانه انیمیشن

آموزش طراحی دست :: معماری دانشگاه قم

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1859
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399
نظرات

ملاقات اسرار آمیز وکتور لایه باز 1427011 : پارس استاک - شاتر استوک پارسی

آموزش کشیدن میوه1

کلاس آموزش نقاشی در آنات گرافیک (جلسه سوم) :: آنات گرافیک

کلاس آموزش نقاشی در آنات گرافیک (جلسه چهارم) :: آنات گرافیک

کلاس آموزش نقاشی در آنات گرافیک (جلسه دوم) :: آنات گرافیک

کلاس آموزش نقاشی در آنات گرافیک (جلسه نهم) :: آنات گرافیک

کلاس آموزش نقاشی در آنات گرافیک (جلسه هفتم) :: آنات گرافیک

آموزش طراحی پرنده با اشکال هندسی - هنر آباد , آموزش نقاشی , خط تحریری ,  خوشنویسی , گرافیک

نقاشی برتر راپید نقاشی ایده naghashi bartar | پیام رسان سروش پلاس

stork Painting (3) آرگا

لكلك Instagram posts - Gramho.com

لک لک مینیاتوری نشسته

نگارخانه ایرانی

آموزش طراحی مو بلند | چگونه مو طراحی کنیم؟ 4 مرحله آسان طراحی مو با مداد  مبتدی - آرت تول

طراحی مو رئال | ویدیو کشیدن ساده مو مبتدی| چگونه در 4 مرحله مو طراحی کنیم |  مو هایپر رئال

Index of /

آموزش طراحی گوش -آموزشگاه نقاشی راه کمال الملک‏

آموزش سیاه قلم-آموزشگاه نقاشی راه کمال الملک

آموزش طراحی بینی - ویسگون

آموزش طراحی مو - ویسگون

آموزش طراحی دخترونه - ویسگون

نقاشی های باور نکردنی های میگیره نقاشی بعدی پست زیر قرار | پیام رسان سروش  پلاس

هنرستان

هنرستان

نقاشی | دی ۱۳۹۵

هنرستان

maxdraw - نسبت های چهره

آموزش چهره تمام رخ در 8 مرحله(تصویری) | رنگ و هنر

آموزش طراحی حالات چهره| روشی ساده برای طراحی حالت مختلف چهره مرد  مبتدی|اموزش طراحی

حسابی | طراحی چهره

آموزش طراحی و نقاشی

آموزش طراحی چهره » اصفهان امروز

آموزش طراحی از چشم - گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

 نقاشی سیاه قلم 

بطور کلی به هر نوع تاثیر گذاری مداد سیاه و یا ذغال (مثل مداد معمولی B2 گرافیتی و پودرذغال) بر روی کاغذ به همراه سایه ها می توان سیاه قلم گفت ، هنرمندان هریک بنا به سلیقه شخصی ، تجربیات و آموخته ها برای به تصویر کشیدن موضوع مورد نظر از ابزار خاصی استفاده می کنند !شما می توانید با

با ابزار گوناگون سیاه قلم در بخش لوازم مورد نیاز سیاه قلم ، آشنایی پیدا کنید !
از مداد سیاه HB  –  B2  –  B6 استفاده شده .

ابزار و تکنیک های سیاه قلم در طول تاریخ و به مرور زمان تا حدی پیشرفت کرده است که امروزه نقاشی کردن برای هر هنرجو و یا شخص هنردوستی کار راحتی شده و تنها با چند ماه تمرین می توان به سطح جذابی از هنر نقاشی رسید !

برای کشیدن هر یک از اجزا چهره که در این مقاله آمده است ، اگر در سطح مبتدی و یا متوسط هستید حداقل ۱ تا ۳ ساعت زمان بگزارید !
این زمان برای افراد مبتدی برای هر یک از اجزا چشم ، بینی ، لب و گوش حداقل ۳ ساعت الزامیست ، این زمان به شما کمک میکند تا دید خود را در نقاشی سیاه قلم تقویت کنید ، تا حدی که در آینده به ۳۰ دقیقه هم برسید !

مدادهای کنته سافت ، کنته هارد و کنته b3 پاریس :
مداد کنته b3 مارک کنته پاریس دارای تیرگی بسیار بالاییست در عین حال روغن بیشتری به نسبت مدادهای کنته سافت و هارد دارد ، به همین دلیل از آن بیشتر به عنوان رنگ پالت استفاده می کنیم !

روی یک کاغذ جداگانه رنگ گزاشته و در واقع با کنته کمی سیاه می کنیم و سپس با کشیدن محوکن و یا قلمو بر روی آن پالت کاغذی ، قلمو و محوکن را به رنگ آغشته می کنیم و سایه میزنیم ، که تکنیک دقیق آن را می توانید در دوره های آموزشی اپلیکیشن میز کارم در همین وبسایت تکنگاره ها بیاموزید .

مداد کنته سافت مارک فابرکاستل هم که در سیاه قلم پادشاهی می کند ، با تیرگی بینظیر خود به تابلو ها جلوه ای چشم نواز می دهد ، و باید در اینجا اشاره کنم که مداد کنته سافت دارای روغن کمتری به نسبت کنته b3 پاریس است ، و همانطور که از نام آن پیداست مغز نرمی هم دارد .

مداد کنته هارد مارک فابرکاستل با روغن کمتر ، تیرگی کمتر و سختی بیشتر که به دلیل فشردگی بیشتر مغز آن است ، بیشتر برای کشیدن تار موها و یا در برخی از موارد در تابلو و یا تمرینات برای ایجاد خطوط نازک و یا ظرافت و افزایش کیفیت در حد هایپررئال کاربرد دارد .

مداد کنته سفید فابر کاستل Faber-Castell مدیوم

مداد کنته سفید فابر کاستل Faber Castell مدیوم

مداد کنته سفید :
این مداد معمولا (کنته سفید مدیوم فابرکاستل) برای براق کردن مو ها و یا در برخی از موارد برای ایجاد نور و یا در بافتها کاربرد دارد ، بطور مثال در بخشی از نقاشی سیاه قلم پس از پاک کن زدن متوجه می شویم که محل مورد نظر درخشندگی لازم را نداشته و خوب سفید نشده ، که در این موارد از کنته سفید استفاده می کنیم .

البته باید اشاره کنم که به دلیل این که مقوای اشتنباخ کمی شیری رنگ است و به رنگ کرم تمایل دارد وقتی از کنته سفید استفاده میکنیم ، تصور می شود که کنته سفید کمی به رنگ آبی تمایل دارد ، که صد البته باید این موضوع را تجربه کنید .

اما در این میان پاستل گچی رامبراند که به صورت استوانه ای می باشد ، سفیدی بسیار بهتری دارد ، که البته به دلیل استوانه ای بودن آن نمی توان از آن به راحتی برای کشیدن مو استفاده کرد .

محوکن برای نقاشی سیاه قلم

محو کن :
همانطور که از اسمش هم می شود فهمید محوکن ابزاریست برای محو کردن خطوط ، سایه ها و البته برای کشیدن خطوط کمرنگ و ایجاد بافت و سایه روشن ، بنا بر این یکی از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی در تکنیک نقاشی سیاه قلم و طراحی چهره به حساب میاد .

محوکن در واقع همان کاغذ لوله شده است که توسط دستگاه های مدرن به صورت فشرده لوله شده است .

محوکن کاغذی کنته

محوکن کاغذی کنته conte

بهترین مارک محوکن مارک کنته و پس از آن کرتاکالر در ردیف دوم کیفیت قرار دارد و محوکن های مارک متفرقه کیفیت مناسبی ندارند .

برای تیز کردن محوکن یه هیچ عنوان از کاتر استفاده نکنید و فقط محو کن را با سمباده تیز کنید (ورق سمباده 150 ساختمانی) ، وقتی قسمت سر محوکن سمباده خورده میشود بافت مخملی خوبی میگیرد که برای محو کردن خطوط و جا به جایی رنگ بسیار کاربردی تر می شود

تعداد بازدید از این مطلب: 1972
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399
نظرات

نقاشی-قاجاریه - کیمیا استون | اخبار صنایع دستی

فرشته ها/خودنویس و کاغذ A4

خود نويس روي كاغذ A4

چاپ سنگی کتاب‌های فارسی» بررسی می‌شود | ایبنا

نقوش چاپ سنگی

نقوش چاپ سنگی

نقوش چاپ سنگي

چاپ دستی

تعریف چاپ دستی

چاپ دستی (به انگلیسی: Printmaking)، که با نام‌های چاپ هنری و گراورسازی نیز شناخته می‌شود،

شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن اثر هنری از طریق چاپ تصویر بر روی یک سطح،

عموماً کاغذ یا گاهی پارچه، چرم، پلاستیک و سطوح دیگر، توسط هنرمند خلق می‌گردد.

چاپ آثار هنری می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله چاپ فلزی، چاپ سنگی،

چاپ چوب، چاپ دیجیتال و فرایندهای هنری مبتنی بر انواع حکاکی صورت پذیرد.  

چاپ‌های هنری امکانات  فنی صوری و بیانی بسیار متنوعی را در اختیار هنرمند

می‌گذارند و علاوه بر این هنرمند به مدد چاپ و تکثیر اثر خود می‌تواند

نمونه‌های ارزان‌تری را در دسترس مخاطبان قرار دهد. به همین سبب در قرن‌های

اخیر اغلب هنرمندان برخی روش‌های حکاکی و چاپ را آزموده و در آن‌ها به

استادی رسیده‌اند.

چاپ از طریق انتقال مرکب از یک کلیشه یا صفحه مسطح آماده شده بر روی

سطح کاغذ یا مواد دیگر پدید می‌آید.

انواع متداول کلیشه عبارتد از: صفحه‌های فلزی که معمولا از جنس مس یا

زینک یا صفحه‌های پولیمری که برای حکاکی یا خوردگی با اسید استفاده می‌شوند.

از سنگ، آلومینیم یا پلیمر برای چاپ سنگی و از قالب‌های چوبی برای چوب‌تراش

و چوب‌کند و از لینولیوم برای لینوتراش استفاده می‌شود.

پرده‌های پارچه‌ای از جنس ابریشم یا مواد مصنوعی برای چاپ سیلک اسکرین

به کار می‌رود.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 772
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399
نظرات

وکتور اسب 1 | ایران وکتور

لیست قیمت استیکر پرشین استیکر طرح اسب 1 | ترب

قیمت خرید و فروش برچسب -استیکر- پوستر دیواری -پرشین استیکر طرح اسب نیم تنه  - فروشندگان

لیست قیمت استیکر پرشین استیکر طرح اسب 2 | ترب

طرح شابلون برای نقاشی روی پارچه / طرح استنسیل • مجله تصویر زندگی

گالری | نمایشگاه تماشای دوردست، از نزدیک؛ آثار هنرجویان انجمن تصویرگران |  انجمن تصویرگران ایران

چاپ دستی(لینولئوم)

میثم نامدار 1393 - Khatt Foundation

مجموعه تصویرسازی های وارث ذوالفقار – تکنیک : چاپ لینولئوم طراح گرافیک :  میثــــــــــــم نامــــــــــــــدار طاووس از پرندگان بهشتی و نم… |  Graphic, Persian, Chaps

گالری - آلبوم: طراحی و چاپ - تصویر: چاپ

فارس - معرفی رشته «چاپ دستی» - صاحب‌خبر

انواع چاپ دستی | چاپ و تبلیغات صبح آگهی | چاپ هنری و انواع آن

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

لیست قیمت شابلون کد T 48 ابعاد ۳۰*۲۰ | ترب

لیست قیمت شابلون کد T 28 ابعاد ۳۰*۲۰ | ترب

لیست قیمت شابلون کد A22 سایز ۳۰*۳۰ | ترب

لیست قیمت شابلون کد A 04 ابعاد ۳۰*۳۰ | ترب

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

شابلون استنسیل،استنسیل،اسپری چسب شابلون استنسیل،اسپری چسب استنسیل،اسپری  تمیزکننده شابلون استنسیل،خرید شابلون استنسیل،خرید انلاین شابلن استنسیل،فروش  شابلن استنسیل،شابلن استنسیل چیست،شابلون استنسیل پارچه،شابلون استنسیل  دیوار،طرح شابلن استنسیل،شابلون چاپ ...

طرح شابلون برای نقاشی روی پارچه / طرح استنسیل • مجله تصویر زندگی

طرح شابلون برای نقاشی روی پارچه / طرح استنسیل • مجله تصویر زندگی

طرح شابلون برای نقاشی روی پارچه / طرح استنسیل • مجله تصویر زندگی

وکتور گل گل بوته گلبرگ برگ گل حاشیه گل

گل لاله گل گل صد تومانی قاب باروک ویکتوریا قاب حاشیه گل زینتی برگ پیمایش  شده طرح الگوی یکپارچهسازی با سیستمعامل تزئین شده طرح تزئینی طرح سیاه و سفید  گل مصنوعی طرح

گل و بوته با زمینه شفاف - گالری تصاویر نقش

رنگین کمان آموزش وپرورش

تصویرسازی ، تایپوگرافی و چاپ دستی - Special Collections of Visual arts and  Graphics

دانلود وکتور شماره 00023698 | ببر تزئین شده دستی طراحی شده

نقاشی مداد از یک ببر عکس 1062276 : پارس استاک - شاتر استوک پارسی

ببر پریدن فلز مین نقاشی نقاشی نقاشی عکس 1428370 : پارس استاک - شاتر استوک  پارسی

دومین رقابت بین المللی چاپ دستی اِکس - لیبریس ۲۰۱۸ - مجله نگاه فرد

آشنايي انواع چاپ 


روش‌های رایج چاپ روی پارچه:

چاپ قالبی (Block Printing)

در روش چاپ قالبی یا مهری، طرح مورد‌نظر روی یک قالب چوبی یا فلزی حک می‌شود.

سپس قالب را روی پارچه آغشته به رنگ فشار‌ می‌دهند تا قالب رنگی شود.

آن‌گاه قالب را با فشار محکم دست روی سطح پارچه‌ای که قرار است طرح روی ‌آن چاپ شود می‌فشارند.

 

چاپ غلطکی (Roller Printing)

روش چاپ غلطکی بسیار مشابه روش چاپ قالبی است

با این تفاوت که در روش چاپ غلطکی به جای قالب‌های حکاکی‌شده

از دستگاه چاپ غلطکی که دارای سیلندرها یا غلطک‌های حکاکی‌شده ‌است،

استفاده می‌شود که در هر دور غلطک، طرح یک بار چاپ می‌شود.

سپس پارچه چاپ‌ شده از یک محفظه خشک‌کن و بخار عبور می‌کند

تا رطوبت و گرما، رنگ را روی آن تثبیت کنند.

 

چاپ دوبلکس (Duplex Printing)

در روش چاپ دوبلکس یا چاپ دورو، طرح در دو طرف پارچه چاپ می‌شود.

این کار یا به وسیله دو بار عمل چاپ با دستگاه چاپ غلطکی یا یک بار

عمل چاپ با دستگاه چاپ دوبلکس انجام می‌شود.

 

چاپ اسکرین (Screen Printing)

روش چاپ اسکرین به کمک توری‌‌های مسطح یا استوانه‌ای از جنس سیلک،

نایلون، پلی ‌استر یا فلز انجام می‌شود. در روش چاپ اسکرین خمیر چاپ

یا رنگ را روی توری ریخته‌ و از میان سوراخ‌های توری به روی پارچه فشار می‌دهند.

بر اساس نوع توری مورد استفاده، روش چاپ اسکرین تخت یا روش چاپ اسکرین

چرخشی را خواهیم‌داشت.

 

چاپ استنسیل (Stencil Printing)

استنسیل یک ورق مقوایی، فلزی، سلولزی یا پلاستیکی است که طرح را روی آن برش می‌زنند،

سپس ورق را روی پارچه گذاشته و رنگ را روی آن می‌کشند تا طرح روی پارچه منتقل‌شود.

 

چاپ اسپری (Airbrush (Spray) Painting)

در روش چاپ اسپری، طرح‌ها به صورت دستی روی پارچه نقاشی می‌شوند

و رنگ‌ها به کمک رنگ‌پاش مکانیکی روی پارچه اسپری می‌شوند و پارچه طرح‌دار می‌شود.

 

چاپ دیجیتالی (Digital printing)

در روش چاپ دیجیتالی قطرات بسیار ریز رنگ از طریق نوک چاپگر جوهر افشان

روی پارچه قرار ‌‌می‌گیرد. نرم‌افزار دستگاه چاپ مطابق فایل عکس ورودی، عمل

چاپ را کنترل می‌کند تا کیفیت و رنگ موردنظر به‌دست‌آید. روش چاپ دیجیتالی

آخرین تکنولوژی چاپ روی پارچه است و به سرعت در حال پیشرفت است.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 2805
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399
نظرات

مفاهیم بصری:‌ چگونگی دریافت ما از زبان بی کلام بستگی به ادراک شخصی و چگونگی موقعیت‌های ویژه دارد.

هنرهای تجسمی:‌ یکی از زبان‌های بی‌کلام است که از طریق آن بیش‌تر و گسترده‌ترین مفاهیم توسط افراد از جوامع مختلف انسانی از نژاد‌ها و ملیت‌های گوناگون دریافت می‌شود.

هنرهای تجسمی در آفرینش:  در کلیه آن‌ها حس بینایی عامل اصلی است که به او هنرهای بصری نیز گفته می‌شود.

عناصر بصری :‌ مفاهیم هنرهای تجسمی را منتقل می‌کند.

مبانی هنرهای تجسمی به دو عامل :‌ طبیعت و جهان پیرامون آن می‌پردازد.

عناصر بصری شامل:‌ ۱- خط  ۲- نقطه  ۳- سطح ۴- شکل  ۵- رنگ ـ بافت و غیره.

مبانی ارتباط بصری و مبنای هنرهای تجسمی:‌ چگونگی روابط موجود بین این عناصر و نحوه برقراری نظامی خوشایند بین آن‌ها در چهارچوب ضوابط و اصولی قرار دارد که به آن مبنای ارتباط بصری و مبنای هنرهای تجسمی می‌گویند.

نقطه:  نقطه مبین آشکار کردن مکان در فضا است و در شرایط خاص جلوه‌های تازه به خود می‌گیرد.

نقطه می‌تواند: به شکل یک عنصر تصویری مثبت و یا منفی در به وجود آوردن یک ترکیب به کار می‌رود. با تکرار نقطه در ترکیب‌های بسیار متنوع و متعدد مفهوم ریتم را می‌توان شناخت. و با تجمع و تفرق نقطه‌ها در یک ترکیب جدید مفهوم انبساط وانقباض را می‌توان نمایش داد.

مفهوم فضا:‌ با توجه به اندازه نقطه و ترکیب آن ایجاد می‌گردد، همین مفهوم را با تکرار نقطه می‌توان دید. و تنوع نقطه خود یکی از عوامل ایجاد نمونه‌های تصویری و ترکیب‌های تجسمی است.

خط:  به عنوان یک عنصر با ارزش بصری دارای انرژی زیادی است. از عناصر بسیار ارزشمند طراحی و بیان کننده عواطف و احساسات و نشانگر تفکر و اندیشه ذهنی هنرمند است.

خط از نظر ریاضی:‌ از بهم پیوستن نقطه‌ها به وجود می‌آید و دارای طول اما فاقد عرض است،‌نشان دهنده جهت و موقعیت است، و در موقعیت‌های متفاوت عکس‌العمل‌های گوناگون از خود نشان می‌دهد.

گاه فعال و پر انرژی  مانند خطی که حرکت و فشار را القاع می‌کند. مثل پرتاب نیره . گاه خط ساکن و ایستا و بی تحرک است، مانند مرز بین دو سطح یا مرز بین حجم و فضا

خط در طراحی نمایانگر:‌ بیان احساسات و عواطف طراح می‌باشد که طراح حالات درونی خود را با خطوط بیان می‌کند.

موارد استفاده خط در طراحی و معماری:‌ خط در طراحی برای نشان دادن شکل اجسام قرار می‌گیرد. در طراحی خط مرز فضا و حجم است و پیرامون اجسام را به نمایش می‌گذارد. اما خط در معماری با نظم و ضوابط و قوانین رسم می‌شود.

در هنرهای تزئینی و سنتی:‌ جلوه خط را به انواع اشکال می‌توان دید، مثل نقش‌ها و تارو پود ‌ها در پارچه‌بافی،‌طراحی و حجم‌های هندسی در خاتم کاری

خط در معماری:‌ یک نمونه سه بعدی را به صورت یک بعدی نمایش می‌دهد.

کیفیت بصری:‌  ۱- خط با حالت (اکسپرسیو expression) اصولا بیان حالت به معنی تظاهرات بیرونی ششخصی و رفتارهای فردی انسان وچگونگی حالت هنرمند در زمان خلق اثر تاثیر فراوانی در نحوه بیان خطها دارد ۲- خط ساختمانی‌یا (کانستراکتیو constrative) در این طبقه بندی از لحاظ بصری بیان کننده انقباطی منطقی و ساختمانی هستند. و بیشتر تابع نظم و قاعده ویژه‌ای هستند.

خواص خط:‌ خط‌ها از لحاظ بیان حالت‌های روانی دارای ویژگی‌هایی هستند. مثلاً خط ضخیم خشونت، خط راست و عمودیایستایی،‌ خط زیک زاک و شکسته هیجا ، خطی که بر افق عمود باشد بیانگر استحکام ، خط زاویه دار مایل بازگو کننده تحرک، حالت متزلزل و عدم ایستایی است.

انواع خط:‌ خط ممتنی، مواج، مارپیچ، شکسته، دندانه‌دار و غیره ….

سطح:‌ از نظر ریاضی دارای طول و عرض اما فاقد عمق است. با دو عنصر خط و نقطه می‌توانیم سطح را به وجود بیاوریم. همان‌طور که برای وجود داشتن یک خط دو نقطه الزامی است. برای سطح سه نقطه الزامی است.

سطح را به دو قسمت هندسی و غیر هندسی تقسیم می‌کنیم:‌ ۱- سطح هندسی مثل : مربع، مثلث، دایره و دیگر سطح‌های هندسی که از ترکیب سطح‌های اصلی به وجود آمدند. مثل مستطیل، بیضی لوزی و چند ضلعی‌ها

مثلث:‌ به دلیل وجود نقطه راس که انرژی و نیروی شکل را به بیرون منتقل می‌کندع خطر و هشدار را موجب می‌شود.

مربع: از لحاظ بصری شکلی است. متعادل، محکم و ایستا

دایره:  نمادی است از تداوم و مفهوم بی‌پایانی را القاع می‌کند.

۲ سطح با توجه به تعریف فضایی آن

رنگ و بافت و شکل سطح ارزش تصویری را قوی‌تر می‌کند.

در معماری:‌ حجم‌های سه بعدی خواه در قسمت‌های خارجی یا در قسمت داخلی سطوح فضایی سه بعدی را به نمایش می‌گذارد و ارزش تصویری سطح را به خوبی نشان می‌دهد.

حجم :‌

حجم از نظر ریاضی:  عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول ، عرض، ارتفاع است. تعریف حجم به دو صورت است.

۱-    حجم عبارت است از :‌نقطه ای که از حال سکون خارج شده، و در تمام ابعاد در پیرامون خود حرکت می‌کند.

۲-    حجم عبارت است : از سطحی که در فضا حرکت نموده، و از جهت سطح خود  در عمق گسترش یافته

حجم‌های افلاطونی:‌ براساس شکل‌ها و سطوح اصلی، مثل دایره، مربع، لوزی که هر کدام دور محور عمودی خود بچرخند به وجود می‌آیند.

حجم‌های تو پرو تو خالی دارای کیفیت‌های متفاوت است.

حجم تو پر:‌ دارای واقعیت بیرونی است.

حجم تو خالی:  دارای واقعیت درونی است.

مجسمه سازی: در مجسمه‌سازی عنصر حجم از هر کدام از عناصر دیگر مهم‌تر است. و به عنوان اصل اول از حجم‌ها و فضای آزاد،‌در آفرینش اثر استفاده می‌شود.

معماری:‌ در معماری اغلب به جای استفاده از حجم‌ها و فضای آزاد، از حجم‌ها وفضای هندسی استفاده می‌شود.

حجم‌های تو پر:‌ دارای وزن و قابل لمس هستند (حجم مثلث)

حجم‌های تو خالی:‌ دارای وزن و قابل لمس نیستند. (حجم منفی)

عنصر بافت

عنصر تجسمی بافت:‌ اغلب توسط دو حس لامسه و بینایی توأمن تجربه و شناخته می‌شود، که در این صورت ابعاد وسیعی از مفاهیم تجسمی را قابل ادراک می‌نمایند.

بافت اجسام از دو جنبه متفاوت تعریف می‌شود:‌ بافت لامسه‌ای ، بافت بصری

بافت لامسه‌ای :‌ ویژه سطوح سه بعدی است. که سطح سطوح به وسیله حس لامسه دریافت می‌شود، بافت لامسه‌ای بستگی به ساختمان دورنی اجسام و چگونگی به وجود آمدن آن‌ها دارد. یعنی بستگی به خاصیت فیزیکی و جنسیت اجسام دارد.

بافت بصری:‌ ویژه سطوح دو بعدی و تنها از طریق چشم می‌توان آن‌ها را شناخت، اگر چه گاهی نیز با حس لامسه می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تمیز داد. هنرمندان با تکنیک‌های مختلف بافتهایی را می‌آفرینند که از لحاظ بصری طبیعی جلوهکند.

توجه بیشتر به بافت‌ها در هنرهای تجسمی در اولین کوشش‌هایی است که توسط هنرمندان در هنر مدرن صورت گرفته، مثل آثار نقاشان امپرسیونیسم مانند پل نسران، و نکوک، پیکاسو

مجسمه سازی:‌ در مجسمه‌سازی مدرن عملکرد بافت در خلق آثار هنری اهمیت بسیار دارد،‌خصوصاً هرگاه به صورت متضاد در ترکیب‌های حجمی به کار روند، جلوه‌های بصری تازه و مفاهیم هنری عمیق‌تری ایجاد می‌کند.

معماری:‌ در معماری بافت به عنوان نمونه‌های کاربردی در فضاهای زیستی به کار می‌روند، مثل انواع کف‌پوش‌ها. پوشش‌های خارجی دیوار که دارای کیفیت‌های تصویری متفاوتی هستند.

سبک تاکتی لیزم: ارتباط تنگاتنگ حس بصری و عنصر بافت در زمینه هنرهای تجسمی، سبک هنری جدیدی به نام تاکتی لیزم به وجود می‌آورد، به طور مثال: طراحی اتاق‌ها و فرش‌ها و غیره و به طور کلی آثاری که با حس لامسه درک می‌گردد.

دگرگونی‌های عناصر بصری:‌

اندازه، شکل، جهت، تراکم، موقعیت

دگرگونی‌های عناصر بصری:‌ را می‌توان از جهات مختلف مورد بررسی و نگرش قرار داد، کیفیت‌های بصری عناصر در اثر تغییر در موارد زیر دگرگون می‌شود.

اندازه عناصر بصری:‌ بسته به اینکه در چه موقعیتی قرار می‌گیرند متفاوت است. مثلا کوتاهی یا بلندی خط یا حجم ممکن است از نظر عمق و ضخامت، متغییر باشد و فرم باز و بسته بودن را نشان می‌دهد. یا در مورد حجم‌های نقش بسته‌ها به صورت سطوح حجمی باشد.

شکل:‌ دارای کیفیت متفاوتی هستند، ممکن است سطح داخلی یا خارجی را نشان دهد، ممکن است توسط خطوط منحنی یا مستقیم بدست بیاید.

شکل‌ها دارای ارزش‌های احساسی فراوانی هستند، که از راه تداعی معانی و دانش و تجربیات قبلی ما احساسات و عواطف ما را تحریک می‌کند، مانند خط افق که ما را به یاد منظره می‌اندازد، یا خط عمودی که انسان یا درخت را تداعی می‌کند.

خطای چشم:  اندازه و موقعیت شکل‌ها می‌تواند باعث ایجاد خطاهای چشم می‌گردد، و مشکلاتی در نحوه قضاوت به وجود آورد، مانند اندازه دو دایره یکسان که نزدیک به اتصال دو خط قرار گرفته‌اند که چشم یکی را بزرگ‌تر از دیگری می‌بیند.

متقاطع

عمود

ضربدری

موقعیت:  موقعیت یک فرم را از رابطه آن با کار در تصویر و ترکیب‌بندی صفحه می‌توان تشخیص داد، یعنی از موقعیت‌ها در سطح تصویر و در رابطه با یکدیگر بدون اینکه از کادر استفاده شود قابل بررسی هستند

سبک ونا متعادل

سنگین

نیروی کشش

موقعیت  شکل در رابطه با کادر صفحه:‌ممکن است تغییر کند، برای مثال تغییراتی که یک نقطه در کادر می‌تواند داشته باشد و دارای بیان‌های تصویری ویژه‌ای باشد.

جهت:‌ هر موقعیت فرعی یا شکلی که در صفحه بازگو کننده حرکت باشد، الزاماً این حرکت در جهت ویژه‌ای شکل می‌گیرد.

در دو جهت مایل

مایل

عمودی

جهت افقی

تراکم:‌ چنان‌چه شکلی از واحد‌های معینی تشکیل شده باشد، چگونگی و تعداد ترکیب این واحد‌ها را تراکم می‌نامیم، این واحد‌ها ممکن است ترکیبی منسجم، فشرده و یا باز و گسترده داشته باشند.

 کم و زیاد کردن تراکم یک فرم: می‌تواند وزن، انرژی و حتی ارزش‌های رنگی را در سایه روشن فرم‌ها دگرگون کند.

فرم‌هایی که توسط هنرمند آفریده می‌شوند: دارای دو جنبه متفاوت است، یا فرم‌های شناخته شده واقعی هستند، یا فرم‌های ذهنی و انتزاعی

فرم ممکن است:‌ دارای پیام و محتوای ویژه باشد، یا به منظور ارائه یک کار تزئینی (دکوراتی) آفریده شده باشد.

کمپوزیسیون (ترکیب بندی):

شرایط ترکیب‌بندی:‌ ریتم، تعادل، تناسب، شکل و زمینه

برای ایجاد یک ترکیب بندی خوب :‌ آفرینش یک اثر هنری، کیفیت‌های بنیادی وجود دارند، که یک ترکیب‌بندی خوب را می‌سازند.

این کیفیت‌های بنیادی عبارتند از:‌ریتم، تعادل، تناسب، شکل و زمینه (فضای مثبت و منفی)

ریتم :  استفاده از یک نظم و ترکیب معین، برای تکرار عناصری چون، شکل، رنگ و یا موقعیت و یا حرکت را ریتم تعریف می‌کنیم.

حرکت ریتمینک: وقتی اتفاق می‌افتد که عناصر شبهه به هم با فاصله‌های مربوط تکرار شوند، ریتم و حرکت، دو عنصر لاینفک هستند.

ریتم تکراری:‌ از فرم و شکل مشابه که دارای فاصله یکسان هستند به وجود آمده

ریتم متضاد:  ممکن است شکل‌ها، مشابه باشند، اما فاصله آن ها یکسان نباشد، ممکن است شکل‌ها از نظر اندازه، جهت و موقعیت متفاوت و هم خانواده باشند.

تعادل:  همه توانایی‌های مختلف انسان، بستگی به حس تعادل دارد،‌برای ادراک حس تعادل احتیاج به محورهای افقی و عمودی است، یعنی چشم ما به طور ناخودآگاه، برای تشخیص تعادل این محورها را مورد نظر قرار می‌دهد.

چگونگی به وجود آمدن تعادل: اگر بخش‌هایی از ترکیب‌بندی نیاز به تغییر و تعویض داشته باشد، مثلاً تغییر در اندازه، موقعیت و یا شکل، در واقع ترکیب بندی فاقل یک ساخت منطقی و حساب شده بوده است، و در آن تعادل وجود ندارد، تعادل زمانی احساس می‌شود که کنش و واکنش‌های نیروهای بصری منجر به یک موازنه شود. به طوری که نتوان هیچ‌گونه تغییری در ترکیب‌ آن به وجود آورد.

نیروهایی که باعث به وجود آمدن تعادل می‌شوند:  انواع تضاد شامل: ۱- اندازه فرم بزرگ‌تر، قوی تر از فرم کوچک‌تر است ۲- شکل و فرم‌های بسته، قوی‌تر از فرم‌های باز هستند. ۳- تراکم فرم‌های سخت و متراکم، قوی تر از فرم تراز فرم‌های سست و در هم ریخته است. ۴- موقعیت سست کادر فرم‌هایی که دور از مرکز کادر یا صفحه قرار دارند به ویژه بالا یا سمت راست صفحه، قوی تر از فرم‌هایی هستند که در مرکز صفحه واقع شده‌اند. ۵- سرعت حرکت‌های سریع، از حرکت آهسته قوی تر است. ۶- رنگ، تضاد رنگی شدید از تضاد رنگی ضعیف قوی‌تر است.

تعادل غیرقرینه

تعادل قرینه

یا تعادل غیرفعال

انواع تعادل:‌

۱-    تعادل قرینه یا غیر فعال:‌تقسیم بندی در این نوع تعادل برابر و مساوی است، اما از نظر هنری اثری آرام و بی تحرک و خالی از هیجان است. مثال:‌در سبک معماری کلاسیک، کوئیک، روکوکو و معماری اسلامی این تعادل زیاد به چشم می‌خورد.

۲-    تعادل غیر قرینه یا تعادل متعادل: تقسیم بندی غیر مساوی اشیاء و فضاهای گوناگون که از لحاظ سنگینی و وزن با هم برابر هستند. اما عناصر از لحاظ شکل، رنگ و حرکت و اندازه یکسان و برابر نیستند.

تعادل شعاعی:‌ در این تعادل بخش‌های اصلی تقسیم شده، به صورت شعاعی از مرکز فرم پراکنده می‌شوند، و در این الت بیش‌از دو بخش وجود دارد.

مانند:‌بخش هایی که در سطح چتر باز شده وجود دارد.

تناسب:‌ عبارت است از رابطه نسبی و قیاسی بین اجزاء مختلف و تمامی یک عنصر

تناسب:‌ گاهی از رابطه ریاضی به‌دست می‌آید و گاهی از طریق کشف و شهود و بینش

تناسب در موقعیت‌های مختلف فرق می‌کند:  عنصری متحرک و فعال است، تناسب بین عناصر مختلف وجود دارد. ممکن است در برابر کمیت‌هایی مثل مقدار، فضا، نور، رنگ بافت معنی پیدا کند.

تقسیمات طلائی:‌ مستطیل‌هی طلائی به چند روش تعریف می‌شوند.

۱-    هنگامی که جسمی دارای اندازه‌های قابل قبول و تمسیلی باشند و دارای تناسبات طلائی است.

۲-   مستطیل معمولی‌ترین شکل است که تناسب عرض با طول آن a:b بیان می‌شود. و می‌تواند به صورت تناسبی چون  باشد.

۳-    براساس تناسب ریاضی قوس سنت‌های عددی خاصی در ساختار هماهنگ عالم وجود دارد.

۴-    فضای یک مربع به علت چهار ضلع مساوی دارای جلوه ایستایی است، یا رسم مستطیلی که عرض آن a یا همان ضلع مربع و طول آن b که برابر قطر مربع است، این چنین مستطیلی که دارای تناسب به خصوصی است و نسبت

اشکال:‌ هر کدام نسبت به فضایی که در آن قرار می‌گیرند، جلوه و نمود متفاوتی کسب می‌کنند. و در اثر فعل و انفعالات و نیروهای بصری ناشی از شکل و زمینه، مفهومی می‌دهند.

نیروهای ناپیدا ناشی از عناصر بصری:‌ هر یک از سطوح مانند مربع، مستطیل، لوزی، داریو و غیره … نیروهای ناپیدایی در آن‌ها وجود دارد، که ما آن را انرژی تصویری می‌نامیم. واقعیت عینی ندارند، اما قابل ادراک می‌باشند.

مربع: دارای خصوصیات تعادل بعلاوه ایستایی

مستطیل:‌ علاوه بر نیروهای موجود در مربع،‌انرژی دیگری در مسیر طول مستطیل در جریان است،‌و نیروی اضافی جهت و کشش را ایجاد می‌کند.

دارای خصوصیت: تعادل + پویایی

مثلث:‌ اگر از راس باشد،‌ناپایدار، و اگر از قاعده دارای تعادل و ایستایی است.

دایره:‌ این نیروهای ناپیدا ایجاد،‌تعادل و حرکت می‌کنند.

اشکال ناهمگان:‌

کنتراست یا تضاد:  پر تحرک‌ترین فن در میان فنون بصری، استفاده از فن کنتراست یا تضاد است که نقطه مقابل آن فن‌هارمونی یا هماهنگی می‌باشد، این دو فن در دو قطب مقابل قرار دارد و به طور خالص به کار نمی‌رود و درجات ضعیف یا شدید دارد.

در فن کنتراست هر مفهومی فقط در مقابل ضد خود معنا پیدا می‌کند بنابراین در کل جریان بصری از اهمیت بل‌قوه برخوردار است.

کنتراست

هماهنگی یا هارمونی

ناپایدار

تعادل

نامتقارن

متقارن

پراکندگی

وحدت

پرتحرک

آرام

تاکید

بی طرفی

سه بعدی

تخت

سست پیوندی

تکرار

واضح

محو

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تعداد بازدید از این مطلب: 880
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1399
نظرات

طراحی لیوان ماگ در نرم افزار سالیدورکز - لرن مکانیک | مرجع آموزش مهندسی  مکانیک

سفارش طراحی لیوان تبلیغاتی | چاپ یک

لیوان چای دسته دار لاو مدل آدا ada

پارچ و تنگ و بطری : پارچ و لیوان پاشاباغچه مدل دنس

پارچ پاسماوری استیل ساده – کالای خانه و آشپزخانه کلاسیک

سرویس اسباب سماور ساده – کالای خانه و آشپزخانه کلاسیک

قیمت و خرید پارچ ، کارافه با دسته "GERBERA" 1.500 میلی لیتر ، نقاشی شده با  دست ، شیشه با کیفیت بالا ، سبک مدرن (آلمان کرایستال طراحی شده توسط  CRISTALICA) | مالتینا

ست پارچ و لیوان 7 تایی نوری تازه مدل 2632102W قیمت خرید سرویس پارچ و لیوان

 

تعداد بازدید از این مطلب: 609
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 25 فروردين 1399
نظرات

http://azmon99.loxblog.com/

دانش اموزان آزادگان اسلام به وبلاگ بالا رفته و آزمون مربط به خود را بدهند.

ضمنا به دوستانتان نیز خبر دهید

نمره خرداد ماه میباشد

مجموع ازمونها نمره خردادماه میباشد

تعداد بازدید از این مطلب: 517
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

 

ماکروگرافی :

نوعی از عکاسی که در آن سوژه برابر اندازه واقعی (معادل 1:1) یا بسیار بزرگ تر از انچه که هست ثبت می شود

1.1

 

نکته ای در ماکروگرافی:

اگر ابعاد تصویر یک شیئ  بر روی یک فریم عکس 35 میلیمتری مساوی با ابعاد واقعی آن شیئ باشد به چنین بزرگنمایی، بزرگنمایی 1:1 گفته میشود . هر چه عدد اول بزرگتر باشد بزرگنمایی سوژه هم بیشتر است

 1

 

برای گرفتن عکس های ماکرو  کلا سه روش بیشتر پیش رو ندارید و شما میتوانید بستگی به شرایط خود یکی از این سه روش را در عکاسی ماکروگرافی انتخاب کنید.

  • استفاده از لنز های ماکرو  
  • استفاده از فیلتر ماکرو (Close-up) و اکستنشن تیوب (Extension tube) و مبدل تله (Tele convertors)
  • استفاده از لنز معکوس

 

لنز های ماکرو :

ساده ترین و راحت ترین راه استفاده از لنز های ماکرو است لنز های ماکرو به لنز هایی گفته میشود که حداقل بزرگنمایی 1:1 رو داشته باشند ، اغلب لنزهای ماکرو با فاصله کانونی ثابت ( Prime lens ) عرضه می شوند ، یکی از معایب این لنز ها قیمت بالای انها میباشد که برای عکاسان اماتور و کسانی که فقط برای خودشان عکاسی میکنند خریدن چنین تجهیزاتی غیر ممکن یا غیر معقول است. اکثر لنز های موجود در بازار فاصله کانونی مابین 40 تا 200 میلیمتر را دارند ، فاصله کانونی لنزهای ماکروی مختلف تاثیری بر میزان بزرگنمایی آنها ندارد و حداکثر بزرگنمایی همه این لنزها 1:1 است. آنچه در این لنزها متفاوت است یکی عمق میدان است یعنی هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد بگراند سوژه فلو تر و محو تر است و باعث برجستگی سوژه میشود در حالی که لنز های با فاصله کانونی کم عمق میدان بیشتر و بگراند شلوغ تری دارند و دیگری فاصله رسیدن به اندازه 1:1 است که مثلا لنز ماکرو 180 میلیمتر کانون از فاصله 50 سانتی متری به این اندازه میرسد و در 60 میلیمتری از فاصله 18 سانتیمتری

 Sigma70-300_APO_DG_Macro

فیلتر ماکرو و اکستنشن تیوب و مبدل تله :

فیلتر های ماکرو (Close-up) این فیلتر ها مانند سایر فیلتر ها جلو لنز بسته میشود و این فیلتر تنها یک عدسی است این فیلتر ها هیچگونه بزرگ نمایی ندارند تنها کاری که انجام میدهند این است که حداقل فاصله فوکوس لنز را کم میکنند (در حالت عادی هر لنزی در فاصله بخصوصی فوکوس میکند اگر از ان بیشتر به سوژه نزدیک بشوید دیگر لنز توانایی فوکوس ندارد) این فیلتر ها بر اساس قدرت از شماره 1 تا 10 دیوپتر (واحد اندازه گیری در اپتیک) وجود دارند که 1 و 2 ان عملا بزرگنمایی محسوسی ندارند شماره 10 ان هم باید تقریبا به سوژه چسبید که عملا این کار در برخی از سوژه ها ممکن نیست و سایه روی سوژه می افتد.

 800px-Close-Up_lens_Canon_500D_58_mm

 

اکستنشن تیوب (Extension tube) هم یک وسیله شبیه به یک لنز تو خالی بدون عدسی است که با ایجاد فاصله بین سنسور و لنز باعث بزرگ نمایی سوژه میشود. استفاده از اکستنشن تیوب یک محدودیت عمده نیز بهمراه دارد و آن از دست دادن فوکوس بینهایت است بطوریکه دامنه فوکوس به چند سانتیمتر تا کمتر از یک متر محدود میشود. بعلاوه باعث افت نور شده، که بایستی مدنظر قرار گیرد ، و همچنین هنگام استفاده از اکستنشن تیوب برای فکوس باید بیشتر به سوژه نزدیک شد.

 800px-ExtensionTube5733

 

مبدل تله (Tele convertors) هم یک همانند یک لنز کوچک است که مابین لنز اصلی و دوربین قرار میگیرد باعث تله شدن  و افزایش فاصله کانونی لنز اصلی میشود این مبدل در اندازه های 1.4 ، 1.7 و 2 موجود است با ضرب این عدد در  مقدار فاصله کانونی لنز اندازه نهایی به دست می آید. مثلا یک لنز 18-55 با اتصال مبدل تله 2 به یک لنز 36-110 تبدیل میگردد. تله کانورترها برخلاف اکستنشن تیوب ها باعث از دست دادن فوکوس بینهایت لنزها نمیشوند و فقط باعث افت نور میشوند . متاسفانه تله کانورتر علاوه بر افت نور تا حدی باعث افت کیفیت ( هم شارپنس و هم کنتراست ) تصویر میشوند.

6135

 

نکته : تله کانورتور اصولا بر روی لنزهای محدودی قابل نصب است. بسیاری از لنزها از نظز فیزیکی اجازه نصب تله کانوتور را نمیدهند و بسیاری نیز با نصب تله کانورتور عملکردهای خود را ازجمله اوتوفوکوس، کنترل دیافراگم و غیره را از دست میدهند.

 

لنز معکوس :

همانطور که از نامش پیداست عبارت است از نصب لنز بر روی بدنه بطور معکوس ، لنز در حالت عادی تصویر یک منطقه بزرگ ( مثلا یک منظره ) را  بر روی منطقه ای کوچک یعنی فیلم عکاسی یا حسگر دوربین دیجیتال متمرکز میکند. حال چنانچه لنز بصورت سروته بر روی بدنه دوربین بسته شود تصویر یک منطقه خیلی کوچک را بر روی منطقه ای بزرگ تشکیل میدهد که البته تنها قسمت کوچکی از مرکز این تصویر بر روی حسگر دوربین تشکیل میشود و بدین ترتیب باعث بزرگنمایی زیاد تصویر میشود.

5

چه لنز های رو میشه معکوس کرد و در ماکروگرافی مورد استفاده قرار داد :

از هر لنز واید ثابت و یا واید زوم میتوان استفاده کرد و نیازی به یکی بودن برند لنز و بدنه نیز وجود ندارد. یعنی فرضا میتوان از لنز واید کانن برروی بدنه نیکون استفاده کرد و یا لنز سونی را بر روی بدنه پنتاکس ( و یا بدنه هر دیگر ) نصب نمود. ( تنها استثنا ، همانطور که در ادامه بحث خواهیم دید موقعی است که تمایل به کنترل الکترونیکی دیافراگم دارید. در این شرایط تنها میتوان از لنز کانن برروی بدنه کانن و از لنز المپوس بر روی بدنه المپوس استفاده کرد.

 

نکته های ماکروگرافی با لنز معکوس :

  • هرچه لنز مورد استفاده وایدتر باشد بزرگنمایی بیشتر خواهد بود بطوریکه لنز 50mm بزرگنمایی 1:1  ،   لنز 28mm  بزرگنمایی 2:1  ،  لنز 24 بزرگنمایی 3:1  ،  لنز 20mm بزرگنمایی 4:1  و  لنز 18mm بزرگنمایی 5:1 ایجاد میکند. لذا یک لنز زوم 55-18 میتواند بزرگنمایی 1 تا 5 برابر را ایجاد کند. در واقع لنز گرانقیمت    Canon  یعنی MPE-65 چیزی جز یک لنز 55-18 نیست.

 

 800px-Canon_MP-E65mm

  • هرچه لنز مورد استفاده وایدتر باشد و بعبارتی بزرگنمایی بیشتر باشد، میزان افت نور شدیدتر است، چراکه تصویر روی سطح بزرگتری تشکیل میشود و لذا میزان نوری که به حسگر یا فیلم عکاسی میرسد کمتر است. بنابراین هرچه لنز وایدتری استفاده شود نیاز به نورپردازی قویتری میباشد.

 

  • هرچه بزرگنمایی بیشتر باشد ( لنز وایدتر ) عمق میدان کمتر میشود و برای دستیابی به عمق میدان مناسب نیاز به دیافراگم بسته تری میباشد. بطور تجربی در بزرگنمایی 5:1 برای دستیابی به عمق میدان مناسب نیاز به دیافراگم 13 تا 16  میباشد. دیافراگم مناسب برای بزرگنمایی 3:1 معادل  11 تا 13 ، برای بزرگنمایی 2:1 معادل 9 تا 11 و برای بزرگنمایی 1:1 معادل 8 تا 9 است
  •  

روش های معکوس کردن لنز عبارت است از :

  • رینگ معکوس کردن (Reverse Ring )
  • مبدل معکوس (Reverse Converters Adapter )
  • برگردان لنز (Reverse Lens)
  • مبدل دستی

 

رینگ معکوس کردن :

این حلقه ها همانند فیلتر ها هستند که به جلو لنز بسته میشوند و به بدنه دوربین متصل می شوند اینگونه می شود به راحتی لنز رو معکوس کرد. عیب این روش این است که دیگر دوربین بر روی فوکوس و دیافراگم  هیچ گونه کنترلی نخواهد داشت.

4

مبدل معکوس:

این مبدل دارای دو سر است یکی به جلو لنز و دوربین متصل می شود و دیگری به پشت لنز ، در این روش لنز به صورت کامل معکوس میشود و دوربین کنترل کامل روی دیافراگم و فوکوس دارد.

 6

7

برگردان لنز :

این روش به اینگونه است که لنز را باز کرده و المان های داخلی ان به صورت بلعکس میچینند به این صورت که اپتیک های اول لنز به اخر و اخر لنز به اول منتقل می شوند (این روش به هیچ وجه به اشخاصی که با ساختار لنز اشنایی ندارند پیشنهاد نمیشود می توانید لنز را به یک تعمیر کار بدهید تا برایتان معکوس کند) با معکوس کردن لنز دیگر نمیتوان مثل قبل با ان کارکرد بلکه فقط برای ماکرو کاربرد دارد.

 8

مبدل دستی :

در این روش دیگه باید آستین هارو بالا بزنید چون میخوایم با هم یک مبدل برای اتصال معکوس لنز به دوربین بسازیم. با این مبدل مانند رینگ معکوس است با این تفاوت که شما اونو می سازین.

وسایل لازم:

1- چسب 123

IMG_6273

2- وسیله ای برای برش پلاستیکIMG_6282

3- حلقه فیلتر UV

IMG_6277

4- در پوش بدنه دوربین

IMG_6278

5- مقوا

ابتدا روی درپوش بدنه دوربین یک سوراخ ایجاد میکنیم من از گرد بر استفاده کردم شما هم میتونید از اره یا حتی یک چاقو کهنه که اونو با شعله داغ کردین برای ایجاد سوراخ استفاده کنید.

4

مرحله بعدی لبه بیرونی فیلتر نه اون طرفی که به لنز متصل میشه رو به دقت چسب میزنیم و روی درپوش دوربین میچسبونیم.. از محکم چسبیدنش مطمئن بشید که از افتادن لنز جلوگیری بشه .

حالا یه تیکه مقوای گرد که وسط اون یه سوراخ به شعاع 1.5 سانت بریده شده رو روی فیلتر میچسبونیم

5

دلیل اتصال این مقوا جلوگیری از ورود نور اضافه به سنسور برای جلوگیری از خراب شدن کیفیت عکس

لنز رو با دهانه روی اون متصل کنید.

به همین سادگی حالا اماده استفاده است.

نکته :

برای جلوگیر از ورود گرد و غبار و افتادن لنز  ، قسمتی از لنز است که در داخل بدنه دوربین قفل میشود. در اغلب تعمیرگاه های لوازم عکاسی این رینگ را میتوان به قیمت 10تا 15 هزار تومان تهیه کرد. این رینگ بخوبی در داخل بدنه قفل میشود و نیز اجازه ورود غبار به بدنه را نمیدهد. لذا میتوان با چسبانیدن یک حلقه  فیلتر برروی آن یک آداپتور کاملا مطمئن ساخت.

نکته :

با یه کم ابتکار میشه نوع الکتریکی اون رو مشابه شکل زیر ساخت .

عرفان زندی

عکس ماکرو
عکس ماکرو

ماکروگرافی با لنز معکوس:

مشکلات لنز معکوس :

تکنیک لنز معکوس علاوه بر مزایای کم هزینه بودن بزرگنمایی بسیار زیاد دارای معایب بزرگی همچون مشکل کنترل دیافراگم و عمق میدان عکس ، دشواری فوکوس روی سوژه بخاطر بزرگنمایی زیاد و نزدیکی بسیار زیاد به سوژه همچنین دستی بودن فوکوس ،نورپردازی دشوار بخاطر افت شدید نور و عدم کفایت نور محیط برای ثبت مناسب است.

800px-MacroPlusRetrolens

 

فوکوس در لنز معکوس :

سخت ترین مرحله تکنیک لنز معکوس شاید همان فوکوس کردن مناسب روی سوژه است چرا که در لنز معکوس فاصله شما با سوژه ممکن است 1 تا 10 سانتیمتر باشد و به دلیل بزرگنمایی بیش از حد به سوژه یک میلیمتر جابجایی لنز باعث خارج شدن سوژه از فوکوس میشود در این مواقع نیز استفاده از سه پایه ممکن نیست چون برخی مواقع برای به دست اوردن فکوس میبایست 1 یا 2 سانتی متر سه پایه جابجا شود که این برای سه پایه های عادی امکان پذیر نیست مگر اینکه از یک سه پایه ماکرو استفاده شود یا بر روی سه پایه یک ریل فوکوس بسته شود.

ریل فوکوس وسیله ای است که مانند هد به سر سه پایه بسته میشود و اغلب دارای دو یا سه پیچ تنظیم برای جلو و عقب یا چپ و راست بردن دوربین بدون تکان دادن سه پایه برای رسیدن به حداکثر فوکوس روی سوژه است. 

B150B-Ult-Pkg-full

 

برای فوکوس در لنز معکوس باید دهانه لنز را حدود 5 سانتیمتری به سوژه نزدیک کرد، آنگاه پس از یافتن سوژه در منظره یاب با دقت و بسیار آرام دوربین را کمی به جلو و عقب حرکت داد تا سوژه در فوکوس قرار گیرد و بمحض فوکوس شدن و بدون کمترین درنگ شات زد، زیرا کمترین مکث باعث حرکت دست و از فوکوس خارج شدن سوژه میشود.

 
تنظیم دیافراگم در لنز معکوس :

با سروته کردن لنز و نصب آن بصورت معکوس ، ارتباط های الکتریکی و الکترومکانیکی آن با دوربین قطع میشود و با جدا کردن لنز از بدنه در برند کانن، دیافراگم در بازترین حالت و در نیکون در بسته ترین حالت ممکن قرار میگیرد که هر دو حالت باعث ثبت عکسی بی کیفیت میشود در حالت باز به دلیل عمق میدان کم فلو شدن سوژه و در برخی موارد نورخودگی بیش از حد و در بسته ترین حالت باعث تاریک بودن سوژه عدم امکان فوکوس مناسب و سافت بودن عکس میشود.

 

چند روش مفید برای کنترل دیافراگم :

 * ساده ترین و بهترین روش استفاده از مبدل الکتریکی لنز معکوس که دوربین کاملا میتواند روی دیافراگم کنترل داشته باشد، البته این روش تنها در برند کانن و المپوس امکانپذیر است چون تنها در این دو برند کنترل دیافراگم الکتریکی است و در سایر برند ها کنترل دیافراگم الکترومکانیکی است

* استفاده از لنزهای قدیمی ،لنزهای قدیمی دارای رینگ تنظیم دیافراگم روی خود بدنه لنز هستند به همین دلیل به سادگی میشه از این لنز ها استفاده کرد.

* روش بعدی که تنها روی برند کانون امکان پذیر است به سادگی میتوان در حالیکه لنز به بدنه متصل است، دوربین را در مد Manual قرار می دهیم ، دیافراگم را به میزان مورد نیاز تنظیم می کنیم، سپس دکمه DOF را فشار داده و در حالیکه آنرا بحالت فشرده نگاه داشته ایم ، لنز را از بدنه جدا کنیم و معکوس به بدنه اتصال می دهیم. توجه داشته باشید دیگر دیافراگم به باز ترین حالت بر نمیگردد و میزان دیافراگم میزان انتخابی شماست.

 dof

نورپردازی در ماکروگرافی :

مهمترین کاری که در ماکروگرافی حائز اهمیت است و در کیفیت خروجی کار از تاثیر بسزایی برخوردار است ، نورپردازی است هر چه مقدار بزرگنمایی بیشتر باشد نورپردازی سخت تر و نور بیشتری لازم است.

انواع امکانات نورپردازی در ماکرو

1- فلاش سرخود دوربین

2-فلاش Twin light

r2n_600

 

 3- فلاش Ring type

01

 

 4- پخش کننده های نور Diffuser

velcro_diffuser

 

نوردهی با نور محیط و فلاش بطور همزمان :

در بزرگنمای های زیاد که نور به شدت افت میکند چاره ای جز استفاده از فلاش نیست گاهی مواقع میتوان با ترکیبی از نور محیط و فلاش نیز به نتایج خوبی رسید . در این حالت میتوان سرعت را از آنچه برای نوردهی با نور محیط به تنهایی نیاز است تا حدی بالاتر برد و با استفاده از فلاش، کمبود نور را جبران کرد. اینکار چند مزیت دارد:

1- باعث بهبود رنگ و کنتراست تصویر میشود .

2- تا حد زیادی از اثر مخرب لرزش دست پیشگیری میکند

استفاده از فلاش سرخود دوربین و فلاش اکسترنال به دلیل قدرت زیاد فلاش و نزدیکی به سوژه ممکن است باعث عدم کنترل نور مناسب روی سوژه شود در این حالت باید از یک پخش کننده نور استفاده شود تا نور را به صورت یکنواخت روی سوژه بتاباند برای فلاش سرخود دوربین میتوان یک سافت باکس دستی ساخت یا از یک ورق کاغذ به شکل زیر استفاده نمود.

 

IMG_20131104_181749

 

در بزرگنمایی های بالا که سوژه بسیار به لنز نزدیک است در بسیاری موارد سایه لنز بر روی سوژه افتاده، از رسیدن نور فلاش به سوژه جلوگیری میکند. برای پیشگیری از این امر فلاشهای ماکرو طراحی و ساخته شده اند. این فلاشها بر روی دهانه لنز بسته میشوند و با توجه به اینکه برای عکاسی از فاصله بسیار نزدیک طراحی شده اند، قدرت و دامنه نوردهی مناسبی دارند. 

r1c1

 

فلاشهای ماکرو بسیار گران قیمتند و شاید برای کسانیکه کاربری حرفه ای ندارند، خرید چنین تجهیزات گرانی چندان عاقلانه نباشد. روش دیگر برای کسانی که فلاش اکسترنال دارند استفاده از رفلکتور لنز است.

IMG_A11590_600 

 

البته با متصل کردن یک تکه پلاستیک شفاف سفید به دهانه لنز می توان نور فلاش سرخود دوربین رو که نور اون در فواصل کمتر از 30 سانتی متر بسیار زیاد و باعث خراب شدن عکس میشود کنترل کرد و از افتادن سایه روی سوژه جلوگیری کرد این پخش کننده رو میشه با پلاستیک دبه یا جای سرکه و موارد مشابه ساخت

IMG_201104_192727 

 

توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از فلاش سرعت شاتر از حداکثر سرعت همزمانی فلاش بیشتر نباشد چون در این موقع یا فلاش نصف کادر را پوشش میدهد یا قبل از فلاش زدن تصویر ثبت میشود ، این مورد در بسیاری از دوربین های پیشرفته توسط دوربین کنترل میشود و دوربین اجازه سرعت بیشتر به شما نمی دهد پس باید به این نکته توجه داشت حد امکان از بیشترین سرعت همزمان سازی فلاش را انتخاب کنید تا از لرزش دست جلوگیری هم جلوگیری شود. سعی کنید همیشه از مد متوالی عکاسی استفاده کنید چهار پنج شات پشت سر هم بگیرید مطمئناً یکی از انها بهترین وضعیت فکوس را دارد

 

کادربندی در ماکرو :

Angle-Finder زاویه یاب _ این ابزار در شرایط عکاسی از زاویه هایی مشکل مانند مواقعیکه دوربین بایستی به زمین بسیار نزدیک شود و امکان دیدن از منظره یاب مقدور نیست کاربرد دارد. و به منظره یاب دوربین متصل میشود. 

2010_htg_macro14

* زاویه مناسب انتخاب کنید سعی کنید دوربین و سوژه در یک سطح قرار گیرند. حتی المقدور از بالا از سوژه عکس نگیرید، گاه همسطح با آن و در مواردی حتی پایینتر از سوژه قرار بگیرید

* به پس زمینه هم توجه کنید  یک پس زمینه مناسب مبهم و خوشرنگ به زیبایی عکس شما می افزاید و یک پس زمینه شلوغ و خشن سوژه اصلی را تحت الشعاع قرار میدهد

* عمق میدان را بدرستی انتخاب کنید سه عامل عمده در کنترل عمق میدان نقش دارند  دیافراگم ، فاصله کانونی ، فاصله از سوژه . هرچه از سوژه بیشتر فاصله دارید بهتر است از دیافراگم بازتر برای دستیابی به پس زمینه فلو استفاده کنید و بالعکس هرچه به سوژه نزدیک تر هستید از دیافراگم بسته تر استفاده کنید تا قسمتهای بیشتری از سوژه در فوکوس باشد. همیشه سعی کنید حداقل از دیافراگم 8 و حداکثر از 16 بیشتر استفاده نکنید چون دیافراگم بسته بالاتر از 16 باعث سافت شدن عکس ، پراکندگی نور و افت شدید کیفیت عکس میشود

 

* همیشه توجه داشته باشید که نقطه فوکوس روی چشم سوژه باشد  معمولا در عکاسی ماکرو، بخاطر فاصله بسیار کم از سوژه و نیز بزرگنمایی زیاد، عمق میدان کمتر از آنست که بتوان تمام سوژه را در فوکوس داشت. لذا همینکه چشم و حداکثر سر حشره در فوکوس قرار گیرد کافی است. بالعکس چنانچه عمده بدن حشره در فوکوس باشد اما تنها چشم او خارج از فوکوس باشد ظاهری ناخوشایند و ناشیانه به عکس میدهد چراکه چشم اولین جایی است که نظر بیننده را بخود معطوف مینماید .

 

 

عکس ماکروی زنبورزنبور – عکاس: ملا رضایی

عرفان زندی 

تعداد بازدید از این مطلب: 450
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

 آشنایی با دوربین و تجیهزات جانبی

۱- چه دوربینی باید بخرم ؟

در جواب باید گفت این به خود شما بر می گردد که دوست دارید در کدام شاخه از عکاسی کار کنید همانطور که می دانید عکاسی شاخه های زیادی دارد (مستند ٫ هنری ٫ تبلیغاتی ٫ صنعتی ٫ خبری ٫ علمی و … ) خوب اگر بدانید که بیشتر در کدام بخش فعال خواهید بود شاید الزامی برای صرف هزینه برای تهیه یک دوربین های گران قیمت و با کار آیی های ویژه نداشته باشید .

در کل دوربین ها به دو دسته تقسیم می شوند

nikon-coolpix-l26-728-75

الف ) دوربین های کوچک (کامپکت ) این گونه دوربین ها معمولا بصورت خودکار و اتوماتیک هستند استفاده از آنها راحت بوده و به سادگی می توان از آنها در همه جا استفاده کرد ابعاد و اندازه های کوچکی دارند و قیمت ارزانتر و کمتری نسبت به نوع دوم دارند.

frontview

ب ) دوربین های تک عدسی انعکاسی (SLR ) یا (DSLR) این دوربین ها این امکان را به عکاس می دهد که بتواند تنظیمات دوربین را خود انتخاب کند و دست عکاس را برای خلق و ایجاد عکس های هنری و حرفه ای باز می گذارد . این دوربین ها به گونه ای ساخته می شوند که می توان برای آنها ابزار و سایل گوناگونی را مورد استفاده قرار داد مانند سه پایه و لنز های مختلف و فیلترها ….

۲- آیا به سه پایه و یا تک پایه نیاز خواهم داشت ؟

monopod

جواب بله است . استفاده از یک تیکه کاه خوب و ثابت و مطمن در کیفیت عکس های شما بسیار موثر است فرقی هم نمی کند که از کدام گروه دوربین استفاده می کنید . در برخی از موارد بخصوص زمانی که در اتاق و سالن و … مکانی که نور مناسب وجود ندادر شما مجبور هستید از زمان نوردهی  بیشری برای عکاسی استفاده کنید بطور حتم بر روی دست و ثبت ارتعاش های بدن و دست در کیفیت عکس شما تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت پس بهتر است به فکر تهیه یک سه ‍پایه و یا تک پایه برای خود باشید.

 

۳- کیف دوربین و وسایل نظافت دوربین و لنز :

Airport-International-V-20-Rolling-Camera-Bag-12

بطور حتم وقتی برای عکاسی به بیرون از منزل می روید نیاز به کیف و یا یک وسیله مناسب برای قرار دادن دوربین و یا لنزهای خود احتیاج پیدا خواهید کرد . شما بسته به میزان وسایل و اندازه و بزرگی و کوچکی آنها می توانید از کیف ویا کوله ‍شتی و یا چمدان های که برای این منظور ساخته شده است استفاده نماید . لارم نیست که توضیح دهم که از چه برند و مارکی استفاده کنید ولی این را به یاد داشته باشید که هر کدام را که تهیه می کنید باید جا و اندازه مناسب و کافی داشته باشد بطوریکه نه بسیار تنگ باشد که فشار به دوربین و لنز ها بیاورد و یا بقدری گشاد باشد که لوازم عکاسی ما به هر سمت پرتاب شوند .

 

بهتر است به منظور تمیز کردن لنز دوربین چه کامپکت و یا تک عدسی از ‍پارچه و محلول های تجاری موجود در بازار استفاده کنیم چون استفاده از دستمال های معمولی و کاغذی باعث ایجاد خراش های ریز بر روی لنز و سنسور دوربین خواهد شد و از کیفیت و عملکرد آنها به مرو می کاهد همینطور به هیج عنوان از آب دهان و یا بخار بازدم برای پاک کردن لنز و یا سطح سنسور دوربین خود استفاده نکید چراکه باعث ایجاد لکه بر روی آنها خواهد شد.

lenswipe

۴- انتخاب لنز مناسب :

اگر از دوربین ها نوع اول استفاده می کتید اختیار با شما نیست فقط در هنگام خرید دوربین می توانید برند دوربین و یا نوع لنز خود را انتخاب کیند چراکه دوربین های کامپکت دارای لنز سر خود و ثابت بوده و امکان تغییر در آنها وجود ندارد ولی کمپانی های سازنده آنها را به گونه ای می سازند که از دامنه واید تا  تله در آنها وجود داشته باشد از بازه ( ۱۸ تا ۲۰۰ میلیمتر).

در دوربین های SLR  یا DSLR که این امکان را می دهند که بتوانیم از لنز با فاصله کانونی های مختلفی استفاد کنیم و بسته به نوع و رشته عکاسی می توانیم آنها را خریداری نمایم برای مثال

– لنز با فاصله کانونی کوتاه تر و مانند ۱۷ ٫ ۲۴ ٫ ۲۸ ٫ ۳۵ میلیمتری لنز های واید (عریض ) محسوب شده و بیشتر برای عکاسی از مناظر و طبیعت مورد استفاده قرار می گیرند

لنز با فاصله کانونی بلند تر مانند ۷۰ ٫ ۸۰ ٫ ۱۲۴ ٫ ۱۳۵ ٫ ۲۰۰ و ….  لنزهای تله (بسته) محسوب شده و بیشتر برای عکاسی که نیاز به جزییات بیشتر و بزرگنمایی داریم استفاده می شود

 البته در نظر داشته باشید که لنز با فاصله کانونی ۵۰  میلیمتری لنز استاندار و شاخص برای دوربین های ۳۵ میلیمتری می باشد. لنز های تخصصی برای برخی از رشته ای عکاسی ساخته شده است مانند ماکرو گرافی که بسته به نوع آنها دارای بزرگ نمایی های گوناگون بوده  و یا لنز های بالای ۶۰۰ میلیمتر برای عکاسی از حیات وحش و اجرام آسمانی و با تیلت شیفت (Tilt – Shift) یا همان متحرک برای عکاسی که نیاز به اصلاح پرسپکتیو عکس را دارند استفاده می شود.

72-Digital_Camera_Lenses

 

۵ – آیا نیار به تهیه فلاش دارم ؟

در جواب باید گفت هم بله و هم خیر ! تعجب نکنید در بیشتر دوربین های امروزی فلاشی سرخود در آنها جاسازی شده اند که البته بسیار موثر و کار آمد نیز هستند و بیشتر نیاز عکاسان را بر طرف می کند ولی باز بسته به نوع عکاسی شما ممکن است اصلا برایتان کار آمد نباشد و نیاز به تهیه فلاش حرفه ای و یا جدا گانه ای برایتان به وجود آید . برای مثال نور پرتاب شده از فلاش سرخود دوربین باعث ایجاد تخت شدن سوژه و همینطور در برخی از موارد اثر نور زدگی بیش از اندازه (اور اکسپوز) میشود ویا شاید فاصله شما با سوژه زیاد بوده و در برد موثر پرتاب نور فلاش نباشد . در فلاش های خارجی یا اکسترنال این قابیلت را به عکاس می دهد که بتواند جهت پرتاب نور و همینطور میزان شدت پرتاب نور را خود بسته به نیازش تعریف و مورد استفاده قرار دهد.

PT-12

 

۶- استفاده از فیلتر ها :

همانطور که می دانید فیلتر ها برای ایجاد تاثیرات نمایشی و یا اصلاح رنگ در عکاسی بکار می روند . استفاده از فیلتر های رنگی در عکاسی سیاه و سفید برای ایحاد تونالیته های خاکستری و در عکاسی رنگی برای ایجاد گرایش به رنگ مخصوص و ویژه به کار می آیند . در فیلتر های امروزی که بر روی لنز دوربین وپیچ می شوند کار را بسیار راحت کرده اند ولی این عیب را نیز دارند که چون لنز های با دهانه ای گوناگون ساخته و قطرهای مختلف ساخته می شوند بنا براین یابد برای هر دهانه قطر لنز فیلتر مناسب آن را خریداری کرد که خوب این مستلزم صرف هزینه بیشتر است  .

بطور شاخص می توان برخی از مدل فیلتر ها را اینگونه بیان کرد:

– فیلترهای UV که با جذب اشعه فرا بنفش نور خورشید تاثیرات نامطلوبی را که بروری عکس ما می گذارند را بر طرف می کنند چون این فیلتر های نسبت به سایرین ارزانتر می باشد می توان از آنها به عنوان یک بخش حفاظتی برای شیشه جلویی لنز نیز استفاده کرد.

– فیلترهای رنگی که برای ایجاد و ساخت تونالیته های خاکستری در عکاسی در مد سیاه و سفید و یا ایجاد رنگ های خاص در عکاسی رنگی مورد استفاد قرار می گیرند مانند فیلترهای سیز و یا فرمز و یا آبی و …  .

– فیلتر های کاهنده نور که به فیلتر های ND   معروف هستند و برای کاهش نور در مواقعی که شدت نور محیط  بسیار زیاد است و باعث روند تخریبی و رنگ پرید گی سوژه می شود استفاده میشود بر روی آنها اعدادی حک شده است که بر اساس آن از نیم تا سه استاپ می توانیم اقدام به کم کردن نور کنیم در برخی از این مدل فیلترها به دو بخش تقسیم شده است و نیمی از کادر را دستخوش تغییر قرار می دهند و در نیمه دیگر بی تاثیر هستند برای مثال وقتی شدت نورد در آسمان زیاد است و می خواهیم از شدت نور خورشید کم کنیم ولی نور در سطح زمین خوب است .

digital-camera-filters

– فیلتر های پولاریزه این فیلتر ها برای کنترل و ممانعت از تاثیر پرتوهای نورانی که  در اثر باز تاب از سطوح غیر فلزی به همه سو پخش می شوند بکار برده می شود. این فیلتر ها همیمنطور درجه خلوص رنگ های سوژه را افزایش می دهند بخصوص رنگ های آبی و سبز در عکاسی از طبیعت و سطوح آب فوق العاده عمل می کنند٫  در مدل های گرانتر و مرغوب تر با امکان چرخ این فیلتر حول مرکز خود می تواند دقت و کیفیت بهتری را در هنگام عکاسی به ما بدهد.

circular-filter

 

البته فیلتر های دیگری نیز هستند مانند : مادون قرمز (فروسرخ) و با فیلتر های حرارتی  و یا اسکای فیلتر ها که باعث برجسته کردن ابرها در آسمان میشوند (SKY Filter)  یا گرم کننده های نور در عکاسی (فیلترهای زرد)  و یا سرد کننده ها نور (فیلترهای آبی) . البته با نوجه به عکاسی دیجیتال و امروزی این فیلترهای دیگر کار آیی خود را از دست داده اند چون این گروه از فیلتر ها را می توان با برنامه های ویرایش عکس بخوبی بر روی تصاویر اعمال کرد ولی لازم دیدم که برایتان توضیح دهم که با آنها نیز آشنا شوید

خوب دوستان با مطالعه مطالب مطرح شده در بالا یک شناخت و نمایی کلی برای شما در ذهنتان ترسیم شد که بتوانید ابراز و وسایل مورد نیاز خود را بهتر انتخاب کنید و از صرف بی مورد وقت و هزینه های مالی نا بجا دوری کنید . در ادامه مطالب برایتان نکانی در بابت نحوه عکاسی و انتخاب سوژه و استفاده از ریتم و فرم ها در عکاسی و نور سایه و ….   که بطور حتم برایتان مفید خواهد بود و در کیفیت و نوع عکاسی شما تاثیر خوب و بسزایی دارد بیان خواهم کرد پس با ادامه مطلب در دانشکده پیک وان با من همراه باشید.

 مباحثی که در این مجموعه و در قالب چند بخش به شما ارائه خواهد شد :  شناخت دوربین عکاسی ، راهنمای خرید دوربین ٫ فیلترهای دوربین ٫ پولاریزه ٫ شناخت لنزها ٫ شاخه های عکاسی ٫ سه پایه دوربین ٫لنزپاکن ٫ عدسی دوربین ٫ نکاتی برای عکاسی ٫ ریتم ٫ انتخاب سوژه ٫ نور ٫ سایه  

علی چاوشی

تعداد بازدید از این مطلب: 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

چگونه عکاس شویم 

 

سلام بر همه خوبان و همراهان دانشکده پیک وان . امید وار هستم که با خواندن بخش اول مقاله مربوط به چگونه عکاس شویم تا حدودی برخی از سوالاتی که در ذهن شما نقش بسته بود ٫ پاسخ خود را دریافت کرده باشید . در این بخش از مطالب می خواهم برای شما برخی از نکات و مفاهیم اولیه و کلیدی را توضیح دهم که امید وار هستم بتواند پاسخگو بخش دیگری از سوالات شما عزیزان باشد .

منظره یاب یا چشمی دوربین :

شاید با وجود دوربین های دیجیتال در بازار کمتر کسی از پنجره و روزنه کوچک دوربین اقدام به دیدن و انتخاب کادر خود نماید و اکثریت با استفاده از LCD موجود در پشت دوربین اقدام به عکاسی کنند ولی این مورد بیشتر برای عکاسان مبتدی یا تازه کار است اگر می خواهید که یک عکاس حرفه ای شوید بهتر است که از همان ویزور برای استفاده از کارد بندی و محل قرار گرفتن سوژه خود اقدام نماید.parallax

در دوربین های کامپکت وقتی به منظره یاب دوربین نگاه می کنید در آن دو شاخص خواهید دید . این دو شاخص بیان کننده این است که هر آن چیزی که در بین این دو شاخص قرار گرفته باشند چاپ خواهد شد . نکته اینجاست شاید شما در کادر خود المان و عناصر دیگری نیز را ببنید ولی باید به یاد داشته باشید که این ها فقط برای شما دیده خواهند شد ولی در چاپ عکس قرار نخواهند داشت .

این اختلاف زاویه دید به دلیل اینکه معمولا ویزور دورین کمی بالاتر از  لنز بوده که محل ورود نور است به وجود می آید که در اصطلاح به آن پارالاکس (Parallax) می گویند. البته در برخی از دوربین های پیشرقته  DSLR   مانند 7D کانن  و استفاده از اپتیکال ( منشور پنج وجهی ) با پوشش 100 درصد این نقص را بر طرف کرده اند . شما برای این که بدانید پوشش ویزور دوربین خود درچه محدوده ای است بهتر است به دفترچه راهنمایی آن مراجعه نماید.

چگونه عکس های واضح و شفاف داشته باشیم :

همان طور که می دانید اساس کار عکاسی بر مبنای نور واقع  شده است . به این معنا که هر چقدر نور بهتر در زمان مناسب به سطح فیلم و یا سنسور دوربین ما برسد عکس خوب و واضح و با کیفیت خواهیم داشت خوب چه باید کرد ٫ در جواب باید گفت با استفاده از سرعت های بالای شاتر . (شاتر پرده و یا مسدود کننده نور بوده که مانع رسیدن نور مداوم بر سطح فیلم و یا سنسور می شود )

 برای مثال اگر شما در جایی قرار گرفته اید که می توانید از سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه استفاده کنید این شانس را خواهید داشت که عکس خوب و واضح را ثبت نماید . حال اگر به هر دلیل نتوانید به این حداقل سرعت برسید مثلا با سرعتی برابر با ۱/۳۰ ثانیه عکاسی کنید احتمال اینکه لرزش دست شما نیز در عکستان نمایان باشد بسیار زیاد است در این صورت عکس شما وضوح خوبی را نخواهد دشت و تار و کدر و محو خواهد بود. البته با تمرین و تمرکز شاید بتوانید لرزش ایجاد شده را کنترل کرده و در سرعت های حتی ۱/۱۵ ثانیه نیز بر روی دست عکاسی کنید ولی به یاد داشته باشید که این یک ریسک است و عوامل کوناگونی مانند خستگی و یا سنگینی و بلند بودن لنز و یا استرس و هیجان بر روی عملکرد شما بشدت تاثیر گذار خواهد بود و همیشه شما در شرایط آرمانی قرار نخواهید داشت .

712_2987

 یک پیشنهاد به یاد داشته باشید که اگر بر روی دست عکاسی می کنید هر چقدر فاصله کانونی لنز خود را افزایش می دهید به همان نسبت نیز بهتر است شرعت شاتر خود را نیز افرایش دهید به معنی که اگر در فاصله کانونی ۱۴۰ میلیمتری اقدام به عکاسی می کنید بهتر است سرعت شاتر از ۱/۱۵۰ کمتر نباشد و یا اگر از فاصله کانونی ۵۰۰ میلیمتری استفاده می کنید بهتر است  سرعت شاتر از ۱/۵۰۰ کمتر نباشد .

این موارد قانون نیست فقط تجربه های مفیدی است که عکاسان به دست آورده و در کارهای خود موفق بوده اند و البته خود من ٫ شما نیز امتحان کنید شاید برای شما نیز نتیجه خوبی را در بر داشت . راه کار های برای عکاسی در سرعت های کم وجود دارد مانند استفاده از تکیه گاه و بند دوربین و…. . که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهیم داشت .

 عدم استفاده از فوکوس اتومانیک دوربین :

در دوربین های کامپکت به دلیل سهولت در استفاده برای تمامی مردم با هر سطح دانش و توان در عکاسی نمی توان قابلیت اتو فوکوس را نادیده گرفت البته در برخی از مدل های بهتر و پیشرفته این دوربین ها می توان با از کار انداختن بخش اتوماتیک  از حالت دستی استفاده کرد. در دوربین های نیمه حرفه ای و حرفه ای از سری DSLR با توجه به نوع لنز و دوربین بهتر است که از حالت دستی برای فوکوس روی سوژه استفاده کنیم.

اساس کار فوکوس در دوربین ها پیدا کردن نقاطی در کادر هستند که دارای بیشترین کنتراست با نقاط اطراف و مجاور خود هستند بر اساس اولویتی که ما مشخص می کنیم . البته نحوه تفسیر و محاسبه با دوربین است بنابراین کنترل دقیقی وجود نخواهد داشت . (کنتراست به بخشی گفته میشود که ما بیشترین اختلاف شدت نوری بین نقاط روشن ترین و نقاط تاریک ترین را شاهد هستیم ) در دوربین های پیشرفته هر روز ما شاهد بهتر شدن و دقت بیشتر در سیستم فوکوس هستیم ولی این برای ما کافی نیست.

camera-focus

 

برای مثال شما نمی توانید هرگز بر روی یک سطح کاملا سفید (مانند کاغذ و یا برف یک دست) از فوکوس خودکار استفاده کنید و دوربین شما قابلیت تشخیص ندارد چود در اصل کنتراست ی وجود ندارد پس بهترین روش استفاده از فوکوس دستی است .

بطور کلی البته باز بر اساس تجربه خودم و دیگر عکاسان این موارد را پیشنهاد می دهم  الف ) استفاده از فوکوس دستی در عکاسی : منظره و طبیعت ٫ ماکرو گرافی ٫ پرتره ٫ ابنیه و بنا ها ٫ نجوم و آسمان شب ٫ سطح و یا سوژه های که کنتراست کمی بین آنها و پس زمینه وجود دارد و … ب ) استفاده از فوکوس خودکار در عکاسی : خبری ٫ آلبوم های خانوادگی ٫ ورزشی ٫ پرنده نگاری ٫ سوژه های که تحرک زیادی دارند و احتیاج به سرعت عمل بالایی است و …..  

مفهوم سرعت شاتر و موارد استفاده از آن :

وقتی بیان می کنیم که سرعت فلان مدل دوربین ۱۲۵ می باشد در واقع داریم بر روی سرعت شاتر (Shutter) یا همان مسدود کننده نور صحبت می کنیم وسیله ای که در تمامی دوربین های امروزی وجود دارد .

در واقع کار این بخش از دوربین کنترل میزان نور ورودی به داخل دوربین و تابش آن بر سطح سنسور می باشد . باید توجه داشته باشیم که اگر سرعت شاتر که با واحد ثانیه سنجیده می شود اگر بر روی ۵۰۰ بود از زمانی که سرعت شاتر بر روی ۱۲۵ باشد کمتر است چرا که کسر عددی ۱/۵۰۰ کوچکتر از کسر عددی ۱/۱۲۵ می باشد. نکته : زمان باز و بسته شدن شاتر با سرعت بازو بسته شدن شاتر نسبت معکوس  به هم دارند.

323_2989

 

حال ما چگونه می توانیم از این خصوصیات استفاده کنیم برای اینکه عکس های جذاب و زیبایی را ثبت کنیم ٫ برای این منظور با کمی خلاقیت و ابتکار می توانیم با بازی زمان سرعت باز و بسته شدن شاتر یک سوژه متحرک را ثابت و ثبت کنیم و یا با اجازه دادن زمان بیشتر و باز بودن شاتر از یک جسم در حال حرکت حس حرکت و را ثبت کرده و به بیننده و مخاطب خود نمایش دهیم مانند عکاسی از جریان آب در رودخانه و یا رود ها و یا پاندول ساعت . با کمی تمرین به خوبی بر این تکنیک مسلط شده و بخوبی خواهید توانست عکس های خوب و هنری زیبایی را ثبات کنید.

دیافراگم یا روزنه عبور نور و استفاده از آن :

 خوب دوستان عزیز بطور حتم بارها و بارها  کلمه دیافراگم یا همان روزنه عبور نور را در عکاسی شنیده اید و با آن آشنا هستید در واقع کار این بخش که بر روی لنز دوربین شما قرار دارد میزان حجم عبور نور به داخل دوربین بوده تا بر سطح فیلم و یا سنسور دوربین تاثیر گذارد .

با توجه به این تعریف متوجه می شوید که میزان روشنی و تاریکی تصویر را می توانیم با این بخش کنترل نماییم  اندازه دیافراگم تاثیر مستقیمی بر میزان عمق میدان وضوح دارد . عمق میدان وضوح منطقه ای در عکس میباشد که از ابتدا تا انتهای آن واضح باشد Depth of Field . این میزان نیز خود تابع شرایطی است که در مطالب بعدی بصورت مفصل روی آن بحث خواهیم کرد.

620_2995

اندازه دیافراگم با با یک سری اعداد استاندار که با حرف F نمایش می دهیم نوشته و مشخص می شوند این اعداد عبارتند از :  1.8   2   2.8   4   5.6   8   11   16   22   32   45  64  البته میان مقادیری نیز در این بین وجود دارند که مد نظر ما نبوده مهم یاد گیری و ترتیب این استاندارد و درک کردن مفهوم استفاده از آنها می باشد .

خوب حالا با دانستن این اعداد و نکات زیر می توانیم عکس های درست و خلاق و زیبایی را ثبت کنیم – هرچقدر که عدد دیافراگم (f)  بزرگتر باشد دیافراگم با روزنه عبور بسته تر است . – هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان وضوح (DOF) بیشتر خواهد بود . – هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد میران عبور حجم نور به داخل دوربین کمتر بوده و برای جبران آن باید از زمان بیشتر شاتر و یا ایزو (میزان حساسیت سنسور با فیلم )  بیشتر استفاده کرد. باید به این نکنه دقت کنیم که با بالا رفتم ایز در دوربین های دیجیتال به دلیل نوع ساختار سنسور آنها میزان نویز در عکس ثبتی ما نمود بیشتری خواهد داشت پس در بالا بردن میزان حساسیت سنسور کمی وسواس بیشتری به خرج دهید!  

 

تعداد بازدید از این مطلب: 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات
علت تار شدن عکس
علت تار شدن عکس

تار شدن عکس

آشنایی با علت تار شدن عکس

در این مقاله به بررسی عوامل مختلف در تار شدن عکس می پردازیم. سطح مقاله مبتدی تا متوسط می باشد. بطور کل چهار عامل اصلی وجود دارد که باعث تار شدن عکس می شوند و هر چهار عامل برای هر عکسی که میگیرید مهم هستند. چگونگی جلوگیری از هر کدام از این نوع تاری ها در عکاسی ( و یا تا جای ممکن به حداقل رساندن )  آنها را بررسی خواهیم کرد. چهار منبع تاری عکس عبارتند از : حرکت (سوژه یا دوربین )، محدوده خارج از فوکوس ، دیفرکشن (پراش )، لنز ابِر ِیشن ( لرزش لنز ).

لرزش دوربین و تاری حرکتی

شاید مهم ترین علت تار شدن عکس، محو بر اثر حرکت ( Motion Blur ) باشد چه حرکت و لرزش دوربین چه حرکت سوژه در هنگامی که شما عکاسی می کنید. محو بر اثر حرکت ( Motion Blur ) یا به قول بچه های عکاسی همان “موشن بلِر” وقتی اتفاق می افتد که چیزی در عکس شما به اندازه چند پیکسل حرکت کند درست در لحظه ای که عکس میگیرید. ( از این پس برای یکدستی مقاله به موشن بلر (motion blur)، تاری حرکتی می گوییم).
اگرچه این نوع تار شدگی به شدت به میزان سرعت سوژه در عکس شما یا تکان دوربین بستگی دارد اما عامل تاثیر گذار مهم دیگر سرعت شاتر ( shutter ) می باشد. با یک نوردهی سریع اما به مقدار کافی، شما میتوانید هر چیزی را شارپ و واضح به ثبت برسانید. حتی اگر از یک پرنده یا حیوانی که به سرعت در حال حرکت است عکاسی میکنید با استفاده از سرعت شاتر 1/1000 یا 1/2000 تار شدگی نخواهید داشت.

عکس گوزن مربوط به مقاله تار شدن عکس
NIKON D7500 + 300mm f/4 + 1.4x teleconverter, ISO 220, 1/1000, f/5.6
عکس گوزن مربوط به مقاله تار شدن عکس
عکس کراپ 100% هست . با اینکه سوژه سرعت داشته است اما فقط مقدار اندکی تاری حرکتی وجود دارد

حرکت دست ( تکان دوربین ) نیز باعث تارشدگی عکس میشود. هیچکس نمی تواند دوربین را کاملا ثابت در دست خود نگه دارد. اما مقابله با حرکت دست تقریبا آسان است. فقط کافیست قانون سرعت شاتر را، در زمان دوربین در دست رعایت کنید.

این قانون معمولا استفاده از سرعت شاتر بر اساس فاصله کانونی لنز می باشد. مثلا اگر لنز خود را روی 200 میلی متر قرار داده اید سرعت شاتر می بایست 1/200 کمتر نباشد اما اگر لرزشگیر لنز خاموش باشد من ترجیح میدهیم سرعت شاتر حتی دو برابر فاصله کانونی باشد ( نسبت عکس دو برابر فاصله کانونی ) . یعنی در مثال قبل سرعت شاتر را روی 1/400 تنظیم می کنم ( یعنی زمان باز و بسته شدن شاتر و نوردهی به سنسور دوربین یک چهارصدم ثانیه می باشد ) . در این صورت خیالم راحت است که حرکت دست هیچگونه اثری در تار شدن عکس نداشته باشد.

عکس رودخانه وسط شهر مربوط به مقاله تاری عکس
NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 640, 1/50, f/1.4

به لحاظ فنی استفاده از سرعت شاتر مناسب و کافی ، تمام آن چیزی است که شما برای غلبه بر تاری حرکتی ( موشن بلر ) نیاز دارید. مثلا با شاتر 1/8000 از دست هر تاری حرکتی خلاص خواهید شد.

اما موضوع مهم این است که سرعت بالای شاتر باعث تاریک شدن عکس می شود حال آنکه گرفتن عکس های روشن و با نور مطلوب یکی از اساسی ترین دغدغه های عکاسان است.
اگر لازم است از سرعت های فوق سریع شاتر استفاده کنید بهتر است راه هایی برای جبران نور عکس خود پیدا کنید. بنابراین حالت ایده آل این است که از سرعت شاتری استفاده کنید که به اندازه کافی برای خنثی کردن اثر تاری حرکتی سریع باشد. پیدا کردن نقطه بهینه نیاز به تمرینات مستمر دارد.
شاید شاتر مناسب برای یک عکس پرتره 1/100 باشد، برای یک صحنه ورزشی 1/500 ، برای یک پرنده در حال پرواز 1/2000 باشد و قس علی هذا …
استثناء اصلی این است که بخواهید از یک صحنه ثابت، با استفاده از یک سه پایه ی محکم عکاسی کنید. در اینصورت می توانید از هر سرعت شاتری تقریبا بدون مشکل استفاده نمایید. گاهی اوقات نیز میخواهید بطور عمدی بخش از تصویر تار شود مانند بالهای یک پرنده، در اینصورت سرعت شاتری را انتخاب می کند که تاری مورد نظر شما را تامین کند.

سرعت شاتر در تار شدن ابر بر روی کوه
NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 120mm, ISO 100, 30 seconds, f/16.0

با این حال حتی اگر شما از یک صحنه ثابت با استفاده از یک سه پایه عکاسی می کنید باز هم ممکن است با لرزش دوربین مواجه شوید چرا که دوربین ها دارای قطعات متحرک هستند مانند پرده شاتر در اغلب دوربین های عکاسی و یا آینه در دوربین های DSLR.

و این لرزش در برخی از سرعت های شاتر ممکن است در عکس تاثیر بگذارد مثلا در محدوده شاتر بین 1/2 تا 1/50 ثانیه و خصوصا در لنزها تله فوتو.
برای کم کردن اثر این موارد میتوانید از قفل آینه ( اگر دوربین شما آینه دار است ) و یا شاتر الکترونیکی ( اگر دوربین شما این امکان را دارد ) استفاده نمایید. مباحث مربوط به شاترهای مکانیکی و الکترونیکی یا دروبین های دارای آینه یا بدون آینه خود مباحث گسترده ای و نیازمند مقاله ای جداگانه هستند خصوصا با توجه به تکنولوژی های جدید و مدل های ارتقا یافته ای که هر روز وارد بازار می شوند این موارد متغییر بوده و مشخصه ی واحدی ندارند.

بنابراین بطور خلاصه میتوان گفت اگر قطعات مکانیکی دوربین شما در هنگام ثبت عکس ( مانند حرکت پرده شاتر یا آینه ) باعث لرزش می شوند، آنها را در تنظیمات دوربین خود کنترل کنید . ممکن است دوربین شما چنین قطعات متحرکی را نداشته باشد. ( به دفترچه راهنما دوربین خود مراجعه نمایید یا در اینترنت مشخصات دوربین خود را جستجو کنید ).

خارج از فوکوس

یکی دیگر از دلایل تار شدن عکس ها عدم فوکوس مناسب می باشد. این تاری عکس ها به دو شکل میتواند اتفاق بیفتد.
اغلب این نوع تاری به خاطر نبود فوکوس درست و دقیق بر روی سوژه می باشد. حتی فوکوس کردن اندکی جلوتر یا اندکی پشت سوژه باعث میشود که وضوح کافی از دست برود. حالت بدتر این است که شما از سیستم اتوفوکوس (فوکوس خودکار) استفاده کرده باشید و این سیستم به غلط روی سوژه یا محل دیگری فوکوس کرده باشد و به همین علت ناحیه مورد نظر تار و محو شده باشد.
نکته مهم برای دوری از این نوع تاری عکس، گذاشتن وقت کافی در هنگام شات زدن برای دستیابی به فوکوس دقیق و صحیح می باشد. اگر زمان دارید نمایش زنده عکس خود را در دوربین ببینید و بزرگنمایی کنید و نواحی مهم ( مانند چشم سوژه ) را بررسی نمایید که فوکوس درست انجام شده باشد.
اگر شما از سوژه های متحرک و سریع عکاسی می کنید کلید موفقیت تمرین و تمرین می باشد. باید دقیقا بدانید که سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین شما چگونه عمل میکند نقاط ضعف و قدرت آن چیست و چگونه در هر بار روی موضوع شما قفل می کند. بنابراین باید به دوربین خود و تنظیمات آن مسلط باشید.

سوژه در این عکس به دلیل خارج از فوکوس بودن تار شده است. توجه کنید بعضی از قسمت های پایین برگ شارپ هستند اما مورد نظر عکاس نبوده است
سوژه در این عکس به دلیل خارج از فوکوس بودن تار شده است. توجه کنید بعضی از قسمت های پایین برگ شارپ هستند اما مورد نظر عکاس نبوده اند.

نوع دیگر تاری “خارج از فوکوس” این است که ناحیه عمق میدان وضوح به اندازه کافی بزرگ نیست. مثلا شما از گروهی از مردم عکاسی میکنید که برخی نزدیک به دوربین و برخی دورتر ایستاده اند. شما نمی توانید همزمان هم روی سوژه نزدیک فوکوس کنید هم روی سوژه دور. شاید بتوانید سعی کنید در ناحیه ای بین آن فوکوس نمایید تا هر دو سوژه ی دور و نزدیک شما، در عمق میدان وضوح قرار گیرند.
معمولا وقتی روی سوژه ای فوکوس می کنید مقداری از جلو و پشت سوژه نیز در ناحیه فوکوس قرار میگیرد. اینکه این میزان چقدر است بستگی به دوربین و لنز و تنظیمات و شرایط نوری دارد اما جتی با تنظیمات مورد نظر باز ممکن است برخی نواحی، خارج از عمق میدان قرار بگیرند و به اندازه کافی شارپ نباشند.
این مشکل بخصوص در عکاسی منظره و عکاسی ماکرو خود را نشان میدهد. در عکس های منظره نیاز به عمق میدان وسیع دارید تا همه چیز فوکوس و شارپ باشد. و در عکاسی ماکرو با توجه به کوچک بودن محدوده عمق میدان می بایست بتوانید همه المان های مهم را در بهترین حالت وضوح قرار دهید و مقداری تاری در نواحی غیر مهم را نیز بپذیرید.

همچنین مهم است که برای دستیابی به عمق میدان کاقی و بزرگتر( depth of field = DOF )، از دیافراگم های کوچکتر استفاده نمایید. دیافراگم کوچکتر یعنی بسته تر و هر چه عدد دیافراگم بالاتر باشد یعنی دیافراگم بسته تر خواهد بود.
به همین خاطر است که عکاسان منظره و طبیعت به استفاده از دیافراگم های کوچک شناخته شده اند مانند f/16 , f/11 , f/8 .

عکاسان ماکروگرافی حتی در دیافراگم های f/22 و نزدیک به آن اقدام به ثبت عکس نموده اند. همه این تنظیمات برای دستیابی به عمق میدان کافی است.

عمق میدان وضوح
NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 1/6, f/16.0

این عکس را با f/16 گرفته شده است تا عمق میدان به اندازه ی کافی افزایش یابد. زیرا سوژه ی خیلی نزدیک به لنز هم داریم . حتی با این وجود، نزدیکترین و دورترین جزئیات در تصویر کاملا شارپ نیستند و فقط در حد قابل قبولی قرار دارند. اما برای یک تصویر وب و یا چاپ در اندازه معمولی خوب بنظر میرسند.

با این حال شما برای هر عکسی نمی توانید از یک دیافراگم خیلی کوچک مانند f/22 استفاده نمایید حتی اگر با آن به عمق میدان بیشتری برسید. از یک طرف دیافراگم های اینچنینی باعث تاریک شدن عکس شما می شوند مگر اینکه (با استفاده از سه پایه) از سرعت شاتر کمتری استفاده نمایید یا اینکه از فلاش برای جبران نور دهی کمک بگیرید که هر کدام نیاز به بررسی بر اساس سوژه و شرایط محیطی شما دارد.
از طرف دیگر دیافراگم های خیلی بسته و کوچک، نوع دیگری از تاری را موجب می شوند که به قوانین فیزیک نور برمیگردد و به اصطلاح به آن diffraction یا پراش یا پراش نوری می گویند.

پراش (Diffraction) یا انکسار

تاری عکس ناشی از پراش به اندازه ی حالت های قبل قابل تشخیص نیست اما هنوز هم نقش مهمی در عکاسی دارد. پراش خاصیت اساسی هر موج مانند نور است. وقتی نور از یک مانع یا روزنه عبور می کند – مانند دیافراگم در لنز شما – با خودش تداخل ایجاد می کند. این تداخل بعد از عبور پراکنده می گردد و به خاطر همین یک نقطه ی مشخص، حالت مبهم و محو پیدا می کند. و این محوی آن چیزی است که باعث تار شدن عکس می شود.
فیزیک پراش نور مبحث گسترده تری است که خارج از این مقاله می باشد اما برای ما این مهم است که دیافراگم های بسته تر، تاری بیشتری حاصل از پراش ایجاد می کنند که راه گریزی از آنها نیست.
از لحاظ فنی، پراش ( یا پراکندگی ) هر زمان که نور از دیافراگم عبور می کند وجود دارد. اما این پراکندگی مهم نیست مگر اینکه روی چند پیکسل پخش شده و اثر بگذارد.
امروزه در DSLR ها با رزولوشن بالا یا دوربین های بدون آینه، میتوان گفت که در دیافراگم های بازتر از f/5.6 پراش تاثیری ندارد ( هر چند هنوز وجود دارد ). تاثیر تا f/8 یا نهایت f/11 در حداقل خود قرار دارد. و تنها زمانی که شما از دیافراگم های کوچکتر از f/16 استفاده می کنید مشکلات کیفیت تصویر ناشی از پراش یا انکسار قابل توجه می شود.
برای دیدن اثر پراش نگاهی به عکس مقایسه ای زیر با کراپ 100% بیاندازید.

عکس پراش انکسار دیفرکشن
مقایسه تاری حاصل از پراش در دیافراگم های مختلف

علیرغم تاری ناشی از پراش، من بطور معمول هنوز از f/11 , f/16 استفاده می کنم. این دو بیشترین دیافراگم های ( اپرچر ) مورد استفاده من در عکاسی منظره هستند، چرا که با سبک – سنگین کردن به این نتیجه می رسم که داشتن عمق میدانِ بیشتر، نسبت به پراش نوری حاصله ، منفعت بیشتری دارد. در هر صورت پراش در این دو دیافراگم قابل مشاهده است و تا جای ممکن سعی می کنم از f/8 استفاده کنم.
برای بالانس بین دیافراگم و عمق میدان و پراش نوری مقالاتی بر مبنای ریاضی وجود دارند که به شما کمک می کنند. اما اگر نمی خواهید سراغ آنها بروید دستورالعمل زیر تا حدود زیادی می تواند به مفید باشد.

1- در دیافراگم های بازتر از f/5.6 نگران پراش نباشید.( یعنی دیافراگم با اعداد کوچکتر )
2- در دیافراگم های f/6.3 تا f/10 وقتی بزرگنمایی کنید پراش ( Diffraction ) قابل مشاهده هست اما آنچنان وحشتناک نیست.
3- در دیافراگم های f/11 تا f/16 پراش واضح است اما عکس را خراب نمی کند.
4- از دیافراگم های f/22 و بالاتر استفاده نکنید مگر دلیل خیلی خاصی وجود داشته باشد مانند گرفتن عکس های ماکرو .

توجه داشته باشید مقادیر برای دوربین هایی هستند که سنسور فول فریم دارند. برای دوربین خودتان می بایست اعداد بالا را بر ضریب کراپ سنسور خود تقسیم کنید.

در نهایت اگر نیاز به استفاده از دیافراگم f/22 و حتی بالاتر داشته باشید تا به عمق میدان مورد دلخواه دست یابید چه باید کرد ؟ آیا ارزش سر و کله زدن با پراش نوری بالا را دارد ؟. در اینصورت شاید بهتر باشد به جای استفاده از دیافراگم های بالا ( بسته تر ) از تکنیک انباشت فوکوس ( focus stack ) استفاده نمایید.

در تکنیک انباشت فوکوس، از یک دیافراگم شارپ و شفاف مانند f/8 استفاده می کنند و یک سری عکس با فوکوس های متفاوت میگیرند. یعنی از جلوی صحنه، فوکوس می کنند و عکس می گیرند و مرحله به مرحله فوکوس را عقب تر می برند. سپس عکس ها را در مرحله ویرایش با هم ادغام می کنند تا به یک وضوح خوب و کامل برسند. این زمانی مفید است که سوژه شما حرکتی نداشته باشد.

عکس با تکنیک انباشت فوکوس
11 عکس با تکنیک انباشت فوکوس در هم ادغام شده است تا بتوانیم بر مشکل کمی عمق میدان غلبه کنیم
NIKON Z 7 + NIKKOR Z 24-70mm f/4 S @ 70mm, ISO 64, 1/8, f/11.0

اختلالات لنزی ( Lens Aberrations )

آخرین دلیل تاری عکس، انحرافات لنزی ( یا اختلالات لنزی یا عدم انطباق کانونی ) می باشد.
در دنیای عکاسی این مسئله خیلی مورد توجه می باشد چرا که با خرید تجهیزات مرغوب تر می توانید این منبع تاری را برطرف نمایید. با این حال به ندرت اتفاق می افتد که تاری  عکس، ناشی از این مشکل لنزی باشد.

بارها اتفاق می افتد که مردم فکر می کنند لنز آنها تار شده است اما دلیل اصلی در واقع خارج از فوکوس بودن سوژه است. مثلا در عکس های منظره ، در لبه ی سوژه ی پیش زمینه معمولا تاری و محو شدگی بیشتری نسبت به بقیه عکس وجود دارد که مربوط به خارج از فوکوس بودن آنهاست.
با این حال اختلالات لنزی هنوز هم می تواند وجود داشته باشد خصوصا وقتی از یک لنز خاص استفاده می کنید و عکس ها تار می شوند. این تار شدگی معمولا در اپرچر های ( دیافراگم ) باز مثلا f1/4 , f2/8 خصوصا در لبه های عکس ایجاد می شود.
اگر شما در حال عکاسی از یک موضوع سخت، مانند عکاسی از کهکشان راه شیری هستید در این حالت شما از دیافراگم باز استفاده می کنید و خواهان آن هستید که لبه های عکس هم شفاف باشد اما اختلالات لنزی شروع به پدیدار شدن می کنند نه تنها بصورت تاری در گوشه های عکس بلکه بصورت وینیتینگ (سیاهی) نیز قابل مشاهده هستند. ممکن است در لنزهای معمولی و غیر مرغوب، حتی در دیافراگم های استانداردی مانند f/5.6 , f/8 نیز این تاری و اعوجاج در لبه های عکس وجود داشته باشد.
برای مثال به دو عکس زیر نگاهی بیاندازید. تصویر اول با لنز Samyang 14mm f/2.8 ثبت شده است که لنز محبوبی برای عکاسی از آسمان شب محسوب می شود. که البته اختلالات لنزی در حد متوسط دارد. دومین تصویر با لنز Nikon 14-24mm f/2.8 ثبت شده است که اختلالات لنزی کمتری دارد که منتج به ثبت ستاره های با وضوح بهتری شده است.

عکس ستارگان با لنز سامیانگ
Samyang-14mm-f2
عکس ستارگان با لنز نیکون
Nikon-14-24mm-f2.8-960×641

خبر خوب این است که چون اختلالات لنزی به نوع و جنس تجهیزات شما بر می گردد شما می توانید با مقایسه اطلاعات لنزها در اینترنت آنها را بررسی کرده و مدل مناسب تر را انتخاب کنید.

اینک این نکته مشخص می شود که چرا شارپ ترین حالت هر عکس در دیافراگم های f/4 تا f/8 اتفاق می افتد. در این دیافراگم ها اختلالات لنزی متعادل است. در واقع بدترین حالت اختلالات لنز در دیافراگم های خیلی باز، و مشکل پراش نیز در دیافراگم های خیلی بسته ایجاد می شود که اینها دلایل خوبی هستند تا ثبت در دیافراگم های وسط انجام گیرد.

علت های دیگر تاری

اول اینکه یک عکس با رزولوشن پایین طبعا جزییات کمتری نسبت به عکس با پیکسل های زیاد دارد. خصوصا اگر بخواهید کراپی انجام دهید و آن را در حد بزرگتری منتشر کنید. بنابراین بهتر است عکسهای خود را بیش از اندازه کراپ نکنید. و البته بستگی به این دارد که عکس خود را با چه ابعادی و در کجا قصد انتشار دارید. کراپ بیش از اندازه و کم شدن جزییات باعث عدم کیفیت و تار شدگی عکس می شود.
ضمنا بجای استفاده از فرمت JPEG ( که با فشرده سازی که دارد ممکن است مقداری از جزییات از دست برود ) از فرمت RAW استفاده نمایید.
ایزوی شما نیز نقش مهمی در جزییات عکس دارد. وقتی شما در یک محیط تاریک با ایزوی بالا عکس می گیرد در نهایت مقدار زیادی نویز خواهید داشت خصوصا در نواحی تاریکتر.

این نویز مقدار زیادی از جزییات و کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهد نه اینکه دقیقا موجب تار شدگی شود اما جزییاتِ میان نویزها مبهم می شود و کاهش نویز در هنگام ویرایش نیز ممکن است در بعضی مواقع باعث محو شدگی عکس و از دست رفتن جزییات شود.

ضمنا عکاسی با لنزهای سوپر تله فوتو گاهی اوقات مقداری تاری ناشی از اعوجاج اتمسفری ایجاد میکند خصوصا وقتی روی سوژه دورتر فوکوس می کنید مانند سوژه های دور در حیات وحش یا عکاسی از سوژه های خاص در آسمان شب. برطرف کردن این نوع تاری عکس نیز از سخت ترین موارد است . راه حل شاید این باشد کمی صبر کنید تا مشکلات اتمسفری و جوی کم شود و یا چندین عکس بگیرید تا یکی بهتر شود.

در نهایت چند دلیل دیگر در گرفتن عکس های تار هست مانند یک لنز کثیف یا بستن چند فیلتر بی کیفیت روی لنز یا برخی لنزهای بی کیفیت که فوکوس نرم دارند و عکسهای واضحی ثبت نمی کنند.

نتیجه :

اگر شما قصد دارید از تار شدن عکس جلوگیری کنید باید چهار منبع مهم در تار شدن عکس را مد نظر قرار دهید یعنی :
تاری حرکتی – عدم فوکوس مناسب – پراش – اختلالات و مشکلات لنزی

ترجمه : محمد دلیری

تعداد بازدید از این مطلب: 271
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

عمق میدان در عکاسی

بررسی عوامل موثر در عمق میدان وضوح

عمق میدان یکی از مهمترین مفاهیم در عکاسی است. عمق میدان به انگلیسی Depth of field و به اختصار DOF هم گفته می شود. در متون فارسی آن را عمق میدان یا عمق میدان وضوح می گویند.

عمق میدان چیست ؟

عمق میدان فاصله ای است بین نزدیکترین و دورترین شی در عکس شما، که تا حد قابل قبولی شارپ بوده و وضوح داشته باشد. معمولا در عکسی که میگیرید قسمت هایی از عکس شفاف بوده و وضوح دارد و به تدریج به حالت محو شدگی می رود. آن ناحیه ای که دارای وضوح خوب است عمق میدان گفته می شود. البته معمولا گذر از قسمت وضوح به حالت محو، بصورت تدریجی در عکس ثبت می شود.

عمق میدان کم خوب است یا زیاد ؟

حتما در برخی عکسهای حرفه ای دیده اید که روی سوژه، فوکوس و وضوح کامل وجود دارد اما پس زمینه کاملا محو و تار شده است. این باعث میشود چشم مخاطب دقیق تر روی سوژه تمرکز کند. یعنی عمق میدان کم است و عکاس فقط محدوده مورد نظر خود را به مخاطب نمایش میدهد. اما گاهی عکاس میخواهد کل تصویر وضوح داشته باشد مانند عکاس های منظره. در اینصورت عمق میدان باید زیاد باشد و همه المانهای موجود در تصویر را در بر بگیرد. بنابراین عمق میدان زیاد یا کم به خودی ِ خود ارزشمند نیست و بستگی به موضوع و کارکرد عکس شما دارد. مهم این است که در برخی از دوربین های ارزانتر، نمیتوان به عمق میدان های کوچک دست یافت و این به خاطر مشخصات دوربین می باشد که در بزودی در همین مقاله آن را توضیح خواهم کرد.

در عکس زیر شمایی از مفهوم عمیق میدان (DOF) را می بینید. در قسمت بالا، DOF کمی داریم و فقط بخش کوچکی از تصویر با وضوح ثبت می شود. در قسمت پایین، DOF وسیع باعث می شود منظره ی بیشتری در عکس دارای وضوح باشد و به اصطلاح عمق میدان بیشتری داریم.

نمای شماتیک از مفهوم عمق میدان در عکاسی و فیلمبرداری
نمای شماتیک از مفهوم عمق میدان در عکاسی

چهار عامل موثر در عمق میدان عبارتند از :

اپرچر (دیافراگم) – فاصله دوربین تا سوژه – فاصله کانونی لنز – اندازه سنسور دوربین.

که سه عامل اولی در هنگام شات زدن در کنترل شما هستند اما اندازه ی سنسور دوربین چیزی است که از قبل آن را خریده اید! از اینرو سه عامل اول را می توان به عوامل اصلی نام برد.

1- اپرچر

اپرچر ( یا دیافراگم ) دریچه ای است در لنز شما که اجازه می دهد نور از لنز عبور کند و به سنسور برسد تا عکس ثبت شود. در واقع مثل مردمک چشم عمل می کند. اگر نور بیشتری بخواهید خب دیافراگم را باز می کنید و اگر محیط نورانی باشد و بخواهید نور ورودی به سنسور را محدود کنید دیافراگم را تنگ تر (بسته تر ) می کنید. دیافراگم احتمالا اولین عاملی است که هر عکاسی برای تنظیم عمق میدان خود به آن فکر می کند. به عکس زیر دقت کنید تا ارتباط اپرچر با عمق میدان را درک کنید.

عکس شماتیک رابطه دیافراگم با عمق میدان
عکس شماتیک رابطه دیافراگم با عمق میدان

 

طبق عکس بالا، دیافراگم بزرگ (باز) که با f و عدد کوچکتر نمایش داده می شود باعث کم شدن DOF در عکس می شود و دیافراگم کوچک که با f و عدد بزرگتر نمایش داده می شوند DOF بیشتری به شما می دهد.

عکاس: لطیف پور کریمی f/22 - s:5 - ISO:200
عکاس: لطیف پور کریمی – f/22 ، s:5 ، ISO:200

در عکس فوق، عکاس برای اینکه بتواند DOF زیادی را پوشش دهد و همه طبیعت به وضوح در عکس ثبت شود از دیافراگم بسیار بسته f/22 استفاده کرده است.

عکاس : محمد حسن مصلی نژاد - f/2.8 , s:1/1000 , ISO:200
عکاس : محمد حسن مصلی نژاد – f/2.8 , s:1/1000 , ISO:200

در عکس فوق، عکاس سعی کرده است با دیافراگم باز 2.8 ، DOF کمی بوجود آورد تا فقط سوژه در محدوده فوکوس باشد و پس زمینه محو و نرم و یکدست شود. اما خب تنها دیافراگم عامل تعیین کننده عمیق میدان نیست. پس بریم سراغ عامل های بعدی . 

2- فاصله سوژه تا دوربین

یک عامل مهم دیگر در عمق میدان فاصله سوژه تا دوربین شماست. هر چه این فاصله کمتر باشد عمق میدان کمتر خواهد بود. احتمالا تا حالا سعی کرده اید از یک گل یا حشره از نزدیک عکس بگیرید اما وقتی خیلی به سوژه نزدیک میشوید همه سوژه بطور کامل فوکوس نمی شود. یعنی عمق میدان کم است حتی اگر از دیافراگم بسته استفاده نمایید. چرا که این عمق میدان کم، به خاطر نزدیکی شما به سوژه است. هر چه از سوژه ای که روی آن فوکوس می کنید بیشتر دور شوید عمق میدان افزایش می یابد.

3- فاصله کانونی لنز

لنز های واید انگل (لنزهای زاویه باز که به اختصار لنزهای واید گفته می شود) ، عمق میدان بیشتری نسبت به لنزهای تله فوتو ( یا به اختصار تله ) دارند.

به مثال زیر توجه کنید:

با تغییر فاصله کانونی لنز، عمق میدان نیز تغییر می کند
با تغییر فاصله کانونی لنز، عمق میدان نیز تغییر می کند

 

در عکس فوق، دیافراگم و فاصله دوربین تا سوژه یکسان است. اما با افزایش فاصله کانونی لنز،  عمق میدان کم می شود. DOF در لنز 35mm ، برابر با 1.67 متز می باشد اما با افزایش فاصله کانونی به 100mm ( تله شدن بیشتر یا به اصظلاح زوم شدن ) ، عمق میدان به 0.19 متر کاهش می یابد. این مثال برای دوربین کانن 7D می باشد.

حال به مثال و عکس زیر توجه کنید:

با تغییر فاصله سوژه تا دوربین عمق میدان تغییر می کند
با تغییر فاصله سوژه تا دوربین عمق میدان تغییر می کند

 

در مثال بالا ، در هر دو حالت ، دیافراگم 5.6 و فاصله کانونی 50mm می باشد. اما مشاهده می کنیم وقتی فاصله سوژه تا دوربین از 3 متر به 10 متر افزایش می یابد. محدوده عمق میدان از 0.77 متر به 10.47 متر گسترش می یابد. علامت APS-C 1.6x نشانگر این است که این مثال برای دوربین های با سنسور کراپ دار است مانند دوربین کانن 7D که در مثال قبل هم بود.

به مثال زیر توجه کنید:

با تغییر دیافراگم، عمق میدان نیز تغییر می کند
با تغییر دیافراگم، عمق میدان نیز تغییر می کند

 

در مثال بالا،فاصله کانونی و فاصله سوژه از دوربین یکسان است. اما با باز شدن دیافراگم از f/16 به f/5.6 عمیق میدان از 2.47 متر به 0.77 متر کاهش یافته است. این مثال برای دوربین کانن 7D ( یا سنسورهای کراپ دار با ضریب 1.6x است ).

4- اندازه سنسور

اندازه سنسور نیز بر عمق میدان تاثیر می گذارد. بطور خلاصه میتوان گفت دوربین های سنسور کوچک، عمق میدان بزرگتری دارند. البته در این مقایسه باید کمی احتیاط کنید. برای این مقایسه باید دوربین های در حال مقایسه، لنزهایی داشته باشد که فاصله کانونی موثر آنها، میدان دید یکسانی داشته باشند در اینصورت اگر شما در همان فاصله از سوژه، عکس بگیرید متوجه خواهید شد که سنسورهای بزرگتر، عمیق میدان ( DOF ) کمتری دارند.

 

فاصله کانونی موثر:

اینکه می گوییم فاصله کانونی موثر، یعنی آنچه از منظره یاب یک دوربین دیده می شود با منظره یاب دوربین دیگر یکی باشد. مثلا اگر شما لنز 50mm را روی دوربین کانن 5D ببندید . و همین لنز را روی دوربین کانن 7D است . دید یکسانی نخواهد داشت چرا که دوربین 5D فول فریم است ( یعنی سنسور بزرگتر دارد ) در حالی که دوربین 7D سنسور کوچک تر دارد. این تفاوت دید، با یک ضریب تعریف می شود که به آن فاکتور کراپ (ضریب کراپ) یا ضریب برش می گوییم.

اگر کانن 5D ( فول فریم ) را مرجع بگیریم دوربین کانن 7D ضریب 1.6 خواهد داشت. در مثال بالا بستن لنز 50mm روی دوربین 7D ، همان زاویه دید را می دهد که لنز 80mm روی دوربین 5D باشد. به همین خاطر می گویم فاصله کانونی موثر، در این مقایسه لحاظ شود. یعنی دوربین کانن 7D با لنز 50mm می بایست با دوربین کانن 5D با لنز 80mm مقایسه شود چرا که در اینصورت یک زاویه دید یکسان خواهیم داشت. در این حالت دوربینی که سنسور کوچکتر دارد یعنی 7D ، عمق میدان بیشتری نسبت به دوربین 5D دارد. ضریب کراپ برای دوربین های کانن و نیکون و مدل های دیگر اندکی متفاوت است.

خب به نظرم اعداد بالا کمی شما را گیج کرده باشد خصوصا اگر اولین بار است که با چنین موضوعی رو به رو می شوید. بیایید یک مثال تصویری را با هم مرور کنیم. یک دوربین فول فریم با لنز 120mm ، با یک دوربین با سنسور کراپ دار با ضریب 1.5 ( که به APS-C شناخته می شوند ) با لنز 80mm ، با یک دوربین سنسور کوچکتر 4/3 با لنز 60mm ، همه اینها میدان دید یکسانی دارند. یعنی اگر در یک فاصله از سوژه قرار بگیرند ( با فاصله کانونی های گفته شده ) ، تقریبا یک تصویر با دید یکسانی ارائه می دهند. فرض کنیم دیافراگم روی f/9 تنظیم شود و فاصله دوربین از سوژه 5 متر باشد. جدول زیر نشانگر میزان عمق میدان برای هر یک از دوربین هاست.

با کوچک تر شدن اندازه سنسور عمیق میدان افزایش یافته است.

 

همانطور که می بینید سنسور فول فریم 35 میلی متری ( که دوربین حرفه ای و گران قیمتی هم محسوب می شود ) کمترین عمق میدان را دارد و هر چه به سمت سنسور کوچکتر می رویم عمق میدان افزایش می یابد.  به هر حال سه عامل اصلی تعیین کننده عمق میدان، بعلاوه اندازه سنسور به عنوان عامل چهارم، با هم در حال تعامل هستند و برای رسیدن به عمق میدان مناسب، کنترل هر سه عامل با توجه به شرایط محیطی و خواست عکاس، می تواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

تشخیص عمق میدان

آنچه شما در چشمی ( یا همان منظره یاب یا viewfinder یا ویزور ) دوربین های DSLR می بینید در واقع نمایشی است از محیط بیرون بدون اعمال تنظیمات دیافراگم ( معمولا دیافراگم در بازترین مقدار خود است که بیشترین نور را به ویزور و سنسور های جهت فوکوس برساند). اما وقتی شما عکس می گیرید تنظیمات دوربین مانند دیافراگم روی عکس شما و عمق میدان اثر میگذارد. در اکثر دوربین های DSLR ، دکمه ای وجود دارد به نام پیش نمایش عمق میدان که با فشردن آن میتوانید از طریق چشمی دوربین عمق میدان را مشاهده نمایید. در واقع نوعی پیش نمایش از عمق میدان را به شما ارائه میدهد. اما در دیافراگم های بسته تر ممکن است تصویر تاریک بوده و مشاهده ناحیه DOF مشکل باشد. از طریق نمایش زنده ( live view ) دوربین نیز میتوانید DOF را مشاهده نمایید ( یعنی تصویر روی نمایشگر ).

مزیت Live View نمایش عکس با همان شرایطی نوری می باشد که قرار است ثبت می شود. البته شاید نیاز باشد در منوی تنظیمات دوربین، گزینه شبیه سازی نوری در هنگام نمایش زنده فعال باشد(بستگی به منوی دوربین عکاسی شما دارد). در حالت نمایش زنده نیز با فشردن دکمه عمق میدان ، میتوانید ناحیه فوکوس را بررسی کنید.
دوربین های بدون آینه ( دوربین های میرورلس) در برابر DSLR ها این مزیت را دارند که آنچه در منظره یاب دیجیتال یا صفحه نمایش دوربین می بینید به لحاظ نوری و عمق میدان همان عکسی خواهد بود که ثبت می شود بنابراین میتوان عمق میدان را در آن مشاهده کرد. با پیشرفت تکنولوژی در دوربین های عکاسی، ممکن است گزینه های بهتر و متعددی برای دیدن عمق میدان در اختیار عکاسان قرار داده شود. مثلا همینک در برخی از دوربین های بدون آینه ناحیه ی فوکوس توسط خطوط راهنما، در نمایشگر به عکاسان نشان داده می شود.

فرمول هایی وجود دارد که می توانید عمق میدان را با آنها محاسبه کنید که البته بسیار عذاب آور بوده و کار من و شما نیست. امروزه با وجود اپلیکیشن ها همه کارها ساده تر شده اند. از جمله آنها  اپلیکیشنی است که عمق میدان را برای شما محاسبه می کند. من از اپ DOF Caculator استفاده می کنم که میتوانید آن را از اپ استور های معروف دانلود و نصب کنید. مثالهای بالا نیز همه توسط این اپلیکیشن محاسبه و به شما ارائه شد. بد نیست چنین اپلیکیشنی را نصب کنید. البته من از این اپلیکیشن بیشتر برای بدست آوردن هایپر فوکال (درباره ی هایپر فوکال بزودی یک مقاله  آموزشی خواهم نوشت )  استفاده می کنم و برای عمق میدان، خودم را درگیر گوشی و اپلیکیشن نمی کنم مگر در موارد خیلی خاص .

کاربرد این اپلیکیشن بسیار آسان است. ابتدا مدل دوربین خود را انتخاب می کنید تا اندازه سنسور برای اپلیکیشن مشخص شود. اگر مدل دوربین موجود نبود از گزینه های عمومی که ضریب کراپ دارند استفاده نمایید. مثلا به جای استفاده از دوربین 7D می توانید از گزینه  APS-C 1.6x استفاده کنید. سپس کافیست تا دیافراگم ، فوکال لنز ، و فاصله تا سوژه را تعیین کنید. آنگاه اپلیکیشن نه تنها عمق میدان را به شما می دهد بلکه نزدیک ترین و دورترین فاصله فوکوس را به شما ارائه می دهد. به نظرم مهمترین چیزی که این اپلیکیشن ها دارند بدست آوردن فاصله هایپرفوکال ( یا فاصله ابر کانونی ) است. این فاصله ای است که اگر روی سوژه ای در آن فاصله فوکوس کنیم، از آن فاصله تا بینهایت پشت آن فوکوس خواهد بود و البته مقداری نیز از جلوی سوژه.

در عکاسی منظره که نیاز به عمق میدان وسیع است داشتن هایپرفوکال میتواند بسیار مفید باشد. در هر صورت یک لنز واید و یک دیافراگم بسته که منجر به عمق میدان بیشتری می شوند در رسیدن به هایپرفوکال و داشتن فوکوس تا بی نهایت موثر هستند. 

نتیجه :

اینکه همیشه بخواهیم بطور دقیق میزان DOF را بدانیم و به اپلکیشین مراجعه کنیم کار درستی نیست و لذت عکاسی را از بین می برد. بخشی از عکاسی نیاز به تمرین و تجربه دارد نه اپلیکیشن و محاسبات. شما می بایست با دانش و تجربه ای که دارید بدانید هنگامی که خواهان یک DOF کم هستید چگونه سریع تنظیمات را انجام دهید تا به خواسته خود برسید و بر عکس چگونه به یک Depth of field) DOF)  بزرگ دست یابید.
مزیت دوربین های دیجیتال این است که شما میتوانید فورا عکس خود را در نمایشگر ببینید و عمق میدان آن را مشاهده نمایید و دیگر نیازی به رجوع به گوشی و اپلیکیشن نیست. اگر DOF مناسب نبود با تنظیماتی که اینک یاد گرفته اید می توانید به نقطه ایده آل برسید.

اگر به عمق میدان کمتر نیاز داشتید دیافراگم را بازتر کنید یا به سوژه نزدیک شوید یا فاصله کانونی را بیشتر کنید ( یعنی لنز تله تر ).بر عکس اگر عمق میدان بیشتری نیاز بود دیافراگم را بیشتر ببنیدید از سوژه فاصله بگیرید یا لنز را واید تر کنید.

نویسنده : محمد دلیری

تعداد بازدید از این مطلب: 337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

لنزهای پرایم

لنزهای پرایم prime lenses یا لنزهای سریع fast lenses

لنز پرایم چیست ؟ what is prime lens

خداحافظ لنزهای زوم … سلام لنز های پرایم … این نتیجه ای خواهد بود که در پایان این مقاله به آن خواهیم رسید … نه کمی صبر کنید. این تنها یک شوخی بود قطعا هر لنزی برای کاربردی خاص ساخته شده است و هیچگاه نمی توان با نوعی لنز خداحافظی کرد … اما می توان خصوصیات لنزهای مختلف را شناخت و از آن بهترین بهره را برد. اما بحث ما اکنون ، کنکاش در مورد لنزهای مختلف و برندهای آن نیست بحث ما در مورد لنزهای پرایم است؟

 

لنز پرایم چیست؟

به لنزهایی پرایم گفته می شود که تنها یک فاصله کانونی به شما می دهد مثلا فاصله کانونی 50mm 
برای آنهایی که کمتر با مقوله عکاسی آشنا هستند باید گفت که هر چه فاصله کانونی کمتر باشد دوربین شما زاویه بازتری را ثبت می کند و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد دوربین شما تله تر خواهد بود ( زوم تر ) و نقاط دور دست را در قاب شما جای می دهد.
اینکه لنزهای پرایم تنها یک فاصله کانونی دارند خب یک محدودیت است و شاید در خیلی از مقاصد عکاسی آزار دهنده باشد. قطعا داشتن یک لنز زوم که فواصل کانونی مختلفی از واید و نرمال و تله را در اختیار ما قرار دهد خیلی بهتر است و انعطاف پذیری بیشتری به عکاس می دهد و عکاس تنها با چرخاندن مچ دست خود ، بدون نزدیک یا دور شدن به سوژه، کادر و قاب مورد علاقه خود را می بندد و عکس خود را ثبت می کند.

اما این لنزهای پرایم  به ظاهر محدود کننده، و معمولا گران قیمت، مزایای دارند که بسیاری از عکاسان حرفه ای ، علاقمند به استفاده از آنها هستند. از مزایای این لنزها:

1- کیفیت : با توجه به اینکه در لنزهای پرایم عدسی های کمتری بکار رفته و اصولا عدسی متحرکی در آنها وجود ندارد کیفیت و شفافیت تصویر بالاست و دیستورشن distortion ، کروماتیک ابریشن chromatic aberration ،

وین ی تینگ vignetting ( حرف g آن تلفظ نمی شود ) در آنها نسبت به لنزهای زوم کمتر خواهد بود. ( چند عکس با کمی اغراق برای درک بهتر این اصطلاحات )

 

distortion: اعوجاج یا خمیدگی های تصویر خصوصا در لبه ها

distortion
 

chromatic aberration: وجود خطوط رنگی در لبه های سوژه

chromatic aberration

 

 

vignetting: وجود هاله سیاه در اطراف عکس

vignetting
vignetting

 

2- عمق میدان کم 
لنزهای پرایم در بازترین حالت دیافراگم خود، گشودگی دیافراگم بیشتری به شما می دهد همان عددی که همه آن را با f می شناسیم و f کمتر یعنی دیافراگم بازتر .مثلا یک لنز پرایم کانن 50mm دارای f/1.2 است و می دانیم که هر چه f لنز کمتر باشد عمق میدان آن کمتر خواهد بود. عمق میدان کم در عکس ها ، باعث می شود بتوانیم سوژه را به راحتی از پس زمینه جدا کنیم و بوکه ی بهتری در عکس ایجاد کنیم در حالی که در لنزهای زوم ، گشودگی دیافراگم تا این اندازه نخواهیم داشت

این f های کم ( یعنی دیافراگم بازتر ) ، در کارهای تصویر برداری نیز موثر هستند که تصاویر سینمایی تر با عمق میدان کمتری به شما تحویل می دهند. کسانی که از دوربین های DSLR برای ساختن فیلم و تصویر متحرک استفاده می کنند به خوبی به اهمیت این مساله آشنا هستند. دوربین هایی مانند Canon 5DII , Canon 5DIII , Canon 7D ، در زمینه تصویر برداری در DSLR ها محبوبترند.

 

3- عکاسی در نور کم
همانطور که گفته شد با توجه به دیافراگم های بازی که لنزهای پرایم به شما ارائه می دهند شما را قادر می سازند در نور کمتر، بدون استفاده از فلاش ، تصاویر با کیفیت تری ثبت کنید. این امر در برخی از موارد بسیار برای عکاسان حیاتی می باشد.

 

لنزهای سریع:

به لنزهای پرایم ، لنزهای سریع هم می گویند. چرا که وقتی لنز به شما f های کوچکتر می دهد ( یعنی دیافراگم باز تر ) ، پس شما برای رسیدن به نور مناسب، بجای کند کردن سرعت  شاتر، دیافراگم خود را باز می کنید و در عوض می توانید از سرعتهای شاتر بالاتر ( سریعتر ) برای ثبت عکس خود استفاده کنید و سوژه را به خوبی فریز کنید. اما در لنزهای زوم، به دلیل نداشتن f های پایین ، شما برای تامین نور ثبت، مجبور می شوید که سرعت شاتر را کم کنید که گاهی به جایی می رسید که سوژه ممکن است محو و تار شود یا ایزو را بالا ببرید که مشکلات خودش را دارد … معمولا عکاسان بارها با این چالش رو به رو شده اند.

اندازه و وزن سبک تر لنزهای پرایم نیز نسبت به لنزهای زوم قابل ذکر است اما به نظر من صرفا یک خصوصیت خوب محسوب نمی شود و تنها یک خصوصیت محسوب می شود چرا که به همان اندازه که سبک تر و کم وزن تر هستند ما را از فاصله کانونی های مختلف محروم می کنند.

اینکه کی و کجا از این لنزها استفاده می شود بر می گردد به عکاس، که با شناختی که نسبت به خصوصیات این لنز و لنزهای دیگر دارد تصمیم بگیرد برای کار او چه لنزی مفید تر است. هر چند همه عکاسان حرفه ای ( به مفهوم حرفه ای نه صرفا عکاس خوب ) ، حتما مجبورند انواع مختلفی از لنزها را داشته باشند که در کوله ی آنها حتما لنزهای پرایم نیز مشاهده می شود.

محمد دلیری

تعداد بازدید از این مطلب: 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

 

هوالمصور 

آنجا که طبیعت توقف می کند هنر آغاز می شود. ویل دورانت

803_3418عکاس: سهیل گل گون

کلمه ریتم با تکرار ارتباط مستقیم دارد ، ریتم عبارت است از : تکرار هر گونه شکل، رنگ، موقعیت و حرکت شبیه به هم طبق نظمی معین. انسان خود را با ریتم های گوناگون طبیعت هماهنگ ساخته مانند: ریتم شب و روز این ریتم های ممتد و تکراری، در حقیقت منشا ادراک زندگی است که در آثار هنری انعکاس می یابد. در بین هنرها، ریتم در هنر موسیقیایی نمود بالایی دارد. در واقع موسیقی چیزی جز ریتم های مختلف نیست.

aliعکاس: علی چاوشی

   همانطور که قبلا اشاره شد ریتم یکی از عناصر بصری است، در تمام رشته های هنرهای تجسمی، مورد استفاده هنرمندان قرار می گیرد. زمانی که عناصری شبیه هم با فاصله های مرتب، تکرار شوند، ترکیبی ریتمیک بوجود می آید. ریتم میتواند متضاد و یا متفاوت باشد، که باعث پویایی تصویر میشود. علاوه بر القاء نظم و ترتیب، نوعی تنوع و راحتی بصری در مقابل خشکی و سردی یکنواختی ایجاد می کنند. وجود ریتم های مشابه و متضاد باعث ایجاد حس وحدت در یک اثر هنری می شوند.

1015_6401عکاس: مهدی کامرانSONY DSCعکاس: سعید سرلک

 

    به طور کلی ریتم، چه در طبیعت و چه در هنر، دارای سه جنبه اصلی و بنیادی است، تکرار، تناوب و رشد. که آن را میتوان به این گونه تقسیم بندی کرد:

1) ریتم یکنواخت که از تکرار ساده یک عنصر بصری ایجاد میشود.

2) ریتم متناوب که از تکرار یک مجموعه عناصر به صورت منظم و متناوب ایجاد میشود.

3) ریتم کاهشی و افزایشی و یا تکاملی که از رشد یک عنصر در کادر ایجاد میشود.

گاهی از ریتمی به نام ریتم موجی هم نام برده میشود که با خطوط و سطوح منحنی ایجاد میشد، از آنجایی که خود زیرمجموعه ریتم متناوب محسوب میشود جداگانه از آن نام نبردم.

1015_6584عکاس: مهدی کامران

 

ریتم در هنرهای بصری، به شکل های مختلف ارائه می شود، که به بعضی از آنها در زیر اشاره می کنیم:

الف) شکل ها و فرم هایی مشابه که از نظر اندازه، جهت و موقعیت نیز یکسان هستند؛ که به آن ریتم تکراری می گویند.

332_5994عکاس: محمد کاظم علیخانیnabipoorعکاس: سید آرمان نبی پورnaser golnazariعکاس: ناصر گل نظری

 

ب) شکل ها و فرم های مشابه، که فاصله آنها از یکدیگر یکسان نباشد.

574_5782عکاس: شایان لتکاچیroin fardعکاس: مجید روئین فرد

 

ج) شکل ها و فرم های هم خانواده، که از نظر رنگ، اندازه، جهت و موقعیت با هم متفاوت باشند.

zohre molavi1عکاس زهره مولویOLYMPUS DIGITAL CAMERAعکاس: علی محرمی892_6425عکاس: میلاد اسلام زاده

 

د) ممکن است ترکیبی از دو نوع ریتم باشد.

64_2293عکاس: علی چاوشیSONY DSCعکاس: سعید سرلک

 

ه) تکرار شکل هایی مشابه که اندازه آنها تدریجا کم یا زیاد می شود و در سطح تصویر باعث ایجاد عمق می شود؛ ممکن است دارای ریتمی کاهشی یا افزایشی باشد.

manochehriعکاس: حمید منوچهری

 

قبلا گفتیم که ریتم به تصویر نظم و وحدت بصری میدهد، اما گاهی ممکن است این انضباط بصری ایجاد خستگی و کسل کنندگی برای مخاطب داشته باشد ، برای رفع این موضوع عکاسان و هنرمندان تجسمی راهی پیدا کردند به نام ریتم شکن

SONY DSCعکاس: سید مجتبی مظلوم زاده

 

ریتم شکن ایجاد حس خوبی در مخاطب ایجاد میکند ، نقطه ای که ریتم شکسته شده دارای انرژی بصری بالایی میشود که مخاطب را با رضایت جلوی اثر تجسمی نگه میدارد ، درضمنی که برای خود هنرمند نقطه ای می شود برای القای مفهوم مورد نظرش

0009عکاس: سمیه سادات غلامی453_1488عکاس: نواب موسویmilad eslamzade2عکاس: میلاد اسلام زاده

 سمیه سادات غلامی

تعداد بازدید از این مطلب: 714
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی ( حجم ) 

هوالمصور

« عکاسی آفرینش است، آفرینش به شکل نوعی تصویر بصری»

 عکاسی وسیله است برای ایجاد یک ارتباط بصری به زبان تصویر « زبانی که به انسان امکان می دهد که تجربه کند و تجربیاتش را در شکلی قابل مشاهده مستند سازد » عکاسی در کلی ترین تعریف، نوعی بازنمایی واقعیت است. واقعیتی پویا که در عینیت جهان مادی وجود دارد و برای تبدیل شدن به تصویری زیبا، نیازمند خلاقیتهای عکاس متفکر است.

arman khoshchehreعکاس: آرمان خوش چهره

حجم:

حجم چهارمین عنصر بصری است که دارای سه بعد “طول و عرض و ارتفاع” است که به وسیله خط محدود شده است؛ حجم، سطحی است که در فضا حرکت نموده و از جهت سطح خود در عمق سترش یافته است. به عبارت دیگر، هر گاه به عنصر دو بعدی “سطح” ضخامت اضافه کنیم، به حجم بدل می شود.

سینا باباییعکاس: سینا بابایی

از تکرار نقطه خط بوجود می آید، از تکرار خطوط سطح، و از تکرار سطوح حجم بوجود می آید.

332_7728عکاس: محمد کاظم علیخانی

همان طور که سه شکل دایره، مربع و مثلث به عنوان اشکال پایه برای سطح نام برده شدند. کره ، مکعب و هرم را نیز می توان به عنوان اجسام هندسی پایه نام برد. که احجام منشور، مخروط، مکعب مستطیل و استوانه از آنها منشعب می شوند. این نوع احجام به طور کاملاً منظم به ندرت در طبیعت دیده می شوند. اما به طور کلی همه حجم های طبیعت از ترکیب یا تغییر شکل این سه حجم پایه و هندسی به وجود می آیند.

1231_6761عکاس: مهسا رزمی

نقش نور در بازنمایی حجم و خصوصیات آن قابل تامل است. توجه به میزان تیرگی و روشنی برجستگی ها و فرورفتگی ها و ایجاد سایه هایی که در اثر تابش نور شکل می گیرد قابل اهمیت است. در عکاسی نیز بوسیله نور می توان سوژه را تخت و یا حجمی نشان داد.

omid vali beygiعکاس: امید ولی بیگیmeysam taheri1عکاس: میثم طاهری

ویژگی های مختلف عنصر سه بعدی حجم:

  • حجم ممکن است جسمی سخت و محکم باشد.
esfandiyariعکاس: رسول اسفندیاری
  •  
  • ممکن است به حالت گاز و بخار خود را نشان دهد.
rezapasandعکاس: رحیم رضاپسند
  • حجم ممکن است به صورت مایع باشد
naderpoorعکاس: مصطفی نادرپورnaderpoor1عکاسک مصطفی نادرپور
  •  و یا به شکل حجمی شفاف “ترانسپران” باشد.
mahsa razmiعکاس: مهسا رزمی
  • حجم می تواند تو خالی “حجم منفی” یا توپر “حجم مثبت” باشد.
salar lotfiعکاس: سالار لطفی

به همین نسبت درون یا بیرون آن اهمیت پیدا می کند. معمولاً فضایی را که حجم اشغال می کند مثبت می گویند و فضای پیرامون آن یا ما بین دو حجم و یا حفره میان یک حجم توخالی را فضای منفی و گاه حجم منفی می نامند مثل فضای داخل یک معماری

ahmadreza karimi1عکاس: احمد رضا کریمی
  • حجم ممکن است مجازی باشد؛ قابل لمس نباشد و فقط جنبه بصری داشته باشد؛ ممکن است از چرخش و حرکت سریع یک سری نقطه، خط یا سطح بوجود بیاید مانند حرکت سریع یک میله در فضا
401_3898عکاس: مجید روئین فرد1409_8170عکاس: سمیه خورشیدی
  • گاهی حجم، استوار و پایدار بر زمین قرار گرفته، و گاهی نیز به صورت حجمی شناور و معلق در فضا قرار دارد. به طور کلی، ایجاد بعد سوم در هنرهای بصری دو بعدی، در اثر نوعی خطای چشم، به این معنی که در کلیه تصاویر دو بعدی مانند تصویر نقاشی، طراحی، عکاسی و غیره، عمق و بعد سوم، با استفاده از فن پرسپکتیو، که نوعی خطای چشم به شمار می رود و نیز کاربرد نور و سایه، ایجاد می شود. اما ارائه بعد سوم، در هنرهای بصری سه بعدی مانند مجسمه سازی، معماری، طراحی صنعتی و آثار نقاشی سه بعدی، واقعیتی قابل لمس است.
morvaridi1عکاس: امین مرواریدیmahsa razmi 1عکاس: مهسا رزمی

فضا

مفهوم فضا در هنرهای تجسمی با عناصر بصری معنا پیدا می کند. به صورت درکی از مکان، زمان و اشیاء ؛ از این رو بلافاصله بعد از بررسی عناصر اولیه “نقط، خط، سطح، حجم” به مفهوم فضا در هنرهای تجسمی مخصوصا عکاسی می پردازیم.

با وجود عناصر بصری و روابط میان آنهاست که می توان از فضای مثبت، فضای منفی، فضای پر و فضای خالی سخن گفت. بنابراین وقتی از فضای یک اثر سخن به میان می آید، تأثیرات کلی اثر در همه ابعاد مادی و محتوایی آن مورد نظر می باشد.

1015_5629عکاس: مهدی کامران

فضاسازی در آثار هنرمندان تجسمی میتواند انواع مختلفی داشته باشد مانند: فضای سه بعد نما (واقع گرا)، فضای دو بعد نما (غیرواقع گرا)، فضای همزمان (تلفیقی) و فضای وهمی.

377_7022عکاس: آرمان خوش چهره

زمانی که سطح دو بعدی در عمق حرکت کند به عنصر حجم میرسیم و معنایی از فضا در عکاسی، همانطور که قبلا اشاره شده با خطای چشم (پرسپکتیو) دریافتی از عمق و دوری و نزدیکی القا میشود. ممکن است بدون آنکه قصد واقع نمایی از طبیعت در میان باشد، هنرمند به ایجاد فضا و عمق تجسمی بپردازد. همانند آنچه در آثار انتزاعی و آبستره صورت می گیرد.

932_8332عکاس: علی جعفری

عکاس و هنرمند تجسمی میتواند از اشکال و عناصر واقعی ترکیبی وهمی و غیر واقعی ایجاد کند. این شیوه از فضاسازی در آثار هنرمندان رمانتیک، نمادگرا و سورئالیست بسیار دیده می شود. نمایش این فضاها که جنبه ای خیالی و ذهنی دارد اگر چه توسط قوه خیال قابل تجسم است اما در واقعیت و به طور طبیعی نمی تواند اتفاق بیفتد یا وجود داشته باشد.

1048_7355عکاس: شهرام نجفیmeysam taheriعکاس: میثم طاهری

فضا ذات معماری را تشکیل می دهد، از این جهت در معماری ملموس و عینی، با خصوصیات فیزیکی است اما در عکاسی قراردادی است بدون قابلیت فیزیکی، اما فضا در عکاسی دارای خصوصیاتی است که در فضای عینی و ملموس وجود ندارد. عکاس با انتخاب کادر، تکنیک مورد استفاده و در نهایت ادیت، میتواند فضای ذهنی خود را بسازد، اشیاء را تفکیک کند و به بخش کوچکی از واقعیت اهمیت و وحدت بخشد و با تقسیم فضا، آن را تجزیه و دوباره بازسازی کند. می تواند فواصل را از میان بردارد و اشیاء را بزرگ یا کوچک کند. بنابراین فضا در تصویر چیزی یکدست و منسجم نیست، بلکه بیشتر به ماده ای سیال شباهت دارد که برگرفته از ذهن عکاس است.

somaye raziعکاس: سمیه رضی

عکاس واقعیتی را که در ذهن می پروراند به مخاطب خود نشان میدهد، واقعیتی که گاه در طبیعت به صورت مخفی وجود داشته و یا خنثی بوده به طوری که دیگران به آن توجهی نکرده اند، تصاویر از لایه واقعیت به جریان خلاق ذهن عکاس رفته و بعد از خلق شدن مخاطب آن را از دریچه نگاه هنرمند میبیند. مخاطب با دیدن عکس و راهنمایی عناصر بصری به درون مایه آن میرسد و به درکی از معنا و مفهوم اثر میرسد.

813_4633عکاس: رضا زنگنه

هر چه عکاس اجزا و عناصر بصری را بهتر بشناسد و روابط داخل کادر و روابط بین اجزا را خوب بداند، با استفاده از آنها و تغییر مکان دوربین و جا به جایی آنها در عرصه فضاسازی موفق تر خواهد بود و مخاطب را بهتر با مفاهیم ذهنی خود همراه میکند. عناصر ساختاری مانند: حرکت، ریتم، تضاد، تناسب، وسعت سطح، توازن و تعادل و … تا وقتی آنها را به یک واقعیت غیر قابل اجتناب یعنی فضا مرتبط نسازیم، مفاهیمی گنگ و نارسا خواهند بود.

1048_8219عکاس: شهرام نجفی

فضای منفی چیست؟

به زبان ساده به فضای اطراف سوژه اصلی، فضای منفی گفته می شود. سوژه اصلی خود به عنوان “فضای مثبت” شناخته می شود. فضای منفی در عکس عامل مهمی در ترکیب بندی خوب است و نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند. گاهی از آن با عنوان فضای سپید نیز یاد می شود، فضای منفی درست می تواند یک عکس معمولی را به عکسی فوق العاده تبدیل کند. فرق یک عکاس حرفه ای و تازه کار در استفاده به جا و مناسب فضای منفی معلوم میشود.

حمید موذنیعکاس: حمید موذنیفرشاد سرخیعکاس: فرشاد سرخی

 فضای منفی، سوژه اصلی را تعریف می کند و بر آن تاکید دارد. این فضا جایی برای «نفس کشیدن» فراهم می کند، به چشم مجالی برای  استراحت می دهد و از ایجاد آشفتگی در عکس جلوگیری می کند. همه این ها به یک ترکیب بندی بهتر کمک می‌کند.

SONY DSCعکاس: سعید سرلک67_860عکاس: سمیه سادات غلامی1015_4946عکاس: مهدی کامران

فضای منفی زمانی که به درستی استفاده شود، توازن و تعادلی طبیعی در برابر فضای مثبت ایجاد می کند. در استفاده از فضاهای خالی دست و دل باز باشید و فکر نکنید که حتما باید سوژه را دقیقا از یک گوشه تا گوشه دیگر قاب جا دهید.

arman nabipoorعکاس: سید آرمان نبی پور1041_7659عکاس: ناصر گل نظری

به طور معمول عادت داریم در یک قاب تصویر تنها بر روی سوژه اصلی تمرکز کنیم؛ کمی زمان می برد تا در استفاده از بک گراند مناسب با وسعت سطح مناسب مهارت پیدا کنیم، استفاده از فضای منفی در کنار فضای مثبت، به تاثیرگذاری عکس می افزاید.

1472_7940عکاس: سمیه رضی67_1711عکاس: سمیه سادات غلامیسرخی فعکاس: فرشاد سرخیزنگنهعکاس: رضا زنگنه

سمیه سادات غلامی

تعداد بازدید از این مطلب: 712
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (بافت یا تکسچر)

هوالمصور 

«اگر عکستان خوب نشده پس به اندازه کافی به سوژه نزدیک نشده‌اید» رابرت کاپا

با سلام خدمت دوستان عزیز عکاس

در ادامه مباحث قبلی به یکی دیگر از عناصر سواد بصری به نام بافت میپردازیم. به طور ساده به سطح رویه هر شیء بافت میگویند، بافت با حس لامسه ارتباط مستقیم دارد. البته این تعریف در هنرهای تجسمی کمی متفاوت است، چون ممکن است به بافت هایی برسیم که اساسا قابل دریافت لامسه ای نباشند.

153_174عکاس: هیراد هاشمی

 

برگردیم به تعریف اول؛ سطح رویه هر شی را بافت میگویند، از زمان کودکی اولین تجربه های ما از راه حس لامسه بوده درنتیجه هر آنچه را میبینیم به علت تجربه حس لامسه برداشتی از بافت آن خواهیم داشت. بافت به دو دسته بافت های لامسه و بافت های بصری تقسیم میشوند.

02sorkhiعکاس: فرشاد سرخی

 

بافت قابل لمس بافتی است که نه تنها با چشم دیده می شود، بلکه با دست هم قابل لمس است. بافت لامسه در هنرهایی چون معماری، نقش برجسته، مجسمه ملموس است؛ اما بافت های بصری تنها با چشم قابل درک هستند و در هنرهای تجسمی مثل: طراحی، نقاشی، عکاسی، خطاطی دیده میشوند، که به دو صورت ترسیمی و تصویری بوجود می آیند؛ البته موضوع بحث ما در عکاسی تصویری هاست.

01robabeعکاس: ربابه سلیمانی01eslamzadeعکاس: میلاد اسلام زاده

 

بافت های ایجاد شده از اشکال و رنگ ها و اشیای اطراف ما می توانند به سادگی و طبق الگویی منظم یا نامنظم به صورت بافت در عکس خودنمایی کنند. استفاده مناسب و موثر از بافت به عکس قوت می بخشد، قوت لنزهای گران قیمت بر اثر ایجاد شفافیت و ثبت جزییات بافت سوژه است. بافت ها همه جا، در محیط های طبیعی و مصنوعی، در اطرافمان هستند. یک عکاس ابتدا باید بافت را پیدا کند و سپس از آن برای بهبود کارش استفاده کند. با پدید آمدن مکروفتوگرافی (به ویژه عکاسی هوایی) و میکروفتوگرافی (عکاسی ذره‌بینی) دید تازه‌ای به بافت‌های موجود در طبیعت پدید آمد که پیش از این انسان بدان دسترسی نداشت.

868271عکاس: پائولو رودریگزtehran-amam ali (5)عکاس: فریدون قربانیroin fard1عکاس: مجید روئین فرد001عکس: آرشیو

 

بافت ها به طور نامحدود در اطرافمان حضور دارند. این که از کدام بافت در چه کادربندی و ترکیب بندی استفاده شود به خلاقیت و دیدگاه عکاس مربوط است. مثلا یک بافت می تواند یک ساختار قوی، یک زمینه ی کاملا مشخص، تکرار چشمگیر عناصر، یا رنگی باشد که به عکس جان می بخشد. استفاده از بافت ارزش تصویر را زیاد میکند.

01amin tabraiiعکاس: امین تبرایی01bathaiiعکاس: مهرداد بطحائی

 

بافت در طبیعت به صورت نامنظم دیده می شود، بر خلاف بافتهای منظم مصنوعی،‌ عکاس با توجه به مفهوم مورد نیاز در عکسش از آنها استفاده میکند؛ عکاس میتواند بافت را با مجموعه ای از خود عناصر، با نگاه عکاسانه و زوایای مختلف خلق کند. این جنبه ی خلاقانه، عکاسی از بافت نامنظم را نسبت به بافت منظم خیلی دشوارتر ساخته است اما به عکاس آزادی عمل می دهد تا بافت مورد نظرش را از هرآنچه که می بیند خلق کند.

0271_2175.
عکاس: محسن رضاپور
01mohammad zabetiعکاس: محمد ضابطی

در طبیعت محدوده بی پایانی از هر بافت موجود است. شکل ساده ی قرارگیری سنگ ها، خطوط درختان یا رگبرگ ها، هم در مقیاس بزرگ و هم در مقیاس کوچک و ماکرو قابل عکاسی هستند. اغلب جزئیات موجود در عناصر طبیعی بافت های جذابی را خلق می کنند. بافت های مصنوعی ، مخصوصا در عکاسی معماری بسیار یافت میشوند، هم به صورت عکاسی از قسمت های مختلف بنا مانند مجموعه ای از سازه های منظم و هم به صورت نگاه پرنده و از بالا به صورت عکاسی از بافت شهری. عنصر بافت اگر به درستی در ترکیب بندی استفاده شود باعث ایجاد اثری والا میشود چه به صورت مصنوعی و منظم و چه به صورت طبیعی و نا منظم، استفاده از بافت های متضاد هم، میتواند به جذابیت اثر کمک کند.

 

01azinfarعکاس: مهدی آذین فر01nabipoorعکاس: سید آرمان نبی پور

بافت و نور دو عنصر جدا نشدنی هستند، به صورتی که موقعیت نور متناسب با موقعیت سطح است، یعنی نحوه تابش نور به بافت مورد نظر اهمیت بسیاری دارد، برای عکاسی از بافت های خشن بهتر است از نور مایل از یک طرف استفاده کرد تا نور و سایه بافت را بهتر نشان دهد، فرقی ندارد در آتلیه مشغول عکاسی هستید و یا در طبیعت، نور مایل بافت خشن را بهتر نشان میدهد. اگر لازم شد از بافتی ملایم تر عکاسی کنید و یا با توجه به موضوع، نیاز به مهار کردن بافت خشن داشتید از نور مستقیم استفاده کنید تا باعث تخت شدن بافت شود و ملایم تر به نظر برسد. بهترین تمرین برای درک این موضوع عکاسی از لباس بافتنی با دو صورت نور پردازی مستقیم و کناره است.

برای رسیدن به یک عکس بافت خوب فوکوس دقیق خیلی مهم است، برای این کار بهترین گزینه استفاده از فوکوس اتوماتیک دوربین است مگر در جاهایی که امکانش نباشد، اگر عکس شما فقط به صرف بافت عکاسی میشود باید از فاصله مناسبی استفاده کنید که هم جزئیات را داشته باشید و هم وسعت مناسب در کادر، از جزئیات در نمای بسته تری عکس بگیرید تا اطلاعات بیشتری برای ویرایش در اختیار داشته باشید.

 

002عکاس: سهیل گل گون

 

برای رسیدن به یک بافت یک دست بهتر است از زاویه نود درجه استفاده کنید تا بافت دچار اعوجاج نشود و نیازمند ادیت در نرم افزار نشود. مشکل ترین سطح ها برای عکاسی آنهایی هستند که بازتاب می کنند. برای عکاسی از بافت براق نیاز به فیلتر پولاریزه برای حذف بازتاب هاست. برای عکاسی از تکسچر از عمق میدان کم استفاده نمیشود تا کل بافت در فوکوس کامل باشد، بهتر است از ایزوی پایین استفاده شود تا نویز به بافت اثر لطمه نزند.

 

004عکاس: مهدی کامران

 

بعضی از بافت ها فقط با دیدن درک میشوند مثل بافت آسمان در عکاسی نجوم، گاهی بافت برای ایجاد مفهومی خاص به عکس اضافه میشود مخصوصا در ژانر فتومونتاژ

 

01hiradعکاس: هیراد هاشمی377_2620عکاس: آرمان خوش چهره

سمیه سادات غلامی

تعداد بازدید از این مطلب: 425
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

10 اصل مهم ترکیب بندی در عکاسی

از بحث های گسترده درباره ی خلاقیت در عکاسی یک گام به عقب برگردیم و نگاهی به عناصر واقعا اساسی در عکاسی بیاندازیم. اگر چه بطور کلی در هنر و در مبحث ترکیب بندی عناصر زیادی را میتوان نام برد اما در این مقاله 10 اصل از مهمترین اصول ترکیب بندی در عکاسی را بررسی می کنیم که تقریبا شامل قسمتهای حیاتی هر عکسی که میگیرید میباشد که هر عکاسی در شروع باید آنها را بداند.

این اصول به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند : اشیا و روابط بین آنها . این موارد چیزی کمتر از مباحث خلاقیت نیستند.

اشیاء Object

شش عنصر اول مربوط به اشیای مختلفی است که در عکس شما وجود دارد از ساده تا پیچیده . این عناصر به چیزهای دیگری در عکس و همچنین مرزهای ترکیب بندی بستگی ندارند. هر شی در عکس شما ، این مشخصات را به یک مقدار و اندازه نمایان می سازد گاهی اوقات واضح و گاهی پنهان. 6 عنصر پایه ای که در ساختن عکس شما نقش اساسی ایفا می کنند به شرح ذیل می باشد.

1- نقطه ( Point )

ساده ترین عنصر در ترکیب بندی نقطه می باشد.
نقطه ها کمی گمراه کننده هستند چون از لحاظ ریاضی ابعاد صفر دارند. اما در عکاسی کمی سهل تر با آن برخورد می کنیم. یک نقطه یک ناحیه کوچک یا تقاطع دو ناحیه مورد علاقه در عکس می باشد.
ستاره های آسمان در عکس جزو نقاط محسوب می شوند. دو نقطه از دو کوه به هم می رسند نیز با ایجاد یک تقاطع ، چشم ببینده را به خود جلب می کند. نقاط در عکاسی اهمیت دارند چرا که آنها یکی از اساسی ترین راه های جلب توجه ما هستند . جلب توجه به مناطق خاص عکس .
در عکس زیر چه عنصری چشم شما را بیشتر به خود معطوف می کند ؟ پاسخ سریعا مشخص می شود. 

عکاس: محمد رضا شجاعی
عکاس: محمد رضا شجاعی – نقطه در عکاسی

بله . درست است . نوک قله یک جاذبه خاص به سمت خودش ایجاد می کند. چشم ما خطوط شیب دار را دنبال می کند و در همان نقطه قرار و آرام میگیرد. اگر این “نقاط” در عکس باشند میتوانید چشم ببینده و نظر او را جلب کنید .احتمالا این سوال را در ذهن دارید که چرا نقاط اینقدر در عکاسی اهمیت دارند؟ . به خاطر اینکه آنها کمک می کنند تا عکس ساختار پیدا کند.

2- خطوط ( lines )

عنصر ساده دیگر در عکاسی خط می باشد. در مقایسه با نقطه که توجه مخاطب را به خود جلب می کند ، خطوط بیشتر مسیرهایی هستند که مخاطب آن را دنبال می کند. یا یک مرز هستند. مانند خط تقسیم بین آسمان و زمین. در واقع خطوط چشم را هدایت می کنند و از بخشی از عکس به بخش دیگر سوق می دهند.
همانند نقاط ، خطوط در عکاسی به همان حالتی که در هندسه می باشند تعریف نمی شوند. به لحاظ عکاسی هر چیزی که دو قسمت از عکس را به هم متصل می کند یا در ترکیب بندی  امتداد دارد یک خط محسوب می شود. این شامل یک جاده منحنی یا سلسله کوه های ناهموار نیز میشود. مثلا لبه های ابرها نیز معمولا خط محسوب می شوند. در عکس زیر نگاه کنید چطور خطوط منحنی جاده چشم ما را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت می کنند.

خطوط در عکاسی
عکاس: غلامرضا شمس ناتری – خط در عکاسی

خطوط همچنین نقش مهمی در اتصال دو عنصر مختلف عکس شما دارند. آنها میتوانند به تصویر ساختار بدهند که بخش مهمی در ایجاد احساس در عکس بصورت حساب شده و تعمدی می باشد. مسیری که از پیش زمینه به سمت پس زمینه هدایت می شود راهی است برای ایجاد حس پیوستگی در سراسر عکس .
گاهی اوقات خطوط در عکس خیالی هستند اما آنها هنوز هم وجود دارند. یعنی چه ؟ ، پرتره کودکی را تصور کنید که به یک کامیون اسباب بازی نگاه می کند .فاصله بین کودک و کامیون ممکن است خالی باشد. اما به هر حال برای بیننده مهم است. در واقع در اینجا نیز خطی وجود دارد که دو عنصر عکس را به هم پیوند می دهد که باعث میشود هر کدام تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. هر چند این خط فرضی می باشد.
خطوط همان وزن و مرکز ثقلی که نقاط دارند را ندارند در عوض نقاط را به هم متصل یا از هم جدا می کنند یا چشم بیننده را به سمت آن چیزی که شما میخواهید هدایت می کنند. این باعث می شود که خطوط جزو مهمترین عناصر و المانها در ترکیب بندی یک عکس بشمار بروند. در عکس زیر بین آسمان و کوه یک خط مرزبندی وجود دارد. همچنین بین نواحی تیره و روشن تپه شنی که باعث جلب توجه ما می شود. 

خطوط در عکاسی
عکاس: فرشاد سرخی

3- شکل ( Shapes )

اکنون از عناصر ساده به سراغ عناصر پیچیده می رویم. یعنی شکل ها.

شکل هامی توانند هر چیزی باشند. از هلال ماه تا شکل لبخند در صورت . هر نوعی از شکل تاثیر حسی خودش را بر عکس میگذارد. و تعمیم آن به بقیه شکل ها غیر ممکن است. یک دایره ممکن است به لحاظ حسی صلح آمیز باشد . یک قلب ، محرک و یک مثلت پویا . اما تنها چیزی که در مورد هر شکلی میتوان گفت آنست که  قدرت جلب توجه ما را دارند. در عکس زیر شکل های موجود در بنا و معماری باعث توجه مخاطب به عکس می شود.

شکل در عکاسی
عکاس: پوریا خلیلی – شکل در عکاسی

گاهش اوقات اشکال فقط یک شکل برای خودشان می باشند. اگر از خورشید عکس می گیرید یک شکل دایره ای شکل ایجاد می شود. اما مواقعی هست که اشکال مفهومی تر هستند. ابری منحنی روی یک دره منحنی شکل ، به کل عکس یک ترکیب و ساختار دایره ای میدهد. هر دو نوع از شکل اهمیت دارند. اولی باعث ایجاد جلب توجه می شود و دومی به عکس ساختار می بخشد. 
در عکاسی ، روی اشکال تمرکز کنید حالا یا با حالت انتزاعی آنها یا شکل ظاهریشان. بیاد داشته باشید آنها در جذب چشم ما بسیار قدرتمند هستند به ویژه اشکال ساده ( دایره ، مثلت ، مربع ) و البته شکل های حیوانات و انسانها. بنابراین عکسِ خود را بر اساس آنها ترکیب بندی کنید و بسازید. در عکس زیر ، نحوه ترکیب بندی به گونه ای است که یک شکل مثلثی از تپه ( در حالت ضد نور ) ایجاد شده است که حس حرکت و عدم تعادل را القا می کند به همین خاطر استواری و صلابت درخت بیشتر نمایان می شود.

شکل در ترکیب بندی عکاسی
عکاس: حسین ریاحی – شکل در عکاسی

4- بافت ( Texture )

بافت در یک شی ، نقش مهمی در تاثیر حسی و عاطفی آن دارد و باعث ایجاد توجه و جذابیت می شود.
چه حالتی به شما دست می دهد وقتی از شن های نرم و فضای مه آلود یک دریا با نور دهی طولانی ( لانگ اکسپوژر ) عکاسی می کنید ؟ در مورد کوه های خشن و با لبه های ناهموار در یک نور با کنتراست بالا چی ؟ بله این حس هایی است که از بافت تصویر به شما منتقل می شود.
گاهی اوقات خود بافت ها موضوع (سوژه) عکاسی شما می باشند. مانند الگو های روی شن ها یا موج های دریا. با این حال اغلب اوقات بافت ها عناصر مستقلی در یک عکس بزرگ می باشند. یا بُعد و خصوصیتی به موضوع شما می بخشند و یا اینکه فاصله بین دو موضوع را پر می کنند. در عکس زیر دانه های برف بر روی سقف ماشین به عنوان یک بافت جالب توسط عکاس به ثبت رسیده است.

عکاس: علی چاوشی - بافت در عکاسی
عکاس: علی چاوشی – بافت در عکاسی

مناطقی که بافت بیشتر دارند تمایل به جلب توجه بیشتری نیز دارند. بافتِ بیش از حد در قسمت هایی از عکس که خیلی مهم نیستند میتواند باعث انحراف و حواس پرتی بشود و کلیت عکس را به سمت پیچیدگی ببرد. در برخی مواقع ممکن است بافت ( تکستچر ) موضوع شما را به یک بعد حسی مهم تبدیل کند ، مانند منظره ی یک کوه که با یک بافت پر شده است. در عکس زیر کوه ها دارای بافت بسیار جذابی هستند که مورد هدف عکاس قرار گرفته اند.

 
عکاس: حامد خلیلی - بافت در عکاسی
عکاس: حامد خلیلی – بافت ( تسکچر ) در عکاسی

5- رنگ ( Color )

هر چند در عکاسی سیاه و سفید با حذف رنگها می توانید ثبت های خلاقانه ای ایجاد کنید اما رنگ ها نیز  باعث ایجاد تفاوت زیاد به لحاظ حس و حال در عکس و ترکیب بندی آن می شوند. هر رنگ حس و حال خود را به عکس تزریق می کند. مهمترین چیزی که باید در مورد رنگها بدانید رنگهای سرد و گرم و تقاوت آنهاست .
رنگهای زرد نارنجی و قرمز رنگهای گرم هستند. آنها فعال هستند و خودشان را در عکس به رخ می کشند و هیجان و حرکت را منتقل می کنند. اگر یک نقطه قرمز واضح را در مقابل یک نقطه آبی واضح قرار دهید، بسیاری از مردم نقطه قرمز را نزدیک تر به خود و البته ملموس تر خواهند دید.
رنگهای سبز ، آبی و بنفش رنگهای سرد و خنثی هستند . این رنگها ملایم تر هستند مانند آنچه در طبیعت وجود دارد. رنگهای آبی و سبز بطور خاص جزو رایج ترین رنگهای موجود در طبیعت هستند. یک آسمان آبی یا یک دشت سبز یک پیام آرامش بخش و خاطر جمع بودن را منتقل می کنند. رنگهای سرد دیگری هستند که در محیط های کم نور ، و در سایه های موجود در روزهای آفتابی نمایان می شوند که یک حس تاریکی در خودشان دارند. در عکس زیر در حالی که تم رنگی آبی – بنفش حس سرما را به ببینده منتقل می سازد نور زرد – نارنجی چراغ ها حس شور و گرمی و زندگی می بخشد. وجود توامان رنگ سرد و گرم ، یک کنتراست رنگی جذاب ایجاد کرده است که باعث جلب توجه بیشتر به عکس می شود و این یک نکته کلیدی در جذاب بودن عکس زیر است. این در حالیست که عکس زیر به آنصورت رنگارنگ نیست اما بکارگیری درست رنگها در ایجاد حس و ساختار عکس موثر بوده است.

عکاس : حسین محمد حسین زاده - رنگ در عکاسی
عکاس : حسین محمد حسین زاده – رنگ در عکاسی

هنگامی که شما در حال ترکیب بندی و ساختار بخشی به عکس خود هستید شروع به شناسایی رنگهای موجود می کنید و سعی می کنید از پیوند و استحکام آنها به نفع عکس خود استفاده نمایید. اغلب اوقات جفت شدن یک رنگ گرم با یک رنگ سرد یک حس کنتراست ایجاد می کند که منجر به یک عکس چشمگیر می شود. از طرفی عکسهایی که یکی دو رنگ غالب دارند میتوانند یک پیام یکپارچه و یکدست ارائه دهند البته اگر به درستی و با احتیاط بکار برده شوند. در عکس زیر به غیر از بافت موجود در عکس، رنگ ها به شدت در  جلب توجه ببینده موثر هستند. خصوصا اینکه عکس از دو سه رنگ غالب برخوردار است.

عکاس: مجید روئین فرد - رنگ در عکاسی
عکاس: مجید روئین فرد – رنگ در عکاسی

6- تُن یا تم یا مایه رنگی و نوری ( Tone )

یک عنصر مهم دیگر ترکیب بندی در عکاسی که در این مقاله آن را  تُن می نامیم (این عنصر به نام های مختلف گفته میشود).

دو جور تُن داریم : هم تُن اشیا بطور مستقل و جداگانه و هم تُن کلی موجود در عکس. اگر چه تُن به ماهیت رنگ و شدت آن برمیگردد اما در عین حال به تاریکی و روشنایی عکس و کنتراست آن نیز مربوط می شود. به همین خاطر به جای اینکه بگوییم مایه رنگی بهتر است بگوییم مایه رنگی-نوری.

در واقع تُن چشم را در متن عکس با خود به به همراه می برد همانند یک تُن موسیقی که گوش شونده را در بالا و پایین اجرا با خود همراه می سازد. در واقع مایه های رنگی و روشنایی عکس را تُن عکس می گوییم.
تُن عکس حس کلی عکس را تغییر می دهد. عکسهایی که تیره تر هستند موضوع شما را مبهم می کنند و به آن حالت رازآلود می دهد. عکس های روشن تر ، موضوع را حالت آسمانی و خوش بینانه تر جلوه می دهند. در عکس زیر تن رنگی غالبا قهوه ای-سرخ با نورهای ملایم، حس ویژه ای در عکس ایجاد کرده است.

 
عکاس : سردار موسوی - تُن در عکاسی
عکاس : سردار موسوی – تُن در عکاسی

شما می توانید بسیاری از این عوامل را در ویرایش و توسط نرم افزار تنظیم و کنترل نمایید. مثلا میتوان با تاریک کردن اطراف یک عکس ، تمرکز بر مرکز عکس را بیشتر کرد ( وینیتنیگ ) . یا با استفاده از تکنیک dodge and burn عناصری را مبهم تر و بر عناصر دیگری از عکس تاکید کرد. یکی از راه های کم کردن توجه به مناطق یا المانهای یک عکس ، کم کردن کنتراست و تیره کردن آن نواحی است.
بنابراین به تُن عکس خود توجه نمایید هم در هنگام عکاسی هم در ویرایش . این عوامل کنترل می کند که چشم و ذهن مخاطب چگونه در عکس جریان پیدا کند و در عین باعث انتقال حس و حال عکس به مخاطب می شود.

روابط :

شش عنصر قبلی ، از مفاهیم اساسی و پایه ای در ترکیب بندی عکس به شمار می روند که بطور مستقل نقش مهمی ایفا می کنند. اما عناصر دیگری در ترکیب بندی هستند که تعامل و رابطه های قسمت های مختلف عکس را شامل می شوند نه نقش و تاثیر هر شی بطور مستقل. این عوامل را میتوان در دسته بندی “روابط” تعریف کرد. چهار عنصر زیر جزو بخش روابط قرار میگیرند.

7- فاصله ( Distance )

ساده ترین عنصر بین عناصر ترکیب بندی ، فاصله ی بین آنهاست. فاصله به چند دلیل مختلف اهمیت دارد. اگر بعضی از سوژه ها بیش از حد به هم نزدیک یا با هم متقاطع باشند در نتیجه می توانند باعث سردگمی شوند. سعی کنید با کمی حرکت و جا به جایی کاری کنید که هر بخش مهم، دارای فاصله ی مناسب و به اصطلاح فاصله تنفس باشد. فراتر از آن، همانطور که قبلا گفته شد فاصله بر مفاهیم اشکال و حتی ساختار و ساختمان عکس نیز تاثیر می گذارد.
رایج ترین ساختار در ترکیب بندی ، یک خط ( اتصال دو منطقه مورد توجه ) یا مثلث ( سه منطقه مورد توجه ) می باشد. هر چه موضوعات بیشتری به عکس اضافه کنید در واقع تعداد نقاط و خطوط و اضلاع فرضی در عکس بیشتر شده و ساختار عکس پیچیده تر خواهد شد و ترکیب بندی پیچیده را به دنبال خواهد داشت.

همچنین حواس تان به فاصله بین سوژه ها و لبه ی کادر باشد. اغلب شاهد عکس های خوبی هستیم که با یک نکته کوچک آسیب دیده است مثلا نوک کوهی که به لبه ی بالایی کادر خیلی نزدیک شده است که حاصل بی توجهی به ناحیه باقی مانده در ترکیب و فضای خالی آن است. به لبه های عکس خود در موقع عکاسی دقت کنید که قسمت های مهمی از عکس شما هستند. اگر سوژه شما به لیه ی عکس خیلی نزدیک باشد اصطلاحا عکس در آن ناحیه خفه می باشد و فضای کافی ندارد خصوصا اگر موضوع نیازمند چنین فضای تنفسی باشد.

اکثر مواقع میتوانید فواصل بین اشیاء در عکس را کنترل کنید فقط کافیست کمی جا به جا شوید. به سوژه نزدیک شوید یا از آن فاصله بگیرید. تلاش کنید پیامهای حسی که در ذهن تان دارید را دریافت کنید و به کار ببندید تا در پایان به یک نتیجه مطلوبی دست یابید.

8- تعادل یا بالانس ( Balance )

عنصر بعدی در کادربندی ، تعادل ( توازن ) است که به وزن بصری عناصر مربوط می شود. وزن بصری چیز پیچیده ای نیست و در واقع مقدار توجهی است که هر شی در عکس شما به خود جلب می کند. هر بخش از عکس شما، مقدار توجه مربوط به خود را دارد.
به نظر شما کدام عنصر بیشترین توجه را جلب می کند ؟ شاید بیش از هر چیز دیگری چهره و چشم های انسانها ( و حیوانات ) جلب توجه می نمایند. همچنین مناطق روشن ، مناطق شفاف ،مناطق با کنتراست بالا ، رنگهای زنده ، اشیاء غیر معمول و بافت های جالب در عکس نیز قابلیت جلب توجه زیادی دارند.

تعادل یعنی چیدمان درست وزن بصری در عکس . یک عکس متوازن ، دارای وزن بصری با مقداری مشابه در قسمت چپ و راست عکس می باشد. در یک عکس نامتوازن ، وزن بصری یک طرف بیشتر از سمت دیگر است.

مفهوم تعادل در عکاسی
مفهوم تعادل در عکاسی

گاهی اوقات یک عنصر با وزن (بصری ) سبک تر میتواند با یک عنصر سنگین تر بالانس و متعادل شود اگر عنصر سبک تر از مرکز عکس فاصله بگیرد. مانند حالت تعادل یک کودک با بزرگسال بر روی یک الاکلنگ که اگر فرد بزرگسال ( سنگین تر)  به مرکز ثقل نزدیک تر شود تعادل بهتر خواهد شد.
برای بررسی تعادل در عکس خود ، وزن بصری هر آیتم را نسبت به مرکز ثقل عکس خود تصور کنید و ببینید کدام یک نسبت به دیگر می چربد و سنگینی می کند .

فاصله وزن بصری اشیاء نسبت به مرکز ثقل در تعادل عکس همیت دارد
فاصله وزن بصری اشیاء نسبت به مرکز ثقل، در تعادل عکس همیت دارد

لازم به ذکر است که شما همیشه نمی خواهید که عکس تان در چپ و راست کاملا متعادل باشد. هر چند عکس های متعادل اغلب احساس طبیعی تر و هماهنگی بیشتر را القا می کنند. اما عکس های نامتعادل، حالت پویایی همراه با یک حس تنش دارند که در برخی عکس ها کاربرد دارد. بنابر این وقتیکه در حال چیدمان ترکیب بندی خود هستید تمرکز بر تعادل یا نامتعادل بودن عکس ، به این بستگی دارد که شما آنچه را که در ذهن دارید با احساسی که میخواهید از عکس منتقل کنید را با هم هماهنگ و منطبق سازید . بنابراین صرفا نمیتوان گفت که یک عکس باید متوازن باشد یا نا متوازن. عکس زیر با اینکه دارای عناصر زیادی هست اما  توزیع آنها در بستر عکس به گونه ای است که در مجموع در حالت متعادلی قرار دارد. 

عکاس : محسن رضاپور

عکاس : محسن رضاپور – مفهوم تعادل در عکاسی

9- فضای مثبت و منفی ( -Space -Positive and Negative )

یک ابر کوچک را در وسط یک آسمان بزرگ در نظر بگیرید. آسمان فضای منفی عکس می شود و ابر در واقع سوژه اصلی و فضای مثبت است.
فضای مثبت بخشی از عکس است که توجه رو به خود جلب می کند . مناطق با وزن بصری قابل توجه ، معمولا فضای مثبت دارند. همچنین مناطقی که بافت شاخص و جذابی دارند. فضای منفی پر کننده بین مناطق مثبت است. و البته لزوما مناطق محو شده بکگراند نیستند. مناطقی که المانهای تاثیر گذاری ندارند و جلب توجهی خاصی ایجاد نمی کنند فضای منفی هستند.
عکس هایی که فضای مثبت زیادی دارند احساس شلوغی ایجاد می کنند و عکس هایی که فضای منفی بیشتری دارند حس خلوتی و خالی بودن را منتقل می سازند. هیچکدام از اینها منحصرا یک مزیت محسوب نمی شوند اما هر دو میتوانند در یک عکس، بسیار قدرتمند عمل کنند و تاثیر مورد نظر عکاس را بر ثبت بگذارند. عکس های شهر نشینی با حس  و حال کسب و کار و مشغله های روزمره و حمل و نقل ، فضای مثبت زیادی دارند. بر عکس، تصاویری هستند که یک موضوع کوچک را در یک صحنه بزرگ ثبت می کنند تا حس عظمت و در عین حال انزوا را منتقل کنند اینگونه تصاویر فضای منفی زیادی دارند. عکس زیر دارای فضای منفی زیاد است. یک دودکش تنها وسط سفیدی برف. در واقع مناطق پوشیده از برف فضای منفی محسوب می شوند اما ترکیب آن با دودکش بسیار با معنی و تاثیر گذار است و میتوان چندین خط به تفسیر آن پرداخت.

عکاس : عباس رحمانی - مهفوم فضای مثبت و منفی در عکاسی
عکاس : عباس رحمانی – مهفوم فضای مثبت و منفی در عکاسی

فضای مثبت و منفی به دیگر عناصر ترکیب بندی وابسته می باشند مانند وزن بصری یا فاصله ها . حتی یک عکس از یک سوژه تنها ( میتوان گفت یک پرتره ) بر اساس ترکیب بندی شما می تواند نسبت های متفاوتی از فضای مثبت و منفی داشته باشد. کافیست اندازه سوژه خود را در قاب ( کادر ) تغییر دهید بطوریکه با پس زمینه بیشتری محدود شده باشد یا کمتر. بدینصورت احساسات عکس بطور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. در عکس زیر سوژه های زیادی دیده می شوند. اعم از ساختمان و درختان و درشکه و آدمها که هر کدام دارای وزن بصری قابل توجهی هستند به خاطر همین عکس دارای فضای مثبت زیادی هست و هر منطقه از عکس نکته ای برای گفتن دارد به خاطر همین در نگاه اول عکس شلوغ به نظر می رسد. 

عکاس : مهرداد شهابی نوید - مفهوم فضای مثبت و منفی در عکاسی
عکاس : مهرداد شهابی نوید – مفهوم فضای مثبت و منفی در عکاسی

10- الگوها ( Patterns )

در عکاسی الگوها بسیارند. الگو یعنی یک چیز کوچک مثل یک شی یا سوژه یا یک بافت که در نقاط دیگر عکس تکرار می شود. حتی انعکاس یک کوه در یک حوضچه ی آب، که نوعی تکرار و الگو می باشد و نباید آن را کم ارزش تلقی کرد چراکه باعث ایجاد ارتباط در عکس می شود.
در واقع گاهی اوقات این الگو ها هستند که  دلیل بودن عکس می باشند و علت اصلی اینکه چرا عکاس این عکس را گرفته است همان الگو می باشد.
الگوهای ساخت دست بشر، واضح تر بوده و بیشتر به چشم می آیند مانند عکس های مربوط به معماری. اما حتی مناظر طبیعی و موجودات زنده نیز الگو دارند مانند پرهای یک پرنده یا امواج تکرار شونده در دریا و آب . در عکس زیر عکاس از ماهی های صید شده یک ثبت و صید! جذابی انجام داده است و ماهی های تکرار شونده یک الگو زیبا برای جلب توجه مخاطب می باشند.

عکاس: علیرضا وجدی اصل - الگوها در عکاسی
عکاس: علیرضا وجدی اصل – الگوها در عکاسی

طبعا هر عکسی که شما میگیرید دارای یک الگوی واضح و مشخص نیست و البته این مشکلی ایجاد نمی کند. اما وقتی چیدمانی از تکرار یا نوعی همبستگی در جهان می بینید به آن توجه کنید که براستی می تواند منجر به یک عکس قدرتمند بر مبنا الگو بشود.

نتیجه:

اکثر تکنیک های دیگر ترکیب بندی در عکاسی چه عناصر ساده چه عناصر مفهومی و حسی ، از عناصر و المانهای بالا نشات میگیرند. در واقع عناصر ذکر شده مفاهیم پایه ای و اساسی می باشند. هر چند تعداد عناصر در ترکیب بندی از موارد ذکر شده بیشتر هستند اما مهمترین آنها که برای عکاسان ضروری است در بالا توضیح داده شدند. در واقع آسانترین و اساسی ترین چیزی که میتوانید در عکس خود بکار ببندید رعایت این ده عنصر در ترکیب بندی است و اهمیت آن به قدری هست که در هنگام شات زدن ( عکاسی کردن ) می بایست به آنها فکر کنید.

تالیف: محمد دلیری فر 

تعداد بازدید از این مطلب: 473
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (نقطه)

هوالمصور
در آسمان علم عمل برترین پر است
در کشور وجود هنر بهترین غناست

سلام خدمت دوستان عکاس
در این بخش از مقالات، مبانی هنرهای تجسمی یا سواد بصری را با هم مرور خواهیم کرد. برای دوری از اطاله کلام مطالب به بخش های مختلف تقسیم شده است، بعد از یک مقدمه کوتاه به بخش اول که “نقطه” است می پردازیم.

خلق آثار هنرهای تجسمی و درک درست آن ها نیاز به یک شناخت اولیه از اصول و مبانی هنرهای تجسمی دارد. مبانی را می توان به الفبا و قواعد درک زبان و ابدع در هنرهای تجسمی و بصری تعبیر کرد، مانند سواد نوشتاری که نیاز به آموزش و شناخت حروف و قواعد ارتباطی دارد؛ تصویر نیز دارای الفبا و نیروهایست مستلزم شناخت و آموزش. آشنا شدن با مبانی هنرهای تجسمی در درک کردن جهان بصری مؤثر است.
به طور کلی می توان گفت همه هنرهایی که به صورت بصری ارائه یا دیده می شوند و با تصویر سر و کار دارند، اصول و مبانی مشترکی دارند که «مبانی هنرهای تجسمی» یا «مبانی هنرهای بصری» نامیده می شوند. بنابراین در مبانی هنرهای تجسمی الفبای تجسم یا تصویر کردن و همچنین درک آثار هنرهای تجسمی را تجربه خواهیم کرد.

تصویر به دو بخش اصلی عناصر بصری و روابط بین آنها تقسیم می شود.

  • الفبا: نقطه، خط، سطح، حجم، بافت، نور، رنگ
  • نیروها: تعادل، توازن، تقارن، تضاد، تناسب، ریتم، حرکت …

عناصر بصری (نقطه، خط، سطح، حجم، بافت) قابل اندازه گیری و محاسبه هستند؛ اما پدیده نور و رنگ چون مرتبا دستخوش تغییر و تحول است اندازه گیری آن به سهولت غیر ممکن و گاه بعید است.

نقطه:

    نقطه از دیدگاه ریاضی، عنصری است که هیچ گونه بعدی ندارد؛ ابتدا و انتهای خط قرار دارد و از تقاطع دو خط بوجود می آید. بدین لحاظ ذهنی است و غیرقابل رؤیت؛ اما از دیدگاه هنرهای تجسمی، نقطه ساده ترین واحد تقلیل ناپذیر ارتباطات بصری و مبدا پیدایش فرم است.

آفتابعکس: سمیه سادات غلامی – نقطه در مبانی هنرهای تجسمی

 

نقطه نسبی است؛ شکل و اندازه آن، در موقعیت های مختلف تغییر می کند. ممکن است به هر شکل هندسی ظاهر بشود و یا اصلا شکل هندسی نداشته باشد.

رحمان نعمتیعکس: رحمان نعمتی

 

زهره مولوی 2عکس: زهره مولوی – نقطه در ترکیب بندی عکاسی

 

بنابراین محدوده ی فضا یا سطح که همان کادر است نقش تعیین کننده ای در تشخیص دادن نقطه تجسمی و معنا پیدا کردن آن دارد (نسبت آن به کادر حائز اهمیت است). در صورتی که اندازه لکه یا عنصر بصری نسبت به کادر به قدری کوچک باشد که به طور معمول نتوانیم جزئیات آن ها را به صورت سطح یا حجم تشخیص بدهیم، می توانیم به آن نقطه تجسمی یا بصری بگوییم.

 نقطه میتواند مثبت و یا منفی باشد. از طریق نقاط مثبت یا منفی یا تضاد تاریکی و روشنی جلوه های بصری زیبا ایجاد میشود.

نقطه مثبت= کادری سفید که نقطه سیاه رنگی در آن وجود دارد

نقطه منفی= کادری سیاه رنگ که نقطه سفید در آن وجود دارد.

محسن رضاپورعکس: محسن رضاپور

 

    یک نقطه کوچک در خود انرژی ذخیره شده بسیاری دارد که چشم را به طرف خود جلب می کند و به عنوان آغاز یک تجربه بصری، در راه شناخت مبانی ارتباطات بصری به کار گرفته می شود؛ از این لحاظ برای نشان دادن عنصر تاکید مورد استفاده قرار می گیرد. مفاهیمی چون، تجمع و تفرق را نیز می توان توسط نقطه به مخاطب منتقل کرد.

علی چاوشیعکس: علی چاوشی

 

سمانه شیرازیعکس: سمانه شیرازی

 

    بسته به این که نقطه بصری در کجای کادر قرار گرفته باشد، موقعیت های متفاوتی را به وجود می آورد. با توجه به محل قرار گیری، مفاهیم مختلفی را القا می کند. یک نقطه روابط محدود ساده ای با اطراف خود دارد و به همان نسبت توجه مخاطب را به خود جلب می کند. اما چنانچه نقاط بصری متعددی در یک کادر وجود داشته باشند، بر اساس روابطی که از نظر شکل، اندازه ، تیرگی ، روشنی ، رنگ ، بافت ، دوری و نزدیکی با یکدیگر دارند تأثیرات بصری متفاوتی به وجود خواهند آورد. گاهی ممکن است نقطه به عنوان کوچک ترین بخش تصویر تلقی شود. در این صورت در اثر تراکم نقطه های تیره، تیرگی حاصل می شود و در اثر پراکندگی آنها روشنی دیده می شود. با تکرار و تغییر اندازه نقطه در ترکیب های مختلف به مفاهیمی از تراکم، انبساط، ریتم و حرکت دست پیدا می کنیم.

امین مرواریدیعکس: امین مرواریدی

 

SONY DSCعکس: سید مجتبی مظلوم زاده

 

انواع مفاهیم نقطه در کادر

1-    نقطه در مرکز کادر= نقطه تعادل

2-    نقطه در نیمه بالا کادر وسط= سبکی

3-    نقطه در وسط نیمه پایین = سنگینی

4-    نقطه در گوشه های بالا کادر= عدم تعادل

5-    نقطه در گوشه های پایین = انزوا، گوشه نشینی و تنهایی

ashoriعکس: پرهام عاشوری

 

37135عکس: آرشیو

 

    نقطه در تفکر غرب، موجودی موهم است.  مضامین آن حذف شده و به صورت نیرویی به آن توجه می شود اما در تفکر شرق نقطه وحدت و هماهنگی ایجاد می کند، مرکزیت همیشه با نقطه است همان طور که در دایره حرکت بر اساس نقطه است.  شمسه همان نقطه نورانی است.

سعید فدائیانعکس: سعید فدائیان

 

 صدای نقطه:  صدای آن از نظر مفهومی سکوت است. نقطه را می توان پایان همه چیز دانست که در این صورت بار مفهومی منفی خواهد داشت ولی از طرفی همین نقطه پایانی می تواند آغازگر رابطه یا جمله یا مفهومی تازه باشد که در این صورت دارای معنای مثبت است.

اگر چه نقطه از نظر نمادین ساکت و بی صداست ولی از نظر بصری وقتی نقطه ای در یک کادر قرار می گیرد بخاطر جاذبه بصری زیاد سرو صدای بسیاری دارد؛ و برای خاموش کردن صدای آن تنها می توان عناصر بصری دیگر در کنارش قرار داد. از نظر عرفانی نقطه نشانگر زمان بی آغاز و بی پایان و ازلی و همچنین خداوند است.

سمیه سادات غلامی

تعداد بازدید از این مطلب: 690
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (شکل)

هوالمصور

در آسمان علم عمل برترین پر است

در کشور وجود هنر بهترین غناست

taheriعکس: میثم طاهری

سطح یا شکل:

سطح سومین عنصر بصری است که دارای دو بعد “طول و عرض” و بدون ارتفاع است که به وسیله خط محدود شده است؛ فضایی دو بعدی که از حرکت خط بر صفحه پدید می آید. این عنصر فاقد عمق به صورت مثبت و منفی دیده می شود.

awesome_39عکس: آرشیو325_1826عکس: احمد صفائی

 

سه نقطه در فاصله ای مرتبط با هم فضایی را مشخص می کنند که به صورت سطح نامرئی قابل درک است.

noghteeعکس: سمیه سادات غلامی

 

 سطح ها چه هندسی و چه غیر هندسی، دارای شکل ها و کیفیت های متفاوتی هستند، که در زندگی روزمره، با انواع مختلف آنها در تماس و رابطه مستقیم هستیم، هر یک از آنها از لحاظ بصری، بر ما تاثیرات گوناگونی دارند.

reezaporعکس: محسن رضاپور

 

در طبیعت و در پیرامون ما سطوح به اشکال متنوع وجود دارند؛ که می توان سطح ها را به شکل های گوناگون تقسیم بندی کرد:

الف) سطح های صاف

ب) سطح های پست و بلند و دارای انحنا

ج) سطح های پیچیده

د) سطح های شفاف “ترانسپران”

mazloomzadeعکس: سید محمدرضا مظلوم زاده

 

سطح ها به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم می شوند. بخشی جدا شده از فضای پیرامون به واسطه خطوط مرزی یا تفاوت در رنگ، سیاه و روشن، بافت و غیره بیشتر بر سطح دلالت دارد تا حجم.

در میان شکل های هندسی (مسطح) سه شکل مثلث، مربع و دایره شکل های بنیادی هستند. سایر شکل های هندسی به نحوی مشتق از همان سه شکل یا ترکیبی از آن ها می باشند. هرکدام از این سطوح که در وضعیت و شرایط مختلفی قرار می گیرند، بیان تصویری تازه ای را به خود می گیرند.

تمام حالات و خصوصیات نسبت داده شده به اشکال یا به علت شکل ذاتی آنها بوده و یا به علت واکنش دستگاه روانی انسانها و یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی و …

694_3747عکس: سیاوش افراز

 

دایره : القای بی انتهایی، گرما و محفوظ بودن را دارد. دایره نمادی از آرامش و تداوم و شکل کاملی است که حرکت جاودانه و مداومی را نشان می دهد؛ زیرا کلیه نقاط پیرامون دایره از یک ارزش برخوردارند و این امر، تعالی بین نیروی درونی و فضای بیرونی دایره ایجاد میکند و باعث حرکت چرخشی و دورانی دایره می شود و مفهوم بی پایانی را القا می کند، به خاطر شکل دورانی اش، نوعی تحرک را القا می کند. همچنین دایره نماد نرمی، لطافت، سیالیت، تکرار، آرامش روحانی و آسمانی، پاکی و صمیمیت به شمار می آید. کشش درونی دارد و درونگراست.

1409_8097عکس: سمیه خورشیدی

 

مربع : مربع بر خلاف دایره نماد صلابت، استحکام و سکون است. به این دلیل که از جهت یک ضلع روی زمین قرار می گیرد مستحکم و ایستاست، به مربع حالت بی حرکتی، صداقت و صراحت نسبت داده شده است .شکلی است متعادل، محکم و ایستا؛ این شکل مظهر قدرت زمین و مادی است. مربع دارای کشش داخلی و خارجی است.

707_5562عکس: سید آرمان نبی پورSONY DSCعکس: سید مجتبی مظلوم زادهمهدی آذین فرعکس: مهدی آذین فر

 

مثلث: مثلثی که قاعده اش پایین باشد، دارای استحکام و شکلی پایدار است. و برعکس، هرگاه بر یکی از رئوس خود بایستد، حالت ناپایدار و تزلزل به خود می گیرد. مثلث، فعالیت، جدال و انقباض را تداعی می کند، به دلیل وجود نقطه راس که انرژی و نیروی شکل را به بیرون منتقل می کند، خطر و دلهره را موجب می شود. مانند “نشانه های هشداردهنده و خطر در راهنمایی رانندگی”

mohammadi saeedعکس: سعید محمدی

 

به واسطه زوایای تند، سطحی مهاجم و شکلی ستیزنده به نظر می رسد که همواره در حال تحول و پویایی است. بر اساس ترکیب هایی از مثلث می توان ترکیب های ساختاری بسیاری به وجود آورد. استفاده از مثلث و شبکه های مثلثی یک اصل ساختاری در طبیعت و در معماری به شمار می رود. چنانچه بر یکی از رأس های خود قرار بگیرد حالتی کاملاً ناپایدار و متزلزل دارد. کشش مثلث بیشتر بیرونی و برونگراست.

434_2845عکس: حسین آذرافزا01عکس: آرشیو

 

رابطه رنگ و شکل:

رابطه رنگ و فرم سه شکل اصلی : مربع، دایره و مثلث با سه رنگ اصلی : قرمز، آبی و زرد ارتباط دارند و ارتباط شکل و رنگ بدین صورت مطرح می شود که به وسیله این سه شکل با این سه رنگ اصلی، مفهوم و بیان تقویت می شود و ارزش یکدیگر را چه از نظر حسی و چه از نظر ذهنی، گویاتر می کنند. به طور خلاصه می توان گفت:

مربع: سکون، آرامش، وزن و سنگینی با رنگ قرمز

مثلث: اندیشه، فکر، حرکت، فروزندگی با رنگ زرد

دایره: روح و روان، مبین ذات، حرکت ابدی با رنگ آبی هماهنگ است.

پس هنگامی که رنگ و فرم در اثر هنری با هم تلاقی می کنند اثرشان در هم می آمیزد و افزون می شود.

02
عکس: آرشیو

 

تعداد بازدید از این مطلب: 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

مبانی هنرهای تجسمی (خط)

در آسمان علم عمل برترین پر است
در کشور وجود هنر بهترین غناست

خط:

    خط در دیدگاه ریاضی از به هم پیوستن نقطه ها به وجود می آید. دارای طول و فاقد عرض است. نقطه،

بر اثر نیرویی که از یک جهت به او وارد آمده، حالت ایستایی خود را از دست داده و به صورت یک عنصر فعال

به نام خط در آمده است.

003

عکس: آرشیو

 

معصومه علیئی 2

عکس: معصومه علیئی

 

قاطع ترین عنصر بصری است که برای همگان آشناست، صریح، روشن و بدون ابهام است. از عناصر قدرتمند

در ترکیب بندی عکس، خطوط هستند که با ممارست عکاس، تاثیر پویایی بر حس عکس و یا هدایت چشم

مخاطب به عکس می گذارند. خط نشان دهنده جهت و موقعیت است و نیز مرز سطح را تشکیل می دهد

و آنرا محدود می کند. جهت و راستا را می نمایاند، چه بر روی صفحه و چه در فضا؛ خط در خود انرژی و نیروی

زیادی ذخیره دارد، و در موقعیت های متفاوت عکس العمل های گوناگونی از خود نشان می دهد. خطوط

مختلف تاثیرات متفاوتی بر عکس می گذارند. اینکه چطور از خطوط بهره ببریم اتفاقی نیست، بلکه به

زمان و تمرین احتیاج دارد.

همانگونه که در مبحث نقطه اشاره شد، عنصر خط نیز نسبت به زمان و مکان متغیر است. (قانون نسبیت)

به عنوان مثال، اگر به یک ردیف درخت از فاصله دور نگاه کنیم، به صورت خطوطی منظم دیده میشوند.

در حالی که هر اندازه به این درختها نزدیک شویم، خطوط نیز در واقعیت درخت، حل شده و در نهایت تنه

درخت ها را می بینیم که خط نبوده و هر یک دارای حجمی استوانه ای هستند.

پرهام عاشوری 2

عکس: پرهام عاشوری

 

خط بیان کننده عواطف و احساسات، اندیشه و آرمان ذهنی، فضاسازی و پرسیکتیو است. گاهی فعال و

پرانرژی، گاهی ساکن و ایستا و بی تحرک است؛ گاهی منفی است مانند فضای خالی بین دو سطح؛

گاهی مجازی است و به چشم دیده نمی شود بلکه احساس می شود مانند فاصله بین دو نقطه.

به جز نقطه که اولین عنصر بصری است، خودش معنای فضا را ایجاد می کند و از عنصری بوجود نمی آید،

بقیه عناصر بصری اولیه از همدیگر بوجود می آیند؛ از تکرار نقاط خط بوجود می آید، از تکرار خطوط

سطح و از تکرار حداقل سه سطح القای حجم می شود.

SONY DSC

عکس: سید مجتبی مظلوم زاده

 

47109

عکس: آرشیو

 

ایجاد ریتم و حرکت درخطوط به اشکال گوناگونی صورت می پذیرد. تغییر اندازه ها و طول خطوط ، تغییر

فاصله ها و نهایتا تغییر ضخامت خطوط می توانند عواملی باشند تا ریتم، بهتر ایجاد شود؛ خط ها از لحاظ

بیان حالات روانی، دارای ویژگی هایی هستند، که در آفرینش های هنری مورد استفاده هنرمندان قرار

می گیرند. مثلا خط ضخیم، خشونت و سختی، خط راست و عمودی، ایستایی و مقاومت، و خط زیگزاک

و شکسته، هیجان را القا می کنند. خطی که بر خط افقی عمود شده باشد بیان کننده تعادل بین دو عنصر

متضاد است، یکی خط افق، که نشانگر آرامش، گستردگی و دیگری خط عمودی که بیان کننده، ایستایی و

مظهر فشار قوه جاذبه زمین است. که ترکیب این دو خط با هم، از لحاظ بصری استحکام ویژه ای را القا می کند،

که نشانی است نمادین از تجربه تعادل و ایستادن انسان بر سطح زمین.

55018

عکس: آرشیو

    خطوط تجسمی بر اساس جهت حرکت مداوم در یک مسیر کلی به چند گروه اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

 

الف) خطوط عمودی: مفهوم این خطوط می تواند ایستادگی، مقاومت، استحکام، نیرومند و مبین توازن و تعادل

باشد. خطوط عمود این قابلیت را دارند تا حالات و احساسات مختلفی را درعکس پدید آورند. از حس قدرت گرفته تا

حس رشد و شکوفایی.

این خطوط حس عظمت، جلال و تسلط را بر می انگیزند. استفاده بجا از این خطوط همچنین می تواند

حس پایداری، آرامش، دوام و استحکام را القا کند، که در این صورت، مثل خطوط افقی عمل می کنند.

همان طور که خطوط افقی با کادر افقی تشدید می شوند، خطوط عمود هم با استفاده از کادر عمودی

برجسته تر خواهند شد. این باعث می شود بر ارتفاع شیء عمودی تاکید شود و بلند تر به نظر برسد.

البته، در مواردی با توجه به مفهوم اثر میتوانید این قانون را بشکنید!

حسن خسرو آبادی

عکس: حسن خسروآبادی

 

خطوط عمود را تا جایی که امکان دارد، باید هم تراز و در توازی لبه های کادر عکاسی شود. اگر سوژه خیلی

بلند است به صورتی که در کادر مخروطی میشود مرکز آن باید مسقیم باشد. رعایت توازی خطوط نیز به میزان

شدن عکس کمک می کند. خطوط عمودی که با طرح و الگوی خاص تکرار می شوند، مخصوصا اگر در تضاد با

اشکال و خطوطی باشند که در جهات دیگر قرار دارند؛ تاثیر زیادی بر مخاطب میگذارد.

آفتاب

عکس: سمیه سادات غلامی

 

ب) خطوط افقی: این خطوط حس آرامش، ثبات، پایداری، عدم تغییر، عدم تعلق به زمان و آسودگی را القا می کنند؛

گویا عکس یا بخشی از آن، در یک لحظه زمانی فریز شده و ساکن است؛ مثل دشت ها، اشیاء افتاده، افراد خوابیده

و … این خطوط می توانند با عناصر پویا تر عکس ایجاد تضاد کنند.

54709

عکس: آرشیو

 

قرار دادن خط افق در بالای کادر حس مسافت را برجسته می کند و بر جزئیات پیش زمینه تاکید می کند،

در حالی که قرار دادن خط افق در پایین، انزوا و تنهایی المان های خط افق را تشدید می کند. قرار دادن

خط افق در وسط کادر هر چند که حکم شکستن یک قانون مقدس را دارد، اما برای گرفتن انعکاس ها

مناسب است. عکاسان طبیعت از خطوط افقی برای ایجاد نوعی مسافت و وسعت دادن به منظره مورد

نظرشان بهره می برند. افق های ناشکسته باعث می شوند عکس ساکن و راکد به نظر برسد و بهتر است

آنها را با استفاده از اشکال دیگر بشکنید و به آن جذابیت ببخشید.

لایه های خطوط افقی، ترکیب بندی را قوت می بخشند و می توانند در عکس ریتم و الگو بوجود آورند و به

خودی خود مرکز و موضوع توجه عکس واقع شوند. از تراز بودن خطوط افقی و قانون یک سوم عکس غافل

نشوید، مگر برای القای مفهومی خاص!

محسن رضاپور 2

عکس: محسن رضاپور

 

علی

عکس: علی چاوشی

 

ج) خطوط مایل: حالت تزلزل و فروپاشی خط عمود را بیان می کند. در یک اثر تجسمی برای نشان

دادن تحرک ، پویایی، خشونت، عدم ایستایی، ناپایدار، عدم سکون و ثبات به کار می روند. این خطوط

به یک ترکیب ایستا و ساکن تحرک و انرژی می دهند. ریتم خطوط قطری (مورب) عموماً چشم مخاطب

را به سمت عکس می کشانند. این خطوط با قطع خطوط دیگر نقاط توجه در عکس بوجود می آورند و اغلب

با اشاره بر پرسپکتیو به عکس عمق می دهند.

نباید با یک خط ناشیانه عکستان را دو نیم کنید بلکه لا به لای اشکال به دنبال انحنا ها و الگوها باشید.

همچنین خط قطری نباید دقیقا از گوشه ای به گوشه ی دیگر برسد، بلکه بهتر است خارج از مرکز و به اطراف گوشه ها برسد.

مریم پژمان

عکس: مریم پژمان – نقش خط در هنر

 

قانون خط قطری میگوید: المان های مهم تصویر باید در امتداد خطی قطری قرار بگیرند.

بخاطر داشته باشید که خطوط مورب متعدد در جهات مختلف و در تقاطع با یکدیگر حس حرکت را به عکس

شما می دهد اما اگر خیلی زیاد شوند گیج کننده و پر هرج و مرج خواهد شد. و نهایتا همچون خطوط افقی

و عمودی، خطوط موربی که با الگوی خاصی در عکس تکرار شوند، می توانند فی نفسه موضوع اصلی عکس شما واقع شوند.

SONY DSC

عکس: الهه احسانی نیا – خط در عکاسی

 

akram rezai

عکس: اکرم رضایی

 

 د) خطوط منحنی: خطوط منحنی، خطوط جذابی هستند و می توانند هدایتگر خوبی باشند. این خطوط

مثل خطوط قطری حس تحرک را بوجود می آورند اما خلاف خطوط قطری که حس انرژی به تصویر می دهند، این

خطوط حس آرامش را منتقل می کنند. این خطوط الزاما “s” شکل

نیستند بلکه هر خط پیچ و تاب دار، یک خط منحنی ست.

این خطوط همچنین فرم را برجسته می کنند و به اشیای بی جان زندگی می بخشند. بخاطر بسپارید که

همه خطوط در طبیعت متقارن نیستند. بنابرین اهمیت دارد که کدام قسمت ها را برای فوکوس انتخاب کنید و از کدام

قسمت ها صرف نظر کنید.

در یک اثر تجسمی ممکن است برای نمایش حرکت سیال و مداوم، نرمی، لغزندگی، آرامش، ملایمت و ملاطفت به کار گرفته شود.

افشین رازی

عکس: افشین رازی

 

 ه) خطوط زاویه دار یا زیگزاک به علت وجود دو نیروی همسان، که در یک نقطه همدیگر را تقویت می کنند،

بیان کننده قدرت و تحرک بوده و از لحاظ بصری، نیروی کشش و جاذبه را القا می کند.

196_539

عکس: معصومه علیئی

 

خطوط می توانند در مسیر حرکت خود دارای شرایط زیر باشند :

  1. ضخیم یا نازک، قوی یا ضعیف ، تیره یا روشن شوند.
  2.  به صورت خطوط باریک یا ضخیم یکنواخت باشند.
  3. می توانند در جهت مسیر اصلی خود به صورت بریده بریده و یا متعدد باشند.
  4.  می توانند در جهت مسیر اصلی خود به شکل زیگزاگ، شکسته و یا موجی در می آیند.
  5.  می توانند به صورت منظم و یا نامنظم در مسیر اصلی حرکت خود تغییر جهت دهند.

که هر کدام از این موارد القای مفهومی خاص برای خط میکند.

37538

عکس:عزیز عباسی – خط در مبانی هنرهای تجسمی

 سمیه سادات غلامی

 

تعداد بازدید از این مطلب: 786
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

چرا طراحی و یا نقاشی حرفه‌ای‌ها یک هارمونی و هم جهتی خاصی برخوردار است؟

جواب این سوال رعایت قوانین ساده پرسپکتیو خطی و پرسپکتیو اتمسفری (جوی) در طراحی است.

در این مقاله خواهیم آموخت: خط افق چیست؟ نقطه گریز به چه کاری می‌آید؟ و مفاهیم پرسپکتیو

در طراحی استوری بورد چگونه به کمک طراح استوری بورد خواهد آمد.

پرسپکتیو چیست؟

پرسپکتیو، دقیقا همان چیزی است که به شما توهم وجود یک عمق را در تصویر می‌دهد. هنرمندان

در 2 دسته پرسپکتیو را تقسیم می‌کنند: پرسپکتیو خطی و پرسپکتیو اتمسفری (یا جوّی).

پرسپکتیو خطی چیست؟

در پرسپکتیو خطی، از خطوط همگرا و تغییر اندازه و نحوه قرارگیری اشیاء در ترکیب (Composition)

یک صفحه برای ایجاد توهم عمق و فاصله، استفاده می شود. که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوّی چیست؟

در هوا رطوبت، مه، ذرات معلق گردوغبار و دود وجود دارد. پرسپکتیو اتمسفری در واقع اثری است که موانع موجود

در هوا روی تصویر شیء می‌گذارد. در حقیقت، هوا (یا جوّ) باعث می‌شود آن شیء، دورتر به نظر آید. یا به نوعی

تغییرات رنگی در آن به نظر بیننده برسد. در چنین حالتی فرم‌ها اغلب روشن‌تر، سردتر و متمایل به رنگ آبی و

خاکستری دیده می‌‌شوند.

طبق تعریف، پرسپکتیو اتمسفری یا جوّی عبارت است از استفاده از میزان وضوح، پررنگی

یا کمرنگی در یک تصویر. این کار با هدف ایجاد توهم عمق و فاصله انجام می‌گیرد.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوی

 

    پرسپکتیو اتمسفری از این فکر سرچشمه می‌گیرد که هر چه شی به بیننده نزدیک‌تر باشد، وضوح تصویر

بیشتر است و کنتراست رنگی آن نیز بیشتر به چشم می‌آید.

     به عنوان مثال، درختانی در یک ردیف ترسیم شده‌اند. با استفاده از این تکنیک، درختانی که نسبت به بیننده

فاصله کمتری دارند جزئیات و تمایز رنگ بیشتری را نسبت به سایر درختان دور نشان می‌دهند.     

 

پرسپکتیو خطی تنها

عمق در این صحنه به تفاوت اندازه‌های ایجاد شده توسط پرسپکتیو خطی بستگی دارد. آسیاب بادی بظاهر

بزرگتر در واقع به بیننده نزدیک‌تر از آسیاب بادی کوچکتر است. پرسپکتیو اتمسفری برای نشان دادن فاصله

عمقی میان آسیاب‌های بادی استفاده نمی‌شود.

پرسپکتیو خطی و خط افق

پرسپکتیو اتمسفری تنها

همه آسیاب‌های بادی یک اندازه بنظر می‌رسند. بنابراین، می توان گفت که پرسپکتیو خطی در این تصویر استفاده

نشده است. تنها فرق آن‌ها شدت رنگشان است که به ترتیب از چپ به راست، محوتر و کمرنگ‌تر می‌شوند.

پرسپکتیو اتمسفری یا جوی روی خط افق

ادغام پرسپکتیوها

با ادغام پرسپکتیو خطی و اتمسفری، عمق صحنه از طریق اندازه و میزان کنتراست رنگ اشیا بخوبی نشان

داده می‌شود.

پرسپکتیو ادغام شده

 

حتما بخوانید  5 دلیل برای شرکت در دوره های آنلاین آموزش انیمیشن

در ادامه به بازتعریف مفاهیم مهمی در طراحی و ایجاد پرسپکتیو خطی می پردازیم.

خط افق چیست؟

همه می‌دانند که هر چه شیء از صفحه تصویر دورتر باشد، اندازه آن کوچکتر به نظر می رسد. اما اگر بخواهیم

این تغییر اندازه را در طراحی بیاوریم، می توانیم دلخواه و بدون قاعده رسم کنیم؟ پاسخ منفی است. راه حل

اول برای دانستن تناسب کوچک (یا بزرگ) کردن اشیا، مفهوم «خط افق» است. اشیای هم‌اندازه نسبت به

فاصله ای که از تصویر پیدا می کنند کوچکتر می شوند و هر چه به صفحه ی تصویر نزدیکتر می‌شوند بزرگتر

خواهند شد. تا جایی که به صفحه تصویر مماس شده و اندازه شان حقیقی می‌شود.

خط افق ، خطی است فرضی که در راستای چشم ما در دورترین نقطه تصویر (افق) کشیده شده است.

وقتی به تلاقی دریا و آسمان دقت می کنید، خط افق همان مرز میان دریا و آسمان است. محل قرارگیری

 خط افق کاملا با احساسی که به بیننده تصویر می‌د‌هد در ارتباط است. 

کاربرد خط افق چیست؟

برخلاف عادت خیلی از آماتورها که برای کشیدن نقاشی اول خط زمین را می کشند و روی آن همه چیز را

می گذارند، خط افق به شما یک محوریت واحد می دهد که به وسیله آن تصویر شما عمق پیدا می کند،

و هر چیزی که در عمق تصویر می‌خواهید رسم کنید، به سمت آن خط میل می‌کند. جهت عمق یا پرسپکتیو

تصویر را – که زاویه دید ناظر یا دوربین آن را تعیین می‌کند- به کمک خطوط موربی به نام خطوط گریز مشخص

می‌سازند. همه خطوط اُریب طراحی، حداقل در یک نقطه به هم می‌رسند که به آن نقطه گریز یا Vanishing point 

می‌گویند. در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نقطه گریز و خط افق

  نقطه گریز یا Vanishing Point چیست؟

نقطه گریز، محل تلاقی همه خطوطی است که از چشم بیننده به صورت موازی به درون عمق نفوذ کرده و به هم

می‌رسند. این نقطه می‌تواند روی خط افق باشد یا هر جای دیگری از صفحه. به عنوان مثال، اگر روی ریل قطار

بایستید و به امتداد خط ریل نگاه کنید، نقطه‌ای که در چشم شما دو خط موازی ریل به هم می‌رسند را نقطه گریز

(Vanishing point) می‌گویند.

یک طراحی بسته به موقعیت قرارگیری عناصر در صحنه و زاویه دید ناظر می‌تواند چندین نقطه گریز داشته باشد

یا اصلا نداشته باشد.

نقطه دید ناظر یا Vantage Point چیست؟

بهترین راه برای تعریف نقطه دید یا Vantage Point این است که بگوییم، نقطه‌ای است که از آن، بیننده صحنه

را مشاهده می‌کند. در طراحی، رابطه میان محل قرارگیری اشیای اصلی (مثل درختان و ساختمان‌ها) و خط افق

است که زاویه هم‌سطح چشم (Eye level) نقطه دید ناظر را تعیین می‌کند. بعلاوه، نقطه دید ناظر می‌تواند روی

احساسی که تصویر یا صحنه به بیننده القا می‌کند، موثر باشد.

قرار گرفتن خط افق در قسمت پائین صفحه این حس را به بیننده می‌دهد که او دارد به شی‌ای از نقطه دید ناظر

پائین به آن شی نگاه می‌کند (حس بزرگی، عظمت، بلندی و غیره). برعکس، اگر خط افق به صورت غیرطبیعی

در بالا قرار بگیرد، بیننده احساس خواهد کرد که از ارتفاع بالایی به سمت پائین نگاه می‌کند (حس احاطه، کوچکی و غیره).        

قبل تر در نوشیکا، در مقاله زاویه دوربین به طور تصویری و جامع، نماهای مختلف و زاویه‌های دوربین را بررسی کردیم.

پرسپکتیو یک نقطه‌ای

پرسپکتیو یک نقطه‌ای نوع ساده‌ای از پرسپکتیو خطی است که در آن تنها یک نقطه گریز (Vanishing point)

وجود دارد. به یاد داشته باشید که همیشه اول خط افق را رسم کرده و سپس محل قرار گیری نقطه گریز را

روی خط افق انتخاب کنید؛ که این نقطه گریز نباید دور از مرکز صحنه باشد.

مطابق تصویر زیر، خط افق و نقطه گریز هر دو هم سطح چشم سگ می‌باشد. توجه کنید که خطوط موازی

زیر چشم سگ رو به بالا در یک نقطه گریز جمع می‌شوند. طبیعتا همه خطوط بالای سطح چشم سگ

نیز رو به پائین در همان نقطه همدیگر را قطع می‌کنند. در این زاویه دوربین، بیننده از پائین و هم قدّ

سگ درون تصویر به اشیاء (مثل مکعب‌ها و مرد) نگاه می‌کند.

پرسپکتیو یک نقطه‌ای

اگر خط افق هم سطح چشم مرد کشیده شود و پرسپکتیو یک نقطه‌ای برقرار باشد، نقطه دید ناظر

(دوربین یا بیننده) هم سطح چشم مرد درون تصویر خواهد بود. باز هم همه خطوط موازی پائین و بالای

سطح چشم مرد، در یک نقطه گریز تلاقی می‌کنند. همانطور که مشخص است،

در این تصویر به نظر می‌رسد زاویه دوربین تغییر نکرده اما خود دوربین حرکتی عمودی رو به بالا داشته و

به ارتفاعی هم قدّ مرد درون تصویر رسیده است.    

نقطه دید ناظر و خط افق در پرسپکتیو یک نقطه ای

اما اگر طبق شکل زیر، خط افق بالای سر مرد و سگ ترسیم بشود، نقطه دید ناظر جایی بالاتر از ارتفاع

مرد و سگ قرار می گیرد. این نما، این حس را منتقل می‌کند که بیننده از جای خود رو به پایین نگاه می‌کند.

همه خطوط موازی نیز رو به بالا در یک نقطه گریز جمع می‌شوند.

خط افق بالای سر پرسپکتیو دو نقطه‌ای

در پرسپکتیو دو نقطه‌ای نیز همان قواعد پرسپکتیو یک نقطه‌ای صدق می‌کند. اما به آن یک نقطه گریز دیگر نیز

اضافه شده است. پرسپکتیو دو نقطه‌ای نسبت به تک نقطه‌ای می‌تواند به صحنه، عمق بیشتری بدهد. اولین

عنصری که در صفحه رسم می‌کنید به شما کمک خواهد کرد که نسبت اندازه‌ هر شی دیگری در تصویر را تعیین کنید.

مطابق شکل زیر، کتاب ها کاملا مرتب و منظم شده اند. بنابراین، در یک راستا قرار گرفته اند. از آنجا که در این نما،

دو ضلع جانبی کتاب ها برای ما قابل مشاهده است، با امتداد دادن خطوط گریز هر ضلع به سمت خط افق ،

نقاطی پدید می آید که محل تلاقی خطوط رسم شده خواهد بود. که به آن دو نقطه، نقطه گریز می گویند.

پرسپکتیو دو نقطه ای و خط افق و دو ونیشینگ پوینت

اگر کتاب ها نامرتب روی هم انباشته شوند، خطوط گریز بیشتری از آنها به سمت خط افق نشانه می رود. بنابراین، در این تصویر یک خط افق و چند نقطه گریز خواهیم داشت.

پرسپکتیو دو نقطه ای و چند نقطه گریز روی خط افق

یک طراح استوری بورد برای آن که بتواند به سادگی و بهترین وجه و در کمترین زمان ممکن ساخته ها

و نماهای ذهنی اش را به انیماتورها و کارگردانان نشان دهد، باید با مفاهیم پایه طراحی به خوبی آشنا باشد.

موارد بالا را با تمرین بیشتر می توان به خوبی درک کرد. همین حالا قلم و کاغذ بردارید و خیلی ساده و بدون خط کش امتحان کنید.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

پرسپکتیو یک نقطه ای

این مقاله حاوی تمامی نکاتی است که یک دانشجوی هنر باید دربارۀ پرسپکتیو یک نقطه ای بداند است.
این موارد برای هر کسی که مایل به یادگیری پرسپکتیو تک نقطه ای است مناسب است.
این مقاله برای افرادی که هیچ پیش زمینه یا تجربه ای در این زمینه ندارند آماده شده که با مقدمات و مفاهیم اولیه

شروع می شود و بعد بسمت مفاهیم پیچیده تر مانند اشکال سه بعدی می رود.

 

پرسپکتیو تک نقطه ای : تعریف

سایت Dictionary.com ،پرسپکتیو تک نقطه ای را اینگونه معنی می کند:
یک سیستم ریاضی برای ارائۀ اشیاء سه بعدی و سطوح دو بعدی بوسیلۀ خطوط متقاطع است

که بصورت عمودی و افقی رسم می شوند و از یک نقطه در خط افقی متشعشع می شوند.
اگرچه این تعریف بنظر پیچیده میاید، مفهوم آن نسبتا ساده است.

پرسپکتیوتک نقطه ای یک روش طراحی است که نشان می دهد چگونه اشیاء همزمان که دورتر می شوند، کوچکتر

بنظر می رسند و در نهایت به یک ” نقطۀ ناپدید” در افق تبدیل می شوند.
این یک روش طراحی اشیاء روی سطح کاغذ است بنابراین در واقع سه بعدی و واقعی بنظر می رسند.

 
perspective 1 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
perspective 11 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 

پرسپکتیو یک نقطه ای کی استفاده می شود ؟

پرسپکتیو تک نقطه ای اغلب زمانی استفاده می شود که اشیاء از روبرو دیده می شوند

یا زمانیکه از روبرو به یک شیء طولانی مانند جاده یا ریل راه آهن نگاه می کنیم.
این یک روش رایج طراحی در بین معماران و تصویرگران مخصوصا زمانیکه قصدِ طراحی داخلی

را داشته باشند، است.

نکته:

اگر می خواهید شیء ای را طراحی کنید که از روبرو به آن دیدی ندارید اما یک گوشۀ آن

به شما نزدیک است،
بهتر است از پرسپکتیو دو بعدی استفاده کنید.

قوانین پرسپکتیو:

اشکال واقعی، نقطۀ ناپدید، و خطوط افقی
در پرسپکتیو تک نقطه ای، سطوحی که روبروی بیننده قرار دارند، بصورت شکل واقعی خود نمایان می شوند

و بدون هیچ تحریفی هستند.
آنها با استفاده از خطوطِ پایۀ افقی و عمودی رسم می شوند.
از طرف دیگر، سطوحی که از بیننده دور هستند، به یک “نقطۀ ناپدید” تبدیل می شوند.

اینجا نقطه ای است که در “خط افقی” دقیقا در برابر چشم بیننده قرار می گیرد.
طراحی روی عکس ها برای تعیین نقاط ناپدید، خطوط افقی، و اشکال واقعی هم امکان پذیر است.
مطالعۀ کارهای هنرمندان معروف می تواند در درک بهتر پرسپکتیو تک نقطه ای مفید باشد.

نکات مهم:

  •  سطوحی که روبروی بیننده قرار دارند اشکال واقعی را نشان می دهند.
  •  سطوحی که از بیننده دورتر هستند در نهایت به نقاط ناپدید تبدیل می شوند.
 
perspective 2 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
perspective 3 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 

آموزش پرسپکتیو تک نقطه ای

آموزش زیر نشان می دهد که چگونه بصورت گام به گام پرسپکتیو تک نقطه ای را انجام دهید.
این مثال ها به ترتیبی که آمده اند باید انجام شوند، و هر کدام بر اساس کار قبلی انجام گیرد.

تجهیزات پیشنهادی:

  •  مداد مکانیکی یا مداد کلاچ (clutch) با نوکِ HB یا 2H
  •  کاغذ مشکی
  • یک خط کش و پرگار می تواند در زمان یادگیری طراحیِ پرسپکتیو تک نقطه ای مفید باشد.

اگرچه دانشجویان هنر این نوع تمرین ها را بوسیلۀ ابزار خاصی انجام نمی دهند.

تمرین 1 پرسپکتیو : بلوک های مکعبی و مستطیلی

طراحی بلوک های مستطیلی، اغلب اولین درسِ پرسپکتیو تک نقطه ای است که پایۀ تمرین های بعدی می باشد.
این تمرین چگونگی طراحی مکعب در پرسپکتیو تک نقطه ای را نشان می دهد و شما را از طریق طراحی این موارد

به بالا، پایین، یا در سمتِ خط افقی می برد.

با اتمام این تمرین، قادر خواهید بود:

  • از وزنِ مناسب خطوط استفاده کنید (خطوط روشن برای خطوط ساخت، و خطوط تیره برای نمای کلی).
  •  نقطۀ ناپدید و خط افقی را بدرستی مکان یابی کنید.
  • موارد زیر را بهتر درک کنید:
  1. اشیاء بالای خط افقی طوری طراحی می شوند که گویی شما از پایین به آنها نگاه می کنید (شما قسمت زیرِ شیء را می بینید).
  2.  اشیاء زیر خط افق طوری طراحی می شوند که گویی شما از بالا به آنها نگاه می کنید (شما قسمت بالای شیء را می بینید).
  3. اشیاء که نه در بالا و نه در پایین خط افق هستند طوری طراحی می شوند که گویی مستقیم به آنها نگاه می کنید
  4. (شما نه بالا و نه زیرِ شیء را می بینید).
 
practice 1 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

تمرین 2 پرسپکتیو : پشته سازی، حفره ها، و زاویه ها

این برگه نشان می دهد که چگونه بلوک ها را پشته سازی کنید، قسمت های اضافی را جدا کنید،
و زاویه های غیر معمول را در پرسپکتیو تک نقطه ای طراحی کنید و از این طریق بتدریج اشکال پیچیده تری را خلق نمایید.

z2 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

بعد از تکمیل این تمرین، قادر خواهید بود:

  • بلوک های انباشته را اندازه های مختلف طراحی کنید.
  • طراحی بلوک هایی که حفره دارند، خطوط ساختِ و ساز، و لبه های منطقۀ برش را انجام دهید.
  • بخش هایی را از بلوک ها حذف کنید و یا زاویه های غیر معمول را به آن اضافه نمایید.

زمانیکه به اندازۀ کافی در طراحی این خطوط حرفه ای شدید، ممکن است بخواهید اشکال چالش برانگیزی مانند حروف و یا اشکال مستطیلی را طراحی کنید.

تمرین 3: پرسپکتیو نوعی حروف درشت و سیاه

طراحی حروف درشت و سیاه در پرسپکتیو تک نقطه ای کاری نسبتا آسان و مستقیم است که بعنوان تکلیف منزل مناسب است.
فایل ویدئویی زیر چگونگی انجام اینکار را نشان می دهد.

 perspective 4 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

تمرین 4 پرسپکتیو : یافتن نقاط مرکزی و فضاهای برابر

فایل ویدئویی زیر چگونگی تقسیمِ برابر اشیاء را در پرسپکتیو تک نقطه ای نشان می دهد و به شما اجازه می دهد

حصارها، لامپ ها، و پنجره و ساختمان را طراحی کنید.

بعد از اتمام این تمرین قادر خواهید بود:

  • نقطۀ مرکزی هر سطح مستطیلی را با استفاده از روش “گوشه به گوشه” پیدا کنید.
  • سطوح هر بلوک مستطیلی را به هر تعداد بخش های مساوی تقسیم کنید.
  • کاشی های روی زمین را در پرسپکتیو تک نقطه ای طراحی کنید.
  • اشیاء تکرار شونده، مانند حصار ها را از فاصله های دور طراحی کنید.
    تمامی این موارد در فایل آموزشی زیر توضیح داده شده اند.
تمرین 5: پرسپکتیو تک نقطه ای منظرۀ شهر

طراحی یک جاده و منظرۀ شهر در اطراف آن تمرین مناسبی برای ادامۀ تمرین های قبلی است.
پرسپکتیو تک نقطه ای صحنۀ خیابان اغلب اشیاء مختلف را با هم ترکیب می کند.
این تمرین می تواند چالش بر انگیز و یا ساده باشد

perspective 5 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 
perspective 1111 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای

تمرین 6 پرسپکتیو : دایره ها و منحنی ها

چالش برانگیز ترین جنبۀ پرسپکتیو، طراحی اشکال دایره ای و منحنی است.
اغلب این طرح ها بصورت آزاد درون مستطیل ها و یا مکعب ها طراحی می شوند تا مقیاس ها درست باشد.

بعد از اتمام این تمرین شما قادر خواهید بود:

  • از تکنیک جعبه گذاری (crating) طراحی اشکال پیچیده درون جعبه های مستطیلی استفاده کنید.
  •  دایره ها، استوانه ها، و اشکال مخروطی را از زاویه های مختلف، در پرسپکتیو تک نقطه ای طراحی کنید.
  • از خطوط مستقیم برای طراحی اشکال منحنی مانند انحنای رودخانه ها یا درختان در پرسپکتیو تک نقطه ای استفاده کنید.
  •  و موارد زیر را بهتر درک کنید:
  1. دایره ها و منحنی ها که روبروی بیننده قرار دارند بصورت شکل واقعی خود هستند.
  2. دایره هایی که به سمت نقطۀ ناپدید می روند، بصورت انحراف یافته نشان داده می شوند و هر چه دورتر می شوند کوچکتر می شوند.
 
 تمرین 7: اتاق پرسپکتیو تک نقطه ای

اصلی ترین درسِ پرسپکتیو تک نقطه ای، اتاق پرسپکتیو تک نقطه ای است.
طراحان داخلی مهارت های مختلفی را با هم ترکیب می کنند تا بتوانند از پسِ اینکار چالش برانگیز برآیند.
پرسپکتیو کف اتاق به شما اجازه می دهد تا سطوح را به فضاهای برابر تقسیم کنید.

فیلم ویدئویی برای پرسپکتیو یک نقطه ای

در حالیکه سوال اصلی این است که چگونه طراحی پنجره، مبلمان، میزها، تخت خواب،
و راهرو های مجاور می تواند فارغ از میزان توانایی شما بعنوان طراح، همچنان کاری دشوار باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مثال هایی که در زیر آورده ایم که شامل تخت خواب ها، اتاق

نشیمن، آشپزخانه، و هال است، مراجعه کنید.
طراحی یک اتاق در پرسپکتیو تک نقطه ای می تواند تمرین مناسبی برای افرادی باشد که مایلند بعد ها طراحی

داخلی یا معماری را دنبال کنند.

تصاویر بالا، پرسپکتیو تک نقطه ای را نشان می دهد که می تواند بصورت مستقیم یا دنباله دار طراحی شود.
برای درک بهتر این موارد می توانید فایل ویدئویی زیر را که بصورت آموزش گام به گام است مشاهده نمایید.
این راهنما بخشی از دروس ضروری برای دانشجویان هنر است که مانند راهنمای سفر به طراحی است.

perspective 10 - پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
 
 
تعداد بازدید از این مطلب: 3314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 16 بهمن 1398
نظرات

 

  1. چگونه بوسیله راپید پرتره ای را با نقطه ایجاد کنیم ؟

pointillism-details-round-31

در این بخش می خواهیم بوسیله ی راپید پرتره ای از یک چهره را بوسیله ی راپید ایجاد کنیم. پس از این آموزش شما هم می توانید چهره خودتان و یا دوستانتان را بوسیله ی راپید با نقطه ایجاد کنید. البته اینکار نیازمند صبر و حوصله می باشد و باید تا انتهای کار مثل دارکوب نقطه بزنید :دی

ابزار مورد نیاز:

۱ – راپید (ترجیحا سایز ۰.۷)

۲ – خط کش

۳ – کاغذ گلاسه گرم بالا

۴ – پاک کن

pointillism-supplies

 

قبل از اینکه بخواهیم کار رو شروع کنیم ابتدا یک باکس مستطیل شکل ترسیم کرده و آن را به ده قسمت مساوری تقسیم می کنیم و سپس از تراکم بسیار کم تا تراکم فشرده آن را طبق تصویر زیر آماده می کنیم.

pointillism-value-scale-boxes3

در این مرحله باید یک تصویر مناسب از یک پرتره رو برای شروع طراحی آماده کنیم. تصویر ما باید سیاه و سفید و دارای کنتراست باشه تا بهتر بتونیم نقطه ها رو در فضای مثبت و منفی ایجاد کنیم. طبق تصویر زیر عمل کنید!

pointillism-prelim-photo

در این مرحله با نرم افزار فتوشاپ از منوی Image سپس Mode و سپس گزینه Grayscal عکس رو سیاه و سفید کرده و کنتراستش رو بوسیله  curves ایجاد می کنیم.

pointillism-boosting-curves

اگه شما تجربه کافی در طراحی ندارید می تونید ابتدا تصویری رو که آماده کردیم پرینت بگیرید و سپس کاغذ پوستی رو روی تصویر بندازید و خطوط رو ترسیم کنید و سپس طرح رو با کاربن روی کاغذ اصلی پیاده کنید.

 

pointillism-beginning-sketch1

pointillism-ink-by-number1

حالا طبق اون جدولی که در ابتدا آماده کردیم و نسبت به تصویر اصلی با ضربه زدن راپید بر روی کاغذ شروع به ایجاد نقطه می کنیم.

pointillism-profile-dots1

 

pointillism-face2

 

pointillism-face-darker1

 

pointillism-dotting1

 

pointillism-details-round-12

 

pointillism-details-round-21

 

pointillism-details-round-31

 

pointillism-big-area1

 

pointillism-blending1

 

نتیجه نهایی کار مانند تصویر زیر خواهد شد

 

pointillism-finished-portrait

منبع: دیزاین تاتس پلاس

 
تعداد بازدید از این مطلب: 1172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1398
نظرات

هنر عکاسی

تعداد بازدید از این مطلب: 263
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1398
نظرات

آیا در مورد عکاسی مفهومی چیزی شنیده اید؟

بطور کلی عکاسی مفهومی (Conceptual photography) ، به عنوان بخشی از هنر مفهومی یا همان conceptual art، شاخه ای از عکاسی محسوب میشود که هنرمند یک ایده، نگاه  یا مفهوم را از طریق تصویر به رخ مخاطب میکشد. البته ممکن است که عکاسان کمی از فوتوشاپ برای ویرایش این عکس ها استفاده کنند، اما در حقیقت جادوی اصلی در درون عکاس و درون دوربین رخ می دهد. این نوع عکاسی تلفیقی از دنیای واقعی و دنیای مورد نظر عکاس است. 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569e7d4ea - 38 تصویر مفهومی عالی

 

روبرو شدن با حقیقت تلخ

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056ba68d5a - 38 تصویر مفهومی عالی

 

همیشه در کنار تو

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b983f67 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

بازی شانس

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b89b093 - 38 تصویر مفهومی عالی

فراموشی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b790e01 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

این منم

 

دستم را بگیر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b256072 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b0da108 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

گر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a9dc2bb - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

پایان-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a855734 - 38 تصویر مفهومی عالی

برطرف کردن گذشته

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a724e40 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

من و تو-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a600acc - 38 تصویر مفهومی عالی

بینش

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a4b104f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تلفیق رویایی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a389c1b - 38 تصویر مفهومی عالی

لبه

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a25878f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تنیده در دنیای پیچیده

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a1120a9 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

من می توانم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569fa4f0f - 38 تصویر مفهومی عالی

تنهایی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056bb662d0 - 38 تصویر مفهومی عالی

اصالت من

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c678f9e - 38 تصویر مفهومی عالی

تمومش کنید

 -%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c3defec - 38 تصویر مفهومی عالی

هرطوری که ممکنه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c00154b - 38 تصویر مفهومی عالی

خوشبینی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056beabb02 - 38 تصویر مفهومی عالی

همیشه در انتظار تو هستم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d1b39ff - 38 تصویر مفهومی عالی

مردم بی قلب

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d0adb57 - 38 تصویر مفهومی عالی

تنها راه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cf27b06 - 38 تصویر مفهومی عالی

شجره نامه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cde2e3b - 38 تصویر مفهومی عالی

ترس از مرگ

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cc201d1 - 38 تصویر مفهومی عالی

دیونم کردید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cadce9f - 38 تصویر مفهومی عالی

ریاضیات زندگی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c9b3ce4 - 38 تصویر مفهومی عالی

ثروت کودکی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c8950d5 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

مبارزه با مرگ

 

تعداد بازدید از این مطلب: 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : سه شنبه 8 بهمن 1398
نظرات

آیا در مورد عکاسی مفهومی چیزی شنیده اید؟

بطور کلی عکاسی مفهومی (Conceptual photography) ، به عنوان بخشی از هنر مفهومی یا همان conceptual art، شاخه ای از عکاسی محسوب میشود که هنرمند یک ایده، نگاه  یا مفهوم را از طریق تصویر به رخ مخاطب میکشد. البته ممکن است که عکاسان کمی از فوتوشاپ برای ویرایش این عکس ها استفاده کنند، اما در حقیقت جادوی اصلی در درون عکاس و درون دوربین رخ می دهد. این نوع عکاسی تلفیقی از دنیای واقعی و دنیای مورد نظر عکاس است. 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569e7d4ea - 38 تصویر مفهومی عالی

 

روبرو شدن با حقیقت تلخ

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056ba68d5a - 38 تصویر مفهومی عالی

 

همیشه در کنار تو

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b983f67 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

بازی شانس

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b89b093 - 38 تصویر مفهومی عالی

فراموشی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b790e01 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

این منم

 

دستم را بگیر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b256072 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056b0da108 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

گر-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a9dc2bb - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

پایان-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a855734 - 38 تصویر مفهومی عالی

برطرف کردن گذشته

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a724e40 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

 

من و تو-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a600acc - 38 تصویر مفهومی عالی

بینش

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a4b104f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تلفیق رویایی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a389c1b - 38 تصویر مفهومی عالی

لبه

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a25878f - 38 تصویر مفهومی عالی

 

تنیده در دنیای پیچیده

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056a1120a9 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

من می توانم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae0569fa4f0f - 38 تصویر مفهومی عالی

تنهایی

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056bb662d0 - 38 تصویر مفهومی عالی

اصالت من

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c678f9e - 38 تصویر مفهومی عالی

تمومش کنید

 -%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c3defec - 38 تصویر مفهومی عالی

هرطوری که ممکنه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c00154b - 38 تصویر مفهومی عالی

خوشبینی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056beabb02 - 38 تصویر مفهومی عالی

همیشه در انتظار تو هستم

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d1b39ff - 38 تصویر مفهومی عالی

مردم بی قلب

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056d0adb57 - 38 تصویر مفهومی عالی

تنها راه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cf27b06 - 38 تصویر مفهومی عالی

شجره نامه

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cde2e3b - 38 تصویر مفهومی عالی

ترس از مرگ

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cc201d1 - 38 تصویر مفهومی عالی

دیونم کردید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056cadce9f - 38 تصویر مفهومی عالی

ریاضیات زندگی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c9b3ce4 - 38 تصویر مفهومی عالی

ثروت کودکی

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5ae056c8950d5 - 38 تصویر مفهومی عالی

 

مبارزه با مرگ

 

تعداد بازدید از این مطلب: 757
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 14 دی 1398
نظرات

نقاشی سیاه قلم

 



طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم

 

نقاشی سیاه قلم واژه ای است که در میان عوام رواج داشته و منظور از آن استفاده از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و مخصوصا طراحی چهره می باشد. اینکه این واژه از کی و چگونه ترویج شده و تاریخچه دقیق آن چیست، اطلاعات موثق و کاملی را هنوز نیافته ایم. اما بطور حتم و یقین آموزشهای غیر اصولی و غیر حرفه ای سالهای اخیر، در گسترش و توسعه استعمال غیر کارشناسانه این واژه نقش موثری ایفا کرده است.

 

در قدیم “ذغال مِل” شیوه ای از طراحی با ترکیب مِل و ذغال و با استفاده از قلم مو و بروی بوم بوده است که عمدتا توسط بعضی از شاگردان استاد کمال الملک استفاده می شده است.

 

شاید بتوان گفت که واژه سیاه قلم از آن دوره باب شده است. به هر حال آنچه مسلم است، امروزه، کشیدن طرح با ذغال و ر، که معنای سیاه قلم تصور می گردد، جزو هنر طراحی محسوب شده و در آموزشهای آکادمیک و سیستماتیک دانشگاهی، تعریفی برای واژه سیاه قلم وجود ندارد.

 

مداد، ذغال، مداد کنته، آب مرکب، قلم فلزی و …، همه از وسایل طراحی محسوب می گردند و هنری که حاصل استفاده از آنهاست، “هنر طراحی” نام دارد.

 

تمام وسایل و متریالهایی که در آنها، تُنهای تاریک روشن با کم و زیاد شدن قشر و ضخامت اثر ابزار برروی زمینه بدست میاید و سفیدی و یا رنگ زمینه در تُنهای مورد استفاده نقش ایفا کند، طراحی نام گذاری می گردد.

 

طراحی سیاه قلم وسایل مورد نیاز:

 ۱) مقوای اشتنباخ

۲) مداد کنته (از جنس خوب مثلا فابرکاستل)

۳) محو کن

۴) پودر کف در یا

۵) طرح مناسب برای کشیدن می شه گفت اصلی ترین وسایل سیاه قلم اینها هستن خورده ریز هم داره مثل: تخته شاسی، کاتر، پاکن و ..

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

ذغال مِل شیوه ای از طراحی با ترکیب مِل و ذغال و با استفاده از قلم مو و بروی بوم بوده است

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

نقاشی سیاه قلم از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و مخصوصا طراحی چهره است

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

طرح های نقاشی سیاه قلم, سبک های معروف نقاشی سیاه قلم

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

تعداد بازدید از این مطلب: 312
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 46 صفحه بعد

به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود