طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 9
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 154
بازدید ماه : 2352
بازدید سال : 14044
بازدید کلی : 199502

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 154
بازدید ماه : 2352
بازدید کل : 199502
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : یک شنبه 23 ارديبهشت 1397
نظرات

مکاتب عکاسی

cubism-photography-doorbin.info
 

اثری را که فقط با مهارت، کوشش و تکنیک ساخته شده است نمی توان هنر دانست، مگر آنکه جهشی از تخیل در آفرینش آن به کار رفته باشد.

میکل آنژ درباره روش کار خود میگوید: آزاد ساختن هیکل آدمی از مرمری که آن را در خود زندانی کرده است.

اصالت همان چیزیست که هنر را از صنعت متمایز میسازد. اصالت همیشه نسبی ست و اثر هنری کاملا اصیل وجود ندارد. در حقیقت به هیچ هنرمندی نمی توان روش آفرینش اثر را آموخت، میتوان به وی تعلیم داد که چگونه در میان هیجانات و تجربیات آفریدن اثر، راه خود را پیدا کند.

در عصر امروز که همه ارزش ها مورد تردید قرار گرفته اند، هنرجو با نوع تازه ای از پیوستگی مواجه است، یعنی جریانی مداوم از نهضت ها و ضد نهضت ها. این گرایش که در انگلیسی به پسوند (ایسم) ختم می شود، مرزهای ملی و نژادی و تاریخی را در نوردیده اند. بنابراین، «سبک ها بیشتر بر اساس نهضت ها خواهد بود تا کشورها» .

در این مقاله به بررسی سبک ها و شیوه های عکاسی میپردازیم.

 

کوبیسم (Cubism)

cubism-photography-doorbin.info

 

کوبیسم با همزمان کردن نقاط دید مختلف، قیافه اشیا را به هم میزند و به جای آن شکل تجریدی (آبستره) را ارائه می کند.

بدین معنا که عکاس کوبیست اشیا را همزمان از زوایای مختلف میبیند، اما تمامی تصویری را که دیده است به ما نشان نمی دهد، بلکه فقط عناصر و اجزایی از آنها را انتخاب و روی سطح دو بعدی تصویر می نمایاند. از این روست که یک اثر کوبیستی، مغشوش، درهم و غیر طبیعی جلوه می کند.

عکاس کوبیست در بند یک نقطه دید واحد (مانند عکاسی رئال) نیست و می تواند هر شیئی را نه به عنوان یک قیافه ثابت بلکه به صورت مجموعه ای از خطوط، سطوح و رنگ ها ببیند و با ترکیب این ابعاد عکسی کوبیستی ارائه کند.

 

سمبولیسم (Symbolism)

symbolism-photography-doorbin.info

 

عکاس سمبولیست قواعد و ساختار طبیعی درون کادری را به هم می ریزد تا معنایی را با استفاده از نماد به مخاطب القا کند.

مثل نشان دادن ساعت در گوشه ای از یک کادر در معنای گذر عمر و زمان، یا به کارگیری نمادهای شناخته شده ای مانند صلیب، برگ زیتون و یا حتی استفاده از بناهای خاص معماری شناخته شده برای بیان یک مکان خاص. (میدان آزادی به عنوان نماد شهر تهران یا برج ایفل نماد پاریس).

 

رئالیسم (Realism)

realism-photography-doorbin.info

 

رئالیسم یا واقع گرایی، شیوه ای است که در آن عکاس باید در نمایش طبیعت (بدون انسان و با انسان)، از هرگونه دخل و تصرف احساسی خودداری کند. به بیان ساده تر، عکاسی واقعیت.. بنیان این سبک در دهه ۴۰ قرن هجدهم توسط امیل زولا فرانسوی گذاشته شد.

 

ناچورالیسم (Naturalism)

naturalism-photography-doorbin.info

 

طبیعت گرایی که زمزمه های آن در نیمه دوم قرن نوزدهم به گوش می رسید، اصطلاحیست که در آن، طبیعت بدان گونه که به نظر می آید، بتصویر کشیده میشود. اگر هنر کلاسیک یونان را جلوه کامل طبیعت گرایی میشناسند و هنر رنسانس ایتالیایی را تجدید حیات آن می دانند، به این علت است که آنها مانند یک آینه، زیبایی طبیعی را بازتاب داده اند.

بنا به نظر طبیعت گرایان، وراثت و محیط، تعیین کننده اصلی تقدیر انسان هستند. فرق این مکتب با رئالیسم در این است که در آثار رئالیستی انسان همیشه از محیط پیرامونش مهمتر بود، اما درناچورالیسم اهمیت انسان از اهمیت اشیا بیشتر نیست.

 

امپرسیونیسم (Impressionism)

impressionism-photography-doorbin.info

 

این سبک معتقد به نوعی اصول زیبایی شناسی تصویری در هنر عکاسی ست. به طورکلی، امپرسیونیست ها اعتقاد داشتند که ریتم فیلم و عکس دارای قدرتیست که میتواند رؤیا پردازانه باشد. در دوران رواج این سبک در عکاسی، مشخصات ظاهری خاصی بروز کرد، از جمله ریتم تصویری نرم و نگرش ایجازی به اشیا. هدف اصلی در این سبک، رسیدن به افکار و احساسات نادیدنی بود.

 

اکسپرسیونیسم (Expressionism)

Expressionism-phptpgraphy-doorbin.info

 

این سبک در بر اساس مبالغه در تصویر برای ابراز عواطف درونی هنرمند است و در تقابل با امپرسیونیسم و رئالیسم شکل گرفت. تاثیر اکسپرسیونیسم در عکاسی باعث بوجود آمدن جنبشی بنام تصویرگری شد. تصویر گرایان، عکاسی را هنر قلمداد میکردند و میکوشیدند مرتبه اش را به پای نقاشی برسانند. تصویرگری اواخر قرن هجده شکل گرفت و در دهه بیستم قرن نوزده رو به افول نهاد. نوع امروزی تصویرگری از دهه هفتاد قرن نوزدهم شکل گرفت و شاخه ای از صنعت عکاسی امروز است.

 

رمانتیسیسم (Romanticism)

romantic-photography-doorbin.info

 

این سبک، با ویژگیهای ذکر شده در ادبیات و نقاشی نمود پیدا کرد، البته هیچگاه مانند ادبیات یا موسیقی یا مانند امپرسیونیسم، به صورت سبک جداگانه شناخته نشد. نمود این سبک در عکاسی، ثبت لحظات عاشقانه و احساسی با نورپردازی های طبیعی و ملایم است، بطوریکه حس عشق را به مخاطب القاء کند. حتی ثبت لحظات عاطفی برگرفته از طبیعت (عکس هایی از غروب خورشید و ماه، امواج دریا و…) جزو عکسهای رمانتیک طبقه بندی میشوند.



تعداد بازدید از این مطلب: 729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود