طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 41
باردید دیروز : 47
بازدید هفته : 155
بازدید ماه : 41
بازدید سال : 58127
بازدید کلی : 243585

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 47
بازدید هفته : 155
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 243585
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات
 نحوه ی استفاده از چسب میسکیت ( ماسک مایع )
ماسک مایع

نحوه ی استفاده از چسب میسکیت ( ماسک مایع )

 

برای استفاده از چسب میسکیت ( ماسک مایع ) جهت حفظ قسمت های سفید کاغذ ، مراحل زیر را دنبال کنید :

  1. یک قلم موی گرد مصنوعی و ارزان قیمت را درون ظرف محتوی صابون مایع فرو برید و یا آن را بر روی یک قالب صابون بچرخانید تا تمامی موهای قلم مو به صابون آغشته شود .

این کار به پاک شدن ماسک از روی قلم مو کمک می کند . اگر قلم موی شما شروع به سفت شدن کرد ، آن را درون آب بشویید و دوباره به صابون آغشته کنید .

  1. قلم موی آغشته به صابون را ( بدون آن که صابون را با آب بشویید ) درون ظرف چسب فرو برید .

موها را با چسب بپوشانید اما سعی کنید قسمت فلزی انتهای مو را چسبی نکنید چرا که کار تمیز کردن قلم مو را سخت تر می کند .

  1. چسب را به کاغذ بمالید .

لایه ی مناسبی از چسب را برای محافظت از کاغذ استفاده کنید . اگر لایه بسیار نازک باشد ، در مقابل رنگی که بر روی آن کشیده می شود مقاومت نخواهد کرد .

  1. اجازه دهید تا چسب قبل از رنگ آمیزی بر روی آن کاملاً خشک شود .

به آرامی چسب را لمس کنید تا متوجه خشک شدن آن شوید . اگر چسب به انگشتتان نمالید ، احتمالاً خشک شده است . اگر چه این ماسک به دلیل کیفیت لاستیکی مانندش کمابیش چسبناک باقی خواهد ماند .

صبور باشید ! گاهی یک شب مدت زمان مناسبی برای کسب اطمینان از خشک بودن چسب می باشد ، به خصوص اگر لایه ی ضخیمی از آن را استفاده کرده باشید .

در برابر وسوسه ی استفاده از سشوار برای سریع کردن زمان خشک شدن ماسک مایع مقاومت کنید . گرما می تواند موجب پختن ماسک و در نتیجه دائمی شدن آن شود .

  1. پس از اتمام کار ، قلم مو را در آب تمیز کنید و به صورت خوابیده بگذارید تا خشک شود .
  2. روی چسب و اطراف آن را رنگ بزنید .
  3. بگذارید تا رنگ کاملاً خشک شود .
  4. با انگشت بر روی چسب میسکیت خشک شده بمالید تا آن را از کاغذ جدا کنید .

پاک شدن کامل چسب را می توانید با کف دستتان حس کنید .

ماسک مایع را در طی مدت زمان شش ماه پاک کنید در غیر این صورت ممکن است برای همیشه باقی بماند .

تعداد بازدید از این مطلب: 3921
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات

 

انواع قلم موهای هنری

 
  • قلم موی گرد : قلم موی گرد قدیمی ترین شکل قلم موست و همان چیزی است که بیشتر مردم وقتی راجع به ‘ قلم موی نقاشی ‘ فکر می کنند ٬ در ذهنشان متصور می شود . یک قلم موی گرد قابل قبول ( با موهای مرتب و نوک تیز ) ٬ در کشیدن اشکال تیز و دوست داشتنی به کار می آید و شما را قادر می سازد تا به وسیله ی آن جزئیات و خطوط باریک را بکشید .
  • قلم موی تخت : یک قلم موی تخت ٬ همان طور که از نامش بر می آید ٬ نسبتاً عریض اما نه چندان ضخیم است و این به دلیل ترتیب آراستگی موهای زبر قلم مو در نوک آن است . درازی این موهای زبر می توانند متفاوت باشند . بدین صورت که برخی قلم موهای تخت موهای دراز و برخی دیگر موهای بسیار کوچکی دارند . موقع خرید قلم موی تخت به دنبال انواعی باشید که موهای آن حالت فنری داشته باشند یا زمانی که موهای آن را به آرامی خم می کنید ٬ به سرعت به جای اولیه ی خود بازگردند .

با ضربه های قلم موی تخت نه تنها می توان اشکال و خطوط پهن را کشید بلکه اگر شما قلم مو را به سمت باریک آن بچرخانید ٬ ضربه های قلم موی باریکی ایجاد خواهد کرد . قلم موی تخت کوچک برای نشان گذاری های کوچک و دقیق با قلم مو ایده آل می باشد .

ظرفیت نگهداری رنگ در قلم موهای تخت توسط نوع موهای قلم مو و اندازه ی آن تعیین می شود . یک قلم موی تخت مصنوعی با موهای کوتاه ٬ میزان رنگ کمتری را نسبت به یک قلم موی طبیعی با موهای بلندتر در خود نگاه می دارد .

  • قلم موی bright : موهای کوتاه این قلم مو آن را برای خراشیدن و برداشتن رنگ بسیار مناسب می کند .
  • قلم موی filbert : استفاده از کناره های این قلم مو ٬ به شما خطوط باریک و استفاده از جهت تخت آن ٬ به شما خطوط پهن خواهد داد . و با تغییر فشار وارده به قلم مو بر روی بوم در حین نقاشی و یا زدن ضربات سریع با چرخش مچ دستتان ٬ می توانید نشانه ها و اشکالی که به تدریج باریک می شوند را ایجاد کنید .

این قلم مو به دلیل داشتن گوشه های گرد ٬ برای کشیدن ابر و درخت مناسب است .

  • قلم موی بادبزنی ( چتری ) : بیشتر هنرمندان از این قلم مو تنها برای مخلوط کردن رنگ استفاده می کنند اما آن ها برای کشیدن شاخ و برگ درختان ٬ بوته ها ٬ چمن ها و ایجاد هایلایت در موها کاربرد بسیار دارند .
  • قلم موی سرکج ( angle ) : این قلم مو برای ایجاد ضربات پهن قلم مو مناسب است ٬ یا این که شما می توانید تنها از نوک آن برای قسمت های کوچک استفاده کنید .

موهای طبیعی آن برای مخلوط کردن رنگ ٬ هموار کردن و پوشاندن سطح قابل استفاده می باشد و موهای مصنوعی آن برای ایجاد بافت ٬ کشیدن ابرها و برگهای روی درختان بهتر است .

  • قلم موی mop ( محو کن ) : این قلم موی نرم قابلیت نگهداری میزان بالایی از رنگابه را در خود دارد . از این قلم مو برای محوسازی یک آسمان بزرگ در پس زمینه ٬ ایجاد و پنهان ساختن ابرها و یا به وجود آوردن درختها استفاده می شود .

فقط حواستان باشد که پس از پایان یافتن کارتان با این قلم مو ٬ آن را به طور کامل تمیز کنید ؛ این کاری نیست که برای قلم مویی با این حجم مو بخواهید به سرعت از سرتان باز کنید !

  • قلم موی لاینر ( rigger ) : لاینر یک قلم موی باریک با موی سفت بسیار دراز است . قلم موی لاینر برای کشیدن خطوط باریک بسیار عالی می باشد و با عرض یکنواختی که ایجاد می کند آن را یک قلم موی ایده آل برای کشیدن شاخه های درخت ٬ دکل قایق و یا موهای گربه می سازد . این قلم مو هم چنین برای امضاء کردن روی نقاشی نیز مناسب می باشد .
تعداد بازدید از این مطلب: 331
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات

 

 سایز قلم مو چگونه نشان داده می شود

قلم موها از یک سیستم شماره گذاری پیروی می کنند که در آن هر چه شماره بیشتر باشد ٬ قلم مو بزرگتر است . قلم موهای کوچک شماره ی صفر ( ۰ ) هستند اما آن ها می توانند از این هم کوچکتر باشند و صفرهای بیشتری داشته باشند ؛ هر چه صفرها بیشتر ٬ قلم مو کوچکتر . معمولأ کوچکترین سایز ٬ سه صفر ( ۰۰۰ ) است . بنابراین قلم موها از شماره ی ۰۰۰ شروع و به سمت شماره های بیشتر ۰۰ ٬ ۰ ٬ ۱ ٬ ۲ و بالاتر می رود . سایز قلم مو بر روی دسته ی قلم مو نشان داده می شود .

عرض قلم موهای تخت گاهأ به جای عدد با اینچ محاسبه می شوند .

متاسفانه هماهنگی بسیار کمی میان قلم موهای کارخانجات مختلف در حال حاضر وجود دارد ٬ بنابراین ممکن است شماره ی ۱۰ از یک برند از نظر سایز با شماره ۱۰ دیگری از برندی دیگر متفاوت باشد . پس شماره ها را تنها به عنوان مبنای مقایسه به کار ببرید .

کاغذ آبرنگ : چیزهایی که باید بدانید

 

کاغذهای آبرنگ با توجه به بافتشان به سه بخش تقسیم بندی می شوند : گرم فشرده ( Hot Press ) ٬ سرد فشرده ( Cold Press ) ٬ زبر ( Rough )

  • گرم فشرده : این نوع کاغذ آبرنگ دارای بافت نرم ٬ بدون تقریباً هیچ گونه برجستگی می باشد . بافت نرم این کاغذ برای کشیدن جزئیات ظریف و برای شستشوی یکنواخت رنگ ایده آل است . جاری شدن رنگ در اطراف بافت نرم این کاغذ ٬ اغلب افراد تازه کار را دچار مشکل می سازد .
  • سرد فشرده : این نوع کاغذ از نظر بافت میانه ی کاغذ گرم فشرده و زبر است و تا حدود اندکی بافت دارد . کاغذ سرد فشرده از پرکاربردترین انواع کاغذ است چرا که به کاربر در عین دادن بافت به نقاشی ٬ اجازه ی کشیدن مقدار قابل توجهی جزئیات را می دهد .
  • زبر : همان گونه که از نامش انتظار می رود ٬ کاغذی با بافت زیاد و برجستگی فراوان می باشد . بر روی کاغذ زبر رنگ ها از رنگابه ترین آن ها تمایل دارند در میان حفره های بافت کاغذ جمع شوند و پس از خشک شدن رنگ ٬ به شما بافتی داندان می دهد . کاغذ زبر به طور کل به عنوان یک کاغذ مورد قبول برای خلق جزئیات ٬ قابل توجه نمی باشد اما برای استفاده در یک شیوه ی نقاشی سریع و گویا بسیار فوق العاده است .

برای بار دیگر بسیار پر اهمیت می دانم که یادآوری کنم که بافت کاغذها از کارخانه ای تا کارخانه ی دیگر با هم اختلاف دارند .

 ضخامت یک ورق کاغذ آبرنگ با وزن آن نشان داده می شود که به وسیله ی گرم بر متر مربع ( gsm ) و یا به وسیله ی پوند ( lb ) محاسبه می شود . وزن استاندارد کاغذهای ماشین ساز ( کارخانه ای ) ٬ ۱۹۰ گرم ( ۹۰ پوند ) ٬ ۳۰۰ گرم ( ۱۴۰ پوند ) ٬ ۳۵۶ گرم ( ۲۶۰ پوند ) و ۶۳۸ گرم ( ۳۰۰ پوند ) می باشد . معمولاً پیشنهاد می شود کاغذهای کمتر از ۳۵۶ گرم قبل از استفاده برای جلوگیری از تاب برداشتن و چین خوردن کشیده شوند .

چگونه کاغذ آبرنگ را بکشیم ( شاسی کشی کاغذ یا مقوای آبرنگ )

 

به طور کلی توصیه می شود کاغذهای آبرنگ با وزن کمتر از ۳۶۵ گرم ٬ قبل از استفاده کشیده شوند . در غیر این صورت تاب برخواهند داشت . مراحل کار آسان است .

۱. چهار باریکه از نوار چسب قهوه ای برای هر یک از طرفین کاغذ آبرنگ ببرید . اندازه ی باریکه های نوار را نسبتأ بلندتر از کناره ها بگیرید . آن ها را برای لحظه ای کنار بگذارید .

۲. کاغذ را برای چند دقیقه درون آب سرد فرو برید . با این کار به الیاف پارچه اجازه می دهیم گسترش پیدا کنند .

۳. ورق کاغذ را از آب بیرون آورید . برای گرفتن آب اضافی ٬ آن را به آرامی تکان دهید و بر روی تخته ی طراحی که می بایستی مسطح باشد ٬ قرار دهید .

۴. با یک تکه اسفنج ( ترجیحأ ) یا انگشتانتان ( اما قبل از آن برای از بین بردن هر نوع چربی ٬ آن ها را بشویید ) کاغذ را صاف کنید . اگر ورق کاغذ آبرنگ در این مرحله صاف نشود ٬ به طور یکنواخت خشک نخواهد شد .

۵. باریکه های نوار چسب را مرطوب کنید و از یک سمت محکم بچسبانید به طوری که یک سوم آن بر روی کاغذ و دو سوم آن بر روی تخته باشد . این کار باعث بازداشتن کاغذ از لغزیدن بر روی تخته پس از خشک شدن می شود .

۶. به همین ترتیب لبه های دیگر کاغذ را هم بچسبانید .

۷. آن را برای چندین ساعت ٬ به دور از حرارت مستقیم ٬ بگذارید تا خشک شود . همان طور که آب بخار می شود ٬ الیاف کاغذ منقبض شده و کاغذ صاف می شود .

۸. تخته را به همان حالت تخت نگهدارید تا کاغذ کاملأ خشک شود ٬ در غیر این صورت آب در یک گوشه جمع شده و موجب ناصافی کاغذ می شود .

نکته :

۱. از آب گرم برای خیساندن کاغذ استفاده نکنید زیرا باعث از بین بردن آهار کاغذ می شود و به همین دلیل برای مدت زمان طولانی نیز کاغذ را در آب نگه ندارید . آهار به کاغذ افزوده می شود تا قدرت جذب آن را کاهش دهد .

۲. از رنگ های مختلف اسفنج برای صاف کردن کاغذ و خیس کردن نوار چسب استفاده کنید بدین ترتیب هرگز با این خطر که کاغذتان چسبی شود ٬ روبرو نخواهید شد .

۳. اگر با نوار چسب قهوه ای راهی از پیش نبردید ٬ یک روش جایگزین آن است که کاغذ را به جای چسب با گیره کاغذ به تخته وصل کنید .

۴. شما ممکن است بتوانید تعدادی از نوارها را جدا کنید ٬ اما مراقب باشید کاغذ را پاره نکنید . ترجیحأ لبه ها را ببرید یا آن ها را در زیر قاب عکس پنهان کنید .

چگونه کاغذ آبرنگ را انتخاب کنیم ؟

 

کاغذهای آبرنگ اغلب سفید رنگ هستند . رنگ سفید موجب انعکاس بیشتر نور با وجود رنگ های شفاف می شود . اما طیف گسترده ای از کاغذهای رنگی با تن گرم و سرد نیز در دسترس می باشند .

اگر نمی خواهید که کاغذ نقاشیتان بر اثر گذشت زمان زرد شود ( مانند کاغذهای روزنامه ) ٬ از کاغذهای بدون اسید استفاده کنید .

ترجیحاً از کاغذهای سرد فشرده ۱۰۰ درصد نخ از هر نوع برندی که باشد استفاده کنید .

کاغذهای آبرنگ در انواع دست ساز و کارخانه ای تحت عناوین مختلف در بازار موجود می باشند که از انواع کاغذ با کیفیت بهتر و قیمت بالاتر مانند دست ساز آرچ و یا خروس نشان تا انواع دیگر همچون دست ساز اشتنباخ ٬ مونتوال ٬ فابریانو ٬ چکشی و … می باشد .

شما می توانید کاغذهای آبرنگ از پیش کشیده شده را به صورت بلوک خریداری کنید . برای استفاده از کاغذهای زیرین ٬ می توانید پس از اتمام نقاشیتان توسط یک کاردک ورق رویی را از باقی دفترچه جدا کنید .

اسفنج طبیعی

 استفاده از اسفنج کمک زیادی به شما برای کنترل آب در حین نقاشی می کند . روش کار بدین صورت می باشد :

اسفنجتان را مرطوب کنید ٬ آن را بفشرید تا آب اضافه اش گرفته شود و سپس کنار ظرف آبتان قرار دهید . قلم مویتان را خیس کنید و بعد آن را بر روی اسفنج بکشید تا از هر گونه آب اضافی و بیش از اندازه بر روی قلم مو خلاص شوید . این کار از ایجاد آب فراوان بر روی نقاشیتان جلوگیری می کند .

وقتی کارتان با نقاشی تمام شد ٬ اسفنج را درون پالت سرپوشیده قراردهید تا رنگ ها را برای روز بعد مرطوب نگاه دارد .

 

کاربردهای اسفنج

 

شما احتمالاً تا به امروز کارکرد اسفنج را برای کنترل آب در نقاشی ( گرفتن آب اضافی قلم مو یا نمدار کردن کاغذ نقاشی ) ٬ تجربه کرده اید . اما علاوه بر این کارکرد اولیه ٬ استفاده های دیگری هم از انواع مختلف آن می شود .

شما می توانید از انواع اسفنج های طبیعی برای نقاشی کردن یا برداشتن رنگ از روی کاغذ استفاده کنید .

هم چنین می توانید توسط آن ها افکت های جالبی را در نقاشی خلق کنید .

اسفنج های سلولزی برای جذب مایعات ٬ تمیز کردن پالت ٬ چلاندن آب بر روی رنگ های خشک شده و ایجاد بافت اسفنجی مانند مهر زدن مناسب هستند .

اسفنج طبیعی ( اسفنج دریا ) دارای حفره هایی در اندازه های متنوع می باشد و به همین دلیل سریعترین راه برای به وجود آوردن شاخ و برگ درختان است .

شما هم چنین می توانید از این اسفنج برای لایه دار کردن رنگ ها استفاده کنید . از یک رنگ استفاده کنید و اجازه دهید خشک شود ٬ سپس لایه بعدی را روی بالایی به کار برید . آنقدر به این کار ادامه دهید تا از نتیجه احساس رضایت کنید .

 

تعداد بازدید از این مطلب: 600
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات

 

لوازم آبرنگ

 

فهرست لوازمی که برای شروع نقاشی با آبرنگ به آن نیاز دارید .

وقتی برای بار اول تصمیم می گیرید تا قلمو را بردارید و شروع به نقاشی با آبرنگ کنید ، انتخاب لوازم نقاشی قابل دسترسی می تواند سخت و گیج کننده باشد . بنابراین ما در این جا فهرستی از ابزار و  لوازم آبرنگ  که برای شروع نقاشی به آن ها نیاز دارید ، آورده ایم .

رنگ آبرنگ

اجازه ندهید تعداد رنگ های موجود شما را وسوسه کنند . با تعدادی رنگ ضروری شروع کنید و سعی کنید ظاهر و ترکیبشان را بشناسید . برای شروع دو تیو‍‍پ از هر یک از رنگهای اصلی ( قرمز ٬ آبی و زرد ) بخرید :

  • قرمز کادمیوم
  • آلیزارین کریمسون
  • آبی اولترامارین
  • آبی تالو
  • زرد لیمویی
  • زرد کامبوج

( خریدن تعدادی از رنگها مانند سی ینای سوخته و آمبر سوخته شما را از گذاشتن زمان برای ترکیب کردنشان فارغ می کند . )

یا یک ست از آبرنگهای بلوکی و یا قرصی بگیرید که برای به همراه داشتن در سفر هم بسیار مناسب هستند .

شما به رنگ سیاه برای سایه ها احتیاجی ندارید چرا که ترکیب رنگهای دیگر به شما رنگ تیره خواهد داد و نه هم چنین به رنگ سفید زیرا از کاغذ به عنوان رنگ سفید استفاده می شود .

انواع مارک های آبرنگ

قلم موی آبرنگ

قلم موهای آبرنگ

قلم موها هستند که رنگ را به کار می گیرند ٬ بنابراین آن ها یکی از مهمترین اجزاء جعبه رنگ شما هستند . قلم موهای با کیفیت آبرنگ گران هستند ٬ اما اگر شما به دنبال آن ها هستید سال ها برایتان باقی خواهند ماند . در واقع شما برای چگونگی موهای قلم مو در نگه داشتن رنگ و بازگشت آن به حالت اولیه اش هزینه می کنید . رجوع کنید به مطلب قلم موهای طبیعی و مصنوعی

  • قلم موی گرد : یک قلم موی بزرگ و متوسط گرد به شماره های ۶ و ۱۰ بگیرید . شما می توانید تمام دوران نقاشیتان را تنها با استفاده از قلم موی گرد ۱۰ بگذرانید اما بقیه ها هم آنقدر جالب هستند که شما می خواهید مجموعه ای از آن ها داشته باشید .
  • قلم موی تخت : یک قلم موی تخت بزرگ می تواند یک پس زمینه ی وسیع زیبا را به وجود بیاورد . هم چنین یک قلموی تخت کوچک ٬ با موی زبر ٬ برای تصحیح ایرادات مناسب است . به خاطر داشته باشید ٬ برخی از قلم موهای تخت با شماره سایزبندی می شوند و برخی دیگر با مقیاس عرض محاسبه می شوند .
  • قلم موی لاینر : یک قلم موی کوچک به شماره ی ۰۰۰ بگیرید . قلم موی لاینر در اصل همانند قلم موی گرد اما با موهای درازتر است . به این قلم مو ٬ ریگر هم گفته می شود .

کاغذ آبرنگ

نوع کاغذی که انتخاب می کنید ٬ افکت ها یا اثرات متفاوتی را با رنگ به شما می دهد . ممکن است شما یک کاغذ نرم برای جزئیات فراوان بخواهید یا یک سطح بافت دار برای خلق کردن انعکاسی درخشان بر روی آب . کاغذ یا مقوای آبرنگ در سه بافت مختلف وجود دارد : گرم فشرده ( نرم یا بدون بافت ) ٬ سرد فشرده ( نیمه نرم یا بافت دار ) و زبر . هر سه مدل را امتحان کنید تا ببینید کدام یک را ترجیح می دهید .

شما هم چنین می توانید بلوک های های مخصوص آبرنگ را بخرید . این بلوک ها شامل تعدادی کاغذ آبرنگ هستند که در چهار طرف با کاغذ چسبانده شده اند . شما بر روی کاغذ رویی نقاشی می کنید و پس از تمام شدن کار آن را با یک وسیله ی کند ( یک چاقوی پلاستیکی یا یک کارت اعتباری عالی هستند ) جدا می کنید تا کاغذ تمیز بعدی نمایان شود . دیگر نیازی به کشیدن این کاغذها ندارید چرا که از اطراف چسبانده شده اند و همین به شما کمک می کند تا از تاب برداشتن کاغذ در طول نقاشی جلوگیری شود .

تخته شاسی ( تخته سه لا )

شما نیاز به یک تخته یا صفحه ی سفت و محکم دارید تا در پشت کاغذی که بر روی آن نقاشی می کشید بگذارید . یکی را انتخاب کنید که از آن چه فکر می کنید به آن نیاز دارید ٬ بزرگتر باشد چه بسیار آزاردهنده خواهد بود که ناگهان متوجه شوید که بسیار کوچک است . پیشنهاد ما سایزA3 است .

نوار چسب قهوه ای

نوار چسب قهوه ای

برای جلوگیری از چین خوردن کاغذ آبرنگ در حین نقاشی از مقداری چسب قهوه ای ( آب چسب ) استفاده کنید و آن را روی تخته بکشید .

پالت آبرنگ

watercolor supplies_spaletteساده ترین پالت آبرنگ صفحه های یک بار مصرف است اما اگر می خواهید یکی را بخرید می توانید از میان انواع مدل ها انتخاب کنید . شکل های مربعی و دایره ای از شناخته ترین ها هستند . بیشتر پالت ها یک قسمت برای ترکیب رنگ ها و تعدادی خانه در پیرامون آن برای نگه داشتن رنگ ها دارد . تعداد خانه ها متفاوت هستند ٬ بنابراین تصمیم بگیرید که آیا خانه های بیشتر می خواهید که رنگهای متفاوت بیشتری را در خود جای دهند یا تعداد خانه های کمتراما بزرگتری که مقداررنگ بیشتری را در خود نگاه دارند و قلم موهای بزرگتری را در خود جای دهند .

ظرف آب

شما به یک ظرف آب هم برای شستشوی قلمو و هم برای رقیق کردن رنگ آبرنگ احتیاج دارید . شیشه ی خالی مربا این کار را انجام می دهد هر چند من خودم ظرف های پلاستیکی را ترجیح می دهم چون اگر به طور تصادفی آن ها را بیندازم ٬ نخواهند شکست . شما می توانید هر مدل ظرفی را بخرید که شامل انواعی هم می شود که دارای سوراخهایی درامتداد لبه ها برای نگهداری قلم موهای در حال خشک شدن است .

اسفنج

اسفنج طبیعیمنظور استفاده ازاسفنج های گوناگون برای ایجاد افکت در نقاشی است اما به صورت ابتدایی و اولیه ٬ اسفنج سلولزی در هر سایز و رنگ ٬ یکی از ضروریات برای کمک کردن به کنترل آب در هنگام نقاشی است .

گیره کاغذ

استفاده از گیره ی کاغذ ٬ آسان ترین راه برای ثابت نگه داشتن کاغذ بر روی تخته یا وصل کردن عکس مرجعی که می خواهید از روی آن نقاشی بکشید ٬ می باشد .

دستمال کاغذی یا دستمال حوله ای

دستمال مانند جوهر خشک کن برای زمانی که مقدار زیادی آب روی نقاشی دارید ٬ قابل استفاده است . دستمال حوله ای یا پارچه ای هم همان کار را به خوبی انجام می دهند . شما می توانید مقدار آبی که روی قلمویتان است را کنترل کنید یا برای برداشتن آب اضافه به آرامی بر روی چاله آبی که روی نقاشیتان ایجاد شده است ٬ بکشید .

بطری اسپری

شما به یکی از انواع بطری های اسپری دم دست نیاز دارید . با این وجود می توانید هر زمان که نیاز دارید ٬ رنگهایی که روی پالت خشک شده اند و همین طور کاغذ را مرطوب نمایید .

مداد طراحی و پاک کن

داشتن یک مداد طراحی برای مشخص کردن جزئیات و یا کشیدن خطوط راهنما سودمند می باشد . یک مداد HB یا B2 نیاز شما را به این کار برآورده می کند .

تعداد بازدید از این مطلب: 405
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات

نقاشی با مداد آبرنگی از لورن لوتس

 

از ۱ ژانویه ۲۰۱۳ ٬ لورن لوتس ٬ روزانه نقاشی هایی با اندازه های کوچک خلق کرده است .

تمامی این نقاشی ها که اندازه شان بزرگتر از یک سکه نیست ٬ در پروژه ای تحت عنوان « ۳۶۵ کارت پستال برای مورچه ها » تنظیم شده اند .

 

تعداد بازدید از این مطلب: 762
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات

 

چگونه از مداد آبرنگی استفاده کنیم ؟

 

مداد آبرنگی ٬ مداد رنگی قابل حل در آب است که در تکنیک های آبرنگ به کار می رود . آن را می توان روی زمینه خشک  که بعدا به کمک قلم مو خیس می شود و یا بطور مستقیم روی زمینه ی خیس به کار برد . برخی حتی از قلم موی خیس برای برداشتن رنگدانه ها از روی مداد استفاده می کنند .

مراحل اجرای کار :

۱. در ابتدا باید بدانید که انواع مختلف مداد آبرنگی وجود دارد که با توجه به نیازتان می توانید انتخاب کنید . در واقع آن ها می توانند کمتر یا بیشتر چرب یا خشک باشند و می توانند آبرنگی تر باشند ؛ به این معنا که با افزودن آب به رنگدانه های خشک مداد ٬ به آبرنگ تغییر حالت دهد .

۲. به این موضوع توجه کنید که کاغذ باید حتما ضخیم باشد تا تحت تاثیر آبی که به همراه مداد به کار می رود ٬ تاب بر ندارد . ایده آل مطئنا ٬ استفاده از کاغذ مخصوص آبرنگ با وزن دست کم ۲۰۰ گرم بر متر مربع می باشد .

۳. یکی از تکنیک هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ٬ کشیدن رنگ بر روی کاغذ ٬ همچون مداد رنگی معمولی در شروع کار است . شما می توانید رنگ ها را با هم ترکیب کنید یا یکی را پس از دیگری بکشید تا به محض افزودن آب ( آبرنگی شدن ) با یکدیگر ترکیب شوند .

۴. سپس قلم مو را در آب خیس کرده و بر روی خطوط رنگی بکشید . رنگدانه ها رها شده و ترکیب رنگی تازه ای با شدت رنگی تازه عرضه می کنند . با اندازه ی آب ( بیشتر یا کمتر ) و کنتراست های مداد و آبرنگ ٬ بازی کنید .

منابع : trucetdeco.com/commentfaiton.com

تعداد بازدید از این مطلب: 357
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : دو شنبه 23 مهر 1397
نظرات

شما می توانید از تکنیک های متفاوتی برای خلق بافت های پیش بینی نشده در نقاشی آبرنگ استفاده کنید .

wet in wet

خیس در خیس . تکنیک خیس در خیس فرآیند به کارگیری رنگ بر روی کاغذ خیس می باشد و یکی از تکنیک های عالی برای خلق پس زمینه های محو با جزئیات اندک است .

 

 

 

 

چگونگی اجرای تکنیک خیس در خیس

 

این تکنیک خیس درخیس می تواند یک باغ گل ، آسمان و یا یک پس زمینه ی خیالی و جالب باشد . شما چه می خواهید ؟

  1. کاغذ آبرنگ را به ابعاد مورد نظرتان برش بزنید .
  2. هر اندازه رنگ که می خواهید استفاده کنید را انتخاب و آماده کنید . با آماده نگه داشتن رنگ هایتان ، زمان ارزشمند را برای ترکیب کردن رنگ ها در حالی که کاغذتان نا بهنگام خشک می شود ، هدر نخواهید داد.
  3. کاغذتان را با آب تمیز مرطوب کنید . از یک اسفنج یا قلم موی بزرگ برای به کارگیری آب استفاده کنید ؛ باید سرعت عمل داشته باشید تا قبل از خشک شدن کاغذ طرح تان را اجرا کنید . می توانید پشت کاغذ را نیز مرطوب کنید . بدین ترتیب کاغذتان صاف مانده و تا مدتی رطوبت را در خود نگاه می دارد . این کار زمان کافی برای بازی با رنگ ها را تا قبل از خشک شدن کاغذ به شما می دهد . اگر قبل از خیس شدن کامل کاغذ خشک شد ، مجدداً این کار را تکرار کنید تا رطوبت قابل قبولی بر روی کاغذ باقی بماند .
  4. رنگ تان را بر روی کاغذ خیس منتقل کنید . بسته به طرح مورد نظرتان ( باغی پر از گل یا یک آسمان … ) می توانید از یک قلم موی گرد و یا تخت استفاده کنید و با ریختن رنگ بر روی کاغذ و یا با کشیدن خط ، رنگ را به کاغذ انتقال داده و بگذارید تا در خیسی کاغذ پخش شود .
  5. اجازه دهید رنگ ها با هم ترکیب شوند . قلم مویتان را در فاصله ی زمان برداشتن رنگ جدید بشویید . اگر رنگ تان از قلم مو چکه نکرد ، به نرمی با نوک قلم مو کاغذ را لمس کنید تا ببینید که آیا رنگ به کاغذ انتقال پیدا می کند . آب بیشتر احتمال ریختن بهتر رنگ را افزایش می دهد . هر چه کاغذ خشک تر شود ، رنگ کمتر پخش می شود .

تکنیک قلم موی خشکقلم موی خشک . این تکنیک کاملاً برعکس تکنیک خیس در خیس می باشد . در این جا یک قلم موی حاوی رنگ ( و آب حداقل ) بر روی یک کاغذ کاملاً خشک کشیده می شود . این روش را می توان برای نقاشی دیوارهای قدیمی و علف ها و هم چنین برای نمایش تموج نور بر روی آب مورد استفاده قرار داد . تکنیک قلم موی خشک بر روی کاغذهای بافت دار مانند کاغذ سرد فشرده ( cold-press ) و یا کاغذ زبر ( rough ) بهتر عمل می کند .

 

 

 

نقاشی با تکنیک قلم موی خشک

 

برای نقاشی با تکنیک قلم موی خشک ، از ضربات مناسب قلم مو استفاده می کنیم :

  1. قلم مو را اندکی مرطوب کنید . به کارگیری لفظ قلم موی خشک یک اصطلاح نسبی می باشد زیرا همان طور که مشخص است این نقاشی آبرنگ است و در آبرنگ همه چیز رطوبت دارد .
  2. قلم مو را به رنگ آغشته کنید رنگ مورد نظرتان را به قلم مو انتقال دهید ، سپس آب اضافه را با لمس آن توسط دستمال حوله ای یا پارچه ی کهنه و یا اسفنج ، جذب کنید .
  3. موهای قلم مو را به نرمی با کمک انگشتانتان از هم باز کنید .
  4. قلم مو را به طور مایل در دست بگیرید . این کار امکان تماس حد اکثری موهای قلم مو ( از قسمت آهنی بیخ موهای قلم مو تا نوک آن ) با کاغذ را به شما می دهد .
  5. قلم مو را به حالت جارو زدن روی کاغذ بکشید . قلم مو را به نرمی در جهت مورد نظرتان بکشید تا با ایجاد یک حرکت پهن و کم فشار ، ضربات قلم موی پیوسته ای را به دست آورید .

به خاطر داشته باشید ! بر خلاف رنگابه ی خیس ، رنگ های به کار رفته با قلم موی خشک با خشک شدن روشن نمی شوند .

 

برداشتن رنگ

برداشتن رنگ . اغلب رنگ های آبرنگ پس از خشک شدن قابل حل و برداشتن از روی کاغذ باقی می مانند . پاک کردن رنگ های اثر گذاری هم چون آبی تالو ، آلیزارین ، قرمز ویندزور ، زرد و آبی بسیار سخت می باشد و بهتر است که این روش را در مورد آن ها به کار نبست . شیوه ی کار بسیار آسان است ؛ اگر رنگ خشک بود قسمت مورد نظر را با قلم موی مرطوب خیس کرده و رنگ را با دستمال حوله ای یا کاغذی بر می دارید و اگر رنگ خیس بود کافی است از یک قلم موی خشک ( قلم موی تشنه ) و یک دستمال برای برداشتن رنگ استفاده کنید . برداشتن رنگ خیس بهترین روش کشیدن ابر در آسمان است .

 

salt-technique

نمک . پاشیدن کمی نمک بر روی رنگ مرطوب نقاط گل مانند زیبا و ظریفی را به وجود می آورد . هر یک از کریستال های نمک رنگ را از خود دور کرده و فضای روشن تری را در زیرشان به وجود می آورند . شما می توانید این بافت را برای خلق یک دشت گل ، برف و یا برگ روی درختان به کار گیرید . هم چنین می توانید از آن در فضای پس زمینه یا پیشین نقاشی که در آن چیز دیگری وجود ندارد استفاده کنید .

 

 

استفاده ازنمک برای ایجاد بافت

 

استفاده از نمک برای ایجاد بافت

  1. تکه ای کاغذ آبرنگ بردارید و آن را با آب تمیز مرطوب کنید .
  2. کاغذ نقاشی را بر روی یک سطح مسطح قرار داده و محدوده ای را که می خواهد از نمک استفاده کنید ، رنگ آمیزی کنید . تنوع رنگ به شما کمک می کند تا دریابید که کدام رنگ با این تکنیک سازگارتر است و بهتر عمل می کند .
  3. منتظر آن زمان جادویی که رنگ مرطوب و درخشان باشد ، بمانید . اگر کاغذ خشک باشد ، این تکنیک نتیجه ای نخواهد داشت . اگر بر روی کاغذ گودال آب وجود دارد ، آن را بریزید یا با گوشه ی دستمال حوله ای آب اضافی را جذب کنید .
  4. نمک را اضافه کنید . میزان کم آن هم به قدر کفایت است . مقدار اندکی نمک را با نوک انگشتانتان بردارید و به جای ریختن تمام نمک پاش بر روی نقاشی ، تعدادی از دانه های نمک را بر روی آن بپاشید .
  5. بدون آن که نمک را دستکاری کنید ، اجازه دهید تا نقاشی خشک شود .
  6. پس از خشک شدن نقاشی نمک را با قلم مو پاک کنید .

 اگر شما لایه ضخیمی از نمک را به کار گیرید و یا آن را زمانی که رنگ بسیار خیس است اضافه کنید ، نمک به رنگ چسبیده و پس از خشک شدن زدوده نخواهد شد . نمک به نقاشی آسیبی نخواهد رساند اما به آن بافتی واقعی و اندک تلالوی کریستالی خواهد بخشید .

plastic

مشما . استفاده از مشمای کشیده جالب ترین راه برای ایجاد بافت در اشکال مسطح ، یخ و آب می باشد . و تکنیک مشمای مچاله بافت های فوق العاده ای را برای کوه و صخره به وجود می آورد .خلق بافت با مشما

 

 

 

 

الکل

الکل . الکل در صورت ریختن و پاشیده شدن آب را دفع کرده ، رنگ را پس می زند و اشکال دایره ای شکل زیبا و سفیدی را به وجود می آورد . اسپری کردن الکل همان تاثیر را دارد اما بافت به وجود آمده ظریف تر خواهد بود . زمان جادویی برای اجرای این تکنیک وقتی است که کاغذ هنوز خیس اما درخشش رنگ در حال ترک کاغذ می باشد .

 

 

اسپری کردن آب

اسپری کردن ، ریختن یا پاشیدن آب . این تکنیک باعث افزودن بافت به نقاشی و موجب تشکیل بک ران ها ( طرح های غیر قابل پیش بینی ) می شود . برای نائل آمدن به یک سبک نقاشی بی قاعده می توانید پاشیدن آب را پس از اتمام نقاشی و خشک شدن آن انجام دهید .

 

پاشیدن رنگپاشیدن رنگ . شما می توانید این کار را توسط هر نوع قلم موی آبرنگ و یا با استفاده از یک مسواک قدیمی انجام دهید . این روش برای پیش زمینه ی کار ، گیاهان ، شاخ و برگ درختان و بافت های انتزاعی ( آبستره ) مناسب می باشد . هم چنین می توان از ترکیب این تکنیک با چسب میسکیت ( ماسک مایع ) برای ساختن ذرات برف ، ستارگان و بخشیدن ظاهری گرانیتی به اجسام بهره برد .

 

 

نقاشی با اسفنج

نقاشی با اسفنج روی کاغذ خشک . یک اسفنج بافت دار ابزاری سودمند برای کشیدن شاخ و برگ درختان ، دیوارهای قدیمی و شن و ماسه ی ساحل است .

 

 

تکنیک شابلون

 

 

 

 

 

شابلون .شابلون ( الگو ) از چیزی که در زیر آن قرار گرفته در برابر رنگ و یا با فراهم آوردن فضایی برای رنگ آمیزی از باقی کاغذ محافظت می کند . الگو سریع ترین راه را برای دستیابی به یک نما فراهم می کند . از هر چیزی می توان به عنوان شابلون استفاده کرد : ابزار ، سکه ، کاغذهای بریده شده به اشکال گوناگون ، تور و یا دستمال .

ده نکته در مورد کار با شابلون

 

ده نکته در مورد کار با شابلون

 

ده نکته در مورد کار با شابلون ( الگو ) ، نکات کاربردی و عملی شابلون زنی است برای رسیدن به نتایج حرفه ای .

  1. از ابزار حرفه ای استفاده کنید . قلم موی مناسب این کار قلم موی استنسیل می باشد . آن را در جهت بالا پایینی و سریع حرکت دهید تا رنگ را بر روی شابلون تان بزنید . این کار به جلوگیری از رفتن رنگ به زیر لبه های شابلون کمک می کند . استفاده از یک اسفنج ، غلطک کوچک و یا اسپری رنگ هم نتیجه بخش خواهد بود .
  2. کار را از سمت بیرون آغاز کنید . به جای شروع از مرکز به بیرون رنگ آمیزی را از قسمت لبه های شابلون آغاز کرده و کار را به سمت مرکز ادامه دهید . باز هم این کار به بازداشتن رنگ از نفوذ به لبه های شابلون کمک می کند چرا که کمتر محتمل است شما به طور تصادفی با قلم مو به لبه ها ضربه بزنید .
  3. کم هم به قدر کفایت است . قلم مو را بیش از حد به رنگ آغشته نکنید آن چنان که از لبه های شابلون به زیر آن تراوش کند . قلم مو را به قدری به رنگ آغشته کنید که انتهای موهای قلم مو به طور یکنواخت از رنگ پوشانده شود ؛ هر گونه رنگ اضافه را با کشیدن روی تکه ای کاغذ یا پارچه بگیرید .
  4. نازک بیاندیشید . با به کار گیری دو لایه ی نازک رنگ به جای یک لایه ی ضخیم به نتیجه ی بهتری دست پیدا می کنید . قبل از به کار گیری لایه ی دوم صبر کنید تا لایه اول کاملاً خشک شود .
  5. یک شابلون محکم درست کنید . شابلون را با استفاده از تکه ای چسب و چسباندن آن از بالا و پایین ، در جای خود ثابت نگه دارید .
  6. با چندین رنگ کار انجام دهید . برای استفاده از بیش از یک رنگ در شابلون از یک نوار چسب ( کاغذ ، روزنامه … ) استفاده کنید تا قسمت هایی از شابلون که آن رنگ بخصوص را نمی خواهید ، بپوشانید .
  7. کار نیکو کردن از پر کردن است . اگر از شابلون های مختلف استفاده می کنید ، ابتدا آن را بر روی تکه ای کاغذ آزمایش کنید . بسیار راحت تر می باشد که به جای نقاشی کردن بر روی سطح مورد نظر نهایی ، در این مرحله متوجه شوید که چیزی به درد نمی خورد و آن را اصلاح کنید .
  8. شابلون هایی از عکس های رادیولوژی ( اشعه ی ایکس ) . عکس های رادیولوژی قدیمی برای برش های شابلون عالی هستند . پس چنان چه متأسفانه نیازمند یکی از آن ها بوده اید ، آن را دور نیاندازید .
  9. به طور مرتب شستشو کنید . شما نه ، شابلونتان ! اگر می خواهید الگوهای تکراری انجام دهید ، به طور مرتب شابلون تان را در آب گرم بشویید تا رنگ را از لبه ها بزدایید . در مورد شابلون های کاغذی یا مقوایی ، رنگ اضافه را پاک کنید ، سپس شابلون را برای لحظه ای رها کنید تا پیش از استفاده ی مجدد رنگ روی آن خشک شود .
  10. شابلون ها را به حالت تخت نگهداری کنید . بدیهی است که شابلون برای قابل استفاده بودن نیاز دارد که صاف و تخت باشد . برای جلوگیری از چین و چروک خوردن شابلون ، آن را بین دو تکه مقوا یا کاغذ مقوایی قرار داده و در جایی تخت مانند کتاب یا دفترچه تلفن قرار دهید .

مداد شمعی

 

 

 

 

 

استفاده از شمع یا مداد شمعی . موم در برابر رنگ مقاومت می کند بنابراین استفاده از شمع یا مداد شمعی سریع ترین و آسان ترین راه برای حفظ قسمت های سفید در هنگام نقاشی می باشد . اگر نمی خواهید متحمل تلاش برای رنگ آمیزی محدوده ی اطراف هایلایتی باریک از یک گل شوید ، تنها یک تماس مداد شمعی نقطه ای را حفظ کرده و نامرئی می ماند و شما را از نیاز به یک دست ثابت برای رنگ آمیزی اطراف آن هایلایت می رهاند . موم رنگی هم هم چون مانع به خوبی عمل می کند اما بدیهی است که یک فضای رنگی بر روی کاغذ بر جا می گذارد در نتیجه به جز در شرایطی که این افکت همان چیزی است که شما می خواهید ، حتماً از رنگ سفید استفاده کنید .

خراشیدن رنگ

خراشیدن رنگ. زمانی که رنگ مرطوب اما نه خیس ( براق ) است می توانید از دم قلم مویتان که زاویه دارد و یا یک کارت اعتباری قدیمی و یا حتی تکه ای از یک زیر بشقابی حصیری ، رنگ را از سطح کاغذ آبرنگتان بتراشید . هنگامی که رنگ تا حدودی خیس است با استفاده از دم قلم مو ، ناخن ، تیغ و یا هر وسیله ی سخت دیگر ، با ایجاد کردن شیار یا فرو رفتگی کاغذتان را بخراشید . بدین ترتیب رنگدانه ها درون خراش ها می نشینند و به هنگام خشک شدن تیره تر شده و معبری بافت دار پدید می آورند .

چسب میسکیت

 

 

 

 

 

چسب میسکیت ( ماسک مایع ) . بسته به نوع قلم مویی که برای به کارگیری آن استفاده می کنید و بافت کاغذ و زمان به کارگیری آن ( بر روی کاغذ سفید رنگ نشده و یا بر روی رنگ خشک شده ) ، ماسک می تواند جزئیات ریز و یا بافت های جالبی را خلق کند . به خاطر داشته باشید که چسب خشک شده را هر چه سریع تر از کاغذ جدا کنید در غیر این صورت هر چه طولانی تر بر سطح کاغذتان باقی بماند ، جدا کردن آن سخت تر خواهد شد .

 

شما می توانید از تکنیک های متفاوتی برای خلق بافت های پیش بینی نشده در نقاشی آبرنگ استفاده کنید .

wet in wet

خیس در خیس . تکنیک خیس در خیس فرآیند به کارگیری رنگ بر روی کاغذ خیس می باشد و یکی از تکنیک های عالی برای خلق پس زمینه های محو با جزئیات اندک است .

چگونگی اجرای تکنیک خیس در خیس

 

 

تکنیک قلم موی خشکقلم موی خشک . این تکنیک کاملاً برعکس تکنیک خیس در خیس می باشد . در این جا یک قلم موی حاوی رنگ ( و آب حداقل ) بر روی یک کاغذ کاملاً خشک کشیده می شود . این روش را می توان برای نقاشی دیوارهای قدیمی و علف ها و هم چنین برای نمایش تموج نور بر روی آب مورد استفاده قرار داد . تکنیک قلم موی خشک بر روی کاغذهای بافت دار مانند کاغذ سرد فشرده ( cold-press ) و یا کاغذ زبر ( rough ) بهتر عمل می کند .

نقاشی با تکنیک قلم موی خشک

 

 

برداشتن رنگ

برداشتن رنگ . اغلب رنگ های آبرنگ پس از خشک شدن قابل حل و برداشتن از روی کاغذ باقی می مانند . پاک کردن رنگ های اثر گذاری هم چون آبی تالو ، آلیزارین ، قرمز ویندزور ، زرد و آبی بسیار سخت می باشد و بهتر است که این روش را در مورد آن ها به کار نبست . شیوه ی کار بسیار آسان است ؛ اگر رنگ خشک بود قسمت مورد نظر را با قلم موی مرطوب خیس کرده و رنگ را با دستمال حوله ای یا کاغذی بر می دارید و اگر رنگ خیس بود کافی است از یک قلم موی خشک ( قلم موی تشنه ) و یک دستمال برای برداشتن رنگ استفاده کنید . برداشتن رنگ خیس بهترین روش کشیدن ابر در آسمان است .

 

salt-technique

نمک . پاشیدن کمی نمک بر روی رنگ مرطوب نقاط گل مانند زیبا و ظریفی را به وجود می آورد . هر یک از کریستال های نمک رنگ را از خود دور کرده و فضای روشن تری را در زیرشان به وجود می آورند . شما می توانید این بافت را برای خلق یک دشت گل ، برف و یا برگ روی درختان به کار گیرید . هم چنین می توانید از آن در فضای پس زمینه یا پیشین نقاشی که در آن چیز دیگری وجود ندارد استفاده کنید .

استفاده ازنمک برای ایجاد بافت

 

plastic

مشما . استفاده از مشمای کشیده جالب ترین راه برای ایجاد بافت در اشکال مسطح ، یخ و آب می باشد . و تکنیک مشمای مچاله بافت های فوق العاده ای را برای کوه و صخره به وجود می آورد .خلق بافت با مشما

 

 

 

 

الکل

الکل . الکل در صورت ریختن و پاشیده شدن آب را دفع کرده ، رنگ را پس می زند و اشکال دایره ای شکل زیبا و سفیدی را به وجود می آورد . اسپری کردن الکل همان تاثیر را دارد اما بافت به وجود آمده ظریف تر خواهد بود . زمان جادویی برای اجرای این تکنیک وقتی است که کاغذ هنوز خیس اما درخشش رنگ در حال ترک کاغذ می باشد .

 

 

اسپری کردن آب

اسپری کردن ، ریختن یا پاشیدن آب . این تکنیک باعث افزودن بافت به نقاشی و موجب تشکیل بک ران ها ( طرح های غیر قابل پیش بینی ) می شود . برای نائل آمدن به یک سبک نقاشی بی قاعده می توانید پاشیدن آب را پس از اتمام نقاشی و خشک شدن آن انجام دهید .

 

پاشیدن رنگپاشیدن رنگ . شما می توانید این کار را توسط هر نوع قلم موی آبرنگ و یا با استفاده از یک مسواک قدیمی انجام دهید . این روش برای پیش زمینه ی کار ، گیاهان ، شاخ و برگ درختان و بافت های انتزاعی ( آبستره ) مناسب می باشد . هم چنین می توان از ترکیب این تکنیک با چسب میسکیت ( ماسک مایع ) برای ساختن ذرات برف ، ستارگان و بخشیدن ظاهری گرانیتی به اجسام بهره برد .

 

 

نقاشی با اسفنج

نقاشی با اسفنج روی کاغذ خشک . یک اسفنج بافت دار ابزاری سودمند برای کشیدن شاخ و برگ درختان ، دیوارهای قدیمی و شن و ماسه ی ساحل است .

 

 

تکنیک شابلون

شابلون .شابلون ( الگو ) از چیزی که در زیر آن قرار گرفته در برابر رنگ و یا با فراهم آوردن فضایی برای رنگ آمیزی از باقی کاغذ محافظت می کند . الگو سریع ترین راه را برای دستیابی به یک نما فراهم می کند . از هر چیزی می توان به عنوان شابلون استفاده کرد : ابزار ، سکه ، کاغذهای بریده شده به اشکال گوناگون ، تور و یا دستمال .ده نکته در مورد کار با شابلون

 

مداد شمعی

استفاده از شمع یا مداد شمعی . موم در برابر رنگ مقاومت می کند بنابراین استفاده از شمع یا مداد شمعی سریع ترین و آسان ترین راه برای حفظ قسمت های سفید در هنگام نقاشی می باشد . اگر نمی خواهید متحمل تلاش برای رنگ آمیزی محدوده ی اطراف هایلایتی باریک از یک گل شوید ، تنها یک تماس مداد شمعی نقطه ای را حفظ کرده و نامرئی می ماند و شما را از نیاز به یک دست ثابت برای رنگ آمیزی اطراف آن هایلایت می رهاند . موم رنگی هم هم چون مانع به خوبی عمل می کند اما بدیهی است که یک فضای رنگی بر روی کاغذ بر جا می گذارد در نتیجه به جز در شرایطی که این افکت همان چیزی است که شما می خواهید ، حتماً از رنگ سفید استفاده کنید .

خراشیدن رنگ

خراشیدن رنگ. زمانی که رنگ مرطوب اما نه خیس ( براق ) است می توانید از دم قلم مویتان که زاویه دارد و یا یک کارت اعتباری قدیمی و یا حتی تکه ای از یک زیر بشقابی حصیری ، رنگ را از سطح کاغذ آبرنگتان بتراشید . هنگامی که رنگ تا حدودی خیس است با استفاده از دم قلم مو ، ناخن ، تیغ و یا هر وسیله ی سخت دیگر ، با ایجاد کردن شیار یا فرو رفتگی کاغذتان را بخراشید . بدین ترتیب رنگدانه ها درون خراش ها می نشینند و به هنگام خشک شدن تیره تر شده و معبری بافت دار پدید می آورند .

 

چسب میسکیت

چسب میسکیت ( ماسک مایع ) . بسته به نوع قلم مویی که برای به کارگیری آن استفاده می کنید و بافت کاغذ و زمان به کارگیری آن ( بر روی کاغذ سفید رنگ نشده و یا بر روی رنگ خشک شده ) ، ماسک می تواند جزئیات ریز و یا بافت های جالبی را خلق کند . به خاطر داشته باشید که چسب خشک شده را هر چه سریع تر از کاغذ جدا کنید در غیر این صورت هر چه طولانی تر بر سطح کاغذتان باقی بماند ، جدا کردن آن سخت تر خواهد شد .

 

تعداد بازدید از این مطلب: 672
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 21 مهر 1397
نظرات

مداد رنگی نزدیک ترین ابزار به مداد طراحی در بین ابزارهای نقاشی است اما بر خلاف مداد گرافیتی، مداد رنگی درجات نرمی و سختی ندارد، بلکه برند این وسیله است که آن ها را از یکدیگر متفاوت می کند. امروزه انواع مداد رنگی از آماتور تا حرفه ای در سراسر جهان تولید شده و در دوره های آموزش نقاشی با مداد رنگی به کار می رود، اما دو برند فابر کاستل ساخت کشور آلمان و پریسما کالر یا پریزما کالر ساخت کشور آمریکا معروفترین برندهای حرفه ایمداد رنگی هستند و بیشتر هنرمندان در نقاشی از آن ها استفاده می کنند. البته پریزما کالر در حال حاضر در کشور مکزیک تولید شده و بر خلاف محصولات فابر، در بازار ایران به سختی پیدا می شود. در ادامه این نوشته، این دو برند معروف مداد رنگی را از جهات گوناگون بررسی می کنیم:

مدادرنگی

▲ سمت راست مداد رنگی پریزما و سمت چپ، مداد رنگی فابر پلی کروموس

شفافیت و درخشندگی

رنگ های مدادرنگی

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، از این نظر هر دو برند درخشندگی و شفافیت خوبی داشته و فرق چندانی باهم ندارند. به نظر می رسد عمق تیرگی در مداد رنگی پلی کروموس فابرکاستل کمی بیشتر است.

محوشوندگی

نقاشی با مدادرنگی

با اینکه مدادرنگی بر خلاف مداد گرافیتی به راحتی محو نمی شود اما میزان محوشوندگی آن برای برخی هنرمندان فاکتور مهمی است. از آنجا که مغز مدادهای پریسما اصطلاحا بر پایه موم و مدادهای فابرکاستل روغنی است، از این بابت پریسما کالر کمی نرم تر است و بهتر محو می شود.

پاک شوندگی

مقایسه مدادرنگی

همانطور که می بینید از این بابت مداد رنگی فابر بهتر است و راحت تر پاک می شود. این مورد هنگام ایجاد نور روی نقاشی اهمیت زیادی دارد چرا که مداد رنگی سفید، قدرت ایجاد نورهای شدید را ندارد و این کار معمولا با پاک کردن انجام می گیرد.

قدرت رنگ سفید

مدادرنگی

رنگ سفید در مداد رنگی برای روشن کردن، محوکردن و مات کردن رنگ های دیگر استفاده می شود. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، از این نظر مداد سفید پریزما کالر قدرت بیشتری دارد. البته باید در نظر داشت که استفاده از سفید از درخشندگی رنگ ها کم می کند. این بررسی نشان می دهد که هر کدام از این برندها ویژگی خود را دارند اما هر دوی آنها به قدر کافی خوب هستند و بسته به کاربرد و سلیقه هر هنرمند استفاده می شوند.

 

انتشار و استفاده از این مطلب به لحاظ قانونی و اخلاقی در صورت ذکر نام نویسنده و آدرس سایت رنگ هنر بلامانع است.
سامانه آموزش نقاشی رنگ هنر
تعداد بازدید از این مطلب: 999
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 21 مهر 1397
نظرات

طراحی چهره با مداد؛ اصول کلی و مبانی طراحی یک چهره با استفاده از تناسبات طلایی و مشاهده چهره شخص یا عکس بدون استفاده از روش های کپی کردن را طراحی چهره میگویند، که در دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره این مورد آموزش داده شده است.

سیاه قلم؛ تکنیک اجرا و سایه پردازی چهره ای که طرح اولیه آن رسم شده است، که در قدیم شاگردان کمال الملک و وی با پودر زغال و مل اجرا میکردند را اصطلاحا نقاشی سیاه قلم میگویند، که امروز مواد و وسایل استفاده شونده کمی تفاوت دارد.

در نتیجه طراحی چهره با مداد پایه اصلی و  هایپررئال سیاه قلم، مداد رنگی، رنگ روغن، آبرنگ، دیجیتال پینتینگ و… در دسته تکنیک ها و مرحله بعد قرار میگیرند، هنرجو ابتدا بایستی سواد پایه را فرا بگیرد و سپس تکنیک های مورد نظر خود را انتخاب کند و آموزش ببیند.

تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد در مواد مصرفی:

فرق دیگر این دو اصطلاح در مواد مصرفی نیز هست که تفاوت زیادی را روی تابلو نشان میدهند، سیاه قلم عموما با زغال انجام میشود؛ که زغال حاصل سوختن چوب در شرایط کم اکسیژن است.

ولی طراحی چهره با مداد از گرافیت بهره میبرد؛ گرافیت از زغال سنگ، نوعی خاک رس و واکس تولید میشود که در مغز مداد های طراحی و عادی مشاهده میکنیم.

مزایا و معایب زغال و گرافیت:

قبل از معرفی اشکال مختلف این دو ماده بهتر است خصوصیات هر کدام را بهتر بشناسیم تا فرق سیاه قلم و طراحی چهره با مداد را در مواد مصرفی کامل درک کنیم.

 

  • زغال سیاهی کامل و مات و مخملی ایجاد میکند در حالی که گرافیت نهایت خاکستری روی کاغذ ایجاد میکند که در مقابل نور محیط درخششی نیز دارد(این درخشش را تا حدی میتوان کاهش داد که در آینده آموزش خواهیم داد، البته مداد گرافیت لوموگراف استدلر تیرگی زیاد و درخشش حداقلی دارد)تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد
  • زغال پوشش سریع و کاملی دارد، بطوریکه اگر در نقاشی بخشی از طرح و پس زمینه را بخواهیم تیره کنیم زغال این کار را بسرعت انجام میدهد، ولی در مقابل پوشش گرافیت ضعیف است و حتی اگر از پودر گرافیت استفاده کنیم طوسی متوسطی به ما خواهد داد.تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد
  • زغال در جزئیات ضعیف است بدلیل پودر شوندگی و ناپایداری نمیتوان جزئیات خیلی ظریفی را با آن نقاشی کرد یا در سایز کوچک نقاشی کرد، اما در مقابل گرافیت بدلیل ساختار مقاوم بصورت مغز اتود تا ۰٫۳ نیز تولید میشود و کاملا در طراحی جزئیات قابل کنترل است.تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد
  • بدلیل ظاهر ناپایدار زغال، باید سیاه قلم را در محیط کارگاهی یا استودیو نقاشی و روی کاغذ با سایز نرمال نقاشی کرد و نمیتوان از آن در محیط های عمومی استفاده کرد و لازم است بعد از اتمام نقاشی با روش های مختلف مانند فیکساتیو از نقاشی محافظت کرد، ولی مداد گرافیت اولین وسیله و محبوب ترین وسیله طراحان است که بدون محدودیت میتوان از آن در هر محیطی استفاده کرد، کافی است یک دفتر اسکیس(طراحی سریع) و یک مداد همیشه همراهمان داشته باشیم تا در اتوبوس، مترو و هر جایی تمرین کنیم.

با توجه به مزایا و معایب هر کدام ما در دوره هایپررئال سیاه قلم از هر دو ماده برای تکمیل هم استفاده میکنیم.

تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

 

 

زغال نرم(تکه شاخه های درخت مو) معمولا از سوزاندن شاخه درختان مخصوصا انگور در حالت کم اکسیژن تولید میشود و برندهای معروف تولید کننده: وینزور، فابر کاستل، کرن داش، ون ایک و…

البته این زغال طراحی را میتوانید خودتان براحتی تولید کنید، اما توجه داشته باشید از این زغال در سیاه قلم استفاده نمیشود و بیشتر برای اسکیس فیگور و نقاشی طبیعت و طراحی های حسی و سریع بهره میبرند.

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 960
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 21 مهر 1397
نظرات

طراحی و نقاشی دو نوع از انواع هنرهای زیبا هستند کهتفاوت های بسیاری میان آنها وجود دارد. طراحی اساس نقاشی است و عکس این قضیه درست نیست. اگر می خواهید نقاش ماهری شوید باید طراح خوبی باشید. این تفاوت اصلی بین این دو است. مهم است که بدانید طراحی تشخیص خطوط و سایه ها استاز طرف دیگر نقاشی با رنگ و طرح مشخص می شوداز این رو طراحی انواع مختلفی از جمله طراحی خط، طراحی سایه و طراحی شی دارد.

انواع نقاشی :

نقاشی نیز انواع مختلفی مانند نقاشی رنگ روغن روی بوم، آب رنگ ، نقاشی اکریلیک و مانندآنها دارد. نقاشی نیاز به استفاده از روغن سقز دارد درحالی که طراحی نیازی به روغن سقز ندارد. هنگامی که می خواهید با استفاده از رنگ روغن روی بوم نقاشی بکشید نیاز به پالت رنگ دارید ولی هنگام طراحی از یک شی یا انسان نیازی به پالت نیست. مداد، مداد رنگی و زغال چوب در هنر طراحی استفاده می شونداز سوی دیگر روغن، اکریلیک و انواع رنگدانه ها در نقاشی کاربرد دارند.

طراحی : 

طراحی نیاز به صرف زمان برای خشک شدن طرح ندارد ولی وقتی نقاشی می کشیم باید زمان کافی برای خشک شدن آن در نظر بگیریم. نقشه مدادی را می توان به راحتی پاک کرده ودوباره کشید چرا که گرافیت را می توان به راحتی پاک کرد. از سوی دیگر نقاشی رنگ و روغن و اکریلیک را نمی توان به راحتی پاک کرد ویا تغییر داد. در نقاشی به قلم موهای متفاوت نیاز دارید.از طرف دیگردر طراحی به قلم مو نیازی ندارید. تجهیزات اندازه گیری دیگری در مورد طراحی استفاده می شود.اصطلاحات طراحی و نقاشی نیز متفاوت استکسی که طراحی می کند هنرمند نامیده می شود در حالی که فردی که نقاشی می کشد هم هنرمند و هم نقاش نامیده می شود. جالب توجه است که هم برای طراحی و هم برای نقاشی بازار خوبی وجود دارد. نقاشی نسبت به آثار طراحی شده با مداد وزغال بازار بیشتری دارد. این یکی از دلایلی است که نقاشی یک سرگرمی گران قیمت محسوب می شود. بطور کلی وسایل نقاشی در مقایسه با وسایل طراحی گران تر است. جالب است توجه داشته باشید که در نمایشگاه هنری هر دو نوع آثار هنری، یعنی طرح ها و نقاشی ها نگه داری می شود.

تفاوت بین طراحی و نقاشی چیست؟

 

تعداد بازدید از این مطلب: 283
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود