طرحها -نقاشي - صنايع دستي - صحافي و ...

آمار مطالب

کل مطالب : 455
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 81

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 134
باردید دیروز : 47
بازدید هفته : 248
بازدید ماه : 134
بازدید سال : 58220
بازدید کلی : 243678

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ماندالا و آدرس mandala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 134
بازدید دیروز : 47
بازدید هفته : 248
بازدید ماه : 134
بازدید کل : 243678
تعداد مطالب : 455
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : یک شنبه 18 فروردين 1398
نظرات

1-افزایش و کاهش عمق میدان به چه عواملی بستگی دارد؟

2- افزایش و کاهش عمق میدان به چه عواملی بستگی ندارد؟

الف) اندازه دیافراگم       ب) فاصله اولین موضوعی که روی آن واضح کرده ایم          

ج) فاصله کانونی لنز مورد استفاده         د) سرعت شاتر

3- در شرایط یکسان، عمق میدان کدام عکس زیر بیشتر است؟

الف) عکسی که با دیافراگم8/2 گرفته شده است       ب) عکسی که با دیافراگم16گرفته شده است

4- در شرایط یکسان، عمق میدان کدام عکس زیر بیشتر است؟

الف) عکسی که روی یک موضوع با فاصله 50 سانتی متر واضح سازی شده است  

ب) عکسی که روی یک موضوع با فاصله 150 سانتی متر واضح سازی شده است      

5- در شرایط یکسان، عمق میدان کدام عکس زیر بیشتر است؟

الف) عکسی که با لنز تله فتو گرفته شده است       ب) عکسی که با لنز واید انگل گرفته شده است

-فاصله فوق کانونی چیست؟

6-همیشه بهترین نقطه برای واضح سازی .......................... موضوع است.

7- وقتی که دوربین ثابت است و سوژه متحرک، چه عواملی در کشیدگی یا انجماد تصویر دخالت دارند؟

8- وقتی که دوربین ثابت است و سوژه متحرک، در کدام حالت زیر به سرعت پایین تری برای ثبت حرکت نیاز داریم؟

الف) وقتی سوژه موازی دوربین حرکت کند.             ب) وقتی سوژه مایل نسبت به دوربین حرکت کند.    

 ج) وقتی سوژه عمود بر دوربین حرکت کند. 

9-  وقتی که دوربین ثابت است و سوژه متحرک، در کدام حالت زیر به سرعت پایین تری برای ثبت حرکت نیاز داریم؟

الف) وقتی سوژه به دوربین نزدیک باشد.             ب) وقتی سوژه از دوربین دور باشد.    

10 - وقتی که دوربین ثابت است و سوژه متحرک، در کدام حالت زیر به سرعت پایین تری برای ثبت حرکت نیاز داریم؟

الف) وقتی با لنز واید انگل عکس بگیریم.             ب) وقتی با لنز نرمال عکس بگیریم.    

 ج) وقتی با لنز تله فتو عکس بگیریم.

11- در عکاسی از ............... گاهی اوقات اندکی کشیدگی ، هیجان محیط را بهتر منتقل می کند.

12- روش پانینگ را توضیح دهید.

13- چرا اکثر دوربین ها و لنزهای دیجیتال به لرزه گیر مجهز شده اند.

14- در کدام نوع دوربین زیر لرزش دست بیشتر ثبت می شود؟

الف) دوربین های مکانیکی         ب) دوربین های دیجیتال

 15- عدسی ها معمولا به دو صورت ............. و ................ ساخته می شوند.

16- هر عدسی ساده .................. می تواند تصویری حقیقی ایجاد کند که این تصویر حقیقی اگر بر سطح فیلم خام عکاسی و یا حسگر نقش ببندد ، قابلیت ثبت شدن را دارد.

17- فاصله کانونی را تعریف کنید.

18- چه موقع تصویر یک جسم هم اندازه جسم و به شکل وارونه و با همان فاصله در طرف دیگر لنز تشکیل می شود؟

19-  وقتی تصویر یک جسم هم اندازه جسم و به شکل وارونه و با همان فاصله در طرف دیگر لنز تشکیل می شود به تصویر به وجود آمده چه می گویند؟

20- عدسی مرکب چیست؟

21- چرا وقتی به سطح لنزها نگاه می کنیم سطح آنها را رنگی می بینیم؟

22- چرا باید از کثیف شدن و پاک کردن لنزها حتی الامکان خودداری کرد؟

23- روشنایی لنز چگونه محاسبه می شود؟

24- اگر قطر مفید یک لنز 25 میلی متر و فاصله کانونی آن 50 میلی متر باشد، روشنایی آن چقدر خواهد بود؟

25- اکثر لنزهای حرفه ای و گران قیمت با روشنایی ............ یا ................ ساخته می شوند.

26- روشنایی لنز بالا برای کدام دسته از عکاسان دارای اهمیت است؟

27- لنز های فیش آی جزء کدام دسته از لنزها هستند؟ فاصله کانونی و زاویه دید آنها چقدر است؟ این لنز ها را به چه نامی می شناسند؟

28- برای دوربین های 135 از فاصله کانونی ............... تا .................. واید محسوب می شود.

29- اکثر لنزهای نرمال دوربین های 135 با فاصله کانونی ................. میلی متر ساخته و عرضه می شوند.

30- چهار نمونه لنز تله فتو نام ببرید.

31- مشخص کنید هر یک از لنز های زیر برای دوربین 135چه نوع لنز ی هستند؟

الف) لنز 35 میلیمتری                                         ب) لنز 50 میلیمتری      

ج) لنز 150 میلیمتری                                          د) لنز 200-70

32- کدام نوع لنزها دارای فاصله کانونی متغیر هستند؟

33- حسن و عیب لنز های زوم را بنویسید.

34- چرا روی لنزها دو عدد برای سرعت لنز نوشته می شود؟

35- لنز ماکرو چیست ؟ دو مورد از کاربردهای آن را بنویسید.

36- کدام لنز زیر پرسپکتیو ی شدید و تند دارد؟

الف) لنز تله فتو                ب) لنز نرمال                 ج) لنز واید انگل                  د) لنز ماکرو

37- در لنزهای ............. پس زمینه و پیش زمینه بسیار به هم نزدیک به نظر می رسند.

الف) لنز تله فتو                ب) لنز نرمال                 ج) لنز واید انگل                  د) لنز زوم

38- در لنزهای ............. پس زمینه تصویر نسبت به پیش زمینه بسیار کوچک ثبت می شود.

الف) لنز تله فتو                ب) لنز نرمال                 ج) لنز واید انگل                  د) لنز زوم

39- تنها لنزهای ..................... هستند که تصویری بسیار شبیه به آنچه که با چشم می بینیم در اختیار ما می گذارند.

الف) لنز تله فتو                ب) لنز نرمال                 ج) لنز واید انگل                  د) لنز زوم

40- لنزهای ..................... تصاویری خلق می کنند که به دلیل پرسپکتیو ویژه آنها پرانرژی به نظر می رسند.

الف) لنز تله فتو                ب) لنز نرمال                 ج) لنز واید انگل                  د) لنز زوم

41- لنزهای ...................... به دلیل زاویه بسته شان معمولا عناصر کمتری را در عکس جای داده و تصاویر شان به نظر آرام تر به نظر می رسد.

الف) لنز تله فتو                ب) لنز نرمال                 ج) لنز واید انگل                  د) لنز زوم

42- تصویر حاصل از کدام لنزپر انرژی به نظر می رسد؟

43- تصویر حاصل از کدام لنز آرام به نظر می رسد؟

 44- روش نورسنجی که در دوربین های عکاسی به کار می رود چه نام دارد؟علت این نامگذاری چیست؟

45- روش نورسنجی بازتابی را شرح دهید.

46- عیب روش نورسنجی بازتابی چیست؟

47- برای از بین بردن خطای روش نورسنجی بازتابی چه روشی را پیشنهاد می کنید؟

48- روش استفاده از کارت خاکستری 18 درصد را در نورسنجی بازتابی شرح دهید.

49- روش نورسنجی مستقیم را شرح دهید.

50- روش نورسنجی مستقیم بیشتر در چه مواقعی استفاده می شود؟

51- در کدام روش نورسنجی ، نورسنج را از کنار موضوع به طرف دوربین نشانه می رویم؟

52- مزیت نورسنجی مستقیم را بر روش نورسنجی بازتابی بنویسید.

53- یکی از ساده ترین روش های افزایش نور یک مکان استفاده از ........... است.

54- یک فلاش چگونه کار می کند؟

55- روش یافتن دیافراگم مناسب به هنگام عکسبرداری با فلاش را از طریق عدد راهنما شرح دهید.

56- اگر با فلاشی که عدد راهنمای آن 24 است، بخواهیم از فاصله 3 متری از موضوعی عکس بگیریم، دیافراگم مناسب کدام خواهد بود؟

الف) 72              ب) 21               ج)8              د) 4

57- سرعت همزمانی فلاش را توضیح دهید.

58- دو مورد از کاربردهای فلاش در نور روز را بنویسید.

59- اگر به هنگام عکسبرداری با فلاش ، سرعت شانر را بالاتر از سرعت همزمانی انتخاب کنیم ، تصویر حاصل چگونه خواهد شد؟

60- دو مورد از کاربردهای ماکروگرافی را نام ببرید.

61- چرا باید به هنگام استفاده از لنزهای نمای نزدیک  باید از دیافراگم های بسته استفاده کنیم؟

62- به هنگام استفاده از لنزهای نمای نزدیک  باید از چه دیافراگم هایی استفاده کنیم؟چرا؟

63- تصویر مقابل کدام ابزار عکاسی را نشان می دهد؟

64- امروزه  برای کپی برداری از تابلوهای نقاشی و صفحات کتاب از چه وسیله ای استفاده می شود؟

65- معمولا برای کپی برداری از صفحات تخت باید نور با چه زاویه ای بتابد؟    

66- در تصویر مقابل از کدام فیلتر عکاسی برای عکسبرداری استفاده شده است؟

الف) زرد        ب) قرمز           ج) سبز          د) آبی

67- برای حذف انعکاس های مزاحم روی شیشه ویترین فروشگاه ها از کدام فیلتر زیر استفاده می شود؟

الف) ماوراء بنفش            ب) پولاریزه            ج) نور آسمان               ج) غلظت خنثی

68- فیلتری که ضریب آن X8 است، چند پله نور را کم می کند؟

الف) 8 پله           ب) 4 پله                    ج) 3 پله                د) 2 پله

69 - کدام نرم افزار نمایش و ویرایش عکس امکان ویرایش دسته ای عکسها و نیز امکان نمایش پی در پی و خودکار عکس را در اختیار ما قرار می دهد؟

الف)ACDsee                              ب) Lightroom Adobe Photoshop

70- سه مورد از امکانات نرم افزار Adobe Photoshop  را بنویسید.

71-اولین عکس دنیا توسط چه کسی و در چه سا لی ثبت شد؟       

72-برای عکس های تبلیغاتی و چهره نگاری از دوربین های ...............استفاده می کنیم؟ 

73- کدام لنز شبیه ترین تصویر مانند آنچه که چشم انسان می بیند را ایجاد می کند؟ 

74- خطای توازی یا پارالکس در چه دوربین هایی وجود دارد؟

 75-هر چه اعداد دیافراگم بزرگتر باشد روزنه.........و هر چه عدد دیافراگم کوچگتر باشد روزنه ..........می شود.    

76- در کدام سرعت با یکبار فشردن دکمه دکلانشور مسدود کننده باز شده و همچنان باز می ماند تا بار دیگر دکمه را بفشاریم؟

77-در یک دوربین دیجیتال تصاویر بر روی چه چیزی شکل می گیرد؟

78-قدرت تفکیک در یک دوربین دیجیتال یعنی چه؟    

79- کنتراست در عکاسی به چه معنی است؟

 80-پدیده ای که هنگام عکاسی در محیط های کم نور یا شب به صورت نقاط ریز سفید پدیدار می شود را چه می نامند؟

81-قالب ذخیره سازی اطلاعات را ...........می نامیم و برای ارسال تصاویر توسط اینترنت ازقالب ........... استفاده  می کنیم؟

 82-کدام قالب نصاویر را با کیفیت بسیار بالای رنگمایه و رنگ ذخیره می کند؟

 83-.............. وسایلی هستند که به ما امکان می دهند که عکس ها یا نگاتیوهای خود را به فایل دیجیتال تبدیل نمائیم؟

 84-در شرایطی که نور محیط از منبع نا مشخص تامین شود بهترین راه حل چیست؟   

 85--را شرح دهید؟APS دوربین های

86-هر اثر هنری شامل چند بخش است به طور مختصر توضیح دهید؟

87-دو روشی که از طریق آن می توانید ترکیب بندی تصویر را کنترل کنید را نام ببرید؟

88-اگر بخواهیم فضایی ترسناک را در عکس نشان دهیم کدام نقطه دید را در نظر میگیریم؟

 89-با ارزشترین عملکرد رنگمایه چیست؟   

90-..............مهمترین امر در پیدایش بافت در تصویر است؟

 

تعداد بازدید از این مطلب: 200
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : یک شنبه 18 فروردين 1398
نظرات

در قسمت نظرات ورود خود را ثبت كنيد

 

تعداد بازدید از این مطلب: 171
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : چهار شنبه 14 فروردين 1398
نظرات

متوسط و خوش انجمن خوشنویسان ایران

سوالات انجمن خوشنویسان ایران

سوالات انجمن خوشنویسان ایران

سوالات 3

سوالات 3

 

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 221
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 10 فروردين 1398
نظرات

قواعد خوشنویسی با خودکار ، اتصالات خط نستعلیق تحریری به سه شکل اول، وسط و آخر کلمه تقسیم میشوند در این مطلب به شما یاد خواهیم داد که اتصالات حروف در جایگاه های مختلف کلمه چگونه خواهد بود 

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

قواعد خوشنویسی با خودکار

  •  در نوشتن کلمه خط زمینه در نظر گرفته شود
  • اندازه و شکل درست نوشته شود
  • اتصال صحیح بین حروف در کلمات رعایت شود
  • همیشه آخرین حرف اتصال هر کلمه موقعیت آن را نسبت به خط زمینه تعیین می‌کند
  • استفاده مناسب است کشیده ها زیبایی خط را بیشتر میکنند

قواعد نوشتن حروف در خط نستعلیق

  • هر حرفی متناسب با موقعیتی که در کلمه دارد می‌تواند در ابتدا، وسط و انتهای آن نوشته شود
  • بعضی از حروف مانند الف ، د ، ر ، و تنها به انتهای کلمات می چسبند
  • برخی از حروف دارای اشکال متفاوتی در نوشتن هستند که استفاده از آنها باعث زیباتر شدن خط می شود
  • ر تنها حرفی که موقعیت آن نسبت به خط زمینه به اتصال آن به حروف دیگر بستگی دارد

قواعد نوشتار تحریری

  • تا رسیدن به انتهای اتصال نوشت افزار را بر نداریم
  • الف و سرکش در مرحله دوم نوشته شود
  • نقطه در پایان هر کلمه یا اتصال گذاشته شود
  • کلمات به صورت جدا و بدون در هم رفتگی پشت سر هم نوشته شود
  • فاصله ها مناسب انتخاب شود

لوازم خوشنویسی در خط تحریری

  • کاغذ ساده ی خط دار (کاغذهای روغنی برای خوشنویسی مناسب نیستند)
  • خودکار یا نوشت افزار مناسب خوشنویسی در ابتدا بهتر است از روان نویس و خودنویس استفاده نشود
  • زیر دستی مناسب خوشنویسی (تا حد ممکن  سفت نباشد)
  • رعایت کردن فاصله مناسب از کاغذ حداقل ۴۰ سانتیمتر 
  • درست گرفتن خودکار به صورتی که از بند سوم انگشت اشاره نگذرد.

 

الفبای فارسی دارای سی و دو حرف است که باحذف حروف تکراری ۱۸ باقی می ماند

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

این حروف را می توان به سه دسته خورد، کشیده و مدور تقسیم کرد.

حروف خورد: انتهایشان روی خط زمینه قرار می گیرد

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه (3)قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه (3)

حروف کشیده: روی خط زمینه کشیده می شود

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

حروف مدور: بخشی از آن روی خط زمینه و قسمتی به صورت نیم دایره زیر خط زمینه قرار می گیرد.

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

میم تنها حرفی که در هیچ گروهی قرار نمی گیرد

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

اصلی‌ترین عامل بدخطی چست ؟

رعایت نکردن زمینه، یک شکل ننوشتن حروف و عدم توجه به اتصالات در نگارش کلمات است.

هر چه دقت در نحوه نوشتن کلمات بیشتر باشد و خط دلنشین تر خواهد بود.

دقت و تمرین صحیح کلید اصلی خوشنویسی است اگرچه نوع نوشتن سلیقه ای و شخصی است اما رعایت قواعد ساده نویسی تشخص خاصی به آن می دهد.

استفاده از به اندازه است در نوشتن از راست بودن آن اهمیت زیادی دارد در قسمت بالای کلمه به را در قسمت پایین کمی متمایل است کلاه الفبا دو منحنی معکوس نوشته می‌شود .

منبع:خوش خطی

تعداد بازدید از این مطلب: 2172
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 10 فروردين 1398
نظرات

هر گونه سوال از طریق نظرات مطرح شود.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 194
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : جمعه 9 فروردين 1398
نظرات

ایجاد انگیزه برای عکاسی با هفت ایده‌ی جالب

عکاسی برای افراد مختلف معانی متفاوت دارد؛ اما بعضی ایده‌ها هستند که انگیزه‌ی قوی‌تری برای عکاسی به شما می‌دهند تا بتوانید تصاویری ماندگار و شگفت‌انگیز خلق کنید.

حاصل عکاسی فقط «عکس» نیست. درواقع، عکس‌گرفتن نوعی بازی است که نتیجه‌اش شخصیت و طرزتفکر و موضوعات مهم ما را به‌نمایش می‌گذارد. اگر بخواهیم حاصل عکاسی‌هایمان تصاویر خیرکننده‌ای باشد، باید ایده‌های خوبی داشته باشیم که بتواند انگیزه‌ی قدرتمندی در ما ایجاد کند و باعث رشد و بالندگی ما شود. هنری میلر نویسنده‌بودن را این‌گونه توصیف می‌کند:

جذابیت‌های زندگی را آن‌گونه توصیف کن که خود می‌بینی. مردم، اشیاء، داستان‌ها، موسیقی و... بخش‌هایی از زیبایی دنیا هستند. فقط کافی است ثروت‌های واقعی و ارواح زیبا و افراد دوست‌داشتنی را درک و خودت را فراموش کنی.

به‌نظر می‌رسد همین توصیف برای عکاسی هم صحیح باشد. باید با دقت بیشتری به دنیای پیرامون خودمان نگاه کنیم و ایده‌هایی را بیابیم که خیال‌پردازی و انرژی را در ما تحریک کند.

111

گاهی گوش‌دادن به موسیقی یا تماشای آثار هنری یک هنرمند این انگیزه را ایجاد می‌کند که دوربین به‌دست بگیریم و عکاسی کنیم. هرچند گاهی موضوعی که درباره‌ی آن خوانده یا شنیده‌ایم با موضوعی کاملا متفاوت خواهد بود که درباره‌اش عکاسی می‌کنیم. مهم نیست انگیزه از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ بلکه مهم این است که نتیجه‌اش لذت‌بردن از تلاش برای گرفتن عکس‌های بهتر است.

222

پیتر مک‌ویلیام درباره‌ی خلاقیت می‌گوید:

یکی از لذت‌های بزرگ‌ زندگی خلاقیت است. در خلاقیت اطلاعات وارد ذهن و درهم آمیخته می‌شوند و سپس، به‌گونه‌ای نوین ارائه می‌شوند.

در این مقاله، ایده‌هایی را معرفی می‌کنیم که آنتونی ایپس، عکاس آن‌ها می‌گوید در سال گذشته، باعث تغییر زیادی در او شده است. عکس‌هایی که در اینجا می‌بینید، در نقاط مختلف دنیا گرفته و توصیف‌های هریک از عکس‌ها از زبان عکاس بیان شده است.

۱. تجربه‌های جدید زمان را کُند می‌کند

333

این ایده‌ی کلی درباره‌ی انسان‌ها وجود دارد که افزایش سن باعث تندشدن گذر زمان برای انسان می‌شود و به‌نظر می‌رسد صحیح باشد. وقتی کودک‌اید، بعدازظهر روز جمعه بسیار طولانی به‌نظر می‌رسد؛ گویی به‌اندازه‌ی چندین روز. بااین‌حال در بزرگ‌سالی، بعدازظهر جمعه به‌سرعت سپری می‌شود.

ازلحاظ علمی دلیل این اتفاق آشنا بودن یا نبودن با محیط است. وقتی با محیط، آداب و رسوم و افراد پیرامونتان آشنا باشید، مغزتان به پردازش اطلاعات کمتری نیاز دارد و درنتیجه، به‌نظر می‌رسد زمان سریع‌تر می‌گذرد. درمقابل، وقتی در محیط جدیدی قرار می‌گیریم، مغز ما اطلاعات بیشتری پردازش می‌کند و درنتیجه، زمان کُندتر می‌گذرد.

از دیدگاه من، فقط مکان‌های کاملا جدید یا تجربه‌های کاملا متفاوت نیستند که این اثر را دارند. اتفاقات و تغییرات بسیاری وجود دارند که می‌توانند زندگی روزمره شما را تغییر دهند و باعث شوند زمان برای شما کُندتر شود. برای نمونه، اینکه از مسیر متفاوتی به محل کارتان بروید یا از منطقه‌ای از شهر بازدید کنید که تاکنون به آنجا نرفته‌اید یا حتی صبح خیلی زود یا شب دیرهنگام از خانه بیرون بروید.

من زمان بسیار زیادی برای عکاسی از سپیده‌دم گذاشته‌ام، نه‌فقط برای اینکه سپیده‌دم بسیار زیبا است؛ بلکه به این دلیل که هنگام سپیده‌دم، تقریبا هیچ‌کس بیرون از خانه نیست. بیرون از خانه بودن هنگام سپیده‌دم و بدون حضور دیگر افراد جامعه تجربه‌ی بسیار شگفت‌انگیزی است؛ تجربه‌ای بسیار متفاوت از طلوع زیبای خورشید و تولد روزی جدید. افزون‌براین، شب‌های بسیاری را به‌خاطر دارم که نیمه‌شب از خانه بیرون رفته‌ام تا از ماه کامل عکاسی کنم. این تجربه‌ تا ابد در ذهنم باقی خواهد ماند.

شما چه تجربه‌های جدیدی در هفته‌ی گذشته داشته‌اید؟ مهم نیست چقدر در یک محیط بوده‌اید یا چقدر با آن آشنا هستید. حتی اگر مدت زیادی در یک محیط بوده‌اید، بازهم راه‌هایی وجود دارد که تجربه‌های جدیدی برای خودتان رقم بزنید.

۲. اتفاقات غیرمنتظره برای زندگی‌تان ایجاد کنید؛ البته در سکوت

444

می‌دانیم چقدر مهم است که زندگی را طوری برنامه‌ریزی نکنیم که فقط کار و روزمرگی در آن جای بگیرد و دیگر جایی برای خلاقیت باقی نماند. مدتی پیش عبارتی خواندم که از زاویه‌ای نو به خلاقیت در زندگی نگاه می‌کرد. مفهوم عبارت این بود که کنارگذاشتن روزمرگی و بی‌برنامگی در سکوت، می‌تواند به زندگی و کارتان خلاقیت ببخشد. عبارتی که خواندم نوشته‌ی اُرسالا فرانکلین بود:

سکوت تنها به این معنا نیست که صدایی نباشد؛ بلکه می‌تواند به‌معنای بی‌برنامگی هم باشد. ازآنجاکه برنامه‌ای وجود ندارد، تمام آنچه برنامه‌ریزی‌نشدنی است، امکان دارد به‌وقوع بپیوندد. بااین‌حال، چطور ممکن است اتفاقات جدید رخ دهد؟ در دنیایی که همه‌چیز برنامه‌ریزی‌شده و مشخص است، اولین قدم برای داشتن اتفاقات جدید این است که قدری راحت‌تر و بی‌برنامه‌تر با زندگی رو‌به‌رو شوید.

معنی این کار این نیست که رویداد خارق‌العاده‌ای اتفاق خواهد افتاد؛ اما اگر این قدم را برندارید، می‌توانید مطمئن باشید اتفاق جدیدی نخواهد افتاد؛ چون هیچ‌کس وقت آن را ندارد که بتواند اتفاقات جدید را ببیند؛ حتی تفکرات جدید خودش را .

وقتی در پیِ یافتن ایده‌ای جدید برای عکاسی هستم، در اولین قدم کاری انجام نمی‌دهم و در سکوت منتظر می‌مانم. تمام دل‌مشغولی‌ها و عجله‌ام در زندگی را کنار می‌گذارم و اجازه می‌دهم ذهنم آزادانه به‌دنبال ایده‌های جدید بگردد. معنی این سکوت آن نیست که کاری انجام ندهیم؛ بلکه به این معنا است که بخشی از کارهای روزمره را تعطیل کنیم؛ کارها و افکاری که ذهن ما را بسیار درگیر کرده است. در این حالت، ایده‌های جدید مجال بُروز پیدا می‌کنند.

۳. کارها را به‌تعویق نیندازید؛ چون ممکن است هرگز آن را انجام ندهید

555

سال گذشته، من و همسر و فرزندانم برای سفری طولانی لندن را ترک کردیم تا پروژه‌های عکاسی جدید را انجام دهیم. وقتی درباره‌ی این سفر با آشنایان صحبت می‌کردم، بسیاری از آن‌ها می‌گفتند زمانی قصد انجام این کار را داشته‌اند و تمام برنامه‌ریزی آن را انجام داده‌اند؛ اما درنهایت، نتوانسته‌اند به آن جامه‌ی عمل بپوشانند. وقتی صحبت‌های آن‌ها را شنیدم، ناراحت شدم؛ چون من هم می‌دانم موانع موجود بر سر راه انجام کارهای دلخواهمان گاهی نفوذناپذیر به‌نظر می‌رسد. علاوه‌براین، بسیار ساده است که بگوییم بعدا انجامش می‌دهیم؛ شاید وقتی دوربین مجهزتر یا زمان یا دانش بیشتری داشته باشم.

بااین‌حال، می‌توان از دید دیگری هم به ماجرا نگاه کرد. اگر زمان داشتن دوربین مجهزتر و زمان یا دانش بیشتر هیچ‌وقت فرانرسد و شما به سنی برسید که دیگر نتوانید سفر کنید، آن‌وقت چه احساسی خواهید داشت؟ وقتی به گذشته بر می‌گردید، چه احساسی درباره‌ی موانع موجود بر سر راه خواهید داشت؟ آیا از این دید بازهم این موانع نفوذناپذیرند؟ اگر این‌گونه بیندیشیم، تعداد موانع واقعا نفوذناپذیر را بسیاربسیار اندک خواهیم یافت. جرج برنارد شاو در‌این‌باره می‌گوید:

مردم همیشه شرایط را مقصر وضعیتی می‌دانند که در آن هستند؛ اما من به این قضاوت اعتقاد ندارم. تمام مردمی که در دنیا زندگی می‌کنند، همواره در جست‌وجوی وضعیتی هستند که موردپسندشان باشد و اگر نتوانند چنین وضعیتی را پیدا کنند، آن را خواهند ساخت.

۴. جَک کَنفیلد: ترس روی دیگر همه‌ی چیزهایی است که می‌خواهید داشته باشید

666

ترس به‌طور نامحسوس در همه‌ی ابعاد زندگی ما حضور دارد؛ حتی در فعالیت‌های خلاقانه‌ای مانند عکاسی. مثلا فرض کنید در خیابان مشغول قدم‌زدن هستید که غریبه‌ای خوش‌چهره را می‌بینید. ابتدا تصمیم می‌گیرید از او عکس بگیرید. قدری به تصمیمتان فکر می‌کنید و در آخر، مانعی جلوِ شما را می‌گیرد. شاید به‌جای اینکه تصمیمتان را عملی کنید، بدون عکس‌گرفتن و با خون‌سردی از کنار آن غریبه رد شوید و اگرهم در آخر به این نتیجه برسید که آن عکس را بگیرید، این ترس در شما وجود داد که شاید آن‌قدر به او نزدیک نباشید که بتوانید عکس باکیفیتی بگیرید و شاید خجالت بکشید آن‌قدر به او نزدیک شوید که بتوانید عکس باکیفیتی بگیرید.

ترس ممکن است به شیوه‌های مختلفی خلاقیت ما را محدود کند. ممکن است از تمام امکانات دوربینمان استفاده نکنیم؛ چون می‌ترسیم نتوانیم به‌درستی از آن استفاده کنیم یا ممکن است جاده‌ی زیبایی ببینیم که برای عکاسی بسیار مناسب است؛ اما چون نمی‌دانیم این جاده به کجا منتهی می‌شود، ترس بر ما غلبه می‌کند و به‌سمت آن مسیر نمی‌رویم. ممکن است زمانی به این نتیجه برسیم که اگر در خیابانی روی زمین دراز بکشیم و عکس بگیریم، حاصل کار، عکس بسیار زیبایی خواهد شد؛ اما با وجود افراد زیادی حاضر در آنجا، می‌ترسیم این کار را انجام دهیم؛ چون ممکن است از دید آن‌ها دیوانه به‌نظر بیاییم.

از دیدگاه من، مشکل اصلی در همه‌ی این وضعیت‌ها ترس است؛ ترس از ناشناخته‌ها، ترس از اشتباه‌کردن، ترس از ایجاد وضعیت ناگوار یا ترس ازدست‌دادن چیزی. اگر بتوانیم این نکته را بپذیریم که ترس فقط حسی گذرا است که باید آن را تحمل کنید، وضعیت آسان‌تر می‌شود. شما به ترس اجازه می‌دهید از ذهن شما عبور کند تا بتوانید در ورای آن به زیبایی‌های دلخواهتان برسید.

این همان اتفاقی است که موقع خطرکردن برایمان می‌افتد. وقتی می‌خواهیم خطر کنیم، به این فکر می‌کنیم که چه چیزی را ازدست خواهیم داد؛ اما بهتر آن است به آنچه بیندیشیم که به‌دست خواهیم آورد. برای من در عکاسی، آنچه به‌دست می‌آورم، تصویری است که هیچ فرد دیگری ندارد.

۵. جادوی شگفتی

ایجاد انگیزه برای عکاسی

آنچه برای عکاسی به من انگیزه می‌دهد، نوعی شگفتی و حیرت است. اگر موقع عکاسی از سوژه‌ام، هیچ هیبت یا حیرتی از آن احساس نکنم، می‌دانم حاصل کار تصویر خیره‌کننده‌ای نخواهد شد. نیاز نیست این شگفتی یا حیرت بسیار بزرگ و ستودنی باشد؛ بلکه ممکن است ویژگی حیرت‌آوری باشد. برای مثال، هنگام مشاهده‌ی زنبوری که بادقت مشغول انجام کارهایش است، نکته‌ی حیرت‌انگیز این است که زنبور به‌‌طور ذاتی می‌داند باید چه کارهایی انجام دهد. همچنین، تلألؤ نور خورشید در عصر هنگام و پس از روز بارانی که کوچه‌ها را روشن می‌کند. مهم نیست از این اتفاقات حیرت‌انگیز چه حسی به‌دست می‌آورید؛ چون انسان‌ها ذاتا جذب پدیده‌های مختلفی می‌شوند؛ اما قطعا اگر از دیدن چیزی شگفت‌زده شوید، مطمئنا تصویر بهتری خلق خواهید کرد.

ییتز دراین‌باره می‌گوید:

دنیا مملو از جادوهایی است که بی‌صبرانه منتظرند آن‌ها را درک کنیم تا بیشتر خودشان را نشان دهند.

بادقت به اطراف خود نگاه کنید. قطعا پدیده‌هایی خواهید یافت که شگفتی و تحسین شما را برانگیزند.

۶. پیکاسو: الهام‌بخشی حقیقت دارد؛ اما اگر شما هم برایش تلاش کنید

888

این جمله بسیار دوست‌داشتنی است. از دیدگاه من، مهم نیست چقدر تکنیک عکاسی فراگرفته‌اید یا دوربین باکیفیت و حرفه‌ای دارید یا چقدر می‌توانید از آن استفاده کنید؛ بلکه مهم این است اگر بخواهید پیشرفت کنید، باید در موقعیت عکاسی قرار بگیرید تا بیشتر ببینید. هیچ‌وقت برای موقعیت عالی یا نور شگفت‌انگیز منتظر نمانید. در روزهایی عکس‌های فوق‌العاده‌ای گرفته‌ام که اصلا انتظارش را نداشتم؛ روزهایی که با میل خودم برای عکاسی بیرون رفته‌ام.

۷. توماس جفرسون: اگر چیزی را می‌خواهید که تاکنون نداشته‌اید، باید انتظار انجام‌دادن کارهایی را داشته باشید که تاکنون انجام نداده‌اید

این عبارت بسیار تأمل‌برانگیز است؛ چون بسیاری از افرادی که می‌شناسم و البته خودم، در زندگی خود به رکود و عادات خودمان تمایل داریم. با گذر عمر و افزایش سن، از تجربه‌های جدید دوری می‌کنیم و دیگر به‌دنبال آنچه نمی‌گردیم که در ما ایجاد هیجان و شگفتی می‌کند.

باوجوداین، اگر عاشق عکاسی باشیم، به این معنا است که از دیدن دنیای پیرامون خودمان هیجان‌زده می‌شویم. نور‌های زیبا، مردم دوست‌داشتنی، رنگ‌ها، سایه‌ها و حالت‌ها در ما ایجاد هیجان می‌کند و سعی می‌کنیم این دنیای بی‌نهایت را در عکس‌های زیبا خلاصه کنیم.

افرادی هستیم که می‌خواهیم دنیا را ببینیم؛ اما نمی‌خواهیم فقط از آن عبور کنیم؛ بلکه می‌خواهیم آن را کشف کنیم. به‌همین‌دلیل، سعی می‌کنم این عبارت را در ذهنم حفظ کنم تا همیشه برای انجام کارهایی تلاش کنم که توانش را ندارم. نتیجه‌ این کار آن خواهد بود که رفتاری مانند عکاس خواهم داشت.

نویسنده: مریم آقائی

تعداد بازدید از این مطلب: 340
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : جمعه 9 فروردين 1398
نظرات

کیوه چیست و چگونه بافته میشود؟

 

تعداد بازدید از این مطلب: 214
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 3 فروردين 1398
نظرات

نتیجه تصویری برای تبريك سال نو

و بر آمد بهاری دیگر
مست و زیبا و فریبا ، چون دوست
سبدی پیدا کن
پر کن از سوسن و سنبل که نکوست
همره باد بهاری بفرست
پیک نوروزی و شادی بر دوست . . .
سال نو بر شما مبارک

 

بوی جان می آید اینک از نفس های بهار
دستهای پر گل اند این شاخه ها ، بهر نثار
با پیام دلکش ” نوروزتان پیروز باد ”
با سرود تازه ” هر روزتان نوروز باد ”
شهر سرشار است از لبخند ، از گل ، از امید
تا جهان باقی است این آئین جهان افروز باد . .

 

نتیجه تصویری برای تبريك سال نو

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : شنبه 3 فروردين 1398
نظرات

1-شاخه هاي عكاسي را نام ببريد؟

2- در چه سالي عكاسي وارد ايران شد؟

3-همه ي دوربين هاي عكاسي در قسمت هاي اصلي مشتركند ؟

4-منظره ياب چيست ؟

5-منظره ياب بيشترين سهم را در تهيه يك تصوير خوب دارد ؟

6- يكي از مهمترين وظيفه ديافراگم كنترل مقدار نور وارد شده به دوربين است ؟

7- بعد از انتخاب موضوع براي گرفتن عكس چه نكاتي را بايد رعايت كنيم ؟

8- قسمت هاي اصلي يك دوربينعكاسي كدامند ؟

9- اصطلاحا به منظره ياب مي گويند ؟

10- به عمل واضح سازي عكس اصطلاحا چه مي گو ييم ؟

پاسخ ها را در قسمت نظرات بدهيد 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 191
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : غلامرضا پهلواني
تاریخ : جمعه 24 اسفند 1397
نظرات

نویسنده: هنرآباد 

آنچه از انباشته شدن بقاياي ساختماني در مراكز اجتماعات اوليه انساني برجاي مانده است امروزه به عنوان تپه هاي باستاني در سرزمين ايران خودنمايي مي كند و بياني بر سابقه هنر و معماري ايران ميباشد .

بديهي است تپه هاي باستاني در فاصله هاي زماني متعددي پديد آمده اند كه لايه هاي زيرين برخي از اين تپه ها تا حدود هزاره 6 و 7 قبل از ميلاد نيز ميرسد در حالي كه لايه هاي بالايي ممكن است به محدوده ممكن است به محدوده زماني بعد از تاريخ ميلادي نيز مربوط شود.

 

عنوان تپه

موقعيت جغرافيايي

دوره تاريخي

هفت  تپه

شوش – خوزستان

حدود هزاره پنجم قبل از ميلاد

تپه سيلك

كاشان

حدود هزاره پنجم قبل از ميلاد

يانيق تپه

اروميه – آذربايجان

حدود هزاره چهارم قبل از ميلاد

تپه حصار

دامغان

حدود هزاره چهارم قبل از ميلاد

تپه چشمه علي

ري – تهران

حدود هزاره سوم قبل از ميلاد

تپه زاغه

نزديك قزوين

حدود هزاره سوم قبل از ميلاد

سگزآباد

نزديك قزوين

حدود هزاره سوم قبل از ميلاد

 
تعداد بازدید از این مطلب: 236
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود