شما در این آموزش به طور کامل با مراحل ساخت یک بازی آشنا شده و در نهایت میتوانید به سراغ یادگیری مهارتها و تخصصهای لازم برای ورود به این حرفه بروید.
یک بازی از اجزا و بخشهای بسیار زیادی تشکیل شده است، گرافیک خوب، داستان سرگرمکننده، سناریو جذاب، صداگذاری مناسب، اصول روانشناختی و… بنابراین شما هرگز بدون وجود یک تیم نمیتوانید موفقیت چشمگیری داشته باشید، پس توصیه میکنیم در اولین قدم به دنبال تشکیل یک تیم علاقهمند باشید!
گام اول: به کارتان علاقه داشته باشید
شما برای بازیساز شدن مسیر پرپیچ و خمی را پیشرو دارید، تنها با این تفکر که چون بازی کردن را دوست دارم پس میتوانم وارد حرفهی بازیسازی شوم، وارد این کار نشوید، چراکه به سرعت خسته شده و دست از تلاش میکشید.
اگر واقعا به ساخت و طراحی بازی علاقه دارید باید در این مسیر ثابتقدم باشید، بازیسازی احتیاج به تلاش و پشتکار فراوانی دارد، باید بتوانید در کنار یک تیم فعالیت کنید، پس در اولین مرحله آستانهی صبر و تحمل خود را افزایش داده و سپس ادامهی این آموزش را مطالعه کنید!
گام دوم: زبان انگلیسی خود را تقویت کنید
خواسته یا ناخواسته زبان دنیای آیتی زبان انگلیسی است، شما در این مسیر باید با افراد مختلفی تعامل داشته باشید، بستههای نرمافزاری مورد نیازتان را از وبسایتهای مرجع دریافت کنید و در مراحل ساخت بازی چالشها و مشکلاتتان را حل کنید، بنابراین برای موفقیت سریعتر در این مرحله سعی کنید زبان انگلیسی خود را تقویت کرده تا بتوانید زودتر از هرکس دیگری به منابع جدید و دست اول دسترسی داشتهباشید.
گام سوم: با یک زبان برنامهنویسی آشنا شوید
هرچند امروزه با وجود موتورهای بازیسازی مانند یونیتی (Unity) ساخت و ایجاد بازیها خیلی سادهتر از قبل شده اما شما همچنان برای ساخت یک بازی مناسب و قابل قبول باید بتوانید بخشهایی از بازی را با استفاده از برنامهنویسی یا اسکریپتنویسی کنترل کنید، در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت، اما در این مرحله لازم است آشنایی مقدماتی با مفاهیم برنامهنویسی داشته باشید.
گام چهارم: تیمسازی کنید
همانگونه که در ابتدای مقاله گفتیم، یک بازی از بخشهای متنوعی تشکیل شده است، احتمالا شما به تنهایی از پس ایجاد و طراحی تمامی بخشها برنخواهید آمد، پس سعی کنید در اولین فرصت با چند نفر دیگر همراه شوید، کسی که ذوق و سلیقهی هنری داشته و بتواند المانهای گرافیکی بازی را به خوبی طراحی کند، شخص دیگری داستان و سناریوی بازی را تهیه کند، دیگری برنامهنویسیها را انجام دهد، بدین ترتیب شما میتوانید یک بازی با کیفیت و پرطرفدار ارائه کنید.
گام پنجم: ایدهپردازی کنید
پس از تیمسازی وقت آن است که یک ایدهی تازه و خلاقانه برای ساخت بازی پیدا کنید، این روزها مارکتها نرمافزاری پر شده است از بازیهای تکراری و بدون خلاقیت، اگر میخواهید در این حرفه موفق باشید باید بتوانید ایدههای خلاقانه و جذابی را به کاربران ارائه کنید، البته به این نکته نیز توجه باشید باشید که بازی شما نباید سرشار از المانهای پیچیده و گیجکننده باشد، این نکته را به یاد داشته باشید که کاربران موبایلی به بازیهای ساده علاقهی بیشتری نشان میدهند.
این روزها افراد زیادی علاقهمند به بازیهای موبایلی هستند، پیر و جوان، پسر و دختر، پس سعی کنید تا حد امکان علایق و سلیقهی تمامی این افراد را در طراحی و ساخت بازی خود در نظر بگیرید، در این مرحله میتوانید با افراد مختلف مصاحبه کنید، نظرسنجی انجام دهید و بازیهای پرطرفداری که تا به حال منتشر شده و تعداد نصبهای بالایی دارد را بررسی کرده و از آنها ایده بگیرید.
با انجام مراحل بالا شما برای تولید یک بازی آمادهاید، حال وقت آن است که وارد مرحلهی هیجانانگیز کار شده و شروع به ساخت بازی کنیم!
برای این منظور شما میتوانید از موتورهای بازیسازی قدرتمندی مانند یونیتی استفاده کنید، شرکتهای بزرگ بازیسازی مانند یوبیسافت و نینتندو نیز بازیهایی را با استفاده از این ابزار خلق کردهاند، پس شما نیز میتوانید با خیال راحت به یونیتی اعتماد کرده و از آن استفاده کنید، بیایید کمی بیشتر با این موتور بازیسازی آشنا شویم.
موتور بازیسازی یونیتی چیست؟
همانطور که از نامش پیداست محیطی را برای شما فراهم میکند تا بتوانید تمام موارد مورد نیاز برای ساخت یک بازی را به صورت یکجا در کنار هم داشته باشید، یونیتی قسمتی را برای ایجاد طرحها و کارکترهای بازی در اختیار شما قرار میدهد، همچنین بخشی وجود دارد که شما میتوانید در آن برنامهنویسی کرده و جذابیت بیشتری به بازی خود بدهید.
آیا برای کار با یونیتی باید برنامهنویس باشیم؟
در پاسخ به این سوال میتوان گفت بله و خیر!
اگر قصد دارید یک بازی بسیار ساده ایجاد کنید احتیاجی به کدنویسی نخواهید داشت (البته با استفاده از سایر موتورهای بازیسازی)، اما برای ساخت یک بازی قابل قبول باید بتوانید در حد نیاز خود برنامهنویسی انجام دهید، البته نگران نباشید چراکه این موتور بازیسازی از دو زبان قدرتمند #C و جاوا اسکریپت پشتیبانی میکند و شما میتوانید بازی خود را با هردوی این زبانها برنامهنویسی کنید.
بررسی نقاط ضعف و قوت یونیتی:
موتور بازیسازی یونیتی رایگان است، همچنین بازیهای معروفی چون Super Mario Run و Pokémon Go را در کارنامهی خود دارد، همانطور که گفتیم شرکتهای بزرگ بازیسازی نیز از این ابزار برای تولید بازیهای خود استفاده میکنند.
در حال حاضر این موتور بازیسازی قادر به ایجاد بازیهای ۲ بعدی
و ۳ بعدی است، همچنین در اکثر پلتفرمها نیز قابل اجراست، شما میتوانید بازیها موبایلی متعددی را با این موتور بازیسازی قدرتمند برای خود خلق کنید.
همانطور که گفتیم یونیتی علاوهبر ابزارهای از پیش آمادهای که برای ساخت بازیها در اختیار شما قرار میدهد از برنامهنویسی نیز پشتیابی میکند و شما قادر به ساخت هرنوع بازی خواهید بود.
از آنجایی که یونیتی بسیار قدرتمند است بنابراین برای ساخت یک بازی به یک تیم حرفهای نیز احتیاج دارد، به همین دلیل در مراحل قبلی به شما گفتیم تیمسازی را جدی بگیرید، انجام مدلسازیهای ۳ بعدی و گرافیکی، صداگذاریها، برنامهنویسی و… به تنهایی کار چندان آسانی نخواهد بود، پس همواره سعی کنید با یک تیم همراه باشید.
برای دانلود و نصب یونیتی میتوانید به وبسایت رسمی Unity مراجعه کنید.
البته ابزارهای دیگری نیز برای ساخت بازی در دسترس هستند، به عنوان مثال میتوانید به Game Maker Studio که برای ساخت بازیهای دوبعدی فوقالعاده است مراجعه کنید، اما پیشنهاد ما برای ساخت بازیهای موبایلی خلاقانه همچنان یونیتی است!
حال که با پیشنیازها و ملزومات فنی برای ساخت یک بازی موبایل آشنا شدیم بد نیست به بررسی نکاتی بپردازیم که میتوانند باعث موفقیت بیشتر بازی شما شوند.
چگونه یک بازی موبایل موفق بسازیم؟
شاید ساخت یک بازی کار چندان دشواری نباشد، اما مطمئنا ساخت یک بازی موفق به این سادگیها نخواهد بود، اما با رعایت این نکات میتوانید شانس موفقیت بازی خود را شدیدا افزایش دهید:
برای بازی خود داستان در نظر بگیرید
یکی از دلایلی که باعث میشود کاربران به بازی شما علاقهمند شوند، داشتن هدف در بازی است، شاید اگر یک هدف و داستان جذاب برای بازی خود در نظر گرفته باشید بتوانید افراد وفادار بیشتری را به بازی خود جذب کنید، بنابراین انتخاب یک داستان مناسب میتواند به موفقیت بازی شما کمک کند.
بازی خود را اعتیاد آور بسازید!
اگر میخواهید گیمیرها بازی شما را به صورت مداوم دنبال کنند سعی کنید آن را تا حدودی اعتیاد آور خلق کنید، یک بازی آسان و سرگرم کننده که در آن به مرور سطح دشواری مراحل افزایش مییابد یکی از رهکارهاییست که میتواند منجر به اعتیاد آور بودن یک بازی شود!
پلتفرم مناسبی را برای بازی خود برگزینید
سعی کنید، بازار هدف خود را بسنجید، قصد دارید بازی خود را برای چه پلفرمی ایجاد کنید؟ اندروید یا آیاواس؟ همواره به این نکته توجه داشته باشید که معمولا طراحی بازی برای همهی پلتفرمها کاری وقتگیر و هزینهبر است، شما برای صرفهجویی در هزینهها و همچنین بررسی بازخوردهای کاربران میتوانید در مرحلهی اول تنها یکی از پلتفرمهای موبایلی را هدف بگیرید و در صورت موفقیت بازی آن را برای سایر سیستمعاملها نیز توسعه دهید.
طراحی ظاهری چشمنواز ایجاد کنید
طراحی یک بازی همیشه سختتر از ساخت یک اپلیکیشن است، بازی شما باید به قدری جذاب و زیبا باشد که بتواند سلایق مختلف را راضی نگه داشته و کاربر را مجاب کند تا به جای رقبا از بازی شما استفاده کند، پس سعی کنید همیشه به طراحی گرافیکی بازی خود اهمیت ویژهای بدهید، البته این به معنای شلوغ بودن محیط بازی نیست.
شما باید بتوانید در نهایت سادگی، زیبایی را برای کاربر فراهم کنید، همواره اصول مرتبط با تجربهی کاربری (UX) را مد نظر داشته و در مورد آن مطالعه کنید، چراکه تنها یک تجربهی خوب میتواند بازیکن را به سمت بازی شما جلب کند.
مدل درآمدی خود را به درستی انتخاب کنید
هرچقدر هم که به صنعت بازی و گیم علاقه داشته باشید، اما در نهایت باید بتوانید از حرفهی خود کسب درآمد کنید، پس این مرحله را جدی بگیرید و دقیقا مدل درآمدی بازی خود را مشخص کنید، به عنوان مثال نمونههایی از شیوههای درآمدی برای یک بازی عبارتند از:
پرداخت درون برنامهای و فروش سکه، الماس و…
فروش قابلیتهای ویژه و اشتراک
درج تبلیغات بنری و ویدیویی مرتبط با بازی
ارائهی نسخهی دمو و دعوت از کاربر برای خرید نسخهی کامل
و…
اینها تنها برخی از مدلهای درآمدی برای یک بازی موبایل هستند، شما میتواند بنابر خلاقیت و سلیقهی خود روشهای دیگری را نیز انتخاب کنید.
ابزار مناسبی را برای توسعهی بازی خود انتخاب کنید
پیشتر موتور بازیسازی یونیتی را برای شما معرفی کردیم، اما باید بدانید تکنولوژیهای بسیار زیادی برای توسعهی بازیها وجود دارد، همچنین این امکان وجود دارد که بازی شما نیاز به طراحی خاصی داشته و لازم باشد از زبان Native سیستمعامل مورد نظرتان استفاده کنید، به عنوان مثال زبان Java برای اندروید و Objective-C یا Swift برای iOS، انتخاب ابزار مناسب کمک زیادی به بهینه بودن بازی و همچنین سادگی کار شما خواهد کرد.
جمعبندی و سخن پایانی
هرچند صنعت بازیسازی و به خصوص بازیهای موبایلی در ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است اما شما باید سعی کنید با دید باز وارد این حرفه شوید، قبل از انتخاب مسیر در مورد آن تحقیق کرده و با آگاهی راهتان را انتخاب کنید، در صورتی که سوالی در این خصوص دارید آن را در بخش دیدگاههای این پست بپرسید، کارشناسان بازیاتو پاسخگوی شما خواهند بود.
اولین توانایی که شما به عنوان یک طراح بازی نیاز دارید، توانایی صحبت کردن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی است. زبان اصلی جامعه توسعهدهندگان بازی، انگلیسی است. تمام کتب مهم در زمینهی طراحی و توسعه بازی به زبان انگلیسی نوشته شده و تقریبا همهی سازندگان بازی و افرادی که در مورد بازیها در وب سایتها، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی در حال نوشتن افکارشان به زبان انگلیسی هستند.
بنابراین درس اول این است که زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا برای تبدیل شدن به یک طراح بازی آماده شوید.
یک طراح بازی کیست؟
اگر شما می خواهید یک طراح بازی باشید باید بدانید یک طراح بازی دقیقا چه میکند. یک طراح بازی متخصصی حرفهای در درک و ارائه بازیها است. کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایدهی خوب برای بازی ختم نمیشود. ایده تقریبا فقط ۱ تا ۵ درصد از کار یک طراح را تشکیل میدهد. طراح یک بازی در واقع تلاش میکند یک بازی را راهاندازی کند؛ از اولین پیش فرض (نمونه اولیه) گرفته تا نسخه نهایی کار.
بر اساس تعریف جِس شِل، طراحی بازی به معنی عملِ تصمیمگیری دربارهی این است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیمگیرنده طراح بازی است.
همه چیز از یک فکر (تصور کلی) شروع میشود.
همانطور که گفتیم، طراح بازی فقط یک ایده دهندهی صرف نیست. در حقیقت ایدهها واقعا کم ارزشند و هر کسی در یک تیم توسعهدهنده بازی میتواند آن ایده را داده باشد. اولین وظیفهی یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک سند قابل فهم است. این متن توصیفی کلی از ایدهی بازی است و شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و زمانی که برای توسعه بازی لازم است. این سند مفهومی فقط اولین گامِ برداشته شده در این سفر بسیار طولانی محسوب میشود.
GDD) Game Design Document)
این سند مفهومی گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در برمیگیرد و به عنوان یک سند طراحی بازی (GDD) شناخته میشود. این سندی از تمام جنبههای کوچک و بزرگ و جزئیات بازی است و مرجعی برای اعضای تیم بازیسازی است و برای پاسخهای احتمالی پرسشهایتان باید به این سند رجوع کنید. طراح بازی طی فرآیند توسعه GDD مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد.
نمونههای اولیه و تکرارها (Prototypes and Iterations)
در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش میکند خروجی و مکانیکهای پایهای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. نمونههای اولیه اغلب غیر دیجیتال هستند و طراح بازی میتواند به روشهای سریع و موثر این نمونه اولیه را بسازد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونهسازی ساخته شود. اولین نمونهسازیها معمولا بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو میشوند تا مکانیکهای بازی به طور موثر ساخته شود. در اینجا طراح بازی باید به طور مستقیم تمام چرخههای تکرار و راهحلهای جدید را پیادهسازی کند.
برنامهنویسی (Scripting)
برنامهنویسی بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی معمولا با استفاده از یک زبان برنامهنویسی (یا یک ویرایشگر گرافیکی؛ یا هر دو) باید رفتارهای شخصیت، سطوح بازی و به طور کلی گیمپلی بازی را راهاندازی کند.
تنظیم (بالانس بازی)
مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. اینکه شخصیت بازی چطور و چقدر بپَرد؟ چه تعداد گلوله در یک تفنگ جا شود؟ میزان آسیب حاصل از یک شمشیر خاص چقدر است؟ تمام این مقادیر اغلب در یک سند اِکسل جمعآوری میشود، به طوری که طراح بازی آزادانه میتواند آنها را تغییر دهد و شبیهسازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم میشود.
ارزیابی نهایی
پس، کار یک طراح بازی شامل (البته لزوما محدود به اینها نیست)، پیادهسازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، مستند سازی، انتخاب حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالشهای بازی، تصمیمگیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل اکسل از تمام مقادیر و روابط آنها موارد دیگری است. در نهایت شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همیشه باید به روز باشید. آخرین بازیهای روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی بازیها بحث کنید، بسیار مطالعه کنید، فیلم ببینید، بازی کنید و دائما در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه میشوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط بخش کوچکی از این کار است.
به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانم؟
طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده از دانشهاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آنها بسیار مهمتر و ارجح هستند. به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالشبرانگیز است.
چه چیزهایی را باید مطالعه کنم؟
این یکی از سوالات متداول در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح بازی است. به هر حال پاسخ این سوال ساده نیست. اولین سوالی که معمولا در این رابطه پرسیده میشود این است که آیا یک داوطلب طراحی بازی نیاز به مدرک دانشگاهی دارد؟ در پاسخ باید گفت، بله. یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفتهاید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.
در حال حاضر مهمترین موضوع برای یک طراح بازی چیست؟
من گمان میکنم که تقریبا همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهم انتخاب کنم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانهای اشاره کنم که میتوانند موضوعات مفیدی باشند. در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.
آیا من نیاز به یادگیری کدنویسی دارم؟
باید بگم که، بله. البته لازم نیست که شما یک کُدِر (coder) باشید. اما واقعا به طرز چشمگیری در روند کارتان و بهبود آن موثر است اگر شما حداقل اساس یک زبان برنامهنویسی را یاد بگیرید. واضح است که این موضوع تنها در مورد بازیهای دیجیتال صدق میکند. اگر شما یک دانش کلی از برنامهنویسی داشته باشید قادر به انجام اکثر کارها بدون نیاز به دیگران خواهید بود: آمادهاید که نمونه اولیه و پایهای را کامل کنید و چیزی که در سرتان میگذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید. شما اگر تا حدی برنامهنویسی بدانید قادرید کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقیتری بدهید و با لحن درستتر و سریعتری مطلبتان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.
آیا نیاز به یادگیری نقاشی دارم؟
بله. هنر چیزیست که برخی از طراحان بازی به راحتی از آن چشمپوشی میکنند. اکثرا معتقدند بازی از مکانیکها ساخته شده و آرت فقط یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند. به یاد داشته باشید، شیگرو میاموتو یکی از بزرگترین طراحان تمام دوران، کار خود را به عنوان هنرمند (Artist) آغاز کرد. یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلیتان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است. در نهایت دانش شما در بخش کدنویسی به برقراری ارتباطتان با برنامهنویسان به شما کمک میکند و دانش هنریتان در زمان کار با هنرمندان.
از کجا شروع کنم؟
اگر میخواهید که طراح بازی شوید، باید از طراحی بازی شروع کنید. شما میتوانید بازیها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را فراموش نکنید. شما میتوانید با آجرهای لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به گرافیک و نرخ فریمش نیست، بازی به قوانینش است.» شما میتوانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است. اگر میخواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست. ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید. اگر هنوز کدنویسی بلد نیستید (باید یاد بگیرید) با هر چیزی که میتوانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان احتمالا شکست میخورند (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازیها بهتر و بهتر میشود و به زودی قابل بازیکردن خواهند شد.
چطور میتوانم اولین بازی خود را بسازم؟
راههای زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر نمیتوانید کد بزنید، با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بازی تختهای (Board Game) برای شروع آموزشهای زیادی را به شما میدهد. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازیست. همیشه زمان برای رسیدن به موارد دیجیتال وجود دارد. اما اگر هنوز هم اصرار دارید که از صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنید ابزارهایی مانندGame Maker یاStencyl برای شروع مناسبند. هر دو آنها برای یادگیری اصول اولیه در مورد اینکه یک بازی چگونه کار میکند بسیار مفید هستند. البته بسیار محدودند (به خصوص Stencyl) اما در حال حاضر شما باید یاد بگیرید که چطور بازیهای کوچک و سرگرمکننده بسازید. موارد پیچیدهتر بماند برای بعد، زمانی که شما به اندازه کافی تجربه کسب کردید. اگر بیشتر به بازیهای 3D علاقه دارید، Unity 3D یک انتخاب عالیست. یادگیری آن ساده است و جامعهی بسیار بزرگ وجود دارد که میتوانند در صورت نیاز، به شما کمک کنند. البته، تمام این موارد فقط یک سری پیشنهاد است و موتورهای بازیسازی بسیار زیادی وجود دارد.
چگونه میتوانم شناخته شوم؟
اول از همه، پروژه ای را شروع کنید، سخت کار کنید و حداقل یک نمونه اولیه خوب بسازید. از اینترنت استفاده کنید: بهترین راه برای رسیدن به شهرت اینترنت است. افراد جالب را در توییتر دنبال کنید و در بحثها شرکت کنید. مهمتر از اینها، هویت شخصی برای خود بسازید: در وب سایت توییتر یک حساب باز کنید و روزانه از آن استفاده کنید. در سایت Pinterestعضو شوید. اینها به شما کمک میکند تا شناخته شوید. آنچه که توانایی انجامش را دارید به دیگران نشان دهید، با دیگران صحبت کنید و به زودی با افرادی آشنا خواهید شد که برایتان اهمیت قائلند و توسط آنها شناخته خواهید شد. به کنفرانسها و ایونتها بروید، با افراد همفکر خود معاشرت کنید و مشاوره بگیرید. انتخاب اول شما احتمالا کنفرانسهای توسعه بازی باید باشد. شناخته شدن مسالهی مهمیست اگر تصمیم دارید بازیتان را به طور مستقل منتشر کنید و البته اگر به دنبال یک کار خوب در یک شرکت خوبید مطمئنا حضور خوب در شبکههای اجتماعی تا حد زیادی به شما کمک میکند.
Game Jam
Game Jam برای شروع بسیار ارزشمند و مفید است. Game Jam رویدادیست که در آن توسعهدهندگان بازی سعی میکنند طی یک دوره کوتاه مدت ( ۴۸ ساعته) یک بازی را تکمیل کنند. این رویداد در سراسر جهان همزمان انجام میگیرد و امسال در ایران ۱ تا ۳ بهمن برگزار میشود که برای ثبت نام میتوانید از این لینک استفاده کنید:www.globalgamejam.org و برای گزینهی Choose a jam site باید آواگیمز یا انستیتو ملی بازیهای رایانه ای را انتخاب کنید. اگر واقعا تصمیم دارید یک طراح بازی شوید حتما سعی کنید در این رویداد شرکت کنید چون خیلی چیزها یاد میگیرید.
شغلی پیدا کنید.
زمانی که خوب مطالعه کردید و دو یا سه بازی کوچک ساختید و چند نمونه کار خوب ارائه کردید حالا زمان آن رسیده که به دنبال یک شغل در بخش توسعه بازی باشید. اول از همه باید بدانید که یافتن شغلی با عنوان طراح بازی بسیار مشکل است. اکثر طراحان بازی به طور سنتی در ابتدا تِسترهای سابق، برنامه نویس یا آرتیستهایی بودند که مشخصات کار خود را تغییر دادهاند. شاید بد نباشد در ابتدای کار به عنوان تِستر وارد محیط کار شوید. با تست بازیها شما میتوانید نحوه کار در شرکت را یاد بگیرید و به مسائل مفیدی برسید.
چه بازیهایی را انجام دهم؟
به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که میتوانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازیها داشته باشید. بازیها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار میکنند، آنها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد در مورد بازیهای منتشر شده است. در این بررسیها به شما گفته میشود که بازی مورد نظر چطور ساخته شده یا اینکه توسعهدهندگان با چه مشکلاتی روبرو شدهاند و این موارد بسیار به شما کمک میکند.
میرزا غلامرضا اصفهانی (۱۲۴۶-۱۳۰۴ هجری قمری) از استادان خوشنویسی ایرانی و یکی از برجستهترین خوشنویسان خط نستعلیق و شکستهنستعلیق بود. میرزا غلامرضا اصفهانی از معروفترین خوشنویسان دوره قاجار بودهاست. نام پدرش «میرزا جان» بود و در جوانی به دربار محمد شاه و پس از آن به دربار ناصر الدین شاه راه یافت.
پدر میرزا در سال ۱۲۱۲ه. ق از اصفهان به تهران آمده و به کسب قنادی مشغول شد. از آنجا که با وجود چند فرزند دختر، هیچ پسری نداشته، به زیارت امامرضا(ع) مشرف شده و با توسل به آن حضرت خداوند در سال ۱۲۴۶ ه. ق. پسری به وی میدهد که به همین دلیل نام وی را غلامرضا نهادند.
میرزا غلامرضا مردی مسلمان، عارف، ادیب، دلسوخته و اهل معنی و اعتقاد بود. غلامرضا در ۵ سالگی به مکتب رفت پس از دو سال قادر به خواندن قرآن بهتمامی شد.او در سنین پختگی و استادی هنر خود را «توفیق خداوند عزوجل» میداند و آنجاییکه اوصاف هنرش را شرح میدهد، میگوید که «نه از باب خودستایی است بلکه محض بروز فضل یزدانی و نفس مسیحایی است» (
غلامرضا در ۵ سالگی به مکتب رفت پس از دو سال قادر به خواندن قرآن بهتمامی شد. میرزا در خاطراتش مینویسد که در همان سال در رؤیایی صادقه به محضر امیرالمؤمنین علی(ع) شرفیاب شده و همین واقعه سیر زندگی او را دگرگون میکند. میرزا در قطعهای به خط شکستهٔ خفی چنین مینویسد: «قریب هفت سال از سنین عمرم گذشته در دبستان به خواندن قرآن اشتغال داشته. شبی به خواب، بزرگواری ارشادم نمود به تقبیل آستان شاه اولیا در دنبالش شتافتم. در گوشهٔ آن جا حضرت شاه اولیا ارواح العالمین له الفدا توقف داشتند. چون نزدیکتر شدم فرمود مشقت بیاور. علیالفور صفحه کاغذ و دواتی به حضور مبارک تقدیم نمودم. در وسط آن صفحه لام و الف و یایی نگاشته و فرمودند از این رو بنگار. فردای آن شب در دبیرستان معلم صورت خواب را سؤال نمود. این بندهٔ حقیر ماجرا کماجرا باز گفت. دیگر حقیر را به تحصیل خط واداشت...» و این آغاز کار خوشنویسی او بود.
میرزا پس از آن نزد میر سید علی تهرانی (پدر میرحسین خوشنویس مشهور) به تعلیم خط پرداخته تا جایی که در نه سالگی به حسن خط نامی میشود و در طول عمر نچندان بلندش آثار بسیاری را آفریده که برخی از آنها در زمرهٔ آثار ملی هنری کشور ثبت شدهاند.0
او را به بابیگری متهم کردند که شفاعت یکی از اعیان یا فرزندان ناصرالدین شاه او را از خشم شاه رهانید و از مرگ نجات داد.
میرزا غلامرضا که دیر همسر اختیار کرده بود در سال ۱۳۰۰ ه. ق هنگامی که ۵۴ ساله بود، صاحب فرزندی میشود که نامش را محمد رضا میگذارد. اما محمد رضا در سه سالگی ناگهان بیمار شده و فوت میکند و داغ بزرگی به جان میرزا مینشیند تا جایی که آرزوی مرگ مینماید و در جایی میگوید: «پس از دیدن داغ و ناکامـی او مرا مرگ خوشتر ازین زندگانی» طولی نکشید که به آرزویش رسید و در روز پنجشنبه چهارم ربیعالثانی سال ۱۳۰۴ هجری قمری به سرای باقی کوچ کرد. او در باغ میرزا حسین خان سپهسالار در جوار حاج میرزا صفا در و در صفاییه ابن بابویه در چشمهعلیشهر ری به خاک سپرده شد.
خوشنویسی در دربار
میرزا غلامرضا اصفهانی در جوانی به حضور محمد شاه قاجار احضار شد؛ شاه که خو از خوشنویسی نستعلیق بهره داشت خط او را آزمود و او را به معلمی فرزندانش گمارد. س از مرگ محمد شاه ناصرالدین شاه نیز همچنان به وی توجه داشت.
میرزا غلامرضا شاید تنها خوشنویسی است که هر دو خط نستعلیق و شکستهنستعلیق را به مهارت و استادی تمام مینوشته و در هر دو نیز صاحب سبک ویژهٔ خود است. شیوهٔ میرزا در خط از محکمترین و قویترین شیوههای خوشنویسی است و کتیبهها، قطعات وسیاهمشقهای وی نیز در صدر آثار خطوط شکسته و نستعلیق محسوب میشوند.
میرزا غلامرضا اصفهانی در ترکیببندی حروف و کلمات استاد بود. از آن جا که میرزا در زمان حیات نامیترین استاد مسلم خوشنویسی بود، نگارش آثار بسیاری به وی سفارش داده میشد که برخی را به شاگردان خود سپرده (مانند کاشیهای پیرامون بقعهٔ شیخ صدوقابن بابویه که به محمد ابراهیم تهرانی واگذار نمود.) و تعدادی را نیز خود رقم زد که از آثار جاودانهٔ هنر خوشنویسی بهشمار میروند.
از بهترین نمونههای کتیبهنویسی میرزا غلامرضا کتیبههایمدرسه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری فعلی در میدان بهارستانتهران) است که آن را در سال ۱۳۰۱ نگاشتهاست. تعداد قابل توجهی از قطعاتی که به خط نستعلیق از میرزا غلامرضا بهجا ماندهاست شباهت ظاهری بسیاری به سیاهمشق دارد. بهطوریکه در نگاه اول تمیز این قطعات از سیاهمشق شاید ممکن نباشد و بعضی از صاحبنظران به دلیل تعدد قطعاتی که به این صورت از میرزا غلامرضا بهجا ماندهاست، عبارت «میرزا غلامرضا اصفهانی سیاه مشق نویس» را در توصیف او بهکار بردهاند.
درباره تأثیر خط شکسته بر خط نستعلیق میرزا غلامرضا به اجمال و اختصار میتوان موارد ذیل را بر شمرد: کوچک شدن دایرهها بخصوص در حرف (ی)، پیچ و تاب و چرخش و خمش پر غمزه حروف، بلندی بیش از حد معمول دنباله(م)، استفاده بجا از حروف و کلمات خرد اندام (در سیاه مشق)، کاربری نیم کششهای خط شکسته، در نظر داشتن تناسبات سواد و بیاض خط شکسته در ترکیب صفحه نستعلیق خصوصاً در سیاه مشقها و استفاده بسیار از ارسال (از ویژگیهای خط شکسته) در سیاه مشق نستعلیق و بطور کلی تسریع در حرکات دست و قلم نمود بیشتری دارند.
امضا
میرزا غلامرضا اصفهانی اغلب آثارش را با عبارت «یا علی مدد» امضا میکردهاست.اما رقم یا امضای میرزا در بعضی از قطعات اسم کامل او بهاضافه «یا علی مدد» است و در بعضی فقط «یا علی مدد» یا «یا علی مددی» بدوننام میرزا غلامرضا ـمدهاست. در قطعاتی هم امضا بهصورت «العبد المذنب الفقیر الحقیر غلامرضا غفرله» و «یا علی مدد.» یا بهصورت «هو» و در سطر زیر هو، «الفقیر الحقیر المذنب غلامرضا» و بعد «یا علی مددی» یا به صورتی شبیه به آنچه ذکر شد میباشد.
آوازه
آوازه و آثار میرزا غلام رضا مرزهای زمان و مکان را در نوردیدهاند. و حتا در زمان حیاتش به اقصا نقاط علم رسیدند. تمام عاشقان هنر آرزوی قطعه خطی از میرزا داشتند. نظامالملک معروف به نظام پادشاه محلی حیدرآبادهند آثار بسیاری از میرزا غلامرضا را در کتابخانه و مجموعهاش نگهداری میکرد. دکتر مظفر بختیار نقل میکند که در بازار نسخههای خطی کاشغر مرکز ایالت ترکستانچین اثری از میرزا غلامرضا را با صحافی سنتی دیده که احتمالاً از آخرین امیر فارسی زبان آن منطقه به جای مانده بودهاست. همچنین معیرالممالک در یادداشتی از سفرش به اروپا مینویسد که زمانی که از موزه تفلیس از بزرگترین مراکز هنری آن زمان دیدن میکرده عکس میرزا و اثری از او را در تالاری که به نام مردان بزرگ جهان مزین بوده دیدهاست.
یک دهه پیش در نمایشگاه «هانگ جو» در پکن پایتخت چین استاد «سانگ» خوشنویس برجسته چینی تحت تأثیر اثری از میرزا قرار گرفت چندانکه به آرامی اما بسیار طولانی گریست و به نشان احترام با قلم موی خوشنویسی درشتش نگاشت:
بزرگترین خوشنویس جهان میرزا غلامرضا اصفهانی
آثار
افزون بر کتیبهنویسی مدرسه سپهسالار که میرزا غلامرضا آن را در سال ۱۳۰۱ نگاشتهاست آثار زیادی به خط او باقی ماندهاست، از جمله:
تعداد نسبتاً زیادی از قطعات و سیاهمشقهای شکسته و نستعلیق
اشعار میرزا غلامرضا
میرزا شعر هم میسرود و تخلصش غزال بود. نظم و نثر میرزا فصیح و استادانهاست چنان که این معنی از نوشتههای او به خوبی بر میآید. در نظم و نثر شاگرد امامقلی خان قاجار بود که غارت تخلص میکرد و سخت به او ارادت داشتهاست. این شاگرد و استاد پیوسته با هم دمساز بودهاند. میرزا در یادداشتهای خود غارت را به استادی خطاب کرده و از او به احترام یاد میکند و او را ابوالفضایل خواندهاست. بعید نیست که تخلص غزال را غارت به او داده باشد لکن میرزا در اشعارش هرگز به این تخلص شعری ندارد.
فضایی را که طرح اشغال می کند..................... گویند.
الف) فضای منفی ب) فضای مثبت ج) حجم توخالی د) فضای ما بین دو حجم
11
کدام یک درست نیست؟
الف) نقطه: بعد ندارد ب) حجم: سه بعدی ج) خط: دو بعدی د) سطح: دو بعدی
12
اگر مثلث بر روی یکي از رأس های خود قرار گیرد چه احساسی را منتقل می کند؟
الف) مثل کوه در حال سقوط است ب) ناپایداری
ج) متزلزل د) ب و ج
13
زیباترین شکل هندسی چیست؟
الف) دایره ب) مربع ج) مثلث د) پنج ضلعي منتظم
14
لئوناردو داوینچی یک پیکر متناسب در حال سکون را در کدام شکل جایگزین نموده است؟
الف) مربع ب) دایره ج) مثلث د) مستطیل
15
برای سامان بخشیدن به یک طرح یا اثر تجسمی توجه به ......................... الزامی است.
الف) تناسب ب) ترکیب ج) تعادل د) کنتراست
16
در تعادل متقارن، تعادل عناصر دیداری نسبت به چیزی سنجیده می شوند؟
الف) نسبت به کادر ب) نسبت به زمینه ج) نسبت به محورهای عمودی، افقی، مورب
د) نسبت به ترکیب عناصر دیداری با فضا
17
کدام گزینه هم معنی کنتراست است؟
الف) تضاد ب) تقابل ج) تباین د) هر سه مورد
18
در فن چاپ از کدام خاصیت نقطه استفاده می شود؟
الف) تجمع و پراکندگی ب) تراکم و انبساط ج) تیرگی و روشنی د) هر سه مورد
19
تکرار، تغییر و حرکت عناصر دیداری در فضای تجسمی را چه می نامند؟
الف) تناسب ب) حرکت ج) ریتم د) توازن
20
در کدام نوع ریتم یک تصویر و یا یک عنصر بصری از یک مرتبه و حالت خاص شروع می شود و به تدریج با تغییراتی به وضعیت یا حالت تازه تر می رسد؟
الف) تکرار متناوبی ب) تکاملی ج) موجی د) یکنواخت
21
کدام مورد زیر یک عنصر بصری می باشد؟
الف) بافت ب) تناسب ج) تعادل د) کنتراست
22
ترکیبی است که عناصر بر اساس محورهای افقی، عمودی، مورب در کادر به دو قسمت مساوی تقسیم می شوند؟
الف) قرینه ب) غیر قرینه ج) نا متقارن د) همه موارد
23
فضا تحت کدام پارامتر ها قابل درک است؟
الف) فاصله ب) زمان ج) بعد د) مورد الف و ج
24
شفاف نمایی از خصوصیات کدام فضاها محسوب می شود؟
الف) سه بعدی ب) دو بعدی ج) همزمان د) وهمی
25
بافت در آثار گرافیکی جزءکدام دسته محسوب می شود؟
الف) تصویری ب) ترسیمی ج) بصری
1
کوچکترین بخش تصویر است؟
الف) نقطه ب) کادر ج) زمینه د) خط
2
کدامیک از موارد جزء کیفیات بصری نمی باشد؟
الف) تعادل ب) تناسب ج) حجم د) کنتراست
3
نقطه هر قدر به سمت بالای صفحه میل می کند چه حالتی را تداعی می کند؟
الف) تأکید ب) تعادل ج) سنگینی د) سبکی
4
اهمیت دیدن به چه دلیل است؟
الف) نزدیک ترین و درست ترین نشانه برای درک خصوصیات است.
ب) تجربهی مستقیم و بی واسطه ای به ما می دهد.
ج) با گذشت زمان از ارزش آن کاسته می شود.
د) الف و ب
5
ساختمان مرتفع نمایش کدام نوع خط است؟
الف) عمودی ب) افقی ج) مایل د) منحنی
6
خطوطی که در هنگام رعد و برق در آسمان پدید می آید، نشان دهنده چه حالتی می باشد؟
الف) آرامش ب) خشونت و عدم سکون ج) اعتدال د) ملایمت
7
عامل اصلی در دیدن که بدون آن انسان قادر به دیدن نیست کدام است؟
الف) وجود چیزهایی که نور را بازتاب می دهد ب) وجود فضا و بعد
ج) نور د) شکل مشخص
8
کدامیک از گزینه های زیر سطوح اصلی اند؟
الف) مربع- مثلث- مستطیل ب) مستطیل- دایره- مربع
ج) دایره- مربع- مثلث د) بیضی- مثلث- مربع
9
از حرکت دورانی سطوح مربع و مستطیل شکل نیز ...................... حاصل می شود.
الف) مخروط ب) کره ج) استوانه د) حجم
10
فضای تجسمی میان حداقل 3 نقطه جدا از هم ......................... را تداعی می کند و اگر یک نقطه را در سه بعد گسترش دهیم .......................... به وجود می آید.
الف) سطح- سطح ب) حجم- حجم ج) سطح- حجم د) حجم- سطح
11
هنرمندان دوره رنسانس برای ساختار ترکیب خود از چه اشکال هندسی استفاده می کردند؟
ج)تمرین طراحی درمدت زمانی نسبتاًطولانی د)طراحی مرحله به مرحله
5
مهمترین ویژگی هنرجدید چیست؟
الف)کنارگذاشتن روش واقع نمایی ب)گرایش به ذهنیت
ج)بیان فردید)هرسه مورد
6
فضا یا محدوده مشخصی که روابط اجزای تصویر درآن سنجیده شود چه نام دارد؟
الف)ترکیب بندیب)کادر ج)عمق د)پس زمینه
7
چگونه کاغذی برای کار با مرکب مناسب است؟
الف) کاغذ نازک با بافت کم و پراکنده ب) کاغذ نازک با بافت فشرده
ج) کاغذ ضخیم با بافت کم و پراکنده د) کاغذ ضخیم با بافت فشرده
8
کدام یک ازموارد زیر جزء سطوح اثر پذیر هستند ؟
الف) زغال ب) پارچه ج) تیغ(کاتر) د) هیچکدام
9
کدامیک ازمدادهای زیر سخت تراست؟
الف) B6 ب) B8 ج) B4 د) B2
10
کدام یک از ابزار زیر در طراحی می تواند پررنگ تر از بقیه باشد؟
الف) B ب) HB ج) B6 د) زغال
11
کدامیک ازجملات زیر درست است؟
الف) تعادل متقارن همان ایجاد تعادل ازطریق قراردادن سبکی وسنگینی درقسمتهای مختلف کادراست ب)تعادل نامتقارن همان ایجاد تعادل به کمک قرینه سازی ازطریق قراردادن یکسان اجزاء درکادر است
ج) مورد الف وب د) هیچکدام
12
محو کن چه کار میکند؟
الف) آمیختن سطوح با هم ب) متعادل کردن درجات خاکستری
ج) برداشتن لایه های تیره د) هر سه مورد
13
پالت رنگ و روغن چه فرقی با پالت آب رنگ دارد؟
الف) پالت رنگ روغن دارای خانه های گود می باشدب) پالت آب رنگ دارای خانه های گود می باشد
ج) هیچ فرقی باهم ندارند د) مورد الف و ب
14
قدیمي ترین، قاطع ترین، عنصر بصری کدام است؟
الف) نقطه ب) خط ج) سطح د) حجم
15
در هنگام طراحی رعایت چه چیزهایی اهمیت بسیاری دارد؟
الف) انتخاب زاویه دیدب) محل قرارگیری موضوع در کادر
ج) رابطه فضای مثبت و منفی د) هر سه مورد
16
هنگام طراحی سنجش رابطه میان موضوع و کادر چه موقع آغاز می شود؟
الف) قبل از شروع طراحی ب) از ابتدا و با اولین خطوط
ج) در وسط طراحید) در انتهای طراحی
17
متداولترین روش اندازه گیری در طراحی کدام است؟
الف) استفاده از خطوط افقی و عمودی برای کشف روابط بینی اجزاء
ب) استفاده از یک وسیله اندازه گیری
ج) استفاده یک بخش موضوع به صورت واحد اندازه گیری د) هیچکدام
18
متنوع ترین خطوط در طراحی توسط چه ابزاری ایجاد می شود؟
الف) زغال ب) مداد ج) آب مرکب د) پاستل
19
پرسپکتیو چیست؟
الف) روش نمایش حجم اشیاء ب) روش نمایش عمق فضا
ج) روش نمایش دوری و نزدیکی اجسام د) هر سه مورد
20
مناسب ترین حجم برای درک قواعد پرسپکتیو چیست؟
الف) هرم ب) مکعب ج) کره د) هر سه مورد
21
هر چقدر فاصله موضوع تا دید ناظر بیشتر باشد در دید ناظر خطای دید:
الف) شدیدتر می شود ب) کمتر می شود
ج) اتفاق نمی افتد د) هم شدیدتر و هم کمتر می شود
22
اگر روبروییکی از دیوارها در درون اتاق بایستیم از چه نوع پرسپکتیوی باید برای کشیدن و طراحی اتاق استفاده کنیم؟
الف) پرسپکتیویک نقطه ایب) پرسپکتیو دو نقطه ای
ج) پرسپکتیو سه نقطه اید) پرسپکتیو جوی
23
نمایش حجم اشیا به کمک سایه روشن به کدام عامل زیر بستگی دارد؟
الف) آشنایی با نحوه نورگیری احجام ب) معادل سازی رنگ ها با درجات خاکستري
ج) ایجاد تن های متنوع خاکستری با ابزار د) هر سه مورد
24
برای نمایش حجم حداقل چند درجه خاکستری نیاز داریم ؟
الف) دو درجه ب) سه درجه ج) چهار درجه د) یک درجه
25
برای طراحی از منظره چه ابزاری بسيار مناسب است؟
الف) مداد ب) زغال ج) آب مرکب د) مداد شمعی
1 – از مجموعه طبیعت بی جان (ترکیبی از جنسیت های مختلف ) چیده شده ، یک زاویه دید خوب را انتخاب کرده و در کادر A3 با مداد طراحی کنید و سپس سایه روشن بزنید .( 10 نمره)
موارد مورد نظر
- رعایت تناسبات -خطوط رابط
- نمایش درجات تیره و روشن
- طراحی جنسیت اشیاء مختلف
- ترکیب بندی
- تمیزی کاری
2 – با به کار گیری پرسپکتیو از یک منظره با تکنیک آب مرکب و قلم فلزی در ابعاد A3 طراحی کنید .
( استفاده از ساختمان – درخت –فیگور - در ترکیب بندی الزامی است ) ( 10 نمره )
موارد مورد نظر
- استفاده صحیح از نقاط طلایی در کادر
- رعایت تناسبات
- ایجاد سایه روشن به روش های مختلف ( هاشور متقاطع و ..... )
- عمق نمایی با استفاده از پرسپکتیودلخواه
- خلاقیت در ارائه اثر
- تمیزی کاری
بارم
2
2
3
2
1
5/1
5/1
2
3
1
1
جمله فوق از سخنان ارزشمند کدام یک از گزینه های زیر میباشد؟« هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسان ها»
الف) مرتضی مطهری ب) آیت الله طباطبایی ج) امام خمینی د) آیت الله دستغیب
2
کدام یک از گزینه های زیر رنگ های اصلی را تشکیل می دهند؟
الف) قرمز - سبز - زرد ب) قرمز - زرد - نارنجی
ج) قرمز - آبی - سبز د) قرمز - آبی - زرد
3
کدام یک از رنگهای زیر رنگهای فرعی را تشکیل می دهند؟
الف) سبز - بنفش - نارنجی ب) سبز - قرمز – نارنجی
ج) سبز - بنفش - قرمز د) سبز - آبی - زرد
4
رنگها به کدام یک از دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند؟
الف) گرم و سرد ب) روشن و تیره ج) آکروماتیک و کروماتیک د) مادی و معنوی
5
کدام یک از رنگهای زیر جزو رنگهای روشن می باشند؟
الف) آبی ب) زرد ج) قهوه ای د) بنفش
6
از ترکیب سه نور اصلی کدام یک از گزینه های زیر حاصل می شود؟
الف) سیاه ب) خاکستری ج) خاکستری تیره د) سفید
7
کدام یک از گزینه های زیر گرم ترین رنگ محسوب می شود؟
الف) سبز ب) قرمز ج) قرمز نارنجی د) سبز آبی
8
از ترکیب قرمز با سبز کدام یک از رنگهای زیر حاصل می آید؟
الف ) زرد ب) آبی ج) نارنجی د) خاکستری رنگی
9
امپرسیونیسم ها عموماً از این تضاد در آثارشان استفاده می کنند؟
الف) ته رنگ ب) سرد و گرم ج) کیفیت د) تاریک روشنی
10
کدام یک از رنگهای زیر جزو رنگهای خنثی محسوب می شود؟
الف) قرمز ب) نارنجی ج) سبز د) زرد
11
رنگها ی آکرو ماتیک کدام یک از گزینه های زیر می باشد؟
الف) رنگهای گرم ب) رنگهای سیاه و سفید و خاکستری های ما بین
ج) رنگهایی که از ترکیب رنگهای اصلی و فرعی به دست آمده باشند د) رنگهای زمینی
12
کدام یک از رنگهای زیر به شکل مربع شبیه اند؟
الف) آبی ب) قرمز ج) زرد د) سفید
13
کدام یک از رنگهای زیر یادآور ایمان معنوی هستند؟
الف) نارنجی ب) سبز ج) قرمز د) زرد
14
کدام یک از رنگهای زیر رنگ پاکی را بیانگر است؟
الف) آبی ب) سفید . ج) صورتی د) زرد روشن
15
کدام یک از رنگهای زیر یادآور جنگ و خونریزی است؟
الف) آبی ب) قهوه ای ج) قرمز د) سیاه
16
کدام قرمز اصلی است؟
الف) مخلوط قرمز کادمیوم و قرمز اولترامارین ب) مخلوط قرمز آلیزارین و قرمز کادمیوم
ج) مخلوط قرمز پروس و قرمز آلیزارین د) قرمز کامیوم
17
در ایجاد کنتراست کمیت کدام عامل نقش اساسی دارد ؟
الف) میزان خلوص رنگ ب) میزان بزرگی سطح ج)جذابیت رنگها د)مورد الف وب
18
رنگی دو شخصیتی که گاه جذاب و گاه بی دوام است ؟
الف) قرمز ب) آبی ج) زرد د) سبز
19
این رنگ درون گرا است؟
الف) قرمز ب) آبی ج) زرد د) سبز
20
به محل برخورد دو سطح رنگی گویند ؟
الف ) پاساژ ب) تباین ج) اشباع د) ته رنگ
21
از ترکیب سه رنگ اصلی کدام یک از گزینه های زیر حاصل می آید؟
الف) سیاه ب) قهوه ای ج) سفید د) خاکستری تیره
22
این رنگ در بقعه ها و اماکن مقدس کاربرد بیشتر ی دارد ؟
الف) قرمز ب) نارنجی ج) سبز د) آبی
23
رنگ مرموز و ابهام انگیز است که تیره ترین رنگ کروماتیک نیز محسوب می شود؟
الف) قهوه ای ب) قرمز ج) بنفش د) سیاه
24
رنگ بلوغ - جوانی و شادابی است و در اختلاط با سیاه خاموش ، اما عمیق می شود؟
الف) بنفش ب) سبز ج) زرد د) نارنجی
25
کدام گزینه بر شخصیت تهاجمی مثلث تأکید دارد؟
الف) زوایای تند ب) سه خط متقاطع ج) جهت حرکت د) تیزی رأس
ج)تمرین طراحی درمدت زمانی نسبتاًطولانی د)طراحی مرحله به مرحله
5
مهمترین ویژگی هنرجدید چیست؟
الف)کنارگذاشتن روش واقع نمایی ب)گرایش به ذهنیت
ج)بیان فردید)هرسه مورد
6
فضا یا محدوده مشخصی که روابط اجزای تصویر درآن سنجیده شود چه نام دارد؟
الف)ترکیب بندیب)کادر ج)عمق د)پس زمینه
7
چگونه کاغذی برای کار با مرکب مناسب است؟
الف) کاغذ نازک با بافت کم و پراکنده ب) کاغذ نازک با بافت فشرده
ج) کاغذ ضخیم با بافت کم و پراکنده د) کاغذ ضخیم با بافت فشرده
8
کدام یک ازموارد زیر جزء سطوح اثر پذیر هستند ؟
الف) زغال ب) پارچه ج) تیغ(کاتر) د) هیچکدام
9
کدامیک ازمدادهای زیر سخت تراست؟
الف) B6 ب) B8 ج) B4 د) B2
10
کدام یک از ابزار زیر در طراحی می تواند پررنگ تر از بقیه باشد؟
الف) B ب) HB ج) B6 د) زغال
11
کدامیک ازجملات زیر درست است؟
الف) تعادل متقارن همان ایجاد تعادل ازطریق قراردادن سبکی وسنگینی درقسمتهای مختلف کادراست ب)تعادل نامتقارن همان ایجاد تعادل به کمک قرینه سازی ازطریق قراردادن یکسان اجزاء درکادر است
ج) مورد الف وب د) هیچکدام
12
محو کن چه کار میکند؟
الف) آمیختن سطوح با هم ب) متعادل کردن درجات خاکستری
ج) برداشتن لایه های تیره د) هر سه مورد
13
پالت رنگ و روغن چه فرقی با پالت آب رنگ دارد؟
الف) پالت رنگ روغن دارای خانه های گود می باشدب) پالت آب رنگ دارای خانه های گود می باشد
ج) هیچ فرقی باهم ندارند د) مورد الف و ب
14
قدیمي ترین، قاطع ترین، عنصر بصری کدام است؟
الف) نقطه ب) خط ج) سطح د) حجم
15
در هنگام طراحی رعایت چه چیزهایی اهمیت بسیاری دارد؟
الف) انتخاب زاویه دیدب) محل قرارگیری موضوع در کادر
ج) رابطه فضای مثبت و منفی د) هر سه مورد
16
هنگام طراحی سنجش رابطه میان موضوع و کادر چه موقع آغاز می شود؟
الف) قبل از شروع طراحی ب) از ابتدا و با اولین خطوط
ج) در وسط طراحید) در انتهای طراحی
17
متداولترین روش اندازه گیری در طراحی کدام است؟
الف) استفاده از خطوط افقی و عمودی برای کشف روابط بینی اجزاء
ب) استفاده از یک وسیله اندازه گیری
ج) استفاده یک بخش موضوع به صورت واحد اندازه گیری د) هیچکدام
18
متنوع ترین خطوط در طراحی توسط چه ابزاری ایجاد می شود؟
الف) زغال ب) مداد ج) آب مرکب د) پاستل
19
پرسپکتیو چیست؟
الف) روش نمایش حجم اشیاء ب) روش نمایش عمق فضا
ج) روش نمایش دوری و نزدیکی اجسام د) هر سه مورد
20
مناسب ترین حجم برای درک قواعد پرسپکتیو چیست؟
الف) هرم ب) مکعب ج) کره د) هر سه مورد
21
هر چقدر فاصله موضوع تا دید ناظر بیشتر باشد در دید ناظر خطای دید:
الف) شدیدتر می شود ب) کمتر می شود
ج) اتفاق نمی افتد د) هم شدیدتر و هم کمتر می شود
22
اگر روبروییکی از دیوارها در درون اتاق بایستیم از چه نوع پرسپکتیوی باید برای کشیدن و طراحی اتاق استفاده کنیم؟
الف) پرسپکتیویک نقطه ایب) پرسپکتیو دو نقطه ای
ج) پرسپکتیو سه نقطه اید) پرسپکتیو جوی
23
نمایش حجم اشیا به کمک سایه روشن به کدام عامل زیر بستگی دارد؟
الف) آشنایی با نحوه نورگیری احجام ب) معادل سازی رنگ ها با درجات خاکستري
ج) ایجاد تن های متنوع خاکستری با ابزار د) هر سه مورد
24
برای نمایش حجم حداقل چند درجه خاکستری نیاز داریم ؟
سؤالات 1 سردترین رنگ در دایره رنگ کدام است؟ الف) زرد نارنجی ب) قرمز بنفش ج) سبز آبی د) بنفش آبی 2 طیف نامرئی امواج الکترومغناطیسی بیشتر از 800 نانومتر را چه می گویند؟ الف) ماورای بنفش ب) مادون قرمز ج) الکترومغناطیسی د) لیزر 3 قوه تشخیص رنگ از کدام جنبه مورد بررسی قرار می گیرد؟ الف) فیزیکی ب) شیمیایی ج) روانشناسی د) فیزیولوژیکی 4 از ترکیب 2 رنگ اصلی از دایره رنگ چه رنگی حاصل می شود؟ الف) ثانویه ب) بنیادی ج) ثالثیه د) مکمل 5 برای تهیه کدام یک از دست بافت های زیر از پشم های رنگی بدن گوسفند استفاده می شود؟ الف) قالی ب) نمد ج) جاجیم د) قالیچه 6 رنگهای مصنوعی در چه دوره ای به ایران وارد شدند؟ الف) صفویه ب) ایلخانیان ج) قاجاریه د) پهلوی 7 درحال حاضر کدام یک از رنگهای مصنوعی زیر، در صنعت قالی بافی استفاده می شود؟ الف) دندانه ای ب) اسیدی ج) مستقیم د) بازیک 8 سرکه دارای چه اسیدی است؟ الف) اگزالیک ب) استیک ج) سیتریک د) لاکتیک 9 حجم پاتیل باید به اندازه ای باشد که علاوه بر خامه ، ................ برابر وزن خامه آب را در خود جای می دهند؟ الف) 30 ب) 35 ج) 40 د) 45 10 کدام یک از وسایل زیر به عنوان حمام رنگ در آزمایشگاه به کار برده می شود؟ الف) لوله آزمایش ب) بشر ج) هیتر د) PH متر 1
11 از کدام یک از روشهای زیر در کارخانجات رنگرزی، بیشتر استفاده می شود؟ الف) دندانه پیش از رنگرزی ب) دندانه به هنگام رنگرزی ج) دندانه بعد از رنگرزی د) بدون دندانه 12 به کار بردن کلافهای نامنظم و درهم در رنگرزی چه مشکلی را ایجاد می کند؟ الف) کمرنگ رنگ می شود ب) نایکنواخت رنگرزی می شود. ج) الیاف نمدی می شود د) کلاف ها اصلاً رنگ نمی گیرد. 13 از این اسید بیشتر جهت رنگهای شیمیایی استفاده می شود. الف) سولفوریک ب) استیک ج) اگزالیک د) سیتریک 14 برای بدست آوردن رنگ کامل از روناس، باید از ریشه گیاه چند ساله استفاده کرد؟ الف) 3 تا 7 ب) 3 تا 9 ج) 7 تا 9 د) 8 تا 9 15 چوب کدام یک از گیاهان زیر، به رنگ قرمز مایل به ارغوانی است؟ الف) نیل ب) بَقَم ج) هلیله د) جفت 16 رنگهای مورد استفاده جهت الیاف ابریشم کدامند؟ الف) خمی، مستقیم، اسیدی ب) راکتیو، خمی، کرومی ج) خمی، مستقیم، بازیک د) راکتیو، اسیدی، بازیک 17 از این دندانه به دلیل شفافیت رنگ حاصله برای رنگرزی خامه با قرمزدانه استفاده می شود؟ الف) قلع ب) مس ج) آهن د) زاج سفید 18 چرا در هنگام خشک کردن الیاف، نباید آن را آویزان کرد؟ الف) خشک نمی شود ب) درهم فرو می رود ج) نمدی می شود د) دورنگی می شود 19 بهترین اسید مصرفی جهت رنگرزی روناس کدام است؟ الف) استیک ب) لاکتیک ج) سولفوریک د) اگزالیک 20 در رنگرزی کدام یک از گیاهان زیر از روش احیاء کردن استفاده می شود؟ الف) نیل ب) روناس ج) اسپرک د) قرمزدانه 2
21 کدام یک از الیاف زیر معدنی هستند؟ الف) کنف ب) کتان ج) اکریلیک د) آزبست 22 سطح مقطع کدام یک از الیاف زیر بیضوی و شبیه لوبیا است؟ الف) پشم ب) پنبه ج) ابریشم د) مصنوعی 23 علت رنگین بودن الیاف پنبه چیست؟ الف) ناخالصی ها ب) رنگدانه ها ج) سطح مقطع د) طول الیاف 24 پروتئین الیاف پشم، چه نام دارد؟ الف) پکتین ب) سرازین ج) کراتین د) سلولز 25 روش شناسایی الیاف پشم به روش شیمیایی، با چه موادی انجام می گیرد؟ الف) آهک ب) اسید استیک ج) شعله د) سود سوزآور 26 کدام یک از نخ های زیر از ابریشم نیست؟ الف) کتان ب) ترم ج) اورگانزین د) کرپ 27 از چه ماده ای برای فراری دادن بید و حشرات موذی از خانه و از فرش، استفاده می کنیم؟ الف) میتین ب) نفتالین ج) پریژن د) آب اکسیژنه 28 از ترکیب گیاهان اسپرک و نیل چه رنگی حاصل می شود؟ الف) طلایی ب) سبز ج) نارنجی د) بنفش 29 از ریشه کدام یک از گیاهان زیر برای رنگ دهی استفاده می شود؟ الف) هلیله ب) زعفران ج) اسپرک د) زرد چوبه 30 قرمز دانه لهستانی بر روی چه درختی زندگی می کند؟ الف) عناب ب) انجیر ج) کاکتوس د) انبه 31 کدام یک از گیاهان زیر مازوج دار نیستند؟ الف) بلوط ب) روناس ج) گردو د) انار 32 رنگ کدام یک از گیاهان زیر در استان چهارمحال بختیاری بیشتر استفاده می شود؟ الف) پوست انار ب) پوست گردو ج) بَقَم د) گندل 33 رنگهای لومینگ جزء کدام یک از رنگهای زیر می باشد؟ الف) کرومی ب) خمی ج) مستقیم د) اسیدی 34 الیاف دندانه داده شده با کدام نوع دندانه، باید از نور آفتاب و نور شدید دور نگه داشته شود؟ الف) زاج سفید ب) کروم ج) مس د) آهن 35 به جای سود سوزآور از چه ماده ای می توان استفاده کرد؟ الف) آمونیاک ب) گرد روی ج) هیدروسولفیت سدیم د) کرومات دوپتاس 36 وجود چه علامتی نشان دهنده ثبات رنگ در مقابل نور و سایش و شور است؟ الف) متال ب) آنیلینی ج) کمپلکس د) سولید 37 برای تهیه کدام یک از رنگهای زیر، 2 % رنگ زرد + 1 % رنگ آبی به همراه کات کبود و اسیداستیک استفاده می شود؟ الف) مله ای ب) قهوه ای ج) ترمه ای د) ساق چناری 38 برای بدست آوردن رنگ کامل از قرمز دانه بهتر است قرمزدانه قبل از مصرف ............ شود؟ الف) در آب سرد حل شود ب) سائیده شود ج) در اسید حل شود د) با روناس مخلوط شود 39 برای تهیه رنگ زرد در همدان، از چه گیاهی استفاده می شود؟ الف) اسپرک ب) برگ مو ج) برگ بید د) گندل 40 چرا نباید خامه خشک را در داخل حمام دندانه قرار داد؟ الف) روی خامه زودتر از مغز خامه دندانه می شود. ب) چون الیاف حالت نمدی پیدا می کنند. ج) مغز خامه زودتر از روی خامه دندانه می شود. د) الیاف کمتر دندانه می شوند. 4 با آرزوی موفقیت